Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2246
Nå har endelig en Norsk lege, Andreas Wahl skrevet en seriøs bok om hvordan LSD, MDMA, cannabis og psilocybin kan brukes som medisin. Jeg syntes dette bare er utrolig bra, og viktig informasjon å få ut rundt et tabubelagt tema i samfunnet vårt.

"I boken Ulovlig Medisin tar lege Andreas Wahl oss med på en fascinerende reise i de illegale stoffenes historie, men også inn i terapirom og bak dørene på lukkede institusjoner. På en faglig sterk og lettfattelig måte klarer han å nyansere narkotikabegrepet og formidle den nyeste forskningen på bruken av ulike rusmidler som medisin på engasjerende vis. Slik åpner han øynene våre for noe som har vært tabubelagt og mørkt i århundrer.

Hva om det fantes hjelp for tungt deprimerte personer? Et legemiddel som kunne få krigsveteraner til å se lyset? Et stoff som kunne lindre kroniske smerter? Noe for å redusere angst hos kreftsyke pasienter?

Disse medisinene finnes. De heter LSD, MDMA, cannabis og psilocybin. Samtaleterapeuter verden over har funnet nytteverdi i disse stoffene for lengst.

Er det på tide at vi får rusmidler på resept?" Jeg sier bare YES!

For de som ønsker å høre en podcast om boken, sjekk det ut her. Der snakker Andreas om hvorfor han valgte å skrive boken, og de forskjellige rusmidlene han har fokusert på.
Dette ser veldig spennende ut!

Gøy å se at det kommer mer på denne fronten i Norge, og ikke bare importert.

Gleder meg til å høre podcasten

Du er flink til å finne spennende gjester!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Minner meg på en ung Norsk lege jeg randomly delte taxi med (visste ikke at han var norsk før jeg hørte ham snakke norsk med sin brasilianske kjæreste inne i taxien!) etter at bilen min hadde brutt ned langt ute i ødemarken i Mexico. Han var der for å "forske" på sopp med tanke på medisinsk bruk (dvs de skulle ta sopp).
Sitat av nso Vis innlegg
Minner meg på en ung Norsk lege jeg randomly delte taxi med (visste ikke at han var norsk før jeg hørte ham snakke norsk med sin brasilianske kjæreste inne i taxien!) etter at bilen min hadde brutt ned langt ute i ødemarken i Mexico. Han var der for å "forske" på sopp med tanke på medisinsk bruk (dvs de skulle ta sopp).
Vis hele sitatet...
neida så... bare sånn helt vanlig daglig dags.
Ikke noe spesielt.
Hva er greia med å hete Andreas Wahl og bedrive folkeopplysning? Synes forøvrig at boken virker veldig spennende.
Sist endret av Relevant; 29. oktober 2020 kl. 21:18.
Psykedelisk bakverk
Anbefales absolutt, veldig spennende lesing!
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva er greia med å hete Andreas Wahl og bedrive folkeopplysning? Synes forøvrig at boken virker veldig spennende.
Vis hele sitatet...
Kan informere om at denne forfatteren er legen Andreas Wahl Blomkvist, og ikke Andreas Wahl fra folkeopplysningen!

Ellers takker jeg varmt for at dere hører på podcasten, det er hyggelig og @nso jeg kan godt spørre Andreas om det er han du møtte? haha
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg tror ikke det var ham, men man vet jo aldri. Du får høre om han var på tur til (eller i?) San Mateo Rio Hondo i fjor, forfjor en gang
Sist endret av nso; 30. oktober 2020 kl. 09:51.
nso, jeg kan melde om at det ikke var han hehe
Fin episode, nok en gang! Takk for en informativ og opplysende podcast.
Kjøpt! Gleder meg til å lese. Håper den stiller kritiske spørsmål og problematiserer også.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Er det på tide at vi får rusmidler på resept?" Jeg sier bare YES!
Vis hele sitatet...
LSD på resept ville vært et mirakel.

etter at jeg begynte med mikrodosering har jeg naturligvis begynt å grave i å fremstille lsd på egenhand. for trygghetens skyld. Det viser seg at det er superkrevende, supervanskelig og superfarlig, og meth koking feks er barnemat iforhold.

noe som engster meg litt, da LSD ofte kan være andre ting som ALAD, 1pLSD, ALD-52, eller egentlig va som helst? foruten om at ehrlich test utelukker Nbom varianter og noen andre farlige substanser man ikke vil ha.

skulle betalt mye for kokeopplæring

men ja, påtide at samfunnet tar grep snart!
@magnet det du sier om at et stoff, noengang kan være et annet, er jo en av de store utfordringene vi har med dagens system. Hadde det vært regulert, og man kunne kjøpe det på "rusmonopolet" så hadde man hvertfall fått kjøpt i trygge rammer og visst at det hadde god kvalitet.