Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 912
Hei. Jeg har ett problem som jeg ikke klarer å finne svar på.

Jeg driver å lager ett interaktiv verdenskart hvor du kan trykke på hvert land. Når du har musepekeren over ett land, forandrer landet farge og det står hvilken land det er. Klikker du på landet, kommer du inn på siden hvor det står mer om landet.

Jeg har laget det i Adobe Fireworks. Hittil har jeg puttet linkene til de forskjellige landene i Adobe Fireworks. Dette har etterhvert blitt tungvint fordi hvis jeg vil forandre linken senere må jeg inn i Adobe Fireworks, forandre link, eksportere på nytt og opplaste alt på nytt igjen.

Så, det som ville vært optimalt var. Er det noen måte å skrive en inn link til ett annet html dokument i Fireworks, hvor jeg kan sette opp alle landene pent og ryddig slik at jeg kan forandre den endelige linken i det dokumentet istedenfor?

Jeg så en tutorial på Youtube hvor en person brukte noe ala: "yourfile.php?name=Norway". Men han forklarte ikke videre hva man gjør i php fila for å skrive den endelige linken.

Noen som har noe ide om hvordan jeg kan sette opp dette?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det høres ut som du allerede bruker Javascript. Du kan for eksempel vurdere å legge en class-attributt på alle landene, og en id-attributt med navnet på hvert enkelt land? Derfra er det lett i ren Javascript å legge på links eller klikk-events. Du kan også bruke jQuery, da blir det også lettere å bruke enkle animasjoner etc. eller små "popups" med informasjon i stedet for links. For å få mer spesifikk hjelp kan det være en fordel å poste et eksempel på koden du har.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det høres ut som du allerede bruker Javascript. Du kan for eksempel vurdere å legge en class-attributt på alle landene, og en id-attributt med navnet på hvert enkelt land? Derfra er det lett i ren Javascript å legge på links eller klikk-events. Du kan også bruke jQuery, da blir det også lettere å bruke enkle animasjoner etc. eller små "popups" med informasjon i stedet for links. For å få mer spesifikk hjelp kan det være en fordel å poste et eksempel på koden du har.
Vis hele sitatet...


Hei. Takker for svar.

Jeg fant en løsning etter å ha sett litt basic php videoer i natt. Jeg lagde denne koden og den gjør jobben perfekt.

countries.php

<?php
$yourwebside = 'http://www.mywebpage.com/';
$name = $_GET['name'];

if ($name == 'norway')
{
$finallink = '' . $yourwebside . '' . $name . '' ;
header('Location: '.$finallink);
}
if ($name == 'thailand')
{
$finallink = '' . $yourwebside . '' . $name . '' ;
header('Location: '.$finallink);
}
?>


Så, med denne koden trenger jeg bare å skifte linken i variablen $yourwebside. Så gjelder det alle linker i kartet.
Sist endret av jegermeg; 14. oktober 2015 kl. 23:23.