Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 856
Eller, "Når Y-kabler ikke er godt nok"

Jeg leker litt med tanken på å lage en 2 kanals stereomixer, da jeg ikke finner noen "ferdige"/byggesett som er slik jeg vil ha.

Jeg har lyst på en "minimikser" som har to (eller 3) stereo innganger, gjerne med 3,5" jackplugg, med volumkontroll for hver av inn-kanalene, og helst to stereo utganger, her også gjerne 3,5" jackplugg (en stereo utgang går og til nød) og volumkontroll på denne og. Stereobalanse trengs ikke å kunne justeres, så gjerne et potmeter pr inn/ut kanal som styrer både venstre og høyre kanal sammen. Kan også godt ha killswitch på hver av inn/ut kanalene men det er ikke noe must.

Mer spesifikt, Kretsen/byggesettet er ment for lydstyrke som kommer ut fra standard hodetelefon/høyttaler utgang på PC, og til vanlig headset og høyttaler. Jeg har 2 pcer som jeg vil ha på samme headset, og gjerne også mulighet for å sende lyden til høyttaleren på skjermen, med mulighet for å justere lyden for hver pc/headset/høyttaler.

Jeg vet at det ikke er bare å koble et linært potmeter inn på ledningen, men det er litt for lenge siden jeg tukla med elektronikkbyggesett og dertil komponenter til å huske hvordan dette blir seendes ut, og hvor store motstander og potmetre skal være.

Noen som vet om et byggesett som klarer dette, eller som har et koblingsskjema/tegning som kan fungere?
Sist endret av Sjanten; 5. januar 2008 kl. 12:26.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Siden signalet skal splittes, bør nok forsterkes litt. Deretter er det bare å bruke logaritmiske potmetere.
Sitat av Sjanten

Mer spesifikt, Kretsen/byggesettet er ment for lydstyrke som kommer ut fra standard hodetelefon/høyttaler utgang på PC, og til vanlig headset og høyttaler. Jeg har 2 pcer som jeg vil ha på samme headset, og gjerne også mulighet for å sende lyden til høyttaleren på skjermen, med mulighet for å justere lyden for hver pc/headset/høyttaler.
Vis hele sitatet...
kan du ikke ta en signalkabel fra den ene pcen sin høytaler utgang til den andre pcen sin mic inngang?
Sist endret av kenneth199; 5. januar 2008 kl. 15:43.
Sitat av kenneth199
kan du ikke ta en signalkabel fra den ene pcen sin høytaler utgang til den andre pcen sin mic inngang?
Vis hele sitatet...
Delvis ja, delvis nei.
Jeg kan gjøre det på den måten, men da mister jeg volumjusterings muligheten fra "utenfor pc'en" (med mindre jeg gjør som i dag, hvor jeg har Y-kabler og volumkontroller på disse).
Pluss at det betinger at maskinen som mottar lyden fra den andre står på.

Etter litt googling, fant jeg følgende krets skjema, http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/c...linemixer.html - vil dette fungere til mitt bruk? Og i såfall, den har bare en ut kanal og ingen volumkontroll på ut kanalen. Er dette mulig å endre på uten for mye hodepine?
Hvis det er akutelt og kjøpe så kan vel kanskje denne være noe: https://www.gitarbutikken.com/index....visprodukt=729
Sitat av Sjanten
Etter litt googling, fant jeg følgende krets skjema, http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/c...linemixer.html - vil dette fungere til mitt bruk? Og i såfall, den har bare en ut kanal og ingen volumkontroll på ut kanalen. Er dette mulig å endre på uten for mye hodepine?
Vis hele sitatet...
Godt gjort å lage et så lite koblingsskjema så uoversiktlig..
Et potmeter på L/R output koblet slik som L/R input vil fungere som et mastervolum. Denne kretsen fører til et merkbart signaltap, men hvis du kan leve med det, så funker det fint. Jeg ville nok gått opp en del i størrelse på potmeterene for å belaste kildene mindre. 240k for eksempel.

Det bør sies at en slik passiv sammenkobling av to forskjellige kilders utganger ikke er fullstendig risikofritt. Skulle noe skje, slik at spenningen på den ene inngangen blir altfor høy, vil det etter all sannsynlighet ødelegge kilden som er tilkoblet den andre inngangen.
En buffer med f.eks. operasjonsforsterkere vil være tryggere, i tillegg til at du kan slipper signaltap.
Sist endret av Provo; 7. januar 2008 kl. 19:56.