Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 30699
Det er sikkert flere av oss som har valgt et fag og funnet ut at det ikke var noe særlig. Og når semsterstart var for over en mnd. siden, kan det være vanskelig å starte opp på et nytt fag.

Derfor er jeg på leting etter tips om lette fag som gir 7,5 studiepoeng, og som gjerne ikke har obligatorisk oppmøte/innleveringer (ideelt sett med avkryssningseksamen)

Dette har tidligere vært omtalt i media. Et par fag som er blitt anbefalt er 'Medisin for ikke-medisinere' og "Teknologiledelse".

Frist for endring av utdanningsplan på NTNU er den 15. september, så ikke nøl om dere har erfaringer og tips.
Hvorfor ønsker du ikke å ta noen av de fagene som er nevnt i media?
ne0
ne0's Avatar
Trådstarter
Alt er forsåvidt aktuelt, men det kan spekuleres i om de nevnte fagene er endret grunnet publisering i media. Derfor kan det være greit å ha flere alternativer.
Medisin for ikke-medisinere har vel blitt forandret slik at eksamen ikke lengre er flervalg?

PSY1000 og PSY1001 er flervalgseksamen uten innleveringer. Skal være greie fag.
TM0100 - Kommunikasjonsteknologi i informasjonssamfunnet er kjempelett. Et par innleveringer, men det er verd det når man slipper å lese noe til eksamen.
ne0
ne0's Avatar
Trådstarter
Sitat av STOREida Vis innlegg
Medisin for ikke-medisinere har vel blitt forandret slik at eksamen ikke lengre er flervalg?
Vis hele sitatet...
Er usikker, men dette står i en artikkel fra juni 2009:
Instituttleder Roar Klempe opplyser at supplement til avkrysningseksamener vil tidligst være på plass med virkning fra studieåret 2010. Dekan Jan Morten Dyrstad ved SVT har uttalt til Adresseavisen at det er usikkert om endingene kommer på plass til neste år.
Vis hele sitatet...
Takk for tips
Medisin for ikke-medisinere har i alle fall en 5-6 obligatoriske oppgaver (også multiple choice med étt forsøk, failer du må du skrive et essay om emnet) nå. Videoopptak av forelesningene ligger på nett, så det er ikke så vanskelig å sette seg inn i ting på etterskudd.

Teknologiledelse har jeg forsåvidt også hatt, og selv om dette er multiple choice tror jeg du skal ha bra flaks for å kunne stå uten å lese noe særlig. Mange oppgaver kommer igjen hvert år, men de som lager oppgavene er veldig flinke å lage de veldig like og/eller sette inn en "ikke" midt i spørsmål. Så vidt jeg kan huske så måtte man også levere noen øvinger og få minst X antall poeng totalt for å ta eksamen (0-3 poeng per øving, 5 poeng hvis du deltar i et kortspill).
Kan anbefale psykosomatikk og helsepsykologi. Et fag som er enkelt å syå i, og i tillegg kan du faktisk lære ett og annet om du følger med. Uansett den letteste A'en jeg har fått.
om du kan litt matte/statistikk burde fagene 'matematikk for økonomer' og 'statistikk for økonomer' være ganske grei skuring.
kult2201 - 15sp , har en obligatorisk oppgave, samt en 3 dagers skriftlig hjemme eksamen. I beste dragvoll stil (sett med ironiske gløs-øyne) er det å finne på svada som er trikset.
psy1050 - 15sp - personal psykologi, avkryssnings eksamen
psy1000 - 7,5sp avkryssning
psy1001 - 7,5sp avkryssning
psy1003 - 7,5sp avkryssning

medisin for !medisinere har 4-6 pbl oppgaver, som det er(var) enkelt å google seg frem til rett svar, men eksamen var helt gresk.
▼ ... flere år senere ... ▼
Henter opp denne igjen, da jeg er på jakt etter noen billige studiepoeng til høsten.

Har vært igjennom (og anbefaler for andre):
HLS0001 - avkrysning, spørsmål går igjen fra år til år. Altså superlett.
MFEL1050 - Innføring i idrettsfysiologi, 1 oppgave som kan gjøres på 1 time + avkrysning på eksamen, må lese bittelitt.

Tar medisin for ikke medisinere nå.
Ligger litt etter, så skulle gjerne hatt et fag eller to til i denne stilen. Noen tips? Så vidt jeg vet har de fleste psykologifagene fått langsvarsoppgave på eksamen, og da blir det jo med et litt verre.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg lurer på - hvor mange dager / kvelder leser dere når dere skal forberede dere til sånne "gratis studiepoeng", f.eks enkle psykologifag eller exphil eller andre ting??


Jeg pleide å "cramme" kvelden og halve natta i forkant sånn at jeg ga blaffen i å gjøre noe resten av april-mai, men heller ta en kraftig innspurt, også kalt intensivt skippertak.
Funket det for dere óg?
Sist endret av aeon_illuminate; 18. mai 2014 kl. 19:12.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
hvor mange dager / kvelder leser dere når dere skal forberede dere til sånne "gratis studiepoeng"
Vis hele sitatet...
HLS0001 - totalt sett brukt under 5 timer på faget, inkludert reise til og fra Dragvoll og selve eksamen. Litt mer på idrettsfysio, men snakker 1 lesedag her også.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
5 (intensive) timer kvelden før høres ikke gærli ut - hvis det var det du mente?
Eller mente du 4timers 7,5peongs eksamen, pluss litt reising til og fra og absolutt minimalt med lesing i forkant?

Jeg mener også at det er bare vås å bruke lang tid (typ effektiv lesing i flere uker) på sånne fag selv om du jakter toppkarakter og ikke bare ståkarakter.
Derimot jo mer matte faget har, jo lengre tid på du bruke. Matematikk -og matematikkrelaterte fag kan man ikke bruke skippertaksmetoden på! Da går det sannsynligvis til helvete på eksamen, sett at du ikke har gode forkunnskaper i faget.
Sist endret av aeon_illuminate; 18. mai 2014 kl. 19:49.
1 time eksamen, 1 time reise, 3 timer lesing

Ellers er det matematiske fag jeg fikser skippertaksmetoden best på...
Etter min oppfatning er TDT4105 ITGK det enkleste faget på Gløs, veit ikke på Dragvoll, men er ut ute etter "gratis" poeng må du nok belage deg på Dragvoll. (Ikke at det er lett, men lettere, tror jeg.)
True phreak.
Finnes nok av gratisfag, spørs litt hva slags faglig tyngde man har fra før. Statistikk for samfunnsvitere er f.eks pissenkelt om man har siv.ing. statistikk fra før. Personalpsykologi var "gratis" en gang i tiden i alle fall - 15stp, ikke noe obligatorisk, og flervalgseksamen. Jeg leste i to dager (to bøker), og fikk B.

ITGK er IKKE et gratisfag. Man har mange øvinger, og dersom man ikke har programmeringserfaring fra før må man jobbe en del for å stå.
Sist endret av Orph; 19. mai 2014 kl. 00:37.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Personalpsykologi var "gratis" en gang i tiden i alle fall - 15stp, ikke noe obligatorisk, og flervalgseksamen. Jeg leste i to dager (to bøker), og fikk B.
Vis hele sitatet...
Betyr to dager som to ganger 8 arbeidstimer (normal arbeidstid for yrkesaktive) -- eller hele dagen mer eller mindre x2 ?
True phreak.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Betyr to dager som to ganger 8 arbeidstimer (normal arbeidstid for yrkesaktive) -- eller hele dagen mer eller mindre x2 ?
Vis hele sitatet...
8-16 ca. Kanskje 500 sider totalt. Varierer litt med hvor fort en leser og hvor mye en får med seg av det en leser.

Husker ikke nøyaktig hvor lenge jeg leste om dagene, men jeg har aldri vært en 12 til 14-timers mann.
Sist endret av Orph; 19. mai 2014 kl. 09:44.
Å lese i bøker er en dårlig strategi. Velg et fag der forelesningsnotatene legges ut og pugg stikkordene og det som står der. Slå evt opp i bøkene dersom det er noe spesielt man trenger å få utdypet.

Ofte så gir det mye uttelling bare å nevne de viktigste stikkordene i forbindelse med hvert tema, for da gir man i det minste inntrykk av at man kan mye, selv om man ikke drøfter kjempemye rundt.
Hero of Time
bronze's Avatar
Om medisin for ikke-medisinere (MFEL1010):
Framleis latterleg enkelt, og eksamen har IKKJE gått vekk frå fleirvalsoppgåver. Ein kan rekne med å stå på eksamen med ein lesedag. 80% av oppgåvene ein kan få, kan prøvast her: http://trygveandre.net/mfel1010

Elles kan alle innleveringane, som også er fleirvalsoppgåver, gjerast med diverse googling; men ver nøye om du ikkje vil risikere å måtte skrive essay (straffa for å ha for mange feil på innleveringane).
Sist endret av bronze; 19. mai 2014 kl. 13:46.
Sitat av Orph Vis innlegg
Personalpsykologi var "gratis" en gang i tiden i alle fall - 15stp, ikke noe obligatorisk, og flervalgseksamen. Jeg leste i to dager (to bøker), og fikk B.
Vis hele sitatet...
Personalpsykologi, Sosialpsykologi og div andre psykologifag gikk bort fra flervalgseksamen etter våren 2011. Dessverre.

Ellers har jeg fått tips om SANT0001. Er langsvarsoppgave, men visstnok så latterlig pensum at man kan regne med å stå med en lesedag.

Likevel, for de som kun trenger ett fag: HLS0001. Var eksamen i dag, og roomien min kunne fortelle om 1 nytt spørsmål som ikke hadde vært ved enten eksamen i 2012 eller 2013.
Har tatt sosialpsykologi ved NTNU etter at det ble langsvar. Nå tok jeg riktignok psykologifagene for å få studiepoeng, men leste en del mer enn kun noen dager før. Er rett og slett veldig usikker, men om man er interessert i slikt, så kan man lese ut boka ganske raskt. Hvis man er flink på å huske det man har lest, har man gode sjanser på eksamen.

ENG1401 er et annet alternativ hvis man fra før er veldig flink på USA og UK. Litt som samfunnsfaglig engelsk på vgs. Øvde ikke særlig mye, men fikk B av å skrive et essay type alle må være snille mot hverandre, og utdanning er svaret på alt. Det går også an å stå i Introduksjon til samfunnsøkonomi dersom man har god kontroll på stoff fra vgs og følger litt med.

Men dette er jo ikke 30 kroners-fag...

Edit: Ang. SØK1000, så mente jeg følge litt med på økonominyheter.
Sist endret av Chronic420; 20. mai 2014 kl. 05:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg

Edit: Ang. SØK1000, så mente jeg følge litt med på økonominyheter.
Vis hele sitatet...
Vel, har erfaring med SØK1000 fra lenge siden, og selv om i akkurat det faget det kastes nærmest studiepoeng etter deg (fra instituttets side), så ville jeg ikke akkurat sagt at å følge med på økonominytt er nok. Matten er selvsagt latterlig enkel, men det er mye å huske på og mange modeller.
▼ ... over en uke senere ... ▼
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Nature Vis innlegg
Personalpsykologi, Sosialpsykologi og div andre psykologifag gikk bort fra flervalgseksamen etter våren 2011. Dessverre.
Vis hele sitatet...
(...) Eller btw PSY1015 Utviklingspsykologi 1. Hørte av en bekjent at fytti katta dette "gamle" gratisfaget med flervalgseksamen nå var nærmest vanskelig, - at du må kunne boka (som er stor for et 7,5poengs psykologifag) på rams og at oppgavene på eksamen er temmelig brede drøfteoppgaver.

Synd for de av oss som vil ha litt gratis studiepoeng, er lite sånt lenger på Ntnu er inntrykket mitt (de sa for 3-4 år siden man ikke lenger skulle ha noen gratisfag), men en stjerne i boka for psykologiinstituttet der. Der har de gjort en god jobb med å løfte faget og vurderingsmetoden.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(...) Eller btw PSY1015 Utviklingspsykologi 1. Hørte av en bekjent at fytti katta dette "gamle" gratisfaget med flervalgseksamen nå var nærmest vanskelig, - at du må kunne boka (som er stor for et 7,5poengs psykologifag) på rams og at oppgavene på eksamen er temmelig brede drøfteoppgaver.

Synd for de av oss som vil ha litt gratis studiepoeng, er lite sånt lenger på Ntnu er inntrykket mitt (de sa for 3-4 år siden man ikke lenger skulle ha noen gratisfag), men en stjerne i boka for psykologiinstituttet der. Der har de gjort en god jobb med å løfte faget og vurderingsmetoden.
Vis hele sitatet...
Enig. Signerer ang. PSY1015, det er egentlig helt jævlig. Men fikk så noia for å stryke at jeg bare satte meg ordentlig ned med det, og synes personlig det var noe av det kuleste jeg har vært borti. Hvis noen lurte har jeg A i det, og er drit stolt. Pensum er det norske standardverket som er som et slags leksikon på 742 sider. Relativt tungt skrevet for en pensumbok, men på den annen side veldig bra skrevet for å være et leksikon. Men hele følelsen av å ha den hardbacken av en murstein på fanget kan være demotiverende.

Sosialpsykologi, derimot, er kanskje det faget jeg vil påstå er enklest å bestå blant psykologifagene. Hvertfall morsomste, og herlig pensumbok. Leste gjennom boka en gang ganske grundig og fikk C. Det handler om helt vanlig fenomener i livet, sånn at du kan komme langt med sunn fornuft. Samtidig vet jo sensor dette, og alt må backes opp av forskning og drøfting...

Angående SØK1000, så er det vel en del å huske på ja. Men dersom man kan pensum fra vgs (begge fag) inn og ut, bør man kunne klare å bestå. Fikk E mye pga av at jeg kan tilbud og etterspørsel osv; var hverken på forelesninger eller gjorde noen oppgaver, men gjorde et forsøk på å lese gjennom boka. Når det gjelder at matten er enkel, så er jo dette nesten irrelevant. I slike økonomikurs er ikke selve matten poenget, men heller forståelsen bak. Selv om du kan matten kan man likevel ingenting økonomi.

Edit: Se forøvrig mer info på classmate, herlig nettside. Regner vel med at du vet om den, men kan være relevant for tråden.
Sist endret av Chronic420; 29. mai 2014 kl. 13:03.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Enig. Signerer ang. PSY1015, det er egentlig helt jævlig. Men fikk så noia for å stryke at jeg bare satte meg ordentlig ned med det, og synes personlig det var noe av det kuleste jeg har vært borti. Hvis noen lurte har jeg A i det, og er drit stolt. Pensum er det norske standardverket som er som et slags leksikon på 742 sider. Relativt tungt skrevet for en pensumbok, men på den annen side veldig bra skrevet for å være et leksikon. Men hele følelsen av å ha den hardbacken av en murstein på fanget kan være demotiverende.

Sosialpsykologi, derimot, er kanskje det faget jeg vil påstå er enklest å bestå blant psykologifagene. Hvertfall morsomste, og herlig pensumbok. Leste gjennom boka en gang ganske grundig og fikk C. Det handler om helt vanlig fenomener i livet, sånn at du kan komme langt med sunn fornuft. Samtidig vet jo sensor dette, og alt må backes opp av forskning og drøfting...

Angående SØK1000, så er det vel en del å huske på ja. Men dersom man kan pensum fra vgs (begge fag) inn og ut, bør man kunne klare å bestå. Fikk E mye pga av at jeg kan tilbud og etterspørsel osv; var hverken på forelesninger eller gjorde noen oppgaver, men gjorde et forsøk på å lese gjennom boka. Når det gjelder at matten er enkel, så er jo dette nesten irrelevant. I slike økonomikurs er ikke selve matten poenget, men heller forståelsen bak. Selv om du kan matten kan man likevel ingenting økonomi.

Edit: Se forøvrig mer info på classmate, herlig nettside. Regner vel med at du vet om den, men kan være relevant for tråden.
Vis hele sitatet...

Grattis med A! Det er jaggu ikke lett å få i det fagfeltet på Ntnu, du må vel ha skrevet en skikkelig god tekst vil jeg tro. Men jeg har hørt at det er lite undervisning i faget der oppi Dragvoll (jeg er jo vant med stadige øvinger og greier), men at det kanskje har blitt forbedret i det siste. Tenker siden man da lettere får med seg faget, - brukte du f.eks lang tid på forberedelsen?


Sosialpsykologi høres attraktivt ut mtp studiepoeng. Skal absolutt vurdere den neste semester for buffer.
Men når det gjelder hvor lett/vanskelig SØK1000 er, ..jeg mener athvis man ikke har hatt økonomi fra vgs, (og selv om man er god i matte (3MX/R2-nivå)), så kan du ikke forvente å få godt resultat med å f.eks tvangspugge i ei uke eller to før eksamen. Men det er ikke et tungt fag på noe måte

Synes forøvrig classmate-siden er litt mangelfull, mange viktige fag er ikke beskrevet - evt er de beskrevet med mage feil.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. mai 2014 kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Grattis med A! Det er jaggu ikke lett å få i det fagfeltet på Ntnu, du må vel ha skrevet en skikkelig god tekst vil jeg tro. Men jeg har hørt at det er lite undervisning i faget der oppi Dragvoll (jeg er jo vant med stadige øvinger og greier), men at det kanskje har blitt forbedret i det siste. Tenker siden man da lettere får med seg faget, - brukte du f.eks lang tid på forberedelsen?
Vis hele sitatet...
Husker egentlig ikke i detalj hvordan jeg øvde, men var aldri i forelesninger bortsett fra oppsummering. Jeg husker jeg så på dokumentaren Baby Human. Den er i tre deler og viser de mest kjente eksperimentene i utviklingspsykologi. Man husker dem mye lettere når man når man har sett dem. Men det jeg husker var at på starten av semesteret var det helt helvete å sitte med den mursteinen i fanget, men når jeg kom inn i det ble det gøy. Virkelig gøy. Jeg har hatt litt trøblete barndom selv, så mange kapitler ble veldig interessante. Hovedårsaken til at jeg fikk A var vel at jeg elsket faget, da går det mye greiere. Jeg elsker de psykologifagene og det passer meg veldig bra. Det er gjerne slik at jeg synes det er interessant når jeg leser det og så bare husker jeg alt etterpå. Er heldig der, men da jeg skulle ta biologisk psykologi, hvordan hjernen fungerer, strøk jeg. Men er god på lesefag :P Jeg leste altså boka kun en gang og mesteparten i ukene før, og leste over sammendragene. Gjorde ikke notater, men noterte litt i margen.

Øvinger og slikt er jo mest relevant i metodefag. Tror vi hadde øvinger vi og, kanskje fem, men deltok ikke. De har ganske bra opplegg på psykologi. Så det var alt om min opplevelse med PSY1015 for de som lurte!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg kan rapportere at MFEL1010 er blitt vanskeligere siden sist. Mange spørsmål er nå endret til å ha alternativ av typen:

Hva skjer hvis...?
Påstand A
Påstand B
Påstand C
Påstand D
1) A, B, C er riktig.
2) B, C, D er riktig.
3) A, C, D er riktig.
4) A, B, C, D er alle riktige.

Men det er jo et interessant fag om man aldri har vært borti medisin. Før jeg tok faget visste jeg f.eks. ikke hva atrium og ventrikler var, og i hvilken rekkefølge blodet passer gjennom hjerte, lunger og kroppen.

Jeg også rapportere at HLS0001 fremdeles er fullstendig latterlig. 3-4 timer lesing holder til A/B.
Sist endret av Ozma; 19. desember 2014 kl. 13:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Update: MFEL1050 Idrettsfysiologi er fremdeles latterlig enkelt, og man kan regne med å stå med ca. 2-4 timer jobbing.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Update: MFEL1050 Idrettsfysiologi er fremdeles latterlig enkelt, og man kan regne med å stå med ca. 2-4 timer jobbing.
Vis hele sitatet...
Skriver under på den! Om du tar flere "gratisfag" gjør denne quizen eksamenslesningen mye enklere!http://quiz.cxhristian.com/