Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 7641
Halla alle freaks! Kjøpte meg en fruktvin DIY som skulle lage 23 liter vin med 10-20% alkoholprosent. Har ingen tidligere erfaring med brygging og allt av guides jeg fant var fra tiår tilbake og gidde meg lite god informasjon.

Jeg lurte på om noen vet hva jeg skal gjøre for å brygge og hvilke utstyr jeg trenger?

Kjøpte dette:
https://www.europris.no/fruktvin-plo...ga-120769.html
God vin blir det nok ikke, men full blir du nok. Det er vel en oppskrift med ? Så les den så ser du hva du trenger.
Regner med du trenger et par vinkolber (i plast f.eks) med gjærlås. Hevert for å stikke om vinen.
Flasker å tappe den på kan være lurt, f.eks rene 1,5 litere brusflasker.
Anbefaler deg å stikke den om et par ganger for å få mindre gjærrester. Men god vin blir det ikke.
https://www.europris.no/startsett-hvitvin-125371.html

Du burde kjøpe dette settet, da har du alt du trenger inkl gjærings kar osv. Osche vekt hadde jeg også investert i, koster vell ca 100 spenn på europris det også. Du kan kanskje starte med å lage vinen du har kjøpt, om jeg ikke husker helt feil kommer settet med tørket frukt og er litt mer arbeid å få i gang.

Les deg litt opp på det og pass på å holde temperaturen riktig, det har mye å si på slutt produktet. Er en fin hobby og man kan spare mye penger, vertfall om du begynner å eksperimentere litt, på det billigste lagde jeg ok- vin for 2-3kr literen!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Står vel på lappen hvordan du skal lage det! Har laget mange slike sats selv. Kan blir OK om de få modnes litt. Ikke drekk rett etter dem er laget på flasker - står også klart og tydelig i bruksanvisningen st de må modnes! Men detter greier du vel desverre ikke å vente på???

Du trenger ihvertfall en dunk på ca 30l som er lufttett og hvor du kan sette på gjerlås på. Loppemarket kan du få glassballonger.
Har du ikke gjærlås så blir din vin til eddik og det vil du vel ikke drikke!

Flasker? Vel samle opp flasker til ca 20L .... før du begynner og vask dem litt.
Vet ikke om plastflasker er tingen, men jeg foretrakk tomme Spritflasker med skrukork.
Og pass på at hele blanding er ca 20 grader før du tilsetter gjær - da settes det igang iløp av 1-2 dager.

Rett fra dunk blir det vel 10% du kan vel tilsette 1-2kg sukker da får du litt mere alkohol.
Så lager du blanding som det står i bruksanvisning. Rister godt å la det stå.
Etter 1-2 dager PLOPPER det ut fra gjørlåsen - en deilig fruktig søt lukt i hele rommet
Så etter ca 1-2 uker kommer det ikke mere CO-gass ut av beholdern og sukkeret er omdannet til alkohol.
Da kan du smake om det er søt (da må det stå lengre) eller relativ surt (da er det ferdig).

Joda har kjøpt mange vinsatt .... for 10 år siden var de litt rimligere. 129kr for disse Piesporter der du må tilsette 7kg sukker eller 199kr for slike 5L dunker. Litt billigere i sverige - men steget til 229SEK nå også. LYKKE TIL!!!

Om du har over 30 grader risikerer du at gjæret dør og prosessen ikke kommer igang.
Godt renhold er absolutt nødvendig, jeg brukte å sterilisere flasker og annet utstyr i ovn.

Bruk litt mindre sukker enn oppskrift, la flaskene ligge noen uker før de drikkes - helst + 1 mnd. Da avrundes smaken men har du brukt for mye sukker blir det da for søtt. Har hatt mange vellykkede nach med billig ferskenvin.