Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1145
Hei.
Jeg bare kom til å tenke på noen ting.

Si at man drar til Sverige eller annet land der straffen for bruk av Cannabis er en bot, og man blir tatt. (Og selvfølgelig betaler boten).

Hva skjer da når man kommer til Norge igjen?
Vil dette komme på det norske rullebladet sånn at man senere får problemer med f.eks utdanning i forsvaret eller lignende?
I utgangspunktet er du underlagt norske lover også i utlandet. Hvordan det er i dette tilfellet vet jeg derimot ikke.
Det kommer vel helt an på om politiet oversender saken til norske myndigheter.
Selv på ting som er mer enn forenklet forelegg skjer det feil, vet om en som ble tatt i veldig stor fart i Sverige og ble da fortalt at svenskene ville oversende til Norge men det skjedde aldri. Og her snakker vi fartsovertredelse som automatisk gir fengselsstraff i Norge. Om saken din bare bare er for bruk uten mengder så kan det fort være politiet ikke orker jobben med å oversende.
Sitat av binkabi Vis innlegg
I utgangspunktet er du underlagt norske lover også i utlandet. Hvordan det er i dette tilfellet vet jeg derimot ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, det er man ei.

Ot: Jeg har en straffesak fra Danmark, men det er ingen politijurister som har påpekt dette når jeg har vært i retten ved senere anledninger.
Alle andre straffesaker har blitt lest opp for dommeren, men ikke et ord om Danmark-episoden.
Trådstarter
6 2
Bare for å rette opp i noe, jeg har ikke fått straff eller noe, jeg er ikke bruker engang.
Jeg bare lurte på hva som skjer om man blir straffet i utlandet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av binkabi Vis innlegg
I utgangspunktet er du underlagt norske lover også i utlandet.
Vis hele sitatet...
Det er ukorrekt. Du er underlagt noen norske lover.

§12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

[...]

3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen

a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423

[...]

c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,

[...]
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#12

Du kan med andre ord bli straffet for bruk av narkotika i Sverige.
Men så lenge politiet i Norge ikke vet om lovbruddet ditt så får du nok ikke det på rullebladet.
Sist endret av Paradigm; 12. august 2012 kl. 23:25.