Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3035
Hvordan sjekker jeg om vasken er jordet?
Overskuddsmateriell
Mål motstand mellom jordingspunkt i en kontakt og vasken.

Hvorfor du lurer på om en vask er jordet er jeg heller litt usikker på. I ett hus er det de elektriske artiklene som skal være jordet og ikke nødvendigvis vann/avløp.

På endel gammle hus ble vannrøra inn brukt som jording men nå som det brukes plastrør så er det heller jording i de så man må enten grave ned en kopperkabel (uten isolasjon) eller slå ned jordspyd.
Første alternativ brukes når man graver vannet og legger med røra mens siste alternativ brukes når man ordner det i etterkant.
Gammelt hus.. Trodde rørene ble brukt til jording..
Vann og avløp skal være jordet, skal du måle dette riktig må du måle mellom jordtilkobling i sikringskapet og f.eks vasken din.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ok, fint..
Hvorfor får jeg 133 volt når jeg måler mot jord og en fase?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Porkcharsui Vis innlegg
Ok, fint..
Hvorfor får jeg 133 volt når jeg måler mot jord og en fase?
Vis hele sitatet...
Fordi du har IT-nett.

Når du stiller det spørsmålet bør du legge vekk multimeteret og ringe elektriker, for tala du får opp seier deg åpenbart ingen ting.
Det er derfor jeg lurer på det...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Porkcharsui Vis innlegg
Det er derfor jeg lurer på det...
Vis hele sitatet...
Kort fortalt har du eit IT-nett, der nullpunktet i trafoen er jorda gjennom ein stor motstand. Mao. vil jord tilsvare nullpunktet i potensiale så lenge du ikkje har jordfeil. 133V stemmer ganske bra med nullpunktet for 230V (230V/sqrt(3)).

For å forstå bakgrunnen er ei bok i elektroteknikk greit.