Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7740
Jeg har ingen fysikkbakrunn, og baserer denne tanken på ren filosofi. Universet er selvfølgelig uendelig stort. Derfor må det vel garantert være annet liv på uendelig mange planeter? Og med uendeligheten kommer det også kombinasjoner, og jeg tenker da at det må være uendelig mange planeter med mennesker på seg, med uendelig mange kombinasjoner menneskeheten har utspilt seg på, derav må det også være uendelig mange planeter som er helt lik vår, med nøyaktig oss som sitter å gjør nøyaktig hva vi gjør til en gitt tid (også i forskjellig tid). Og denne posten jeg poster nå blir postet uendelig mange ganger samtidig som jeg poster den.

Ett annet spørsmål jeg har: Hvorfor tror forskere at det bare finnes et univers? Nå tenker jeg på den klumpen med stjerner og planeter. Dersom det startet med ''the big bang'' og verdensrommet er uendelig stort og har eksistert i uendelig lang tid, virker det helt latterlig å tro at dette ikke har skjedd før i historien, uendelig mange ganger, og denne kulen med planeter som utvides finnes det uendelig mange av, gjerne med store mellomrom. Noen med fysikkbakrunn, eller provoskills som kan hjelpe meg å forstå?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ett annet spørsmål jeg har: Hvorfor tror forskere at det bare finnes et univers?
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at forskere tror det bare er et univers. Vi vet rett og slett ikke, multiverse er en av flere teorier.
Uendelighet... eksisterer ikke, ingen ting er uendelig.
Tror virkelig folk at vi er det eneste stedet der det er feks vann? såvidt jeg vet kom vannet til vår planet mange millioner år etter skapelsen av vår planet, hvis vannet kom fra the big bang, betyr det også at det har blitt slengt i alle retninger av vårt unnivers, akkurat som å putte en dynnamitt kube i en vanntank, det sprer seg over alt
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Uendelighet... eksisterer ikke, ingen ting er uendelig.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne se deg telle til du når det siste tallet.
Eller tror du at du møter en vegg om du drar langt nok ut i verdensrommet? Isåfall, hvor tykk er den veggen? Hvis veggen aldri slutter er den uendelig tykk, og dersom den slutter, er det uendelig med tommerom bak. Tror du tiden vil plutselig stoppe? Uendeligheten er vel strengt tatt ingenting å diskutere, eller er det?
Sist endret av Relevant; 9. august 2015 kl. 16:52.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Uendelighet... eksisterer ikke, ingen ting er uendelig.
Tror virkelig folk at vi er det eneste stedet der det er feks vann? såvidt jeg vet kom vannet til vår planet mange millioner år etter skapelsen av vår planet, hvis vannet kom fra the big bang, betyr det også at det har blitt slengt i alle retninger av vårt unnivers, akkurat som å putte en dynnamitt kube i en vanntank, det sprer seg over alt
Vis hele sitatet...
vannet kom ikke fra big bang, rett etter big bang bestod hele universet av kun hydrogenatomer, som gjennom reaksjoner dannet ulike typer hydrogen-isotoper, og etterhvert helium. Vann kom ikke før veldig sent.

Uansett, å komme med en så bastant påstand som "uendelighet eksisterer ikke", må du nok grunngi mye bedre da de fleste annerkjente teorier i dag er at universet er uendelig. Så forventer litt argumenter om du skal komme med en slik påstand.
Sist endret av etse; 9. august 2015 kl. 16:58.
Store spørsmål vi har pågang her men nei jeg tror ikke noe er uendelig, for meg er det for mye å fatte at noe skal være uendelig, tid er relevant(ikke sant?) jeg kan ikke tro at noe er uendelig med mindre man tar for seg tvilling paradokset, der til slutt tid vil stå stille? blir så mindfucka når man tenker for mye på temaer som dette, men jeg mener at alt som har en start har også en slutt, selvom det tar en evighet og virker uendelig.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Universet er selvfølgelig uendelig stort. Derfor må det vel garantert være annet liv på uendelig mange planeter? Og med uendeligheten kommer det også kombinasjoner, og jeg tenker da at det må være uendelig mange planeter med mennesker på seg, med uendelig mange kombinasjoner menneskeheten har utspilt seg på, derav må det også være uendelig mange planeter som er helt lik vår, med nøyaktig oss som sitter å gjør nøyaktig hva vi gjør til en gitt tid (også i forskjellig tid). Og denne posten jeg poster nå blir postet uendelig mange ganger samtidig som jeg poster den
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det selvfølgelig at universet er uendelig stort?. Ja, med uendeligheten kommer det også kombinasjoner, men uendelig mange av disse MÅ ikke ha mennesker på seg. Det er uendelig tall mellom 0 og 1, men ingen av disse tallene er 2.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Store spørsmål vi har pågang her men nei jeg tror ikke noe er uendelig, for meg er det for mye å fatte at noe skal være uendelig, tid er relevant(ikke sant?) jeg kan ikke tro at noe er uendelig med mindre man tar for seg tvilling paradokset, der til slutt tid vil stå stille? blir så mindfucka når man tenker for mye på temaer som dette, men jeg mener at alt som har en start har også en slutt, selvom det tar en evighet og virker uendelig.
Vis hele sitatet...
nei, det er ikke det tvillingparadokset sier. Det tar opp en problemstilling rundt det at tid er relativt og at det derfor er viktig å definere for hvilken observatør man definerer tiden - siden ulike observatører vil gi ulike svar.

Uansett det at du ikke fatter eller forstår ting er jo ikke et argument for at noe ikke kan eksistere. Alt vi mennesker opplever har en start og en slutt, og derfor prøve å tenke på noe som er uendelig - og ikke oppfører seg som det vi møter i hverdagen vår er derfor alt annet enn intuitivt. Det er derfor viktig at man legger vekk intuisjonen når man skal vurdere problemstillinger som dette - og legge større tillit til matematikken og fysikken rundt det hele.
Vil anbefale deg å se dette klippet, den besvarer ikke TS sitt spørsmål, men tar for seg litt av uendelighet.

https://www.youtube.com/watch?v=s86-Z-CbaHA
Sitat av Relevant Vis innlegg
Vil gjerne se deg telle til du når det siste tallet.
Eller tror du at du møter en vegg om du drar langt nok ut i verdensrommet? Isåfall, hvor tykk er den veggen? Hvis veggen aldri slutter er den uendelig tykk, og dersom den slutter, er det uendelig med tommerom bak. Tror du tiden vil plutselig stoppe? Uendeligheten er vel strengt tatt ingenting å diskutere, eller er det?
Vis hele sitatet...
Universet kan være bøyd på en måte som gjør at du ikke kommer til noen "vegg" men bare reiser i en sløyfe. Å tenke seg at det skal være en grense til "noe" er akkurat like ubegripelig som å tenke seg at det ikke er noen grenser. Faktum er at vi ikke vet, så bastante utsagn om uendelighetens eksistens er vanskelig å ta seriøst, uansett hvilket standpunkt de forfekter.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Universet er selvfølgelig uendelig stort. Derfor må det vel garantert være annet liv på uendelig mange planeter? Og med uendeligheten kommer det også kombinasjoner, og jeg tenker da at det må være uendelig mange planeter med mennesker på seg, med uendelig mange kombinasjoner menneskeheten har utspilt seg på, derav må det også være uendelig mange planeter som er helt lik vår, med nøyaktig oss som sitter å gjør nøyaktig hva vi gjør til en gitt tid (også i forskjellig tid). Og denne posten jeg poster nå blir postet uendelig mange ganger samtidig som jeg poster den.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det så vil vel egentlig ikke uendeligheten garantere alle mulige utfall. Det faktum at du kan forestille deg, eller beskrive noe betyr nødvendigvis ikke at det representerer en reel mulighet.

En måte man kan se det på er at selv om noe er uendelig betyr det nødvendigvis ikke at det inkluderer alt. For eksempel listen over alle positive primtall er uendelig, men inneholder likevell ikke tallene 8, 10 eller 25.
Sist endret av Round; 9. august 2015 kl. 17:25.
Godt forklart mentalmelt, der ga du meg et nytt syn med sløyfeteorien din.
Jeg tenker at uendelighet er kanskje et tema som overstiger vår menneskelige intellekt, jeg synes begrepet tid er svært svært fascinerende, har brukt veldig mye tid på å klare å finne et svar, men det virker umulig, tid er for meg det mest "mystiske" og utrolige som eksisterer
Jeg synes Neil deGrasse Tyson fint oppsummerer det mest fornuftige standpunktet til dette spørsmålet her:

https://www.youtube.com/watch?v=yD1qAEeyets
Du gjør flere feil her.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har ingen fysikkbakrunn, og baserer denne tanken på ren filosofi. Universet er selvfølgelig uendelig stort.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Se for deg en skapning som kun kan oppfatte 2 dimensjoner og som lever på overflaten til en sfære. Sfærens areal er endelig til tross for at skapningen aldri vil treffe på noen "ende" i sitt univers.

På samme måte kan vi teoretisk sett bo på en 3-sfære. Det vil si på overflaten til en 4-dimensjonal kule. Likevel, en del ting tyder på at universet vi lever i er flatt og dermed ikke en 3-sfære. Men det finnes rom som er flate og til og med har endelig volum. F.eks en 3-torus. Det er ingen automatikk i at universet er uendelig selv om det er en mulighet.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Derfor må det vel garantert være annet liv på uendelig mange planeter? Og med uendeligheten kommer det også kombinasjoner, og jeg tenker da at det må være uendelig mange planeter med mennesker på seg, med uendelig mange kombinasjoner menneskeheten har utspilt seg på, derav må det også være uendelig mange planeter som er helt lik vår, med nøyaktig oss som sitter å gjør nøyaktig hva vi gjør til en gitt tid (også i forskjellig tid). Og denne posten jeg poster nå blir postet uendelig mange ganger samtidig som jeg poster den.
Vis hele sitatet...
Selv om det skulle vise seg at vi har et uendelig univers så betyr det ikke at det er uendelig mange planeter. Hvis universets energi er endelig har vi også endelig mange planeter.

Videre, det observerbare univers for oss har endelig volum på grunn av dets endelige alder og lysets endelige hastighet, og dermed har vi kun et endelig antall galakser. Alt utenfor vil vi aldri kunne få informasjon om, og det er dermed på mange måter som om det ikke eksisterer for oss.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Ett annet spørsmål jeg har: Hvorfor tror forskere at det bare finnes et univers? Nå tenker jeg på den klumpen med stjerner og planeter. Dersom det startet med ''the big bang'' og verdensrommet er uendelig stort og har eksistert i uendelig lang tid, virker det helt latterlig å tro at dette ikke har skjedd før i historien, uendelig mange ganger, og denne kulen med planeter som utvides finnes det uendelig mange av, gjerne med store mellomrom. Noen med fysikkbakrunn, eller provoskills som kan hjelpe meg å forstå?
Vis hele sitatet...
Hele poenget med Big Bang er jo nettop at universet ikke har eksistert i uendelig lang tid! Videre er det særdeles problematisk å i det hele tatt snakke om at Big Bang skjer "i historien". I dagens modell oppstår også tiden i Big Bang, så spørsmålet er meningsløst om man antar at Big Bang stemmer. Tid er noe internt i universet, ikke noe eksternt (i Big Bang-modellen).

Videre er det verdt å påpeke at det ikke er noe konsensus angående hvorvidt det finnes ett eller flere univers. Dessutten, hvordan kan du snakke om mellomrom mellom universer? Da antar du allerede at universene befinner seg i et eller annet rom hvor vi kan måle avstander? Hva er dette? Et univers med universer? Må vi da reservere ordet univers for dette rommet og degradere det vi i dag referer til som et univers til noe annet? Men har vi plutselig bare ett univers igjen da?

Det finnes også modeller som sier at universet oscillerer. Det vil si at Big Bang oppstå ved at et tidligere univers kollapset.
Jeg forstår hva du skriver, Pinneknurk - men det er en tanke jeg har som går litt utover dette. Jeg ser for meg big bang som et smell, der en kule av planeter, galakser, generell energi ekspanderer som en ballong som blir blåst opp i et ellers totalt mørkt vakium. Er dette feil? For isåfall, virker det jo naturlig at nettopp dette smellet skal ha skjedd et annet sted, langt unna denne første ''ballongen''. Hva gir grunn til å tro at i uendeligheten, at dette kun har skjedd en gang, et sted? Forstår du hva jeg mener? Vil isåfall ha en bekreftelse på det, vil ikke bli misforstått i tankegangen min.

Når jeg da snakker om universet, så mener jeg da ikke bare denne stadig ''voksende ballongen'', men hele tommerommet rundt. Og hvis en reiser rett frem uten å svinge i dette tommerommet vil det aldri ta slutt. Derfor tenker jeg at ''verden'' som jeg kaller det nødvendigvis må være uendelig. Forstår du hva jeg mener, eller vil du jeg skal utdype? Litt som et uendelig tommerom med potensielt da også uendelig mange ''ballonger''. Jeg er langt fra noen fysiker eller astronom, bare nysgjerrig på hvordan ting fungerer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg forstår hva du skriver, Pinneknurk - men det er en tanke jeg har som går litt utover dette. Jeg ser for meg big bang som et smell, der en kule av planeter, galakser, generell energi ekspanderer som en ballong som blir blåst opp i et ellers totalt mørkt vakium. Er dette feil? For isåfall, virker det jo naturlig at nettopp dette smellet skal ha skjedd et annet sted, langt unna denne første ''ballongen''. Hva gir grunn til å tro at i uendeligheten, at dette kun har skjedd en gang, et sted? Forstår du hva jeg mener? Vil isåfall ha en bekreftelse på det, vil ikke bli misforstått i tankegangen min.
Vis hele sitatet...
Big Bang var energi, ikkje materie. Planeter, atomer og denslags kom mykje seinare, når temperaturen sank nok.

Eit godt tips er å sjå serien Cosmos med Neil DeGrasse Tyson. Den er underhaldande og artig.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg forstår hva du skriver, Pinneknurk - men det er en tanke jeg har som går litt utover dette. Jeg ser for meg big bang som et smell, der en kule av planeter, galakser, generell energi ekspanderer som en ballong som blir blåst opp i et ellers totalt mørkt vakium. Er dette feil? For isåfall, virker det jo naturlig at nettopp dette smellet skal ha skjedd et annet sted, langt unna denne første ''ballongen''. Hva gir grunn til å tro at i uendeligheten, at dette kun har skjedd en gang, et sted? Forstår du hva jeg mener? Vil isåfall ha en bekreftelse på det, vil ikke bli misforstått i tankegangen min.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at du er for tett knyttet til din menneskelige intuisjon om rom. Det du gjør feil er å anta at universet må befinne seg i noe annet. Det er sant at det kan være fruktbart å tenke seg det på på denne måten fra et matematisk synspunkt, men det er i første omgang bare et nyttig verktøy (man kan til og med gjøre elemetær, men dog særdeles lærerik, "kosmologi" på denne måten ved å se for seg et univers som en 1D ring som blåser seg opp i et plan. Den som har litt bakgrunn i fysikk kan sjekke oppg.5 i denne linken. Du kan produsere formelen for kosmologisk rødskift med denne lekemodellen. Løsning er her.).


Sitat av Relevant Vis innlegg
Når jeg da snakker om universet, så mener jeg da ikke bare denne stadig ''voksende ballongen'', men hele tommerommet rundt. Og hvis en reiser rett frem uten å svinge i dette tommerommet vil det aldri ta slutt. Derfor tenker jeg at ''verden'' som jeg kaller det nødvendigvis må være uendelig. Forstår du hva jeg mener, eller vil du jeg skal utdype? Litt som et uendelig tommerom med potensielt da også uendelig mange ''ballonger''. Jeg er langt fra noen fysiker eller astronom, bare nysgjerrig på hvordan ting fungerer.
Vis hele sitatet...
Her tenker du feil igjen. Når du reiser i rommet så reiser du nettop på denne voksende ballogens overflate. Hvordan vet du at du ikke kan komme tilbake til start på denne ballongen ved å reise rett frem? Det kan være at ballongen blåses opp så fort at du ikke en gang ved å reise i lyshastigheten på ballongoverflaten klarer å komme tilbake til start, men det er likevel en endelig instantan avstand tilbake til start. (Du må huske at vi her hele tiden snakker om en analogi. Ballongoverflaten er reellt sett 3-dimensjonal, men det blir prinsipielt akkurat det samme.)

Bottom line: alle dine misoppfatninger koker ned til din oppfatning om at universet må befinne seg i noen annet - som motsier selve definisjonen av hva universet er.
Sist endret av Pinneknurk; 9. august 2015 kl. 20:49.
Har de ikke bevist at universet er flatt?
The COBE and WMAP satellites launched by NASA in 1992 and 2003 measured the Cosmic Microwave Background, and determined that the Universe must be either flat or extraordinarily close to.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Har de ikke bevist at universet er flatt?
The COBE and WMAP satellites launched by NASA in 1992 and 2003 measured the Cosmic Microwave Background, and determined that the Universe must be either flat or extraordinarily close to.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Det er korrekt at målinger indikerer at universet har null krumning, men det impliserer ikke at universet er uendelig! Sjekk for eksempel 3-torus-modellen av universet.
Sist endret av Pinneknurk; 9. august 2015 kl. 21:36.
Impliserer ?

Nei , er det flatt så vil det også si at det ikke er uendelig.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Impliserer ?

Nei , er det flatt så vil det også si at det ikke er uendelig.

Kaizen
Vis hele sitatet...

Nei, det gjør det ikke. Det finnes flate rom som er både endelige og uendelige.
Hvordan kan verdensrommet være uendelig hvis det fortsetter å utvide seg?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvordan kan verdensrommet være uendelig hvis det fortsetter å utvide seg?
Vis hele sitatet...
Det gjelder å ikke tenke på universet som en ballong som øker i volum. Når man sier at universet ekspanderer betyr det bare at rommet mellom galaksene øker. Av den definisjonen kan universet både være uendelig og ekspandere.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Dessutten, hvordan kan du snakke om mellomrom mellom universer? Da antar du allerede at universene befinner seg i et eller annet rom hvor vi kan måle avstander? Hva er dette? Et univers med universer? Må vi da reservere ordet univers for dette rommet og degradere det vi i dag referer til som et univers til noe annet? Men har vi plutselig bare ett univers igjen da?
Vis hele sitatet...
Det finnes høyst anerkjente multiversmodeller hvor universene oppstår som bobler i et stort romlig multivers. Se "eternal inflation".
Sitat av Provo Vis innlegg
Det finnes høyst anerkjente multiversmodeller hvor universene oppstår som bobler i et stort romlig multivers. Se "eternal inflation".
Vis hele sitatet...
Denne modellen var ukjent for meg - interessant.

Det er vel heller at jeg vil påpeke for TS at et slikt ytre rom ikke er noen nødvendighet, og det er ikke på noen måte opplagt at det eksisterer.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Nei, det gjør det ikke. Det finnes flate rom som er både endelige og uendelige.
Vis hele sitatet...
Hva mener du her?
Også skriver du at det finnes. Hvor er det i så fall?

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hva mener du her?
Også skriver du at det finnes. Hvor er det i så fall?

Kaizen
Vis hele sitatet...
For å snakke om det fysiske rommet på en meningsfull måte, må vi bruke matematikk. Vi assosierer romtiden med et matematisk rom kalt en mangfoldighet. Dette er et matematisk rom med noen veldefinerte egenskaper. Når du har et slik rom (pluss noen teknikaliteter), kan vi regne ut ting som rommets krumning og volum. Det finnes flere rom med krumning = 0. Noen har endelig volum og andre uendelig. Vi vet ikke hvilket av disse matematiske rommene som svarer til vårt fysiske rom.

La oss for enkelhets skyld si at universet har to romdimensjoner.
Et flatt plan har null krumning og uendelig "volum"(areal). En donut har null krumning og endelig volum. Vi vet antageligvis at universet har 0 krumning, så både en donut og et plan er mulige former på universet vårt. En kule er utelukket da krumningen til en kule er ulik 0.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg skrev dette lille tulle-essayet for noen år siden, sikkert med noen av de samme tankene som OP svirrende i bakhodet. Ikke det at jeg egentlig tror på noe av dette, men et morsomt tankeeksperiment.

I et uendelig univers kan alt man kan tenke seg skje, og det vil skje uendelig mange ganger fra hvert eneste milisekund - altså, alt som er skrevet her finner sted om og om igjen akkurat mens du leser det.

I en dimensjon kan en gresshoppe for seg selv på kanten av en båt mellom Somalia og Oman utspille hele Shakespeares 'Hamlet'. I en annen dimensjon kommer gresshoppa helt til siste akt før en passasjer på båten tråkker på han. I en tredje dimensjon har han fått med seg hjemløse hunder fra Bolivia til å spille de andre rollene. I en fjerde dimensjon synker båten midt i skuespillet. I en femte dimensjon har gresshoppa utvekster bakpå ryggen, som stiger 100 meter til værs, og oppe på disse utvekstene er det en annen gresshoppe som utspiller Shakespeares 'Hamlet'.

I en sjette dimensjon spiller gresshoppa på utveksten skuespillet med Pavarottis stemme, kaster i seg en halvkilo sjokolade-is etter forestillingen, bygger et romskip av snøkrystaller (hva? SNØR det i farvannet mellom Somalia og Oman? jada, i den sjette dimensjonen gjør det det), og flyr av gårde rett inn i et tall på en tavle i et klasserom i Uddevalla i Sverige, hvor tallet blir kalt uendelig, ved at det blir ansett som et objekt, og hvor en liten kis på seks år finner ut at han skal legge til diverse desimaler på tallet og opphøye det i 10 for å gjøre det enda større.

I en syvende dimensjon finnes ikke Somalia eller Oman eller gresshopper eller sjokolade-is, bare flyvende grå knyttnever med lange grønne bånd sløyfet til flyvende bunader over brennende svovelgravemaskiner. I en åttende dimensjon er gresshoppa blitt brukt i et forsøk på å lage en ny form for tv-skjerm, båten mellom Somalia og Oman blir sugd opp i verdensrommet av et kjempemagnet, styrt av Xenu, guden over universet, i følge scientologene, som altså tross alt hadde rett, fordi Xenu vil ha et spesielt ensym man kun finner i magesekkene til somaliere som har varmet seg på dekk av en båt mellom Somalia og Oman - Xenu bruker ensymet til å lage røde ballonglignende ting, fordi han liker lyden av de når de sprekker. I en niende dimensjon blir Xenu plutselig skylt ned i noe som ligner på en do - det viste seg at han, og hele vårt univers, befant seg i endetarmen til en geologistuderende i dimensjon 10. I dimensjon 11 sitter en person og studerer den geologistuderende, og hele hans univers, gjennom et mikroskop, mens et ondt tall med huggtenner står bak ham med en slags rifle og truer han til å synge en sang bestående av toner med så lav frekvens at de i vårt univers ikke ville ha oppfattet sangen.

I den tolvte dimensjonen hører man alle lyder, kakafonien er så ille at alle mennesker har tatt livet av seg selv for lenge siden, bortsett fra folkene på en båt mellom Somalia og Oman, som fant beskyttelsesørepropper under setene sine på båten. Det var en vitenskapsmann i den trettende dimensjonen som lagde øreproppene og sendte de til den tolvte dimensjonen med en fisk som het Hugo. I den fjortende dimensjonen er dette jeg nettopp har skrevet pensum på barneskolen i samtlige land i Norden. I den femtende dimensjonen er DU en liten flue, og kapteinen på en båt mellom Somalia og Oman.

Litt av en uendelighet av uendelige universer vi lever i, hva? Haha.
Sist endret av AnaMorph0s|s; 9. september 2015 kl. 23:27.
Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
Jeg skrev dette lille tulle-essayet for noen år siden, sikkert med noen av de samme tankene som OP svirrende i bakhodet. Ikke det at jeg egentlig tror på noe av dette, men et morsomt tankeeksperiment.

I et uendelig univers kan alt man kan tenke seg skje, og det vil skje uendelig mange ganger fra hvert eneste milisekund - altså, alt som er skrevet her finner sted om og om igjen akkurat mens du leser det.
Vis hele sitatet...
Du bruker ordet 'dimensjon' litt løst her, tror jeg, men du er absolutt inne på noe: Det du beskriver er faktisk essensen i mange-verdentolkningen av kvantemekanikken. Ulempen (ok en av dem, det er mange) med denne tolkningen er at den ikke er tenkelig verifiserbar uten at man bryter med prinsippet om energibevaring. Men det er en gøyal tanke som mange sci fi-forfattere har utforsket, deriblandt vår alles kjære Arthur C. Clarke.