Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1799
Jeg vet ikke med lovligheten rundt stempling av narkomane, og feilinformasjon om rusmidler, men det har vært en ganske stor sak dette angående førerkortet. Slashdot laget en tråd om nettopp dette for ikke så veldig lenge siden. Det tragiske med det, er jo det at politiet gjør nettopp dette ofte, og dette har de begynt med uten debatt eller at det blir kontrollert.

Dette med fratakelse førerkortet uten at du har kjørt i beruset tilstand har ikke bare skjedd med deg:

http://www.dagbladet.no/2010/01/20/n...rhet/10015220/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...ting/a/576175/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...byen/a/590273/
Fra politi.no:

Politiet kan inndra førerretten i forbindelse med straffbare handlinger. Det typiske er promillekjøring eller fartsovertredelser. Politiet har imidlertid også mulighet til å inndra førerretten uten at det foreligger straffbare forhold. Hjemmelen for dette er straffeloven § 34, hvor det fremkommer at de som skal ha førerkort skal ha plettfri vandel og være edruelig.

I løpet av 2010 har politiet i Nord-Trøndelag inndratt fem førerkort på grunn av manglende edruelighet:

- Nr 1 – mann 19 år som prøvde narkotika for første gang syv måneder før inndragningen. Han ble flere ganger tatt for bruk av narkotika. Han ble tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand, men ruspåvirkningen var ikke høy nok til å få ham dømt for dette.

- Nr 2 – kvinne i 40-årene som i året forut for inndragningen ble tatt for tre ganger for bruk av narkotika, og som opplyser til politiet at hun bruker amfetamin jevnlig.

- Nr 3 – mann 20 år som begynte med hasj rett etter at han ble 18 år, og som raskt gikk over til sterkere stoffer som amfetamin og metaamfetamin. Han er tatt flere ganger for besittelse og bruk av narkotika.

- Nr 4 – mann i 30-årene som misbruker alkohol. Han er tidligere dømt for promillekjøring og vold mot politiet. Han er flere ganger ilagt forelegg for forstyrrelse av den offentlige fred og orden i beruset tilstand. Politiet har ved flere anledninger vært nødt til å kjøre hjem mannen eller sette ham i drukkenskapsarrest fordi han lager bråk i beruset tilstand.

- Nr 5 – mann i 40-årene som bruker hasj, og hevder å ha brukt dette så og si daglig i bortimot 25 år. Han er også tatt for å bruke sterkere stoffer som amfetamin. Personen kjørte i perioder langtransport for et transportfirma.
Vis hele sitatet...
Oisann... Jeg aner ikke hvordan jeg har prestert å lage en egen tråd, dette kommenterte jeg som et svar til en annen tråd. Feel free to delete. Var det en tråd som omhandlet dette nå nettopp, eller er det jeg som rett og slett går fra vettet i skrivende stund?
sertifisert idiot
Er en tråd om det ja
Your mind is safe young padawan!