Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5445
Hei.
Er en ung fyr som like å røyke. Røyker både grønt og brunt. Hva jeg velger å kjøpe og røyke avhenger av pris og kvalitet, men sånn utover det er det ikke nøye om det er brunt eller grønt. Har likevel en del kompiser som insisterer på at de bare skal ha «god grønning», og nekter å røyke bruning om så valget står mellom dårlig Bush weed og helt standar bruning. Dette begrunnes i at det er lettere of bæde eller det er kjipere å være baked på bruning.
Sånn rent personlig så mener jeg dette er tåpelig, og er et resultat av at bruning rett og slett ikke ser estetisk flott ut. Om vi går litt mer i dybden vi kanskje si at det skyldes at det er et mer omfattende og større marked enn det var for få år siden. Dette har ført til at man rett og slett har blitt mer bortkjemte i hva man velger å fyre opp.
Eller kanskje jeg tar feil? Hva er greia? Noen som opplever det samme? I såfall: hvorfor er det fordommer mot brunt?
Sist endret av Volt; 25. juli 2018 kl. 17:13.
Jeg har ikke opplevd noen spesiell fordom mot bruning. Det kan være mange interne grunner til at hasj ikke er så godt likt av dine venner. Kanskje hasjen i området er dårlig, eller at de har dårlige kontakter. Kanskje de er inspirert av tankene og meningene til hasjguruen Ronny like oppi gata, som gav de sin første blås på ung. skolen. Hvem vet. Dersom det skulle vise seg at dette er et mer vanlig syn så vil jeg tro det er fordi weed klinger bedre enn hasj, som en kan assosiere med noe negativt i norge. Hasj har vi jo også hatt i norge lenge, weed er nok mer eksotisk. Og så har jo kanskje weed-kulturen i USA noe å gjøre med det, alle youtubekanalene, rapperne ol. røyker grønt i all hovedsak. Men som sagt; vanskelig å si.
Sist endret av Relevant; 25. juli 2018 kl. 17:25.
I bunn og grunn så er jo bruning akkurat det samme som grønt bare mer konsentrert.
At det er kjipere å være baked på brunt kan vel være fordi brunt som oftest er indica og gir en mer kroppslig rus.
Lettere å bli sittende i sofaen med "orker ikke, gidder ikke". Slik jeg ser det da.
Støtter det du sier med at du synes dette er tåpelig.
Selv tror jeg kanskje det har noe med hvordan grønt blir presentert for oss.

Du hører sjeldent verdenskjente rappere rappe om hasj feks.
Det er alltid weed weed weed hele veien.
Samme med filmer, tv serier og slikt.
Tror kanskje det også er litt med på å skape fordommer.
Sitat av Soletti Vis innlegg
I bunn og grunn så er jo bruning akkurat det samme som grønt bare mer konsentrert.
Vis hele sitatet...
Sitat av Soletti Vis innlegg
At det er kjipere å være baked på brunt kan vel være fordi brunt som oftest er indica og gir en mer kroppslig rus.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Har du noen kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Du trenger kilder for å vite at hasj kommer ifra cannabisplanten?
Hva tror du, at hasj er en egen plante?
Da synes jeg du skal lese litt i den fine tråden vi allerede har her inne som er kalt "Den store cannabis-tråden"
https://freak.no/forum/showthread.php?t=63514


Hasj, betegnelse på det narkotiske stoffet hasjisj (fra arabisk), som består av harpiks og pressede blomster fra spesielle sorter av hamp (Cannabis sativa). Harpiksen kan utvinnes av stengler, blader, blomster og frø, men konsentrasjonen er størst i blomstertoppene. Ren harpiks er et rødt, klebrig stoff.
https://sml.snl.no/hasj


Hasjisj
Hasjisj kommer av det arabiske ordet for gress, og er populært kalt hasj. Det er tørkede og sammenpressede toppblad og blomster av indisk hamp; Cannabis sativa var. indica.

Hasjisj omsettes som mørkebrune kaker som senere brytes opp for videre salg og røykes i pipe eller sigaretter. Hasjisj er ifølge loven et narkotikum, som det i Norge er forbudt å produsere, omsette, være i besittelse av eller bruke.
https://forskning.no/alkohol-og-nark...va-er-cannabis
Sist endret av Soletti; 25. juli 2018 kl. 17:36.
Selv foretrekker jeg grønt hovedsakelig fordi jeg ikke kan fordra tobakk/nikotin, men alikevel liker å rulle meg en solid j også er det noe eget med den smaken.
Opplever det også slik at "de fleste" helst ønsker å røyke pot. De fleste av disse har ikke den største kunnskapen om cannabis, og tror helhjertet at pot blir man "høy" av og hasj blir man "stein" av. Har fortalt flere at hasj er et konsentrat fra marihuana/pot, og at man da naturligvis får hasj i like mange varianter som det er pot. Noen ganger går det et lite lys opp for folk, men som oftest faller folk tilbake til godt etablerte myter. Skjønner ikke at folk leser seg opp på ting de putter i kroppen.. Foretrekker hasj selv. Hovedsakelig pga. smak, men også av økonomiske grunner.
Sist endret av reka; 25. juli 2018 kl. 18:30.
Anonym bruker
"Oppmerksom Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Smaken er som baken, delt i to vel.

Weed gir ofte en headhigh mens hasj en kroppshigh som egentlig fungerer mer low i følelsen som en annen er inne på i tråden.

Ofte er det sånn at man blir i godt humør, mer våken osv av weed, kreativ, lyst til å finne på noe, gå en tur, klatre i trær whatever.
Hasj har du mest lyst til å synke ned i sofaputene og ha seriemaraton uten å egentlig greie å følge med så godt men småhumrer litt når noe er lættis.

Jeg liker begge deler men har lagt merke til at de stonerne som får psykoser og psykiske problemer er de som får på tette hasj joints eller bong hver ettermiddag og kveld og ikke de som røyker weed. Så ja jeg vil også si som venna dine at det er lettere å bæde på hasj. Kjenner til folk som blir paranoide av noen puffs også og ikke tåler det men kan fint røyke weed.
Veit ikke men jeg føler også at man er lenger fjern på weed, med hasj må man rulle mye oftere for å holde seg fjern.
Anonym bruker
"Oppmerksom Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av reka Vis innlegg
Opplever det også slik at "de fleste" helst ønsker å røyke pot. De fleste av disse har ikke den største kunnskapen om cannabis, og tror helhjertet at pot blir man "høy" av og hasj blir man "stein" av. Har fortalt flere at hasj er et konsentrat fra marihuana/pot, og at man da naturligvis får hasj i like mange varianter som det er pot. Noen ganger går det et lite lys opp for folk, men som oftest faller folk tilbake til godt etablerte myter. Skjønner ikke at folk leser seg opp på ting de putter i kroppen..
Vis hele sitatet...
Såklart fins det både indica og sativa av hasj også men i et marked som er ulovlig er det ikke sånn for alle at de til enhver tid kan si Nei jeg vil ha den ikke den, mange må kjøpe det som er.
Stemmer at ikke alle har like bra utvalg/kontakter. Men det har da ingenting med saken å gjøre? Blir like kreativ av en god sativa-hasj som sativa-pot For det er ikke hasj/pot som "anonym bruker" beskriver litt lengre oppe, men indica/sativa.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Du trenger kilder for å vite at hasj kommer ifra cannabisplanten?
Hva tror du, at hasj er en egen plante?
Da synes jeg du skal lese litt i den fine tråden vi allerede har her inne som er kalt "Den store cannabis-tråden"
https://freak.no/forum/showthread.php?t=63514


Hasj, betegnelse på det narkotiske stoffet hasjisj (fra arabisk), som består av harpiks og pressede blomster fra spesielle sorter av hamp (Cannabis sativa). Harpiksen kan utvinnes av stengler, blader, blomster og frø, men konsentrasjonen er størst i blomstertoppene. Ren harpiks er et rødt, klebrig stoff.
https://sml.snl.no/hasj


Hasjisj
Hasjisj kommer av det arabiske ordet for gress, og er populært kalt hasj. Det er tørkede og sammenpressede toppblad og blomster av indisk hamp; Cannabis sativa var. indica.

Hasjisj omsettes som mørkebrune kaker som senere brytes opp for videre salg og røykes i pipe eller sigaretter. Hasjisj er ifølge loven et narkotikum, som det i Norge er forbudt å produsere, omsette, være i besittelse av eller bruke.
https://forskning.no/alkohol-og-nark...va-er-cannabis
Vis hele sitatet...
Jo, takk. Jeg vet veldig godt hva hasj er. Jeg synes du er i overkant krass i fremtoningen din, det var et genuint spørsmål og ikke et angrep mot deg som person. Jeg forsto det slik at du sa at hasj inneholder mer virkestoff enn grønt. Dette har jeg ikke nok kunnskap om, spurte derfor om kilder. Jeg skjønner nå at det var en merkelig tolkning av utsagnet.

Men alt dette var kun noe jeg slengte med over det originale sitatet som jeg var mest interressert i å finne kilder på. Legger ved sitatet under:
Sitat av Soletti Vis innlegg
At det er kjipere å være baked på brunt kan vel være fordi brunt som oftest er indica og gir en mer kroppslig rus.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen peil på hva som er riktig her, foruten svært forskjellige anekdotiske ''bevis'' ut ifra hvem man spør. Siden du påsto at hasj som oftest er indica så spurte jeg om kilder på dette. Det kunne nok vært interressant for flere enn meg om du kunne delt dem.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har ingen peil på hva som er riktig her, foruten svært forskjellige anekdotiske ''bevis'' ut ifra hvem man spør. Siden du påsto at hasj som oftest er indica så spurte jeg om kilder på dette. Det kunne nok vært interressant for flere enn meg om du kunne delt dem.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan hasj være både indica og sativa, det sier jeg absolutt ingenting på.
Hovedårsaken til dette utsagnet fra min side er fordi det meste av hasj gir en couch lock.
Sativa planter har gjerne en mer oppkvikkende og psykoaktiv stimulerende virkning sammenlignet med Indica planter, som typisk vil ha en mer sløvende og beroligende virkning.

90% av tilfellene jeg har kjøpt hasj i dette landet så har det vært indica, nettopp fordi det gir sløvende og beroligende virkning og ikke en oppkvikkende effekt.
Det er nok ikke så mye fordommer. Folk har sine preferanser. Brunt er jo greit hvis du vil være litt økonomisk
Foretrekker den virkelig gode hasjen over virkelig god weed (fx charas), meen sånn generelt sett så er weed her jeg bor bedre enn hasj. Men, så er weed veldig dyrt også her, så mest økonomisk med hasj. Men, så er ikke weed så tilgjengelig, så det blir med hasjen.

Nå røyker jeg tobakk til vanlig da, så glad i tobakk.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må si jeg er glad jeg ikke kjøper det som er, men endelig har en fyr som gror selv og på den måten med 100% kan si hva slags strain både det grønne og det brune er.

Alltid lotto når man må kjøpe via noen som bare selger for å tjene penger og driter i om det er stems og frø i det.

Ved dårlig rå er det brunt det går i og når jeg har litt ekstra så koser jeg meg med grønt.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Relevant. Når jeg var i Marokko så spurte jeg en av de grønne bøndene om det med indica i hasjen. Han svarte med at i Norden (muligens andre steder også) så foretrekkes sativa når det er snakk om grønt og indica ved hasj. Om det stemmer vet jeg Ikke, men det var forklaringen hans
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ps. Jeg er ikke trådstarter som det står ved de to siste svarene
Som oftest er hasj indica fordi de går raskere fra blomstringsfase til produkt en hva sativa gjør, ofte kalt cashcrops.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Foretrekker selv weed over hasj da jeg føler at man blir mere tåkete av hasjen å man blir litt mere tilstede med weed, weed er rett og slett kos når man er med venner, hasj er greit når man er alene. Det har såklart med strains og å gjøre.
Har en teori på dette. Grønt er kult fordi det er det rapperene rapper om og det som vises på TV. Amerikansk kultur. Hasj er et mer ladet ord og ofte mer ukjent for mannen i gata, som derimot godt vet hva weed er pga TV og musikk.
Helt vanlig. Brunt er jo forsåvidt alltid best ( iforhold til kosentrsjon av thc og cbd) , men vil man ha det gøy og ikke bli helt retard så er jo grønt en mye bedre idé. Spesielt om man blander med alkohol etc. Utgangspunktet handler jo om man får tak i allright shit uavhengig om man velger grønt eller brunt Brunt skal jo opprinnelig være trikomene på det grønne( krystallene på planten) gnidd sammen
Sist endret av Valadar; 10. august 2018 kl. 21:40.
Sikkelig grønning og god hasj er altid bra men å mekke med tobakk er fyfy..
Føler de som ikke røyker så ofte foretrekker weed fordi det er det man ser på film og at kjendiser bruker osv så det er "kulere". De fleste jeg kjenner som røyker mye gir seg en god faen så lenge det er bra greier. Selv foretrekker jeg som regel brunt siden det er mer økonomisk og man slipper så jævlig mye lukt.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
går for weed 8-9 av 10 ganger. Nå for tiden er det veldig lite røyking, men selv i Amsterdam så var det nesten utelukkende weed jeg gikk for.

Estetisk sett så slår jo en bud full av trikomer en kompakt klump med hasj anyday, og det i seg selv gir litt good vibes som forplanter seg videre til rusen for min del. Så har man smaken og lukten, nå hender det at god hasj lukter litt småsexy og, men god weed lukter nesten utelukkende godt, spesielt digg med strains som har veldig forskjellige lukter, har hatt en strain, mulig det var chem dog noe, og så luktet på en annen strain som luktet friskt av frukter, og en med dyp skunk stank for eksempel, mens når jeg har en del forskjellig hasj så krever det litt for å skille på lukten. Har jo ingenting å si det da, men tror faen meg luktene fra weed også gir litt good vibes som forplanter seg i psyken og taes med videre og setter rett kurs på rusen.

Vil ikke kalle det fordommer mot brunt, men føler det grønne har så mye mer å by på. Noe positivt med hasj er at det tar lite plass, litt mer diskret(er ikke gøy å røyke om man må være så jævla diskré uansett though) og det at man får veldig mye for pengene. Weed har alt det andre, og til slutt, så kan man jo gjøre weed om til hasj, så da har man alt i ett.
Noen av årsakene til at jeg nesten alltid foretrekker grønt:
-Lukten.
-Smaken. Å sitte røyke en joint med velsmakende pot er omtrent like godt som å spise godteri.
-Jeg blir ikke like lobotomert og slapp (litt avhengig av strain). Faktisk klarer jeg tidvis være konstruktiv etter å ha røyket grønt. Av samme årsak fortrekker jeg som regel lys pollen eller charas om jeg kjøper hasj. Med mindre det er nattingsen.
-Mindre arbeid og ingen klissete fingre. Grinding > mekking.
-Av en eller annen merkelig grunn blir jeg som regel mer fjern av weed (per mengde) selv om hasjen har høyere THC-prosent. Det blir dog ikke mer økonomisk da selve røykinga er så mye mer behagelig så det blir til at jeg kjederøyker.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det har ikke slått deg at det kan hende at folk rett og slett har forskjellige preferanser? Folk reagerer forskjellig på forskjellige strains og THC-nivåer. For min del røyker jeg like gjerne grønt som brunt, men jeg har en kamerat som kun foretrekker grønt da han får skikkelig angst av å røyke bønne. Det er veldig tydelig for meg at han ikke klarer å slappe av etter å ha røyka bønne, mens hvis han røyker weed slapper han av og koser seg. Jeg tror det er like enkelt som med alle andre ting - folk reagerer forskjellig på forskjellige ting og bestemmer seg for hva de liker i forhold til det.
Att hasj oftest skulle vare indica/indica-dominert er bare tull.
I en god coffeeshop i Amsterdam f.eks kan du hitta lika mye sativa som indica basert.

Nei, jeg har ikke kilder. Bruk google. Åkt dit tre ganger på fem år.

Og jeg foredrar brunt, alle dager i uka - lukten & smaken er himmelsk.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Att hasj oftest skulle vare indica/indica-dominert er bare tull.
I en god coffeeshop i Amsterdam f.eks kan du hitta lika mye sativa som indica basert.

Nei, jeg har ikke kilder. Bruk google. Åkt dit tre ganger på fem år.

Og jeg foredrar brunt, alle dager i uka - lukten & smaken er himmelsk.
Vis hele sitatet...
Er litt forskjell på en coffeeshop i Amster og Ali bak et random hjørne i byen da

At du kan finne like mye av begge deler i Amster har ingenting å si her hjemme i Norge.
Her får du det som er tilgjengelig der og da.
Du er kanskje heldig å kan velge mellom 1-3 typer hos dealern din, men han kan nok ikke svare deg på hva du får annet en hasj han heller.


Guud hvor mange ganger har jeg ikke hørt en dealer si at han har Amnesia haze, lemon haze, OG kush, super silver haze, white widow, budda cheese osv uten at det er i nærheten engang....
Ganske sikker på at jeg ikke er alene med å ha hørt dette
Sitat av Soletti Vis innlegg
Er litt forskjell på en coffeeshop i Amster og Ali bak et random hjørne i byen da

At du kan finne like mye av begge deler i Amster har ingenting å si her hjemme i Norge.
Her får du det som er tilgjengelig der og da.
Du er kanskje heldig å kan velge mellom 1-3 typer hos dealern din, men han kan nok ikke svare deg på hva du får annet en hasj han heller.


Guud hvor mange ganger har jeg ikke hørt en dealer si at han har Amnesia haze, lemon haze, OG kush, super silver haze, white widow, budda cheese osv uten at det er i nærheten engang....
Ganske sikker på at jeg ikke er alene med å ha hørt dette
Vis hele sitatet...
Seff er det forskjell i ett land der det er legaliserat og regulert.

Mente på en generell basis att det hørtes tullete ut.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg røyker grønt på grunn av vaporizing.
Ofte er jo hasjen blandet med henna og tull og.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Jeg røyker grønt på grunn av vaporizing.
Ofte er jo hasjen blandet med henna og tull og.
Vis hele sitatet...
Nææ, det er rimelig sjeldent
Sist vi handlet med en i Oslo, fikk vi en klump som er blandet ut med henna (hard og gummiaktig). Om vi er i områder vi ikke er kjent i/har gode kontakter, så er egentlig ikke brunt et alternativ.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Sist vi handlet med en i Oslo, fikk vi en klump som er blandet ut med henna (hard og gummiaktig). Om vi er i områder vi ikke er kjent i/har gode kontakter, så er egentlig ikke brunt et alternativ.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være sikker på att det var henna?

Det er like lett att blande grønt med syntetiske cannabionider, som det er att blande brunt med henna.

Ikke like vanlig att grønt er tulla med, men det er definitivt ikke grønt = kun cannabis.


Jeg har aldri opplevd "henna-hasj", men hjemme i Sverige har jeg fått grønt som blitt "banket ut" med syntetiske c.
Henna-hasj eller hasj med matolje er svært sjeldent, jeg har hatt tak i det én gang før, og da innrømmet selgeren sjæl at det vat en eller annen matolje i den. Hasjen var veldig myk og oljete(naturligvis) og lukta littgrann rart, men fortsatt hasj. Han som solgte den hadde brukt hasj av dårlig standard/tørrok og fått den til å se ut som creme de la creme. I posen/plasten ble det gule merker etter hasjen og man ble glatt på fingrene. Eneste som skjedde når man røykte var at man ble standardbønne/papp - fjern. Det ble bare gjort den ene gangen, da oljehasjen ble veldig lite populær når folk innså det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sverger til grønt da dagens "hasj" er bare bøff her i byen.Seig og myk og smaker kreft.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sjølv har jeg gått for grønt fordi jeg er redd for å få fake hash som egentlig er syntetisk dritt. Tenker at med ukverna grønt kan man i alle fall se om det er en ulovlig plante du har i handa, så jeg tenker at det er noe mindre sannsynlig å få syntetisk. Dette er riktignok synsing fra min side uten å eegntlig vite hva jeg snakker om
Sist endret av Grisefett; 24. oktober 2018 kl. 10:49.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Sjølv har jeg gått for grønt fordi jeg er redd for å få fake hash som egentlig er syntetisk dritt. Tenker at med ukverna grønt kan man i alle fall se om det er en ulovlig plante du har i handa, så jeg tenker at det er noe mindre sannsynlig å få syntetisk. Dette er riktignok synsing fra min side uten å eegntlig vite hva jeg snakker om
Vis hele sitatet...
Er ganske lett for dealeren å spraye på syntetisk på no gamle nugs. Skjer nok sjeldent men teknisk sett er det ikke så vanskelig
Grunnen til at jeg velger grønt foran brunt er fordi bruning er lettere å skjule dritt i under fremstillingsprosessen for og øke massen deretter pris. Med en god bud vet jeg hva jeg får. Har røykt mye "bildekk" opp gjennom årene. Opplever at hasj gir en sterkere og lengre rus, mens weed gir en lettere rus avhengig av type bud selvfølgelig. Ser på hasj som en sterkere utgave, litt som øl og sprit.

Men som nevnt over er det viktigst med en god ordning man stoler på.
Sitat av Bruker Brukesen Vis innlegg
Sverger til grønt da dagens "hasj" er bare bøff her i byen.Seig og myk og smaker kreft.
Vis hele sitatet...
Da har du faen dårlige kontakter, her er hasjen dobbelt siftet tørt og kurert.
Eller så går du vanlig dobbel siftet som også er ganske prima.

Til dere to oppforbi meg. Det er relativt enkel og kvalitetsjekke hasjen og spesielt vis det er "syntestisk".

Er lettere og bare linke til Norcan da de har alt du trenger for å kvalitetsbedømme hasjen.
https://norcan.org/topic/14976-hvord...me-importhasj/
Sist endret av Cloor; 24. oktober 2018 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det finnes fake buds med lukt du sprayer syntetisk på, også fins det fake hasj de blander syntetisk i(gjerne 50/50 fakehasj å dårlig hasj så viss du tester greiene så er det vanskelig å si om det er fake).
Så begge deler er like stor sannsynlighet for å bli buffa viss du ikke vet hva du skal se etter / lukt.

Fatter ikke hvordan folk tør selge sånn, siden jeg garanterer noen tyster på deg viss du gjør det.