Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1977
jeg har hatt dreambox i snart 1år.
Det har fungert utmerket og har hatt nedetid kansje 3-4 ganger på ett par timer max.
Internett leverandøren min derimot har jeg slitt med i lengre tid.

Etter mye kjefting frem og tilbake gjennom kundeservice bestemte jeg meg for å bytte leverandør.

En ting jeg ikke tenkte på når jeg bestillte ny linje var om levrandøren hadde statisk eller dynamisk IP.
Jeg gikk for en VDSL linje fra Telenor som er det beste å oppdrive her jeg bor.

Nå har det seg sånn at hver gang modemet restartes, kobles ifra, strømbrudd etc så får jeg ny IP.
Jeg må da ringe til de som driver serveren å informere de om min nye IP adresse.
Dette er trasig og jeg skulle helst hatt en annen løsning.

Jeg har sett på DYNDNS, men det hjelper ikke siden brannmuren sjekker kun IP. Ikke domenenavn.
Finnes det noen andre altærnativ?
For meg så virker det som om du overhodet ikke har statisk IP.
Ring din ISP og klag.
Telenor leverer ikke fast-ip til privatpersoner. Dette er sikkert pga. at de ikke ønsker at man skal sette opp servere. Du kan sikkert fremdeles få fast ip dersom du oppgir en god nok grunn. Send dem en mail og forklar dem at du trenger en fast ip-adresse da du trenger å koble til jobbnettet hjemmefra.
Sitat av caperno Vis innlegg
Telenor leverer ikke fast-ip til privatpersoner. Dette er sikkert pga. at de ikke ønsker at man skal sette opp servere. Du kan sikkert fremdeles få fast ip dersom du oppgir en god nok grunn. Send dem en mail og forklar dem at du trenger en fast ip-adresse da du trenger å koble til jobbnettet hjemmefra.
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke, privatkunder får ikke fast IP.
Sitat av caperno Vis innlegg
Telenor leverer ikke fast-ip til privatpersoner. Dette er sikkert pga. at de ikke ønsker at man skal sette opp servere. Du kan sikkert fremdeles få fast ip dersom du oppgir en god nok grunn. Send dem en mail og forklar dem at du trenger en fast ip-adresse da du trenger å koble til jobbnettet hjemmefra.
Vis hele sitatet...
Ventelo gir tilnærmet statisk ip. Jeg har hatt den samme i et-to år nå. Telenor derimot bytter ca en gang i måneden.
Ring de som har serverene og hør hva de andre gjør/tips, vi har dreambox, vi har ikke statisk ip, og det er ingen problemer etter et strømbrudd når ip'en har forandret seg.
1) Private får ikke fast IP hos Telenor. Uansett grunn! Dessuten er det tomt for faste IPv4-adresser!
2) Dyndns.org ringte ... Alle jeg vet om som bruker Dreambox til forskjellige formål har en dyndns.org (eller lignenende) adresse.

Edit: ser ut som at dyndns har begynt å tatt seg betalt?
Prøv http://www.no-ip.com/ i stedet!
Sist endret av anVa; 6. januar 2012 kl. 20:45. Grunn: Ny info
Hva slags cam brukes her?

1. Du kan be han/hun som har server sette opp brukeren din mot brukernavn/passord, det skal ikke være nødvendig med fast ip-adresse for CS. De kan vel til nød også bruke MAC-adressa til Dreamboxen din i stedet for ip-adresse?

2. Spør Telenor om de kan øke lease-tiden på ip-adressa di noen timer. Er en enkel justering for de, men vet ikke om de vil gjøre dette. Dette vil medføre at ip-adressen du er tildelt "venter" på ditt modem mens du restarter. Det kan hende du kan gjøre dette selv også hvis modemet ditt tillater det og hvis du har admin passordet til modemet ditt. Dette vil ikke gi deg en fast ip-adresse, men sørge for at du har ip-adressen din så lenge som mulig.

Du sier DynDNS ikke fungerer da du får et domenenavn, ikke ip-adresse. Hva med VPN?
Kan Telenor levere VDSL2 til deg så kan også NextGenTel levere VDSL2 til deg, og NextGenTel tilbyr både Fast IP og /30 subnet til privatkunder (100 kr for en IP, 150 kr for /30 subnet med fire adresser der du kan bruke en selv).
Skulle du trenge et /29 subnet med 8 adresser (fem du kan bruke selv) så kan du bestille bredbåndstelefoni (koster vel 28kr/mnd eller noe) fra NextGenTel..