Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  145 35648
Du er en heldig kar. Det er utrolig spennende å finne slike ting. Å gå gatelangs med en nazi uniform er kanskje ikke veldig populært, men en kamerat gjorde det med en sovjetisk general vinterjakke som han kjøpte på et marked i Russland. Den hadde hammer og sigt symbolet på alle knappene som var godt synlige, og han fikk en del stygge blikk.
Sist endret av sixfeetunder; 7. oktober 2010 kl. 12:51.
Takker så mye folkens!

Jakken beholder jeg nok ikke, har ikke noe interesse av den. Er jo morsom, men jeg tenker ikke å ha en jakke til 45 tusen bare fordi den er morsom.

Skal finne et sted å selge den. Har jo fått masse gode tips her og på pm's, skal starte å jobbe med det.
Sitat av Dr. S Johnson Vis innlegg
Takker så mye folkens!

Jakken beholder jeg nok ikke, har ikke noe interesse av den. Er jo morsom, men jeg tenker ikke å ha en jakke til 45 tusen bare fordi den er morsom.

Skal finne et sted å selge den. Har jo fått masse gode tips her og på pm's, skal starte å jobbe med det.
Vis hele sitatet...
Husk å oppdatere oss med hva du fikk solgt alt for.
Noe mer skjedd rundt denne saken?
Jeg kjøper lett kniven.
General jakke solgt til en amerikansk samler for 45 store. Håper den får det bra der og blir satt bedre pris på enn det jeg gjorde, hehe.
Var det ikke en her som ville gi 100 tusen?
Har ikke så veldig mye peiling på dette, men går ikke sånne ting opp i verdi med årene? Ville man kunne solgt den for mye mer om feks 10 år?
Sitat av duwd Vis innlegg
Var det ikke en her som ville gi 100 tusen?
Vis hele sitatet...
Ja da hadde han overbetalt noe så til de grader. Generaler har høy verdi, men det er og grenser. Denne hadde slitne kravspeil og skulderklaffer, etc. Navnelappen satt ikke fast, etc. Umulig og bevise at den faktisk var Konrad sin. Vet at en nydelig generals waffenrock navnet til General Der Infanterie ble solgt for 120 tusen i USA. Men dette var snakk om en waffenrock, og de har høyere verdi når det kommer til generalitet grunnet sjeldenheten.

En av Göring's sommer jakker ble solgt på auksjon i tyskland for en liten stund siden, solgt for 800.000 nok. Og etter det jeg vet så ble den eneste uniformen som overlevde krigen som tilhørte Himmler forsøkt solgt i 1997, den ble lagt ut for 175.000$. Så det er stivere priser når det kommer lenger opp.

Men man kan jo være heldig og slik som trådstarter.

En venn av meg var og heldig: Han var på en samle messe i USA som varer over flere dager. Og gikk der og tittet helt til siste dagen da folk pakket ned. Da han kom bort til en som hadde en brun NSDAP jakke for salg. Selger trodde det var en strippet politisk leder jakke, solgte den for 350$.

Da kjøper kom hjem viste det seg at jakken var navnet til Hitler. Etter diverse tester kom det frem at det var faktisk en av jakkene til Hitler..... for 350$......
Click image for larger version

Name:	AH TUNIC 001.jpg
Views:	712
Size:	25,9 KB
ID:	8164

Sitat av Doktoren Vis innlegg
Har ikke så veldig mye peiling på dette, men går ikke sånne ting opp i verdi med årene? Ville man kunne solgt den for mye mer om feks 10 år?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på. Ta feks ridderkors, de kostet normalt en 20-30k på starten av nittitallet. Nå må du fint ut med 60-80k for et pent et, og selvfølgelig så er det forskjellige priser på produsenter av RK.

Men andre ting har ikke endret seg i det hele tatt. Alt er etter hvor stor etterspørselen er. Prisen på plomberte lugere feks har ikke endret seg noe stort med de siste 10 årene.

Og enkelte forhandlere er såpass kjent at de kan ta hvilke priser de vil, for folk tror at fordi den forhandleren har den prisen så må det være korrekt. En forhandler i USA solgte ved starten av sommeren ei lue til 26.000$. Den hadde ikke noe eget med seg, og verdi (hva de normalt koster) ligger på ca 10-12k$. Men tydeligvis ville noen betale den summen.
Seriøst... Allerede solgt jakken?

Hva skjer med verden. Du laget tråden for en uke siden og folk sier jo klart og tydelig at du ikke bør selge asap.

Tror jeg slenger meg på "troll" bølgen. Jakke blir solgt i sommer for x tusen og dukker plutselig opp igjen noen måneder etter på en låve og blir solgt til en amerikansk samler? Selvsagt ikke enklere å selge til noen her i Norge for samme pris. Neida, selvsagt mye enklere å shippe verdier til 45k med fedex til USA....

Så har man budet på 100k for hele røkla. Sikkert ikke så langt under markedspris. 45k + kniv + emblem + whatever else som var der. Hadde jeg hatt råd hadde jeg lett kjøpt alt etter å ha diskutert litt pris og gjort mer research. Jeg har dessverre ikke planer om å svi av sparepengene på WW2 antikviteter, MEN det er derimot mange andre som har det.

Greit nok. Det er sikkert mulig at TS fant dette og har allerede solgt jakken til en amerikansk samler. I min verden gir det uansett ikke så altfor stor mening.
Sist endret av toeless; 14. oktober 2010 kl. 01:26.
Sitat av toeless Vis innlegg

Hva skjer med verden. Du laget tråden for en uke siden og folk sier jo klart og tydelig at du ikke bør selge asap.
Vis hele sitatet...
Så fordi noen folk her inne sier det så må han følge det?

Tviler på at han hadde fått mer for den, kunne jo lurt en dum faen som ikke samler men det er jo ikke noe ålreit. Og når han ikke samlet selv så ser jeg ikke hvorfor han skal ha den hengende hvis han ikke vil ha den.

Kan vel gjøre som han vil. Bare min mening selvfølgelig.

Om det er troll eller ikke vet vi vel ikke før han evnt poster et bilde av jakken med et eller annet ved. Men hvis den er solgt til USA så........
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Så fordi noen folk her inne sier det så må han følge det?
Vis hele sitatet...
Hvorfor poster han her inne in the first place tror du?

Han er en amatør når det kommer til samleobjekt og er ute etter råd fra folk som har peiling.

Greit, han kan velge å ikke følge gode råd. Makes perfect sense!
_fett_
Noen som har noen peiling på noen kule messer/auksjoner e.l på dette i Norge?
JEg tror vi har en troll her
Gratulerer!
Men, la meg spørre.. Hvorfor er det plutselig en hvit poloskjorte eller lignende på 2. bildet? (av kragen)
Sitat av OoM Vis innlegg
Gratulerer!
Men, la meg spørre.. Hvorfor er det plutselig en hvit poloskjorte eller lignende på 2. bildet? (av kragen)
Vis hele sitatet...
Takk!

Det er en klesbyste.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
_fett_
Noen som har noen peiling på noen kule messer/auksjoner e.l på dette i Norge?
Vis hele sitatet...
ekebergmarkedet.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
ekebergmarkedet.
Vis hele sitatet...
Dette er et utrolig dårlig marked når det kommer til militaria. 80% er dritt og resten er overpriset til de grader. Kan gjøre kupp der, men da skal du ha god peiling og vite nøyaktig hva du skal ha, ellers så er det lett å bli lurt.

Men Oslo Våpen og Militariamesse i letohallen 23 Oktober kan anbefales.

http://www.letohallen.no/kalender/va...cle46-113.html
Jakken er ikke sendt ennå, om det er viktig så kan jeg ta et bilde av jakken med en slik freak lapp på? Er det noe annet jeg skal skrive på den?
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Men Oslo Våpen og Militariamesse i letohallen 23 Oktober kan anbefales.

http://www.letohallen.no/kalender/va...cle46-113.html
Vis hele sitatet...
Kan anbefale det jeg også. Var der i mai sammen med 2 kompiser og det var mye bra der, men også mye som er overprisa. Men du kan jo alltids prute

Vis jeg hadde funnet den jakka da hadde jeg vært sjukt glad! Tenk så lettjente penger, men hadde nok ikke solgt den med det første Hvert sitt valg da...
Blås i om folk tror du troller, da. Du får jo pengene dine uansett.

Heldiggris :P
Hypotetisk spm: hvor mye skulle du hatt for den viss du skulle ha solgt dn på dagen ?
Heldiggris, sånn er kjempespennende!
Antakelig stiger den i pris for hvert år, så lønner seg vel rent teknisk sett å vente med å selge den. Tror jeg hadde beholdt den, hvertfall ei stund, er jo kjempeinteressant (syns jeg hvertfall) med sånne ting
Fatter ikke hvorfor folk her inne klager på at han solgte den nå osv. Hvis han ikke bryr seg om å samle på denne, og heller vil ha 45 raske nå så er det jo genialt å selge den. Å ha den hengende i skapet i flere år for å få opp verdien noen tusen, kontra det å tjene en god del cash nå, ser jeg ikke poenget i. Gratulerer!
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Dr. S Johnson Vis innlegg
Jakken er ikke sendt ennå, om det er viktig så kan jeg ta et bilde av jakken med en slik freak lapp på? Er det noe annet jeg skal skrive på den?
Vis hele sitatet...
"ich bisst ein berliner!"
Kjør også på med dagens lokalavis fra Hamar

Greit, du troller kanskje ikke men salget var merklig raskt i boks imo.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
"ich bisst ein berliner!"
Vis hele sitatet...
Ev. «Ich bin ein Berliner», hvis han ikke vil skrive feil.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
sorry, droppa ut av tysken etter en måned
Utroligt spennende dette her ja. kommer bildet snart?
Spennende det her ja! Har bare lyst til å lese mer!
Sitat av Dr. S Johnson Vis innlegg
Mere "søppel"

Vedlegg 8132

Lue

Vedlegg 8133
Vis hele sitatet...
Er jo en kar her i Norge, som samler på offiser luer fra WWII, og har masse peiling på de. Han kan med en gang si om lue er autentisk eller ikke (han kan vel sikkert hjelpe deg med resten også).
Sist endret av Buddapower; 16. oktober 2010 kl. 14:10.
▼ ... over en måned senere ... ▼
fy faen, jeg blir misunnelig. Hvorfor kan aldri jeg finne verdifulle ting på loft?

Noen som blir med å starte et firma i Oslo som rydder opp i hus som har tilhørt gamle mennesker? Vi gjør det billig, men hvis vi ser noe interesant kan vi ta det. Genial business ide spør du meg
Problemet med å lete på gamle folks loft er at de fleste fra den tiden der er døde nå. I tillegg har samlere tenkt på dette før. På 70-80-tallet var det et ganske aggressivt samlermiljø om jeg har forstått det rett. Gjenstandene hadde kanskje lavere verdi, men SS- og frontkjemper objekter ga gode penger også da.

Det kan jo hende en kan finne noe hos en krigsveteran men det er lavmål å utnytte disse for pengenes skyld...
Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
fy faen, jeg blir misunnelig. Hvorfor kan aldri jeg finne verdifulle ting på loft?

Noen som blir med å starte et firma i Oslo som rydder opp i hus som har tilhørt gamle mennesker? Vi gjør det billig, men hvis vi ser noe interesant kan vi ta det. Genial business ide spør du meg
Vis hele sitatet...
Genial ide, men tyveri ble oppfunnet lenge før menneskene.
Sitat av Capital Vices Vis innlegg
Går an å redigere/fake det også...

http://i53.tinypic.com/29p9aa0.jpg
Vis hele sitatet...

Skriv Freak på et ark, å legg det inn i "halsen" på jakken, slikk d kromer sammen med jakken !
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan går det? Noen updates?

Blitt slaktet av nazi zombier?
Sist endret av maxphone; 6. januar 2011 kl. 16:49.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Hvordan går det? Noen updates?

Blitt slaktet av nazi zombier?
Vis hele sitatet...
Mener jeg så den samme generals jakka hos en venn av meg i USA på bilder av samlingen hans. Skal se om jeg kan finne det igjen.

Jeg snakket med han og han fortalte at han hadde "bought it from Norway" om jeg husker korrekt. Men det kan og ha vært en annen jakke selvfølgelig.

Det er ikke mangel på generaler der ute da folk syr dem opp som gale.
Artig funn spør du meg. Hadde jeg vært ts ville jeg ha spart på den i stede for og selge den.
Folk legger vekk de rareste ting og glemmer dem. Bestemoren min hadde glemt ut noen aksjer som ble funnet etter hun var død. Var ikke verd all verden, men det ble noen lapper på barna hennes.

Gratulere med funnet, du skulle ha tippet lotto samme dag
Jeg har hørt at Hugo Boss sydde alle Nazi-uniformene. gidder du å sjekke/husker du om du har sett noen merkelapp, eller noe som kan tillsi at dette er tilfelle? har lurt på akkurat det altfor lenge!
Hvor mye skal du ha for kniven?
Sitat av surf's up Vis innlegg
Jeg har hørt at Hugo Boss sydde alle Nazi-uniformene. gidder du å sjekke/husker du om du har sett noen merkelapp, eller noe som kan tillsi at dette er tilfelle? har lurt på akkurat det altfor lenge!
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Hugo Boss dukket opp på en liste over sveitsiske konti i 1997.
In the 1930's, when the company began making Nazi uniforms, it was a family-run business that manufactured police and postal uniforms.
Vis hele sitatet...
''Of course my father belonged to the Nazi Party,'' Siegfried Boss, 83, said in the latest issue of the Austrian news weekly Profil. ''But who didn't belong back then? The whole industry worked for the Nazi Army.''
Vis hele sitatet...
Kilde: The New York Times.
Sitat av surf's up Vis innlegg
Jeg har hørt at Hugo Boss sydde alle Nazi-uniformene. gidder du å sjekke/husker du om du har sett noen merkelapp, eller noe som kan tillsi at dette er tilfelle? har lurt på akkurat det altfor lenge!
Vis hele sitatet...
Jepp, som nevnt over

Nå var ikke Hugo Boss premium skredderen under det tredje riket, men derimot skredderen Wilhelm Holters som sydde en god del av AH's uniformer. Samt andre topp politikere's uniformer. Hitler hadde og luer ifra Holters.

Göring hadde vel mye av det samme. Alle registrerte eksemplarer av Göring sine luer kommer ifra eReL.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Kosy Vis innlegg
Hvor mye skal du ha for kniven?
Vis hele sitatet...
Sender deg en PM.
Du skulle solgt den til lemmy i motorhead han ville glatt kjøpt den
Ta en kikk på denne linken

Så ser du hva en Adolf Hitler smørkniv kan ligge på. Det er altså en relativt høy sum for en enkel smørkniv.

Tenke seg til hvor mange vanlige man kunne fått for den prisen. Eneste er at Adolf har ikke skjært brokkolien sin med dem.