Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2190
Hei! Ville bare tipse om at det denne uken vil bli avholdt to meget interessante debatter/foredrag på Chateau Neuf(det norske studentersamfund på Majorstua).

Det første er nå på onsdag, og heter "Den skjulte ruskulturen". Fra programmet:
"Hvem er de usynlige rusbrukerne? De klarer på ulikt vis å kombinere ulovlig rusbruk med et tilsynelatende normalt hverdagsliv. Men hva bør vi gjøre med dem? Er samfunnet tjent med at denne gruppen av ellers oppegående mennesker gjøres til kriminelle eller behandlingstrengende? Jan Bøhler og Willy Pedersen m.fl. deltar i debatt rundt saken."

Dato/tid: onsdag 22/08, klokken 19:00
Gratis inngang.

Det andre heter "Psykedelia og psykiatri". Fra programmet:
"Hadde hippiene et poeng når de påsto at LSD kunne løse alle livets problemer? LSD var også en gang et yndet forskningssubjekt for psykiatrien. Etter et opphold på 50 år blomstrer det på nytt en forskning rundt bruken av LSD, og i tillegg ecstasy, som indikerer at det kan være effektivt i behandlingen av tunge lidelser som PTSD og alkoholisme. Teri Krebs og Pål-Ørjan Johansen deltar i samtale hvor de presenterer sin forskning."

Dato/tid: fredag 24/08, klokken 19:00
Gratis inngang.

Chateau Neuf: Slemdalsveien 15
0369 Oslo, Norge

Dette er i regi av STUDiO(Studentfestivalen i Oslo).
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Skal absolutt dit hvis jeg har tid
Takk for tipset! Dette er noe jeg tenker å få med meg
Chateau Neuf = gode gamle bettong!! yeyyy
Takk for invitasjonen! Kommer om jeg har anledning
“Mot en ny narkotikapolitikk?” var temaet for debatten som ble arrangert av Det Norske Studentersamfund på Chateau Neuf i Oslo 24.8.2010.

I panelet satt Willy Pedersen, professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo, Åslaug Haga, medlem av Stoltenbergutvalget, Marit Myklebust, leder for Gatehospitalet i Oslo, Knut T. Reinås, leder av Forbundet Mot Rusgift (FMR) og Anette Gultvedt, leder av Norsk Narkotikapolitiforening (NNPF).

Etter presentasjonen kom det spørsmål fra salen – noen av de mest interessante gikk på hvorvidt man har råderett over egen kropp, og forskjellen på bruk og misbruk.

Jarle Fagerheim, UHN, stiller NNPF spørsmålet:
“Etter mer enn 40 år med forbud så har narkotika blitt en industri på størrelse med gass- og oljeindustrien, med enorme utgifter til politi, militær og toll. Problemene er større enn noen gang. Vi vet at land med repressiv narkotikapolitikk ikke fungerer. Hva med regulering som aldersgrense og reklameforbud? Hvorfor går ikke narkotikapolitiet inn for det istedenfor den uoppnåelige visjonen om et narkotikafritt samfunn?”

Leder for Norsk Narkotikapolitiforening svarer:
“Vi har en visjon vi, og det er et narkotikafritt samfunn!"

http://anitanyholt.no/samfunn/visjonen-om-nulltoleranse
Sist endret av Pollypip; 20. august 2012 kl. 22:35.
Kommer garantert på førstnevnte.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Faen... hadde jeg bod i Oslo skulle jeg ha vært der.

Noen som vet om disse blir filmet og lagt ut på youtube o.l.?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Skal vi møtes et sted? Jeg er på Oslo S 18:15
Jeg kommer på førstnevnte i hvert fall. Tror det kan bli en morsom debatt.

Liker at innfallsvinkelen til temaet er litt mer original enn det som er vanlig i narkotikadebatten, altså at det skal snakkes om brukere, snarere enn misbrukere.
Jeg tar også turen. Er på Majorstuen 18:25. PM meg om du/dere vil møtes, så finner vi ut hvordan.
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
For dere som fortsatt dveler! En liten tbanetur til Majorstuen, så et lite stykke å gå så er du dar. Anbefales!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Pokker heller! Glemte at det var i dag. Hvor lenge varer det?
be here now
Revbatim's Avatar
Trådstarter
Det varte til klokken 9. Var et veldig bra foredrag, men de snakket desverre litt mindre om temaet "Den skjulte ruskulturen", enn jeg hadde håpet på, var mer generelt snakk om rusproblematikk/politikk, etc. Var også veldig gøy å se Jan Bøhler bli grillet.
ja, hva skjedde med det opprinnelige temaet? Det ble den klassiske rusdebatten, med noen innslag av snakk om vanlige brukere.

forøvrig burde det, for debattens skyld, vært minst 2 forbudstilhengere pr. legaliseringstilhenger i panelet. Bøhler ble grilla, stakkars.

til deg som spurte om opptak. Jeg så de hadde et kamera der, men vet ikke om det blir publisert noe sted.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Aiai, det straffer seg å ikke følge med på forumet! Dette gikk jeg desverre glipp av. Takk for tips allikevel, Revbatim!