Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3529
Jeg har søkt på jobb i Masstricht, Nederland, men jeg har aldri flyttet til et annet land før, og jeg vet strengt tatt ikke så alt for mye om Nederland heller. Har søkt litt rundt og undersøkt litt, men tenkte jeg kunne spørre litt her også.

Noen som har bodd i Nederland før? Pros/cons ved å bo der i forhold til i Norge?

Hva bør jeg tenke på før jeg flytter, med tanke på registrering, melding om flytting, skatt osv?

Jobben vil hjelpe meg med å finne bolig om jeg skulle få jobben. Blir ringt opp på mandag for jobbintervju over telefon.
Alt jeg kan si er at det høres skikkelig morro ut. Du må vel si ifra til folkeregisteret at du flytter elller no sånt, men jeg er absolutt ikke sikker. Ihvertfall good luck, håper du får jobben .
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå vet jeg ikke hvordan Masstricht er, men har flere kompiser som har bodd i Amster, og der er det møkkdyrt.

Men alle priser i store byer er regulert av kommunen slik jeg har forstått det, men det er nok ikke noe problem å pendle eventuelt mtp størrelsen av landet.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan Masstricht er, men har flere kompiser som har bodd i Amster, og der er det møkkdyrt.

Men alle priser i store byer er regulert av kommunen slik jeg har forstått det, men det er nok ikke noe problem å pendle eventuelt mtp størrelsen av landet.
Vis hele sitatet...
Maastricht ligger nesten så langt sør man bare kan komme. 2 1/2 time med tog fra Amster. 1 1/2 time med tog fra Brüssel. Byen er på størrelse med Stavanger, ca 1/7 av Amsterdam.
50% skatt er jo en ganske stor con for å bo i Nederland. Det er jo billigere avgifter på andre ting til gjengjeld da, slik som biler og sånt. Hvis det er aktuelt for deg da...
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av sofa Vis innlegg
50% skatt er jo en ganske stor con for å bo i Nederland. Det er jo billigere avgifter på andre ting til gjengjeld da, slik som biler og sånt. Hvis det er aktuelt for deg da...
Vis hele sitatet...
50%? Hvor har du det fra?
52% skatt er det absolutt høyeste en må betale. Nederland har en såkalt progressiv skatt, hvor den begynner på ca to prosent og ender på over halvparten av summen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Taxatio...he_Netherlands
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av sofa Vis innlegg
50% skatt er jo en ganske stor con for å bo i Nederland. Det er jo billigere avgifter på andre ting til gjengjeld da, slik som biler og sånt. Hvis det er aktuelt for deg da...
Vis hele sitatet...
Norges høyeste marginalskatt er på 86,3%! Riktig nok forekommer denne marginalbeskatningen kun på hver krone en student tjener over kroner 122.247. (summering av skattetrekk på arbeidsinntekt samt avkortningsprosent på stipend). Tenk på DEN du!

Forøvrig vil en arbeidstaker som tjener over 400.000 i året betale over 90% i marginalskatt dersom vedkommende jobber overtid og bruker overtidspengene til å kjøpe en flaske vin eller snus. Con, sier du?
Her er en veldig seriøs faktaside fra CIA faktisk
https://www.cia.gov/library/publicat...k/geos/nl.html
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Jeg har hørt at man fort kan måtte skatte en periode til både Norge og det landet man flytter til/jobber i. Stemmer det?
Ikke tenkt på det, gjør det! Jeg har bodd, studert og jobbet i Nederland, nærmere bestemt Rotterdam.

Alt er bedre enn i Norge; prisene, folka, weeden +++