Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 11029
Leser til stadighet om hvor livstruende disse energidrikkene er. Kom nettopp over denne. Leger advarer folk rundt om, men jeg finner ingenting i disse drikkene spesielt skadelig? Det inneholder omtrentlig halvparten så mye koffein som kaffe, noe som legene ikke trenger å gå rundt å advare unge om, det inneholder latterlig små mengder taurin, noe en kan ta i titalls større doser uten noen problemer, og sukkerinnholdet i disse drikkene er ikke akkurat det store for den gjennomsnittlige 14 åringen som glugger nedpå litervis cola, sjokolade på en dag. Hvorfor er det så mye oppstyr rundt disse energidrikkene? Finner ingenting som tilsier at redbull skal gi organsvikt. Noen med kunnskap innenfor temaet som kan bevise meg feil?
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
sukkerinnholdet i disse drikkene er ikke akkurat det store for den gjennomsnittlige 14 åringen som glugger nedpå litervis cola, sjokolade på en dag.
Vis hele sitatet...
Plis. "Gjennomsnittlig", særlig.

Ang artikkelen tror jeg at det er farlig å drikke 4 liter redbull, og han her fikk sannsynligvis overdose av koffein. Men å drikke en boks i ny og ne er nok ikke noe farlig, nei.
Sist endret av Attila; 30. juni 2015 kl. 14:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er åpenbart ikkje veldig farleg.

Hadde det vore veldig farleg hadde ikkje tilfellet vore unikt, og det hadde ikkje vore rapportert om i media. Du kan jo prøve å finne ut kor ofte media rapporterer om alkoholforgifting, som trass alt er svært reelt, vanlig og alvorleg.
Det har vært noen dødsfall etter energidrikker og alkohol. Såvidt jeg husker så kunne de ikke fastslå eksakt dødsårsak i noen av disse tilfellene, men tanken var at innholdet i noen energidrikker sammen med alkohol kan være dødelig.

Nå er det sikkert mange her som har drukket litervis av battery/redbull+vodka og aldri hatt noen problemer. Så hvorfor det evt. slår ut på enkelte har jeg ingen formening om. Aldri selv merket noe negativt av å drikke vodka og redbull, eneste er jo at man får mer energi og kan feste lenge fordi en ikke blir trøtt. Og det er jo en fin ting om det er et bra nachspiel
Sist endret av frtoretang; 30. juni 2015 kl. 14:59.
Det kommer an på hva man legger i ordet "farlig".
Nei, det er ikke farlig å drikke en red bull hver lørdag. Ja, det ER farlig å drikke red bull hver dag, om så en eller fem. Men energidrikk er ikke alene om det. På generelt grunnlag bør en drikke mer vann, også kan man kanskje nyte en energidrikk en lørdags kveld - kanskje til og med folk vil verdsette det mer, da?
Sist endret av Life Goes On; 30. juni 2015 kl. 15:11.
Hadde det vært så veldig farlig hadde det vel blitt ulovelig xD

Selv drikker jeg mye energidrikk, gjerne 1-2 bokser om dagen.
Det eneste jeg har lagt merke til er økt hårvekst.
En kamerat drakk 2 store burn til dagen, over en lengre periode, endte opp på sykehuset med magesyreubalanse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hvalross Vis innlegg
En kamerat drakk 2 store burn til dagen, over en lengre periode, endte opp på sykehuset med magesyreubalanse.
Vis hele sitatet...
1: Korrelasjon != kausualitet.
2: Anekdote != data.

Beklager, men opplysninga til fører nøyaktig ingenting nyttig.
Sitat av Hvalross Vis innlegg
En kamerat drakk 2 store burn til dagen, over en lengre periode, endte opp på sykehuset med magesyreubalanse.
Vis hele sitatet...
En kamerat spiste tre brødskiver til lunsj hver dag, over en lengre periode, endte opp på sykehuset med lyskestrekk.

Beklager å skuffe dere, men energidrikker er 90% hype og 10% brus med koffein. Det er koffein tilsvarende drøyt én kaffekopp i en halvliter energidrikk.
Som Provo sier over her, så inneholder energidrikker en mengde koffein som tilsvarer en drøy kaffekopp eller to. De inneholder noen andre stoffer som i enkelte tilfeller trekkes frem, blant annet taurin. Dette stoffet finnes allerede naturlig i menneskekroppen, og ansees som greit å innta. Det hadde ikke vert tillatt om det var motsatt. Selv begrenser meg jeg mest på grunn av kaloriinnholdet. Er det noe som er "farlig", så er det nok sukkeret
Sitat av Provo Vis innlegg

Beklager å skuffe dere, men energidrikker er 90% hype og 10% brus med koffein. Det er koffein tilsvarende drøyt én kaffekopp i en halvliter energidrikk.
Vis hele sitatet...

Men det virker jo. Om det er guarana, sukker, koffein, taurin eller kombinasjonen av disse men føler seg mer våken. Det kan jo selvsagt være at det er den forferdelige smaken som gjør at man kvikner til
Det er mye stoffer i dem, høyt syrenivå. De koster skjorta. Er ikke interessert i å gjøre andre rike på noe så unyttig.
Koffein, sukker og taurin er ikke farlig i seg selv for sunne og friske mennesker så lenge man ikke inntar for store mengder av de nevnte stoffene.

Det begynner å bli farlig først ved alvorlige helseproblemer, interaksjoner med andre stoffer, overfølsomhet for koffein, insomnia som følge av langvarig overforbruk av energidrikker osv.

Link til ti av de viktigste faremomentene ved inntak av energidrikker, disse punktene backes opp av linker til forskjellige studier for de forskjellige faremomentene:
http://www.caffeineinformer.com/top-...-drink-dangers
Dette er bare en mulig forklaringsmodell, på hvorfor disse dødsfallene kan ha skjedd.

Det vi vet, er at sentralstimulerende stoffer (koffein er et veldig mildt sentralstimulerende stoff) øker blodtrykk og puls. Alkohol har en tendens til å forsterke denne effekten. Og ideen er, at dette har lagd hjerne- og/eller hjerteblødninger på spesielt utsatte individer. Hadde ikke dette tatt dem, så kan det hende en annen filleting hadde tatt livet av dem ellers. Slik som noen kaffedoktorer, eller missbruk av andre sentralstimulerende. Disse svakhetene er som regel umulig å finne ut på forhånd, så de er bare en del av livets sjansespill.

Men som sagt tidligere koffein er ikke akkurat så farlig. Taurin finner en plenty av bl.a. i storfekjøtt. Og hadde sukker vært så farlig på denne måten. så hadde mange kirkegårder vært mye trangere!..
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men det virker jo. Om det er guarana, sukker, koffein, taurin eller kombinasjonen av disse men føler seg mer våken. Det kan jo selvsagt være at det er den forferdelige smaken som gjør at man kvikner til
Vis hele sitatet...
Guarana er bare et bær med mye koffein. Sukker gjør deg ikke våken. Og taurin har ingen stimulerende effekt. Placebo derimot, fungerer kjempebra.
Taurin er beroligende, ikke stimulerende og skal fungere mot kaffein-jitters. B-vitamin kompleksene som er i noen energidrinker kan gjøre deg mere fokusert.

Anbefaler energidrikk brusstablettene de selger på noen daglivareforhandlere, da de også ikke har sukker i seg og er mye billigere en kvalmende burn.
Sitat av Provo Vis innlegg
Guarana er bare et bær med mye koffein. Sukker gjør deg ikke våken. Og taurin har ingen stimulerende effekt. Placebo derimot, fungerer kjempebra.
Vis hele sitatet...
Koffein gjør jo deg som kjent mer våken, allerede noe som gir effekt, sukker øker energinivået i kroppen i en kort periode (noen timer kanskje), som igjen gjør deg mer våken en stund. Det er derfor det ikke anbefales å spise sukker hvis du skal føle deg våken hele dagen, siden med sukker vil du føle deg våken i noen timer for så å "krasje". Taurin er mer omdiskutert og det er ikke noe håndfast, men det skal hjelpe mot skjelvingen man kan få av koffein.

Så jo, det er en effekt av energi drikke, og hvis man ikke drikke energidrikke eller kaffe daglig, kjenner man effekt godt.
Ekspert på påstander
Jeg har drukket ganske mye energidrikker i ungdomslivet. På verste drakk jeg 4-5 battery energidrikk hverdag i flere år og resultatetet er at jeg begynte få vondt i hjertet og fikk problemer å sove. Jeg snuste itillegg, så det var ganske ille for hjertet mitt. Etter jeg har kutta både energidrikker og snus, så har jeg blitt mye bedre enn før, men sliter med vond hjerte av og til. Så drikk med måte og hvis du må drikke hverdag, da trenger du mer søvn. Søvn er det beste middelet mot trøttheten
Sitat av IRead Vis innlegg
Jeg har drukket ganske mye energidrikker i ungdomslivet. På verste drakk jeg 4-5 battery energidrikk hverdag i flere år og resultatetet er at jeg begynte få vondt i hjertet og fikk problemer å sove. Jeg snuste itillegg, så det var ganske ille for hjertet mitt. Etter jeg har kutta både energidrikker og snus, så har jeg blitt mye bedre enn før, men sliter med vond hjerte av og til. Så drikk med måte og hvis du må drikke hverdag, da trenger du mer søvn. Søvn er det beste middelet mot trøttheten
Vis hele sitatet...
Koffein er ikke et søvnmiddel, det er jo velkjent.
Men når det gjelder hjertet, tviler jeg på om du kan legge skylden på energidrikker. Hjertebank en stund under for deg unormalt høy påvirkning av koffein, ja, men ikke varige hjerteproblemer. Da er det en mye bedre forklaring, at du sliter med en del angst. Og denne angsten kommer av hjertebanken, etter du har drukket mye energidrikk.
Uansett så mener jeg du bør pelle deg til en lege asap, og på sjekket ditt hjerte! Uansett om det er en mulig angst eller ei.
Eneste du burde tenke på er sukkeret og kullsyren for tennene, og koffeinen.
Ekspert på påstander
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Koffein er ikke et søvnmiddel, det er jo velkjent.
Men når det gjelder hjertet, tviler jeg på om du kan legge skylden på energidrikker. Hjertebank en stund under for deg unormalt høy påvirkning av koffein, ja, men ikke varige hjerteproblemer. Da er det en mye bedre forklaring, at du sliter med en del angst. Og denne angsten kommer av hjertebanken, etter du har drukket mye energidrikk.
Uansett så mener jeg du bør pelle deg til en lege asap, og på sjekket ditt hjerte! Uansett om det er en mulig angst eller ei.
Vis hele sitatet...
Ja, det har du rett i. Koffeinen forsterket angsten + for mye cannabis. Har sjekka hos legen og de fant ikke noe galt med hjertet mitt. Det var angst som jeg slet med. Sliter fortsatt litt med angsten, men nå har jeg mye bedre kontroll over angsten etter jeg har kutta koffein. Folk som sliter med angst bør være ekstra forsiktig over koffeinholdige drikker, siden man kan få hjertebank av koffein og hjertebank forsterker angsten. Det er kjipt følelse, når man tror man har hjerteproblemer, men så har man ikke det likevel.
Litt for mye off topic, kanskje?
Sist endret av IRead; 1. juli 2015 kl. 16:31.
jeg tror at kombinasjonn med Energidrikk, sammen med ett eller to døgn med døgning ( som man ofte gjør på LAN parties) kan ha en ille effekt på kroppen når det er kombinert. Døgning er traumatisk for kroppen, så energidrikk i tillegg kan kanskje være det som dytter deg over kanten. Energi drikk alene? Nei. Folk har dødd av det, ja, men det er slike ekstremeister som PUSTER energidrikke.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Koffein gjør jo deg som kjent mer våken, allerede noe som gir effekt ...
Vis hele sitatet...
Selvsagt, og kaffe inneholder rundt dobbelt så mye koffein som en vanlig energidrikk.

Sitat av zlagther Vis innlegg
... sukker øker energinivået i kroppen i en kort periode (noen timer kanskje), som igjen gjør deg mer våken en stund.
Vis hele sitatet...
Nei, sukker er en energikilde, men gjør deg ikke mer våken. At sukker er oppkvikkende, er en myte. Om noe, har uproporsjonalt høyt sukkerinntak heller en motsatt effekt.

Sitat av zlagther Vis innlegg
Det er derfor det ikke anbefales å spise sukker hvis du skal føle deg våken hele dagen, siden med sukker vil du føle deg våken i noen timer for så å "krasje".
Vis hele sitatet...
Det som skjer, er at en rask økning av blodsukker fører til en rask økning av insulinproduksjon, som etter noe tid fører til en rask og kraftig nedgang i blodsukker. Det høye insulinnivået gjør at blodsukkeret synker lavere enn det bør være, og dette lave blodsukkernivået fører til ting som trøtthet, konsentrasjonsvansker, hodepine og irritabilitet. Du får altså bare krasjen, ikke noen oppsving i våkenhet.

Sitat av zlagther Vis innlegg
Taurin er mer omdiskutert og det er ikke noe håndfast, men det skal hjelpe mot skjelvingen man kan få av koffein.
Vis hele sitatet...
Det er vel omdiskutert, ja. Og enda mer omdiskutert er det om man får noen effekt av de små dosene det er i enkelte energidrikker. Men taurin fører uansett ikke til noen følelse av våkenhet, som jo er effekten de fleste er ute etter.

Så energidrikker kan helt klart være oppkvikkende, men etter alt å dømme ikke i større grad enn kaffe. Det er imidlertid mye lettere å drikke store mengder energidrikk på kort tid, som kan være grunnen til at enkelte unge (sannsynligvis uten høy koffeintoleranse) kan oppleve symptomer på akutt koffeinforgiftning ved høyt inntak.
Hver gang jeg hører om saker hvor inntak av energidrikker har hatt helsemessige følger så har det a) vært i kombinasjon med alkohol og hard festing, eller b) omhandlet tenåringer.

Selv om koffeininnholdet i energidrikker er mindre enn i en kaffekopp (per enhet), så må man huske at tenåringer i mange situasjoner vil tåle det dårligere enn voksne. Dette fordi det drikkes som en brus, og i tilsvarende - eller større - mengder enn en voksen ville ha inntatt. Inntaket er gjerne også noe plutselig, f.eks. kombinert med LAN-party, fest eller noe man ønsker å være lenge oppe for. Uten forholdsvis jevnt inntak av koffein så har man mindre toleranse, og er kanskje ikke klar over at man har en generell intoleranse i det hele tatt. Kombinerer man alt dette med lav kroppsvekt og lite søvn, så skal det ikke mye til før kroppen sier fra.

Anekdote: Jeg husker et par episoder fra da jeg var crew på The Gathering. Der er det tusenvis av tenåringer som bøtter nedpå energidrikk i store kvanta, men forholdsvis få som blir særlig dårlig ut av det. Husker derimot en episode hvor en gutt hadde latt være å spise i det hele tatt og bare bøttet nedpå energidrikk og døgnet. Han fant det for godt å reise seg opp, rusle til midten av hallen, for så å kaste opp *mens han gikk* og produserte dermed 25 meter med oppkast-flekker som både lignet og luktet mye som red bull. HOA (Hamar Olympiske Anlegg, de som rydder og vasker) hever sjeldent et øyebryn til nærmest radioaktive toaletter, men dette fikk de faktisk sinte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vel.. Du kan jo se denne
https://www.youtube.com/watch?v=2CmJEzkg7mM

No skal det sies at kaffe kanskje kunne gjort noe lignende i større mengde.. Kanskje..
Sitat av Bossebass Vis innlegg
Vel.. Du kan jo se denne
https://www.youtube.com/watch?v=2CmJEzkg7mM

No skal det sies at kaffe kanskje kunne gjort noe lignende i større mengde.. Kanskje..
Vis hele sitatet...
Til denne passer bare ett ord! Tøv!!
Sitat av Bossebass Vis innlegg
Vel.. Du kan jo se denne
https://www.youtube.com/watch?v=2CmJEzkg7mM

No skal det sies at kaffe kanskje kunne gjort noe lignende i større mengde.. Kanskje..
Vis hele sitatet...
SOM REGEL NÅR FOLK SKRIVER TING MED BARE CAPSLOCK I TILLEGG TIL AT DE SPAMMER KOMMENTARFELTET (GJERNE OGSÅ MED CAPSLOCK) + AT DE HAR TULLETE TITLER OG INGEN KILDER, så er det gjerne slik at det er bullshit.
Sitat av Bossebass Vis innlegg
Vel.. Du kan jo se denne
https://www.youtube.com/watch?v=2CmJEzkg7mM

No skal det sies at kaffe kanskje kunne gjort noe lignende i større mengde.. Kanskje..
Vis hele sitatet...
Dette kalles Flail chest. Han har brekt ribbeina, og lungen dytter på de brekte beinene. Mannen i videoen heter Cristiano Araújo.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette kalles Flail chest. Han har brekt ribbeina, og lungen dytter på de brekte beinene. Mannen i videoen heter Cristiano Araújo.
Vis hele sitatet...
Legger meg selvfølgelig langflat om videoen og redbulls ikke hadde noe med hverandre å gjøre, men Cristiano døde av : He reportedly suffered a fractured skull and internal bleeding.

Sitat av zlagther Vis innlegg
SOM REGEL NÅR FOLK SKRIVER TING MED BARE CAPSLOCK I TILLEGG TIL AT DE SPAMMER KOMMENTARFELTET (GJERNE OGSÅ MED CAPSLOCK) + AT DE HAR TULLETE TITLER OG INGEN KILDER, så er det gjerne slik at det er bullshit.
Vis hele sitatet...
Og hvordan kan du tro at noen som kaller seg ALIEN BROTHER CRAZY T.V legger ut falske ting ?
Sist endret av Bossebass; 29. juli 2015 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bossebass Vis innlegg
Vel.. Du kan jo se denne
https://www.youtube.com/watch?v=2CmJEzkg7mM

No skal det sies at kaffe kanskje kunne gjort noe lignende i større mengde.. Kanskje..
Vis hele sitatet...
Dette ser mer ut som en person som har en "veldig" dårlig lunge. Hjertet ditt forstørrer seg ikke av koffein, og selv om du drikker 24 redbull, så har du mer en bare hjerte å tenke på.

Tenk mer på ting som blir sagt av folk som har enten opplevd ting selv, og ikke folk som legger ut videoer av andre folk som lider av en annen sykdom.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Energidrikker er jo i hvertfall ikke sunt, men det er ikke veldig stor forskjell på dette og f.eks. kaffe. Likevel vil jeg prøve å ikke drikke energidrikker til vanlig (uansett sukkerfritt eller ikke) fordi det rett og slett etser tennene dine. Dette gjelder også brus og jus. Hvis du trenger energi uten å faktisk spise, anbefales kaffe Kuttet selv ut energidrikker o.l. i ukedager, og i ettertid har jeg merket at tennene mine er mindre isete.
Sist endret av lillemeskalin; 15. august 2015 kl. 11:27.
ang angst og koffein. Jeg får ikke angst av en halvliter energidrikk, men drikker jeg en kopp kaffe derimot kan jeg få angst på en dårlig dag+jeg føler meg varm. Noen andre ?? noen som kan ha en anelse om hvorfor? virker jo helt snålt.
Btw, jeg tror ikke det er den lille mengden med taurin som avgjør dette men..
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
ang angst og koffein. Jeg får ikke angst av en halvliter energidrikk, men drikker jeg en kopp kaffe derimot kan jeg få angst på en dårlig dag+jeg føler meg varm. Noen andre ?? noen som kan ha en anelse om hvorfor? virker jo helt snålt.
Btw, jeg tror ikke det er den lille mengden med taurin som avgjør dette men..
Vis hele sitatet...
Det er garantert ikke taurin! For da skulle oksestek nesten ha hatt valiumeffekt på deg. For det er en del taurin i storfekjøtt.
Jeg tror heller det enkelt kan forklares ved, at det er lavere konsentrasjon av koffein i energidrikk enn i kaffe. Det samme kan kanskje gjelde, hvis du har lavt blodsukker, så kan litt sukker få en litt beroligende effekt også.

Men uansett hvis du får angst så lett, så mener jeg du bør nevne det for fastlegen din, og ta det derifra.
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
ang angst og koffein. Jeg får ikke angst av en halvliter energidrikk, men drikker jeg en kopp kaffe derimot kan jeg få angst på en dårlig dag+jeg føler meg varm. Noen andre ?? noen som kan ha en anelse om hvorfor? virker jo helt snålt.
Btw, jeg tror ikke det er den lille mengden med taurin som avgjør dette men..
Vis hele sitatet...
Enig med Amdb73 her. Det var slik jeg hadde det før og. Nå har jeg den ''kaffeangsten'' uten kaffe, og kaffe gir meg panikkangst. Aldri vært hos en psykolog btw. Til spørsmålet ditt: Hvor sterk kaffe drikker du? Kaffe inneholder på en generell basis mer koffein en energidrikker. Taurin motvirker noen av de negative virkningene av koffein. Disse negative bivirkningene som taurin hjelper med å kamuflere kan resultere i angst. Men jeg vil heller sette mine fem øre på koffeinmengden. Som sagt; kaffe inneholder omtrent dobbelt så mye koffein som energidrikker, og drikker du en sterk kaffe kommer du opp i 4-5 ganger så mye koffen som hva energdrikk inneholder. Koffein kan føre til angst.
Det rare er at jeg kan kjenne det etter bare en halv kopp. drikker vanlig kaffe/ passe sterk.
Kan drikke en liter redbull uten de symptomene bortsett fra litt svette. Men får vel bare kutte ut kaffen, er jo ikke verre enn det er vel noe med kaffen da som gjør det. Eneste logiske jeg kan komme på, hah..
Ja hadde vært interessant å si hva fastlegen har å si om det, får spørre bare for å spørre neste gang jeg er der
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er garantert ikke taurin! For da skulle oksestek nesten ha hatt valiumeffekt på deg. For det er en del taurin i storfekjøtt.
Vis hele sitatet...
Det trenger jo ikke være tilfellet. Selv om taurin skulle ha en dempende effekt på symptomene av overdrevent koffeininntak, trenger det ikke å være et generelt sedativ. Og om det likevel skulle være det, trenger det ikke å være så kraftig at man blir fullstendig fjern av å spise en biff.