Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5480
Hei,

Jeg går mitt første år på videregående skole og allerede har jeg begynt å bekymre meg om russetiden. Russefeiringen er rett før eksamen, noe som gjør at man må både pugge og "feste" samtidig, noe som de fleste her sikkert vet at ikke er en bra kombinasjon

Hva er poenget med et slikt system?
Fra min synsvinkel så virker det bare som om 'systemet' har i hensikt å gjøre det vanskeligere for elever som har bestemt seg for å være russ. Om du Googler litt så kan man jo også se at majoriteten vil flytte eksamen til før russetiden. Hvor vanskelig kan det være å få noe slikt gjennomført - hvorfor blir det ikke gjennomført?
Skolen har ikke noe som helst med russefeiring å gjøre, det er elevenes opplegg.
Prioritering. Trenger jo ikke å drikke seg sanseløs hver dag.
Hvert eneste år er det noen som syter over dette, men merkelig nok klarer de fleste seg bra allikevel. Å delta på x antall arrangementer fra 1-17 mai vil ikke påvirke studiene nevneverdig, dersom man er LITT flink til å planlegge.
Så det du sier er at man skal fjerne det ene hinderet som hindrer et opplegg bestående utelukkende av grøftefyll fra å skli ut enda mer...?
Det jeg alltid har lurt på er hvorfor de som velger å delta i russefeiringen ikke feirer etter at de har fått artium...
Hva er greia med at russen absolutt må være drita 1. mnd i strekk? Holder det ikke med ei uke, eller ei helg for den del med sammenhengende fyll?

Før i tiden så festet man den uka 17. mai er, ikke sammenhengende fra 1. april.
Det har vert russ siden 1905 og stort sett alle har greid seg, da greier 2013 russen det å.

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Skolen har ikke noe som helst med russefeiring å gjøre, det er elevenes opplegg.
Prioritering. Trenger jo ikke å drikke seg sanseløs hver dag.
Vis hele sitatet...
Siden det er elevenes opplegg, hvorfor kan ikke bare de flytte det? de mister jo 17 mai.. men hvem bryr seg? man får jo ikke lov til å kjøre bil/buss i toget engang.
Sist endret av koalafant; 13. februar 2013 kl. 17:55.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Hva er greia med at russen absolutt må være drita 1. mnd i strekk? Holder det ikke med ei uke, eller ei helg for den del med sammenhengende fyll?

Før i tiden så festet man den uka 17. mai er, ikke sammenhengende fra 1. april.
Vis hele sitatet...
Fordi drikkekulturen i Norge er nærmere blitt en alkiskultur. Eneste jeg hører på skolen om dagene er elever som gleder seg til fredag, for da skal de drikke seg sørpe frem til søndag.
Blir artig å se statistikken over alkoholikere i fremtiden.
Trådstarter
Det er bare sånn det er. Noen vil jo så klart prioritere skolearbeid fremfor russerfeiringen, men ikke alle. For noen vil det være en felle som gjør at alt går til helvetet for dem når det gjelder eksamenskarakterer, og da skjønner jeg ikke poenget med å la det være som det er.

Vil det ikke bare bidra mer positivt enn negativt å ha eksamen før russerfeiringen? Det skader vel ingen å flytte datoen på eksamen?

Edit: Kom noen nye innlegg i mens jeg skrev.
Om det er opplegget som flyttes eller eksamen som flyttes er ikke så stor betydning for min del - så lenge noe av det flyttes. Det virker bare veldig unødvendig å gjøre det vanskeligere for de som vil ta i bruk russetiden.
Sist endret av MBTI; 13. februar 2013 kl. 17:58.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det er bare sånn det er. Noen vil jo så klart prioritere skolearbeid fremfor russerfeiringen, men ikke alle. For noen vil det være en felle som gjør at alt går til helvetet for dem når det gjelder eksamenskarakterer, og da skjønner jeg ikke poenget med å la det være som det er.

Vil det ikke bare bidra mer positivt enn negativt å ha eksamen før russerfeiringen? Det skader vel ingen å flytte datoen på eksamen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal skolen legge til rette for at elevene skal drikke seg drita i 17 dager? Det er heller russestyret på skolene som bør endre på dette.
Om man skal ha en slik tankegang, skal man få det trasig med arbeidsgiveren senere i livet når man kommer seg i arbeid.
Sist endret av Lacertosus; 13. februar 2013 kl. 17:59.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det er bare sånn det er. Noen vil jo så klart prioritere skolearbeid fremfor russerfeiringen, men ikke alle. For noen vil det være en felle som gjør at alt går til helvetet for dem når det gjelder eksamenskarakterer, og da skjønner jeg ikke poenget med å la det være som det er.

Vil det ikke bare bidra mer positivt enn negativt å ha eksamen før russerfeiringen? Det skader vel ingen å flytte datoen på eksamen?
Vis hele sitatet...
hva skal man da gjøre på skolen mai,juni og juli om man allerde ferdig med eksamen før 1 mai?
Trådstarter
Det er sikkert veldig mye vanskeligere å flytte russetiden sammenlignet med å flytte eksamen. Jeg vet ikke en gang hvem som offisielt kan flytte russetiden noen uker fremover, men om noen kunne ha gjort det istedenfor så ville det vært supert.
Det er veldig unaturlig å feire noe man ikke har fullført.


Sitat av koalafant Vis innlegg
hva skal man da gjøre på skolen mai,juni og juli om man allerde ferdig med eksamen før 1 mai?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om noen uker, og det er alltids masse man kan få gjort på skolen etter eksamen også. Vitnemålet ditt er ikke bare basert på eksamenskarakterene dine, så i de andre månedene har lærerne tid til å vurdere deg ferdig i sine egne fag.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det er bare sånn det er. Noen vil jo så klart prioritere skolearbeid fremfor russerfeiringen, men ikke alle. For noen vil det være en felle som gjør at alt går til helvetet for dem når det gjelder eksamenskarakterer, og da skjønner jeg ikke poenget med å la det være som det er.
Vis hele sitatet...
Når man kommer til russetiden så er man 18-19 år(?) Burde man ikke da ha såpass mye vett i skallen at man prioriterer eksamen, eller hvert fall planlegger hvordan russetiden skal gjennomføres?

Elevene har selv et ansvar, så man kan ikke forvente å få alt tilrettelagt pga. at man ønsker å drikke seg drita full hver dag i russetiden.
Sist endret av s1gh; 13. februar 2013 kl. 18:20.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Fordi drikkekulturen i Norge er nærmere blitt en alkiskultur. Eneste jeg hører på skolen om dagene er elever som gleder seg til fredag, for da skal de drikke seg sørpe frem til søndag.
Blir artig å se statistikken over alkoholikere i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Det er liten sammenheng mellom ungdomsfyll og alkoholisme
Trådstarter
Så klart bør de fleste kunne tenke langt nok til å prioritere eksamen. Men etter 3 år (eller 13, om du vil) med skole synes jeg man bør få feste litt.

Og at det skal være dobbeltbooket uken før russetiden så synes jeg det bare er dårlig gjort for de som vil både gjøre det bra på eksamen og ha det gøy i russetiden med venner du har gått på skole med i flere år.
Sist endret av MBTI; 13. februar 2013 kl. 18:56.
Hvorfor kan ikkeheller russefeiringen flyttes til etter eksamen?
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Fordi drikkekulturen i Norge er nærmere blitt en alkiskultur. Eneste jeg hører på skolen om dagene er elever som gleder seg til fredag, for da skal de drikke seg sørpe frem til søndag.
Blir artig å se statistikken over alkoholikere i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Man er jo ikke alkoholikere bare fordi man gleder seg til å ta seg en fest til helga? Så lenge man ikke har abstinenser etter alkohol, drikker i ukedagene / må drikke hele tiden....

Uansett, jeg var urolig for samme greia, men så lenge man har vært flink på skolen med fagene burde det være en smal sak å ta eksamen med litt øving.. hadde nesten ikke øving i det hele tatt i russetiden (drakk for det meste) å klarte meg heelt fint på eksamen...
det eneste jeg har hørt som grunner er:
- det har alltid vært sånn, derfor (dårlig grunn)
- den siste dagen skal være 17mai så russen kan gå i tog (og det er ikke akkurat det beste med å være russ.. vi fikk ikke engang gå i et ordentlig tog, vi ble bare satt til siden til sist og gikk i en taper-sirkel mens barn sprøytet oss ned med vann og diverse - dette var i oslo)

jeg synes dette ikke er gode nok grunner til å ikke flytte den. flytt feiringa til etter eksamen, så kan man feire så mye man vil. det handler ikke nødvendigvis om å drikke seg full, men vite at man er ferdig og nyte dagene og ha det moro til langt ut på natt (dette behøver ikke å innebære alkohol). så har man også en enda bedre grunn til å feire...
Trådstarter
Sitat av Manualah Vis innlegg
Hvorfor kan ikkeheller russefeiringen flyttes til etter eksamen?
Vis hele sitatet...
Den kan sikkert det. Noe jeg lurer på er hvorfor ingen tar initiativ til å faktisk få det gjort - Norge vil sikkert få et bra akademisk utbytte med tanke på at mange elever sikkert vil score høyere på eksamnene.

Om russefeiringen flyttes fremover vil også feiringen bli bedre i seg selv - Da har vi jo faktisk fullført våre siste eksamener på videregående skole, noe som må feires!
Sitat av trailerkn Vis innlegg
Man er jo ikke alkoholikere bare fordi man gleder seg til å ta seg en fest til helga? Så lenge man ikke har abstinenser etter alkohol, drikker i ukedagene / må drikke hele tiden....

Uansett, jeg var urolig for samme greia, men så lenge man har vært flink på skolen med fagene burde det være en smal sak å ta eksamen med litt øving.. hadde nesten ikke øving i det hele tatt i russetiden (drakk for det meste) å klarte meg heelt fint på eksamen...
Vis hele sitatet...
Duh, mente jo ikke at de er alkoholikere nå. Men slik statistikken ser ut, vil det teoretisk sett være flere alkoholikere per x innbygger i fremtiden, da det gjennomsnittlige alkoholkonsumet er høyere og alderen for debut er betydelig lavere enn tidligere.

Er bevist at tidligere debut av alkohol og større alkoholinntak i yngre alder øker sjansen betydelig for alkoholisme senere.
Sist endret av Lacertosus; 13. februar 2013 kl. 19:28.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det er sikkert veldig mye vanskeligere å flytte russetiden sammenlignet med å flytte eksamen. Jeg vet ikke en gang hvem som offisielt kan flytte russetiden noen uker fremover, men om noen kunne ha gjort det istedenfor så ville det vært supert.
Det er veldig unaturlig å feire noe man ikke har fullført.

Det er snakk om noen uker, og det er alltids masse man kan få gjort på skolen etter eksamen også. Vitnemålet ditt er ikke bare basert på eksamenskarakterene dine, så i de andre månedene har lærerne tid til å vurdere deg ferdig i sine egne fag.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd? Har du tenkt over hvor mange sensorer som reiser rundt omkring det vide land for å avholde eksamen?
Alle de pensjonistene som må bryte rutinene sine fordi den stakkars ungdommen ikke klarer å holde seg litt i nakken?

Russetiden er i mine øyne enklere å flytte, rett og slett fordi det ikke er en statlig organisasjon bak det hele.
Alt som trengs er at de aktuelle avgangsklassene sender en representant per klasse til et fellesmøte (som forøvrig kan avholdes på facebook med litt planlegging), og bestemme seg for å flytte den til etter eksamen, for eksempel i juni. Har ikke peiling på når dere har eksamen nå for tiden, så bare et eksempel. Neste steg er å informere de som arrangerer russetreff om at feiringen er utsatt grunnet eksamen, de vil sannsynligvis ikke ha noe imot dette ettersom det betyr at flere russ kan være med på feiringen (siden noen alltid prioriterer eksamen), som igjen gjør at de tjener mer penger.

Alt dette kan ordnes uten å dra inn skoleledelse, politikere på diverse nivåer eller andre offentlige instanser som bruker ekstremt lang tid på å ta avgjørelser og sette ting i kraft, stort sett..

Men det krever dog at noen tar tak i det, og jobber litt for å få det til. Men dette er ofte en manglende egenskap i samfunnet.

Sitat av MBTI Vis innlegg
Den kan sikkert det. Noe jeg lurer på er hvorfor ingen tar initiativ til å faktisk få det gjort - Norge vil sikkert få et bra akademisk utbytte med tanke på at mange elever sikkert vil score høyere på eksamnene.

Om russefeiringen flyttes fremover vil også feiringen bli bedre i seg selv - Da har vi jo faktisk fullført våre siste eksamener på videregående skole, noe som må feires!
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er fordi ungdommen ikke gidder, og skoleledelsen/politikerne ikke ser noen grunn til det, når man er gammel nok til å være russ er man gammel nok til å vite hva som er bra for en selv, og trenger ikke å bli holdt i hånda av voksne lengre.
Sist endret av OnklD; 13. februar 2013 kl. 19:36.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det er snakk om noen uker, og det er alltids masse man kan få gjort på skolen etter eksamen også. Vitnemålet ditt er ikke bare basert på eksamenskarakterene dine, så i de andre månedene har lærerne tid til å vurdere deg ferdig i sine egne fag.
Vis hele sitatet...
Man skal jo komme seg gjennom pensum før eksamen da, og det er mange klasser/kurs som klarer dette med nød og neppe.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Vis hele sitatet...
http://www.nih.gov/news/pr/jul2006/niaaa-03.htm


Studiene har plutselig funnet det motsatte det siste par årene? Her tenker jeg jo akuratt på alderen. Er jo allmenn kjent at jo mer og jo oftere du inntar ett avhengighetsdannende stoff, jo større sjanse er det for at du blir avhengig.
Når man begynner å drikke på fredager, lørdager og hverdager (på min skole) begynner det å komme litt i overkant eter min mening.
Sist endret av Lacertosus; 13. februar 2013 kl. 19:39.
Jeg går selv i 3. Klasse på Videregående Skole i år, og har selv aktivt diskutert med lærere om dette med standpunkt FØR russetiden. Resultatet er at jeg får forslag til standpunkt utlevert veldig tidelig, slik at jeg vet hvor jeg ligger til enhver tid i russetiden. Man ønsker jo å oppnå målene sine akademisk kombinert med flere ukers intens fyll. Lærerne flest er der for å hjelpe deg. Ikke være en hindring.

Derfor er det "bare" eksamenskarakterene som gjenstår. Min løsning, les litt hele tida etter du kommer opp, hold deg edru de to siste dagene før, og sats på det beste. Jeg har venta i 13år på russetida, og vil ikke la eksamen komme i veien. Heldigvis er jeg gitt en evne til å snakke rundt emner/skrive rundt og dra inn en grei 4er.

Essensen her er å gjøre det du selv kan for å legge opp til det løpet som funker for deg. Bruk lærerne som hjelpemiddel. Det funker bedre enn man skulle tro
Trådstarter
Jeg har ikke gjort så mye research å få gjennomført noe selv, men ut i fra det jeg har funnet ut så virker som om jeg da må være en del av "Russestyret" for å selv ta tak i dette. Eventuelt kan jeg jo prøve å kontakte russestyret selv og spørre litt rundt dette, og prøve å foreslå at de kan prøve å få gjort dette til neste år.


De personlige grunnene til at jeg lurer på alt dette er vel at jeg har veldig gode ambisjoner til den akademiske fremtiden min. Jeg har planlagt å kanskje drite i norsk vitnemål, og heller gå for et veldig mye krevende internasjonalt vitnemål (1. året på utveksling, det andre på internasjonal skole i Oslo).

Om jeg skal gjøre det bra der vil det være HELT UAKTUELT for meg å "pugge litt, og feste litt". Der må all tiden gå til forberedelser. Sammen med alle disse akademiske ambisjonene mine har jeg også en veldig god gjeng med venner som jeg nå er på 'buss' med, hvor vi ser frem til å ha det gøy i russetiden med. Det er ikke bare russetiden det handler om for oss, men også litt fellesskapet på bussen.
Som oftest er nesten alle, om ikke alle eksamener etter 17. mai. Mitt år var den første 20 mai. Har man lest/jobbet gjennom året er det ikke disse to dagene som spiller en rolle, ei heller mai ukene, da i hvert fall vi var mer eller mindre ferdig med pensum før den tid.

Hvis ikke er det vel ikke noe problem å lese en time ekstra om dagen for å ligge foran pensum, hvis den akademiske motivasjonen er stor nok.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg har ikke gjort så mye research å få gjennomført noe selv, men ut i fra det jeg har funnet ut så virker som om jeg da må være en del av "Russestyret" for å selv ta tak i dette. Eventuelt kan jeg jo prøve å kontakte russestyret selv og spørre litt rundt dette, og prøve å foreslå at de kan prøve å få gjort dette til neste år. .
Vis hele sitatet...
Bare "synd" eksamen styres nasjonalt og ikke på skolebasis, ettersom alle skolene gjerne skal ha samme eksamen samme dag

(Hvis det er så viktig for russen, hvorfor flytter de bare ikke russefeiringen )
Trådstarter
Sitat av Ueland Vis innlegg
Bare "synd" eksamen styres nasjonalt og ikke på skolebasis, ettersom alle skolene gjerne skal ha samme eksamen samme dag

(Hvis det er så viktig for russen, hvorfor flytter de bare ikke russefeiringen )
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn at det er særlig mange som gjør motstand når det foreslås å flytte russefeiringen, men det er som sagt tidligere i tråden ingen som tar initiativ til å gjøre noe såpass stort, dessverre.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Er det ingen som reagerer på at skoleåret vil bli drastisk kortere ved å fremskyve eksamen?
Du har strengt tatt hele vg3 på deg til å lære vg3-pensum; det faktum at skriftlig eksamen faller ei drøy uke eller to etter russefeiringa bør ikke ha noen større betydning for dine prestasjoner i eksamineringsøyeblikket - om du da ikke generelt har tungt for det eller praktiserer svært elendig leseteknikk (og i så fall er det kanskje uansett litt dumt å sikte høyt innen akademia).

Trikset er bare å fortsette å drikke til eksamen er overstått. Sprit lindrer.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Skolen har ikke noe som helst med russefeiring å gjøre, det er elevenes opplegg.
Prioritering. Trenger jo ikke å drikke seg sanseløs hver dag.
Vis hele sitatet...
Jeg er student. Selv om jeg ikke drikker meg sanseløs på en lørdag kveld, er det allikevel hardt på mange søndager å lese effektivt, etter at du har vært på fylla kvelden før. Trenger ikke å være sørpe dritings for å ødelegge dagen etter. [COLOR="Silver"](Apropos alkohol, det ér og blir et jævla dritt-rusmiddel.)[/COLOR]

Sier meg enig med ivioynar..; opplegg bestående kun av grøftefyll den russetida.
Men siden russetida er midt i eksamensperioden, ødelegger den karakterene til horvla mange ungdommer, som må ta opp fag i flere semestre etter russetida - så at på den måten skjønner jeg dét å legge russetida _etter_ eksamen.

Men det er argumenter for og imot. Jeg kan evt komme med en liten idé; hva med å ha russetida _både_ juni og mai, men ha mai som "rolig russeperiode" pga eksamen selvfølgelig - imens man kan ha feiringen i juni mer utagerende _etter_ at eksamen er ferdig!?
Sist endret av aeon_illuminate; 15. februar 2013 kl. 15:46.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det er snakk om noen uker, og det er alltids masse man kan få gjort på skolen etter eksamen også. Vitnemålet ditt er ikke bare basert på eksamenskarakterene dine, så i de andre månedene har lærerne tid til å vurdere deg ferdig i sine egne fag.
Vis hele sitatet...
Standpunktkarakteren må lærerne sette før eksamen. Så hvis standpunktkarakteren er satt og eksamen er gjennomført. Hva skal man gjøre på skolen da?

Opplegget ville ha blitt opplevd som meningsløst både for elever og lærere og resultatet hadde nok blitt massiv skulking.

Problemet er ikke når eksamene er, det er hva russetiden har utviklet seg til. Den blir jo bare lengre og lengre for hvert år og stjeler for mange viktig skoletid.
Starter du å lese nå så er du ganske sikret en god karakter det gjorde jeg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Russetiden er en feiring av at man er ferdig med skolen, og burde være etter eksamen. Ifølge de jeg har spurt var den det også, før, men her er det noen som skriver at den alltid har vært før eksamen, så kanskje det har vært lokale variasjoner?
Uansett, jeg var russ i fjor, og da fikk jeg vite at før var russefeiringen fra den 16. eller 17. (husker ikke helt), og eksamen var før det. Problemet var at det ikke var noen sluttdato, så noen fortsatte feiringen ut over sommeren, gjerne et par måneder. Derfor ble russetiden flyttet til før eksamen, og ble avsluttet 17. mai. Tanken var at man ikke kunne drikke så mye når man skulle lese til eksamen, men i steden valgte russen å feste og heller ta opp fag hvis det gikk dårlig. I tillegg, fordi det ble en tidsramme på hvor lenge man kunne være russ, ble russetiden mer og mer ekstrem, fordi man presset inn så mye festing man kunne på den tiden man hadde. Nå vurderer de visstnok å flytte russetiden tilbake til etter eksamen, men jeg vet ikke hvor offisielt det er, siden jeg bare har hørt om det fra folk jeg har snakket med.
Eh, jeg tror eksamenen her er blitt flyttet til rett etter russetiden. Er det noe jeg går glipp av?
Sitat av MBTI Vis innlegg
Det er ikke sånn at det er særlig mange som gjør motstand når det foreslås å flytte russefeiringen, men det er som sagt tidligere i tråden ingen som tar initiativ til å gjøre noe såpass stort, dessverre.
Vis hele sitatet...
Du kan da ta iniativ selv? Du kommer nok lengre med det enn et initiativ for å flytte eksamen, endre oppbyggingen av vgs (med eksamen til slutt) og legge inn 3 uker med ingenting i slutten av året.

Men for min del var det ikke noe problem. Du visste allerede i 1. klasse at du skulle være russ, og hvis du har problemer med å få lest i de 17 dagene er det bare å ligge 17 dager foran i eksamenslesningen når russetiden kicker inn.

Have fun
Check y9ur privilege
TriggerWarning's Avatar
2 0
Et ord: Selvdisiplin.
Man har resten av året før russetiden til å øve. Hvis du har lyst til å drikke hver dag i russetiden, er det vel bare å prioritere skole litt høyere frem mot russetiden? Ser ikke helt problemet.

Jeg klarte selv å være med på "alt" i russetiden, samt gjøre det bra på alle eksamener.

Uansett, lykke til!
Du er nok ikke alene om å miste det sosiale pga store ambisjoner. Kanskje du kan gå ut på facebook, starte en gruppe og se hvor mange tilhengere du kan få?

Jeg syns du bør innse at det er russefeiringen som bør flytte seg for eksamenen og ikke omvendt. Det handler litt om regler som omfatter masse mennesker i arbeidslivet og et system som er fastsatt for lenge siden.

Jeg har ikke vært russ, men syns det virker snodig at man skal drive med festing når det gjelder som mest på skolen.

Så igjen, det kan jo virke motiverende på noen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av MBTI Vis innlegg
Edit: Kom noen nye innlegg i mens jeg skrev.
Om det er opplegget som flyttes eller eksamen som flyttes er ikke så stor betydning for min del - så lenge noe av det flyttes. Det virker bare veldig unødvendig å gjøre det vanskeligere for de som vil ta i bruk russetiden.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å flytte det hvis du vil. Få med kompisene i klassen, så feirer dere etter eksamenstidene istedenfor under de. Er ingenting som stopper dere akkurat.