Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6164
Møtte nylig en bil på en litt trang vei, bremset godt ned (ca 40km/t) og kjørte så langt ut mot kanten jeg kunne uten å kjøre ut for å ikke treffe den møtende bilen. Bilen i motsatt kjørefelt gjorde ikke dette og enden på visa er at jeg nå mangler blinklys på speilet.

Dekselet ble knust og ligger igjen på veien, pæra er inntakt men den fungerer ikke. Spørsmålet nå er om dette er noe jeg kan ta på forsikringen uten at det fører til bonustap, har fullkasko på bilen ettersom den er relativt ny og det er pant i bilen.

Eller er det noe man enkelt kan fikse selv? Min samboer snakket noe om at man måtte melde ulykken til politiet for at forsikringsselskapet skal ta denne skaden, men det syntes jeg hørtes rart ut.

Skal ringe forsikringsselskapet på mandag og høre. Har ikke peiling på hvem den andre personen er, utenom at jeg vet bilmerke ettersom han/hun kjørte videre etter "ulykken".
Slik jeg ser det, var dette ikke din skyld. Dermed vil du ikke gå ned i bonus ved å ta skaden igjennom forsikringsselskapet. Tror ikke det er nok å si til forsikringsselskapet at det ikke var din skyld. Jeg tror du må til politiet slik at forsikringsselskapet kan få høre det fra de.
Men tror det er lurt å høre med forsikringsselskapet ditt først og høre hva de sier.
Sitat av tradingking Vis innlegg
Slik jeg ser det, var dette ikke din skyld. Dermed vil du ikke gå ned i bonus ved å ta skaden igjennom forsikringsselskapet. Tror ikke det er nok å si til forsikringsselskapet at det ikke var din skyld. Jeg tror du må til politiet slik at forsikringsselskapet kan få høre det fra de.
Men tror det er lurt å høre med forsikringsselskapet ditt først og høre hva de sier.
Vis hele sitatet...
Ja, men uten å vite noe om den andre parten så blir vell dette i beste fall ord mot ord og fordeling av skyld slik at hver fører tar ansvar for sin bil.

Men takk for svar uansett, får høre hva selskapet sier på mandag.
Det er forsikringsselskapet som avgjør spørsmål om skyld, på bakgrunn av skademeldingen. I skademeldingen skal man fylle ut en del hver og en del i sammen. På bakgrunn av denne blir kravene behandlet hos de respektive selskap. Dersom det kun er mindre skader vil det derfor ofte være greit å bare ta reparasjonskostnaden på egen kappe. De aller fleste forsikringsselskap opererer også med egenandel som man må betale uansett. Denne vil variere på bakgrunn av selskap og forsikring. Jeg tror min er 3000. Håper dette var til hjelp og at du får fikset bilen din raskt.
Egenandelen på forsikringen er nok høyere enn prisen for å få reparert speilet.
Er klar over hvordan en skademelding fungerer, men når den andre parten ikke stopper blir det litt vanskelig å fylle ut en slik melding.
Snu og kjør etter personen?
Sitat av Anoman Vis innlegg
Er klar over hvordan en skademelding fungerer, men når den andre parten ikke stopper blir det litt vanskelig å fylle ut en slik melding.
Vis hele sitatet...
At dette er en hit'n'run kommer på ingen måte tydelig fram i førsteposten....
Her burde du kjørt etter personen og fylt ut skademelding, for nå gjorde du saken din mye vanskeligere når du ikke vet hvem motparten er. Letteste er å enten da det på din egen forsikring eller å betale for skaden selv. Er det faktisk kun speil og blinkelys trenger det ikke å bli så veldig mange tusenlapper, og nesten garantert mindre enn du har i egenandel.

Hadde du kjørt etter den andre personen, og fått fylt ut en skademelding hadde det vært opp til forsikringsselskapet å avgjøre skyldsspørsmål, og det hadde nokk blitt delt 50/50 mellom begge parter. Skal du unngå en 50/50 fordeling må du ha ett fysisk bevis på at du var så langt til høyre som du kunne være. Har selv vært ute for det samme, men ett godt avtrykk i snøen på min side av veien gjorde at jeg greide å komme gjennom nåløye å få all skyld over på motparten etter en par runder med klager. Først 50/50, så 75/25 før jeg greide å få saken i min favør.


Du må nokk bare ta dette som en lærepenge, og neste gang kjøre etter vedkommende
Burde ja, men gjort er gjort.

Er forøvrig bare blinklyset, ikke hele speilet som ble ødelagt. Så etter litt googling og youtube-leting kommer det frem at det er en relativt enkel jobb som er gjort på 15 minutter med deler fra USA som koster under 200 kr. Så kunne vært værre og neste gang snur jeg og kjører etter personen.
Når min bil ble påkjørt og jeg trengte nytt speil, kunne jeg hos bilforhandleren kjøpe absolutt alle delene jeg trengte til speilet slik at jeg slapp å kjøpe hele greia. Nytt speil med hele sulamitten ville kostet meg rundt 3000,- Til slike priser er det virkelig ikke verdt å ta det på forsikringa siden det vil bli mye dyrere i lengda pga bonustapet. Og så har du jo egenandelen i tillegg.
Sist endret av Fuzzybossen; 6. september 2014 kl. 23:34.