Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5272
God Kveld

Har de siste to år røykt hasj regelmessig. (Dvs omtrentlig hver dag) Har alltid røykt på kvelden, sånn at det ikke har hatt innvirkning på min normale dag, forutenom litt trøtthet om morgenen. Har gjentatte ganger prøvd å kutte ned på røykingen, noe jeg ikke har lykkes med. Har derfor kommet til konklusjonen at jeg er nødt å slutte helt. Føler hasjen bringer for mye negativt med seg, blir deprimert, lever et "dobbeltliv" der jeg skjuler mye for venner, trøtt, tiltaksløs.

Så, til spørsmålet, har dere noen gode råd til hvordan det er lettest å slutte ? Noe som helst som kan gjøre det litt lettere ? Det har gått 1 uke nå siden sist gang jeg røyket, kjenner suget kommer mer og mer.


( Finner ingen andre tråder på forum som omhandler dette, beklager om det alikevel finnes)


På forhånd tusen takk for svar
hmm jo kan jo begynne å trene.. da får du mye bedre overskud i værdagen å du får andre ting å tenke på pluss du får en mye bedre holdning og bedre helse

Lykke til foresten!
Hvis det allerede har gått en uke er du godt på vei. De gangene jeg har tatt månedspauser fra røykinga for å klare litt opp i hodet har det stort sett skjedd tilfeldig, dog i en periode jeg har vært innstilt på å slutte (snart... en eller annen gang). Når det har gått 2-3 dager har jeg pleid å si til meg selv at "hei du, nå har du klart deg i tre dager uten hasj, du klarer fint fire uker til". Så har jeg bare sluttet..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
tenk på de økonomiske fordelene du får ved å slutte. koster mye penger dersom du skal røyke hverdagslig, eller fast i det hele tatt du klarer deg sikkert fint vil jeg tro. lykke til!
Jeg hadde en månedspause da jeg ble busta for hyging. Var litt kjipt istarten, men er som nevnt tidligere i posten er det starten som er stress(spes. første uka). Når man først er igang med pausen er det lett. Siden du har klart deg en uke så klarer du deg lett et par uker til, osv. Jeg satte meg selv en dato. Da hadde jeg liksom et mål å nå. Plutselig hadde jeg mye ekstra penger, og følte meg etterhvert mer klar i hodet. Nå har jeg begynt å røyke fast igjen. Tenker meg å ta en pause etter sommerferien elns. Fullstendig stopp har aldri vært aktuelt for meg ettersom jeg er så glad i hasj. Det spørsmålet får jeg ta om en 10års tid

edit: Ser du skriver rastløs. Det merker jeg spesielt etter å ha røyka flere dager på rad. Da er jeg alltid keen på å ordne meg noe fyrings. Om en uke tipper jeg at du ikke merker noe spes mer til rastløsheten
Sist endret av Sinister; 2. juni 2006 kl. 00:32.
Takk for råd. Har begynt å trene mer iallefall, satser på at det hjelper på rastløsheten. Åå, jeg er så rastløs!

Økonomiske fordeler er også bra, selv om hasj ikke er så veldig dyrt så blir det jo litt om man røyker hver dag.. Menmen, 1 uke gått er bedre enn 0 uker.

Vanskelig å forholde seg til tanken om aldri mer å røyke igjen.
Jeg slutta også da jeg ble busta, var ikke så vanskelig når man hadde et påskudd. Sleit litt de 2-3 første dagene, men etter det var det ikke noe stort problem. Får cravings en gang blant også, vil si den beste måten å slutte på er å kutte tilgjengeligheten. Mye lettere å røyke ofte dersom du har selv...
Noe som hjelper veldig er rett og slett å ha noe å gjøre, og noe annet å tenke på i fritiden.
Når du har røkt dagelig over 2 år er det nokk blitt en del av livet ditt som du nå må erstatte med
noe annet. Og så bør du kansje ikke være full på en fest der det røykes de første dagene, da er det veldig lett å briste. Lykke til
Søk opp tråder om generelt røykeslutt (tobakk). De fleste rådene gjelder.
Sitat av shroombabe
God Kveld

Har de siste to år røykt hasj regelmessig. (Dvs omtrentlig hver dag) Har alltid røykt på kvelden, sånn at det ikke har hatt innvirkning på min normale dag, forutenom litt trøtthet om morgenen. Har gjentatte ganger prøvd å kutte ned på røykingen, noe jeg ikke har lykkes med. Har derfor kommet til konklusjonen at jeg er nødt å slutte helt. Føler hasjen bringer for mye negativt med seg, blir deprimert, lever et "dobbeltliv" der jeg skjuler mye for venner, trøtt, tiltaksløs.

Så, til spørsmålet, har dere noen gode råd til hvordan det er lettest å slutte ? Noe som helst som kan gjøre det litt lettere ? Det har gått 1 uke nå siden sist gang jeg røyket, kjenner suget kommer mer og mer.


( Finner ingen andre tråder på forum som omhandler dette, beklager om det alikevel finnes)


På forhånd tusen takk for svar
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at det avhenger rett og slett av holdningen din. Bare tenk at du er bedre enn som så, og at du skal gjøre ditt beste, og at du ikke trenger den dritten, for da trenger du ikke den dritten.
Men...

Det jeg har oppdaget er at vennene mine som røyker sigg har lettere for å slutte / ta pauser enn de som ikke røyker sigg.

Det finnes jo de som bare røyker noen få sigaretter om dagen, men likevel er hekta. Da er det ikke så vanskelig å tenke seg at en hasjrøyker som egentlig ikke røyker sigaretter blir hekta på nikotinen.

Så er dette tilfelle blir det sikkert lit hardere enn for oss som røyker sigaretter, men umulig er det slett ikke..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er bare viljestyrken din det kommer ann på. Hvis du vil, og da mener jeg ikke at du syns du bør, eller at du tror du gjør best i å kutte, men at du VIL, så er det bare til å slutte. Jeg personlig har ikke problem med å røyke nå og da, f.eks. en og annen gang i godt lag, uten at jeg på noe som helst måte har noe fast mønster over det lengre.

Men det kan hende det har noe med at jeg i stor grad har begynt å vanke med nye, streite studentfolk... Uansett, poenget mitt er, hvis du bare slutter, så kan du nok etter hvert også røyke av og til uten å være "tilbake i gamle spor", men pass deg for nikotin hvis du ikke røyker det til vanlig som mxyzptlk sier.
Trening funker bra som han karen skrev, funka for meg, hyger bare en sjelden gang i blandt nå. Får deg til å tenke på andre saker.
Sitat av shroombabe
Vanskelig å forholde seg til tanken om aldri mer å røyke igjen.
Vis hele sitatet...
Denne tanken skal du legge helt fra deg. Her gjelder det å ta dag for dag. I dag skal jeg ikke røyke, sove, våkne, ny dag, I dag skal jeg ikke røyke, EN DAG AV GANGEN. Ikke tenk i livsperspektiv i denne perioden. Ikke ukesperspektiv engang. Lønnsomm sannhet (en sannhet som ikke er sann i utgangspunktet, men som vil bli det når du gjentar den mange nok ganger) foran speilet hver morgen med et stort smil, "Jeg har sluttet å røyke hasj, og faen så deilig og frisk jeg ser ut i dag!", og bruk den som mantra kansje når du har for lyst? Du kan jo forsøke boken "Endelig ikke-røyker" og istedenfor å tenke tobakk tenker du hasj. Lykke trenger du ikke, bare viljestyrke, og det ønsker jeg deg istedenfor. Stå på!
Sist endret av Valkyrie; 3. juni 2006 kl. 15:36.
munkene tvinger rusmisbrukere så fulle av vann at de spyr det opp igjen, og dette skal vist funke veldig bra. tror det er rundt 80.000 munker i året som slutter med alkohol, hasj og sterkere stoffer på denne metoden. men vet ikke hvor mange ganger dette skal gjøres eller hvordan, men det skal vist være en person som holder hodet mens en anna tvinger vann i deg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Greit nok at det kanskje funker som en slags "pumping" av et slag, men det forutsetter jo at man drikker / spiser rusmidlet... noe røyking ikke er. Men hvordan pokker skal to munker i Asia eller hvor de nå er hjelpe trådstarter med å ikke røyke i første omgang? Mulig det kanskje fungerer litt avskrekkende eller noe, men damn.
har ikke peiling, leste det bare i et blad i går så tenkte bare å dele litt info
for min del, og flere jeg kjenner funket det å ta en skikkelig tripp rett etter at vi sluttet med bønne
Ta et yoga-kurs i tillegg til trening. Da lærer du å roe hodet ved hjelp av egenvilje istedenfor hasj. Det er min fremtidige plan når jeg synes nok er nok...
utsett de faste tidene du røyker på en time ell no sånn cå så stepper du ned peace
tusen hjertelig takk for gode råd folkens!
9 dager og still going strong med god motivasjon.

Dette går fint!


(Valkyrie, jeg starta faktisk på yoga for noen uker siden. Virkerlig kos, anbefales!)
Sitat av shroombabe
(Valkyrie, jeg starta faktisk på yoga for noen uker siden. Virkerlig kos, anbefales!)
Vis hele sitatet...
Kansje det er jeg som bør begynne med yoga ASAP

Keep up the good work!
noe som hjelper mot allt form for rusavvendig er og trappe ned.

du starter med og kun røyke 1-2 ganger i veka visst du har røyka fast kvar dag. du belønner deg selv i visst du holder deg i 4 dager. så minsker du røykinga di etter kor lite du vil... visst du slutter momentant kan det få konsekvenser for kroppen din. alkoholikere kan ikkje slutte momentant pga kroppen er så avhenging av rusen. kan faktisk være dødlig. veit ikkje om dette gjelder for G.. men nikotin kan du vertfall kutte momentant ut, uten at det får følger.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, det er bare alkohol som har dødlige abstinenser.
ok, men beste måten og slutte på er vel den der med og "belønne" deg selv for og holde deg selv så og så lenge.. for så og trappe ned og ta lengre og lengre pauser
for meg gikk det drit lett og slutte, jeg hadde røyka i 4år, og pluttselig fikk jeg kraftige angstannfall vær gang jeg røykte, det ble til slutt så gale at jeg ved enkelte annledninger ble psykotisk. så å fortsette å røyke var ikke lenger en mulighet, måtte bare slutte helt.. nå har dett gått 1.5 år siden den gang, og jeg har bare ved en annledning dumma meg ut å røyket igjen, det tok 2minutt før jeg flippa ut igjen, så jeg har funnet ut at hasj går bare ikke for meg lenger. sliter fortsatt daglig med angst og vrangforestillinger. så for meg var det ikke snakk om å ville slutte eller ikke. jeg måtte.. men det burde ikke være så vansklig om du virkerlig bestemmer deg for det!

lykke til!
Hadde du røyka hver dag da?
Sitat av Tias
Nei, det er bare alkohol som har dødlige abstinenser.
Vis hele sitatet...
og barbiturater

mer enn 20 tegn
Sitat av Kaptein Snus
Hadde du røyka hver dag da?
Vis hele sitatet...
hadde hatt noen pauser på ofte en mnd elle fler, men ellers røyka jeg stort sett vær dag ja
btz, det kan jo ikke være så sykt vanskelig å slutte når du får angstanfall da.. Man ruser seg jo ikke på hasj for å ha det vondt... Skulle nesten ønske jeg fikk samme reaksjon som deg, så hadde det kanksje gått lettere å slutte.. menmen, so far so good =)
jeg sa da heller ikke det var vanskelig for meg ? jeg sa det var lett for meg å slutte. men nei, hadde du fått det som meg hadde du ikke vært glad for det, hver dag er ett helvette
Jeg begynte å droppe de jeg røyka med, trene mye og spille MYE data, og går på urinprøver. Dette kan man melde seg på frivillig uten at foreldre vet oxo så lykke til
glad jeg ikke er i deres stilling. Røyker og koser meg med det
INSANE IN THE BRAAAAAAIN
Sitat av ekoz
Jeg begynte å droppe de jeg røyka med, trene mye og spille MYE data, og går på urinprøver. Dette kan man melde seg på frivillig uten at foreldre vet oxo så lykke til
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med å ta frivilige urinprøver?
ang munkene og drikkingen av vann.... straight fukkin bullshit... jeg blei busta en gang og sa de skulle ta pisseprøve og dermed drakk jeg JÆVLIG mye vann på glattcella... endte med at jeg rett og slett DREIT reint vann! skulle hørt mer desperate rop etter dasspapir! det vannet kom ut fort! uansett... fant ut i ettertid at det er LIVSFARLIG å drikke så mye vann.. vet ikke helt hvorfor, men det var ikke kun pga blærespreng og blodforgiftning, men rett og slett noe jævlig bad som skjer kjemisk i kroppen....

ang bare alkohol som har dødelige abstinenser, kan være rett, MEN! det er folk som har røyket CIG vel og merke hele livet og har lyst til å slutte men som blir anbefalt av legen å bare røyke videre fordi det blir for stor påkjenning på lungene/kroppen..... da er det bokstavelig talt tjæra som holder ting i sammen... det kan kanskje sammenlignes med uteliggeren som blei lagt inn på sykehuset, der vaska de jævelen for første gang på X antall år.... stakkaren strøyk med pga kroppen takla ikke såpa og at fettlaget på huden forsvant...true story!

ang temaet! shroombabe! pilsan! hehehe.... alkohol er DIGG! drikk din lengsel under bordet! hehe, men egentlig seriøst... vet akkuratt hva du mener ang reven, negative sidene... jeg blir en slags navlebeskuende onanist av hasj... dreper helt alt av vilje i meg hvertfall når det kommer til det stadiet der du røyker hele tiden.... dessverre for meg kan jeg ikke kontrollere meg så uansett hvor mye jeg prøver å røyke her og der så ender det i kjederøyking på et par uker... TILGJENGELIGHET er stikkordet... så er du en av de som ikke takler å la vær med ren vilje, så må du rett og slett AVSKAFFE deg roen på ordnings....

bare et lite sitat, husker ikke av hvem!

å slutte å røyke er det enkleste i verden, jeg har gjort det hundrevis av ganger!

...
Sist endret av charras; 8. juni 2006 kl. 12:55.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tror han mente drikke mye vann og spy opp igjen av typen flushe ut magen, sansynligvis med fremprovosert oppkast. Men ja, du har helt rett, vannforgiftning er det norske ordet for det, og det går på at det store inntaket av vann skyller ut alt saltet i kroppen og gjør oss mer eller mindre... ja, bad bad
Røker ikke selv, men prøv å holde deg i konstant aktivitet, eller neo som krever konsentrasjon. Fysisk aktivitet og data-/tv-spill har vært min "rus"-kilde i flere år nu.
kanskje de munkene drakk på saltvann? vet at det er en rensemetode i yoga osv... drikke 16 glass saltvann på tom mage etter ei uke faste... men det tror jeg skal gå rett gjennom deg også...
ShroomBabe: Føler med deg:P Det er tungt å bare si STOPP. sånn uten videre.

Jeg var også deprimert og lei når jeg fant ut at jeg ville slutte. Og en dag så tenkte jeg bare "Faen, hvorfor skal jeg gå rundt å være deprimert? Det ekke verre enn hva man gjør det til selv" Og slutta på dagen.
Desverre, så hadde jeg titt og ofte tilbakefall, fordi jeg fant liksom ikke noe som kunne fylle "tomrommet" jeg følte - det var liksom noe som mangla i hverdagen.
Helt til jeg møtte Ei søt jente som jeg ble glad i. Hun var grunn nok til å slutte. Og er i dag stolt over å ha vært nykter i (ca) 4måneder og 3 uker!
offtopic: Charras, jeg mener å vite at grunnen til at det er farlig å drikke så mye vann er at i den mengden blir vann toksisk, dvs. giftig. Vannforgiftning kalles det, og er vel også en av årsakene til at folk dauer på ecstasy, ved siden av overoppheting og uttørring. Det å holde seg i ro og drikke store mengder vann kan være like farlig som å hoie rundt uten å drikke...
▼ ... over en måned senere ... ▼
må bare dra opp en litt gammen tråd igjen for å fortelle at alt fremdeles går like bra
hasjfri i snart 2 mnd nå, og det er så herlig.. som dere sa, trening og aktivisering som er nøkkelen.... + kutte ut en god del venner da, noe som var rimelig kjipt! men takk alle sammen for råd og støtte

hilsen ei glad jente
Bare få den døgnrytmnen i orden nå da?

Knall at du faktisk klarer deg, bra gjort.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Virkelig tøft gjort Shroombabe.....:-) Må si jeg beundrer deg sterkt. Har selv klart å holde meg i to uker nå, men kommer nok til å fortsette å kose meg en helg engang i blant. Hodet har klarnet betraktelig, humoren er bedre og god diggety dang, det var jo kos å se en film uten å røyke gitt, siden jeg må ut og røyke har det å se film vært et gigaprosjekt til sambos irritasjon. Målet er å nyte en joint en gang i blant mens sambo tar noen pils, han er ingen freaker. Kommer aldri til å slutte helt da jeg ikke er noe vindame, men er fornøyd med en periode med hvite dager og kommer til å fortsette med dette en god stund fremover da jeg har blitt helt sykt innrøyka. Jeg kutta tvert og det har gått helt utrolig bra denne gangen. Men jeg gleder meg til den dagen jeg kan bli fjærn av en helt vanlig joint isteden for å mekke bøtte...*rødmer*

Har innrømt for meg selv at jeg er en misbruker, men håper jeg kan bli en bruker. Funker ikke det så får jeg ta et nytt oppgjør og kansje gjøre som deg og legge fra meg hele greia
poppe ut noen barn, bake kaker og hive meg over kokebøkene og bli en Madre de Famiglia isteden...

As if!

Lykke til videre tøffa!!!
jeg holder faktisk på å slutte sjøl nuu;P 3 dager and counting woohoo
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg var i samme setting. Røyket ca vær dag i 1 år. Nå for 2 uker sia fant jeg ut at jeg skulle ta en lang pause og sluttet på dagen. Det var ikke ett problem for meg. Men jeg ville bare bevise viljestyrken for meg selv. Har nå vært nyktern i 2uker og har ikke suget.
Skal fyre meg en joint den gangen jeg føler for det.
Men skaff deg noe å gjøre. Hvis du sitter i ro, det er da du tenker på det. Trening som ble nevnt er ett veldig godt alternativ
Dere snakker om det som om det er så vanskelig å slutte med stoffet.

Det handler om viljestyrke og hvor mye makt du har over deg selv, slutt å se film når dere røyker. Begynn heller å filoser å utforsk!
Å viss du absolutt skal se film så se en dokumentar (eller film med mening eller noe du ler av).

Etterhvert finner du/dere som sliter med å slutte ut at det ikke er så vanskelig.. forhåpentligvis.
For å klarne opp i 50% av tipsene,
For å slutte må man bryte TVERT - ikke noe bare 1 gang i uka, eller noe i den duren.
Dette gjelder også nikotin og de meste som man er avhengig av. drive og belønne seg selv med en gang i uka er et ekstremt dårlig forslag.

Mitt råd, kutt TVERT Finn noe annet som interreserer (Prøv og ikke les for mange hasj tripprapporter? hehe)
Av erfaring så vil jeg si at det fungerer meget bra om man går over til noe annet å røyke på.
:: INGEN OPPFORDRING ::
Salvia og Spice gold er bra erstatninger for min del. Anbefales
:: INGEN OPPFORDRING ::
Salvia som erstatning for cannabis? Jeg ser ikke hva disse to plantene har med hverandre å gjøre utover det at de kan røykes. Hørtes ut som en veldig dårlig idé...
når du skal slutte med cannabis - forutsatt at du har hatt et stort jevnt forbruk - frisettes en enorm mengde energi. Det å begynne å røyke andre psykoaktive stoffer ser jeg på som barnepjatt.
Du må begynne å gjøre ting. sette igang de små grå og kroppen med altenativ virksomhet så å si. Du kommer til å få masse rare drømmer en periode, svette om natta og vansker med å sove, men dette går fort over. 3 - 4 dager. Ihvertfall ikke sett deg ned og tenk på og lengt etter jointen. Ligner mye på å slutte å røyke nikotin , bare at suget går over fortere.
lykke til