Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 7459
Under er tre sitater fritt klippet fra NNPF.no sin "Om NNPF"-side:

NNPF skal arbeide for å styrke kampen mot narkotika ved å fremme utdannelse, forebyggende arbeid og forskning.
Vis hele sitatet...
NNPF er høringsinstans i narkotikapolitiske spørsmål.
Vis hele sitatet...
NNPF gjennomfører en rekke kurs og foredrag for lag, foreninger, bedrifter og organisasjoner hvert eneste år.
Vis hele sitatet...
Og så ser en på forsiden hvordan denne organisasjonen spyr ut propagandisk vas som ikke har noe substans i forskning, forsøk eller reell logikk, og jeg tenker:

Skjønner de ikke at krigen mot narkotika er tapt for lenge siden?
Hva gjør denne organisasjonen til reell høringsinstans?
Hvorfor får de lov til å undervise i noe de overhodet ikke har kunnskap om?
Hva faen er disse for noe?

Jo, de er en politiorganisasjon som skal jobbe mot narkotika.

Hvordan stemmer da dette overens med at politimester i Oslo, Anstein Gjengedal, avblåste Kåre Stølens initiav om å flytte alle de narkomane til Stortinget, da det var en politisk handling og politiets rolle kun skal være å håndheve loven? Alt er feil! De er like misforstått som om jeg skulle starte en organisasjon som jobbet iherdig for å tilbakeføre rasistiske umenneskelige lover om homofili, jøder, og for den saks skyld, hekser. Det er basert på bullshit, og det går ikke.


Derfor spør jeg dere: Hvordan stopper vi NNPF?
Sist endret av Kauder; 17. desember 2008 kl. 18:58. Grunn: Skrivefeil en liten setning.
Å si at en kamp med to sider er avgjort er vel litt tullete, når begge sider fortsatt eksisterer i beste velgående..?

Syns du ikke det er greit at politiet får uttale seg i narkostiske spørsmål, da de ser verden der ute førstehånds i forhold til for eksempel politikere?

Hvordan vet du at de ikke besitter kunnskap? Ingenting av det du poster begrunner det..?

Hva faen er det siste spørsmålet for en setning?

At politiet jobber mot narkotika er jo en selvfølge da det ikke er lov. At politiet nekter å flytte på folk syns jeg egentlig er helt greit. Det syns jeg de skal få lov til å gjøre på egenhånd.

Jeg tror ikke vi skal gå inn på hvem som har misforstått..

Jeg foreslår derfor at vi her på nFF, lar NNPF bestå inntill videre beskjed blir gitt..
Jeg nevner bevisst ingenting om narkotikapolitikk da jeg forventer at de som svarer har lest seg nok opp om emnet til å kunne uttale seg om hva vi kan gjøre med en forening som jobber med propaganda, fremfor å prøve å forbedre en skandaløs tilstand på måter som fungerer.

Og i tillegg at en forening som Forening for Human Narkotikapolitikk ikke engang får statsstøtte.

Siste spørsmålet er en setning som direkte spør om ideer til hvordan NNPF kan forhindres fra å mette den norske befolkningen med enda mer løgn og propaganda, som om Hvermannsen ikke tror nok på at hasjsprøyter er ca det samme som heroin.

Videre var det ikke politiet som nektet, det var sjefen som nektet Kåre Stølen gjennomføre aksjonen da det var en politisk rettet akjson, hvilket politiet ikke skal.

Beklager om jeg har uttalt meg uklart på noe.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Poe: Problemet ligger i at politifolk prøver å gi seg ut for å være farmakologer.

At politiet har god erfaring med gatebildet er ingen tvil om, men når en tjenestemann og en tidligere rusmisbruker prøver å forklare hva som skjer oppi hodet ditt når man røyker hasj, klarer jeg ikke å ta de alvorlig.

Jeg husker jeg leste en skildring da en kollega av Shulgin var på skolen med sitt barn og fikk servert den typiske propagandaen fra tjenestemannen.
Han rakk opp hånden og stillte spørsmålet: "Hvordan ville du likt det om jeg kom ned på politistasjonen og fortalte deg hvordan du skal gjøre jobben din?"

Den fortumlede tjenestemannen visste ikke helt hva han skulle svare, men innrømte at "Nei, det hadde jeg ikke syntes noe om, først og fremst fordi du ikke er en politimann og ikke har fått den samme treningen som meg, hva jobber du som?"

"Jeg er farmakolog" sa mannen, "Så du kan skjønne at jeg ikke er særlig begeistret over disse farmakologiske "faktaene" du her står å presenterer til et påvirkelig publikum. Bare en farmakolog har den riktige treningen som kreves".

Noe må endres, men det kommer ikke til å skje over natten, NNPF er bare toppen på isfjellet, ungdom mot narkotika er enda en organisasjon som gjør mye ut blandt ungdommen.

Men i det siste har det blusset opp et par organisasjoner som holder seg til objektive fakta. Her i Trondheim har jeg hatt gleden av å selv se et møte fremført av et av disse organisasjonene: De hadde en som hadde kjørt i seg litt over tiden, men så ikke ut som en uteligger, det var en ung mann som så frisk og rask ut.
De startet heller med å svare på spørsmål fra salen, og arbeidet heller mer dynamisk rundt dette, de konsentrerte seg mer på hva man kan gjøre istedet for å ruse seg, i motsetning til å fokusere på at man ikke skal ruse seg, slik politiet ofte vinkler det.
Nå er det ikke alle som er like hypp på å flytte seg i miljøet heller da.. Det ser stygt ut som om noen prøver å bruke mennesker som sjakkbrikker i ett politisk spill.

http://ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll.../12852827/1051

Men fullt ut.. Jeg syns ikke situasjonen idag er spesielt bra, og jeg tror heller ikke full kriminalisering har noe for seg. Men at politiet bare skal "gi opp kampen" mot alt som blir vanskelig å håndtere stiller jeg meg litt skeptisk til. Jeg klarer forresten ikke finne noen utsagn på NNPF sine sider som underbygger dette du forteller om hasjsprøyter.

Til slutt syns jeg det er helt riktig at politiet ikke skal gjennomføre politiske aksjoner da dette i ytterste konsekvens kunne sklidd helt ut. At politistasjonssjefens sjef nekter han det er da helt naturlig.

Tillegg til Dodecha:
At verden er full av politifolk som ikke kan jobben sin og snakker utenfor sine fagområder er ikke store nyheter. At de samler seg i en interesseorganisasjon er heller ikke så overaskende. Men jeg syntes ikke argumentene som blir presentert av trådstarter holder mål.
Sist endret av poe; 17. desember 2008 kl. 19:40. Grunn: posting om hverandre.. :)
Poenget er paradokset mellom Kåre Stølen, Anstein Gjengedal, og hvordan NNPF holder på.

Hasjsprøyte er ironi.

PS: Jeg presenterte tre sitater, og viser til artiklene på forsiden om hvordan de får lov til å uttale seg om saker de ikke viser noen logisk innsikt i.

Kokain farligere enn russisk rullett

Pølsevev fra Pølse-Hanssen
Sist endret av Kauder; 17. desember 2008 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg syns ikke det er et paradoks, - jeg syns det er feil at han bruker sin stilling som polititasjonssjef for å fremme hans personlige politiske agenda.

Mitt hasjsprøytesvar var ment som en metafor for at du ikke viser til noe som går under propaganda.

At NNPF er en vits er jeg helt enig i. At det de gjør er propaganda, syns jeg er å ta i. Å trekke linjer til heksebrenning syns jeg er helt på trynet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er synd med de eksemplene som Kauder viser til, det sure er at det finnes idioter på begge sidene av kampen.

Jeg snakker om Marihuanamarsjen, som kanskje har noen seriøse aktører igjen, men det hele er ofte en samling med unge folk som flyter på en sky av ideologi.

Det som hjelper er å distansere seg fra useriøse aktører og derfor fremstå som hakket mer voksen og saklig. De med en smule vett i hodet vil da kanskje få øynene åpne og lete opp litteratur på egen akkord. Det ganger ivertfall ingen å slå tilbake med samme mynt som propagandafolket, som i alle artikkler prøver å latterliggjøre enhver saklig narkotikadebatt.
Sist endret av Dodecha; 17. desember 2008 kl. 19:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En del av ytringsfriheta er retten til å ytre subjektive meininger slik en vil. Så lenge dei held seg til det gjennom foreninga, og utfører jobben sin, som politifolk, i samsvar med instrukser fra regjering og storting, så ser eg virkelig ikkje problemet.

At dei, på sida av å utøve yrket, har eigne meininger, er for meg fullstendig ok - og sjølvsagt. Politifolk som ikkje har ei meining om jobben sin bør muligens ikkje vere politi.
Det å ha meninger som privatpersoner er selvfølgelig bra. Men når det blir presentert av en -politi-organisasjon, blir meningene gitt med all den autoritet som det å være politi innebærer at man har. Det blir helt feil, mener jeg. Det finnes mange sivile interesseorganisasjoner som de enkelte kan melde seg inn i for å promotere slike private syn. Å stemple dem med "politi" blir en hersketeknikk.
Sist endret av Arithon; 17. desember 2008 kl. 20:42.
Det er absolutt betenkelig, men nå har man jo ofte organisasjoner men yrkestittel foran.. Kanskje man burde putte politiet i en særstilling på det området, men det er vel en annen diskusjon.. Når de sier politi og ikke politiets forening, så må man vel la det gå..

Når alt er sagt så gjenstår det vel her, som alle andre steder på nettet, at man må begrense hvor mye man gidder å bry seg om folk som bruker caps lock.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Poe: Problemet ligger i at politifolk prøver å gi seg ut for å være farmakologer.

At politiet har god erfaring med gatebildet er ingen tvil om, men når en tjenestemann og en tidligere rusmisbruker prøver å forklare hva som skjer oppi hodet ditt når man røyker hasj, klarer jeg ikke å ta de alvorlig.

Jeg husker jeg leste en skildring da en kollega av Shulgin var på skolen med sitt barn og fikk servert den typiske propagandaen fra tjenestemannen.
Han rakk opp hånden og stillte spørsmålet: "Hvordan ville du likt det om jeg kom ned på politistasjonen og fortalte deg hvordan du skal gjøre jobben din?"

Den fortumlede tjenestemannen visste ikke helt hva han skulle svare, men innrømte at "Nei, det hadde jeg ikke syntes noe om, først og fremst fordi du ikke er en politimann og ikke har fått den samme treningen som meg, hva jobber du som?"

"Jeg er farmakolog" sa mannen, "Så du kan skjønne at jeg ikke er særlig begeistret over disse farmakologiske "faktaene" du her står å presenterer til et påvirkelig publikum. Bare en farmakolog har den riktige treningen som kreves".

Noe må endres, men det kommer ikke til å skje over natten, NNPF er bare toppen på isfjellet, ungdom mot narkotika er enda en organisasjon som gjør mye ut blandt ungdommen.

Men i det siste har det blusset opp et par organisasjoner som holder seg til objektive fakta. Her i Trondheim har jeg hatt gleden av å selv se et møte fremført av et av disse organisasjonene: De hadde en som hadde kjørt i seg litt over tiden, men så ikke ut som en uteligger, det var en ung mann som så frisk og rask ut.
De startet heller med å svare på spørsmål fra salen, og arbeidet heller mer dynamisk rundt dette, de konsentrerte seg mer på hva man kan gjøre istedet for å ruse seg, i motsetning til å fokusere på at man ikke skal ruse seg, slik politiet ofte vinkler det.
Vis hele sitatet...

Den siste en kan spørre om hvilke negative effekter rusmidlene har, er i hvertfall den narkomane/kriminelle selv. Fordi det er hjernen som blir rammet av bruken, forsvinner jo nettopp evnen til korrekt selvrefleksjon og egenobservasjon. De følte positive fordelen ved rus og lystfølelsen det fremkaller overskygger de negative effektene for den som er rammet. Det blir som å spørre den psykotiske om han er syk. Du som røyker hasj har aller minst kunnskap om hva som skjer oppi hodet ditt når du røyker hasj.

En farmakolog har kun kunnskap om legemidlers bruk og effekt ved sykdomstilfeller. Han har ikke kunnskaper om de kulturelle og sosiale effektene av narkotika. Det er på dette politiet har troverdighet.

Ved å ha sett skjebne på skjebne med likeartet utvikling, har politiet opparbeidet seg erfaring og kunnskap om sammenhengen mellom rus og kriminalitet. Det vanlige er at politiet fokuserer på alternativer til rus. Men politiet kan aldri akseptere eksprementering med rus, fordi det er kriminelt.

Dessverre er det en del unge som i ung alder definerer seg selv som outsidere, de bestemmer seg for at de er "mot foreldre, mot skole, mot politiet......og for narkotika. De taper på alle fronter, men finner hverandre i felleskapet dopet gir. De får et trist og dårlig liv, og dette kan ikke politifolk sitte å se på uten å forsøke å hjelpe dem og stoppe det.

Hvis du leser vedtektene til NNPF stemmer er foreningen i overenstemmelse med forannevnte. Organisasjonens formål er å arbeide for å styrke kampen mot narkotikaproblemer bl.a. ved å fremme utdannelse, forebyggende arbeide og forskning, samt søke å skape et bedre samarbeid utad og innad og samle, systematisere og formidle informasjon og kunnskap.

Det kan aldri bli propaganda å drive opplysningsformål. Hvis de kan redde bare ett liv er innsatsen verdt det!
Opplysningsformål ja... Da lønner det seg vel i større grad at opplysningene som utleveres er korrekte? Og "Du som røyker hasj har aller minst kunnskap om hva som skjer oppi hodet ditt når du røyker hasj." Hva begrunner du dette utsagnet med? Jeg tør vedde min egen forhud på at flere av personene her inne som nyter cannabis, vet i mye større grad på hvilken måte det påvirker dem i motsetning til eksempelvis politiet. Eller deg, for den saks skyld. Er det ikke vaffelkveld i bedehuset snart?

post1000hurra!
Sist endret av Hedges; 17. desember 2008 kl. 21:56.
Sitat av slashdot Vis innlegg
En del av ytringsfriheta er retten til å ytre subjektive meininger slik en vil. Så lenge dei held seg til det gjennom foreninga, og utfører jobben sin, som politifolk, i samsvar med instrukser fra regjering og storting, så ser eg virkelig ikkje problemet.

At dei, på sida av å utøve yrket, har eigne meininger, er for meg fullstendig ok - og sjølvsagt. Politifolk som ikkje har ei meining om jobben sin bør muligens ikkje vere politi.
Vis hele sitatet...
Men det var da ikke poenget heller. Problemet er ikke det at de snakker om det, problemet er det at de ofte har en tendens til å prate litt "feil", og presenterer det som fakta.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
...Du som røyker hasj har aller minst kunnskap om hva som skjer oppi hodet ditt når du røyker hasj...
Vis hele sitatet...
Jeg vet at jeg lever et helt normalt liv ved siden av, med fast jobb og nesten plettfritt oppmøte. Det sitatet skal du forresten få overbevise meg litt til om .. Jeg drikker også mye mindre en før. Positivt i min bok

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Ved å ha sett skjebne på skjebne med likeartet utvikling, har politiet opparbeidet seg erfaring og kunnskap om sammenhengen mellom rus og kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Hvis dette var sant så skulle man vel tro de allerfleste i politiet så at vi har lover som kriminaliserer kansje så mye som 1/3 av norsk ungdom, som ellers klarer seg fint i samfunnet.


Sitat av Kaunda Vis innlegg
Dessverre er det en del unge som i ung alder definerer seg selv som outsidere, de bestemmer seg for at de er "mot foreldre, mot skole, mot politiet......og for narkotika. De taper på alle fronter, men finner hverandre i felleskapet dopet gir. De får et trist og dårlig liv, og dette kan ikke politifolk sitte å se på uten å forsøke å hjelpe dem og stoppe det.
Vis hele sitatet...
Nei kjære venn, det er du å dine likemenn som definerer meg som en outsider og taper(takk for det forresten). Verden er grå, man kan faktisk nyte rus uten å melde seg ut av samfunnet. Hvis det å være innsider betyr at jeg må være sammen med folk som deg, ja da blir jeg outsider av helt andre grunner en litt hasj!


Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det kan aldri bli propaganda å drive opplysningsformål. Hvis de kan redde bare ett liv er innsatsen verdt det!
Vis hele sitatet...
Hvor mange har fått liv ødelagt av kjipe og urettferdige dommer basert på en handling som ikke skadet noen? Kan bli et rent helvette å få seg jobb hvis du har en narkodom over deg. Det skjer ikke hvis du kjører i fylla for eksempel.. Noe jeg anser som MYE farligere. Du kan riktig nok ikke kjøre bil en begrenset periode. For ikke snakke om at når du blir definert av andre som kriminell, er veien for og akseptere dette om deg selv mye lettere.
Sist endret av murloc; 17. desember 2008 kl. 22:18.
Sitat av Kaunda
Ved å ha sett skjebne på skjebne med likeartet utvikling, har politiet opparbeidet seg erfaring og kunnskap om sammenhengen mellom rus og kriminalitet. Det vanlige er at politiet fokuserer på alternativer til rus. Men politiet kan aldri akseptere eksprementering med rus, fordi det er kriminelt.
Vis hele sitatet...
Sammenhengen mellom rus og kriminalitet? Haha, klart du finner en stor sammenheng mellom rus og kriminalitet når rus er ulovlig, og ulovlige handlinger - altså handlinger som strider imot det som er skrevet ned i disse tykke bøkene - blir ansett som kriminalitet. Da er det ikke unaturlig at det oppstår mye kriminalitet og faenskap knyttet til narkotika. Du ser vel dette selv også?

Sitat av Kaunda
Dessverre er det en del unge som i ung alder definerer seg selv som outsidere, de bestemmer seg for at de er "mot foreldre, mot skole, mot politiet......og for narkotika. De taper på alle fronter, men finner hverandre i felleskapet dopet gir. De får et trist og dårlig liv, og dette kan ikke politifolk sitte å se på uten å forsøke å hjelpe dem og stoppe det.
Vis hele sitatet...
Disse unge som du snakker om setter seg jo opp mot disse instutisjonene nettopp fordi de driver med noe som er ulovlig, og såvidt meg bekjent så kjemper de fleste foreldre, politi, skoler osv for å holde narkotika på det svarte markedet. Og når disse unge på toppen av det er servert med så mye feilaktig info er det vel kanskje ikke så rart de blir opprørske?

Sitat av Kaunda
Det kan aldri bli propaganda å drive opplysningsformål. Hvis de kan redde bare ett liv er innsatsen verdt det!
Vis hele sitatet...
Det kan aldri bli propoganda av å drive opplysningsformål? Vel, det er ganske så sant det Kaunda, men slike grupper gir ut opplysninger basert på overdrevne fakta, halvveise fakta om du så vil, gammel skremselspropoganda og kanskje tilogmed synsing. Hvordan kan du kalle dette opplysning? Det er jo løgn og BS, og det gir motsatte signaler til enkelte. Man redder kanskje noen med slik informasjon ved å skremme de bort, men man ødelegger kanskje for andre som ikke får infoen de trenger, eller mister helt tiltro til statsapparatet når det gjelder slike ting og som følge av det gjør uheldige avgjørelser.
Sist endret av Sky; 17. desember 2008 kl. 22:26.
Sitat av murloc Vis innlegg



Hvis dette var sant så skulle man vel tro de allerfleste i politiet så at vi har lover som kriminaliserer kansje så mye som 1/3 av norsk ungdom, som ellers klarer seg fint i samfunnet.




Nei kjære venn, det er du å dine likemenn som definerer meg som en outsider og taper(takk for det forresten). Verden er grå, man kan faktisk nyte rus uten å melde seg ut av samfunnet. Hvis det å være innsider betyr at jeg må være sammen med folk som deg, ja da blir jeg outsider av helt andre grunner en litt hasj!




Hvor mange har fått liv ødelagt av kjipe og urettferdige dommer basert på en handling som ikke skadet noen? Kan bli et rent helvette å få seg jobb hvis du har en narkodom over deg. Det skjer ikke hvis du kjører i fylla for eksempel.. Noe jeg anser som MYE farligere. Du kan riktig nok ikke kjøre bil en begrenset periode. For ikke snakke om at når du blir definert av andre som kriminell, er veien for og akseptere dette om deg selv mye lettere.
Vis hele sitatet...
En tredel av norsk ungdom? Hvis du snakker narkotika har du enda dårligere omgangskrets enn jeg fryktet. De fleste ungdom klarer seg heldigvis fint. Enda noen til klarer å prøve narkotika i en kortere periode, for så å legge det helt bak seg.

Du skriver at du synes verden er grå, og problemer med depresjon og angst er et noe mange som bruker narkotika sliter med. Det er faktisk veldig mye annet enn narkotika som kan gi svært sterke stimuli og som får deg virkelig til å føle at livet ikke er grått.

Enhver lovbryter har en unnskyldning eller forklaring på hvorfor han gjorde lovbruddet. Har vel tilgode å møte en som synes at dommen ikke var kjip eller urettferdig. Det er faktisk påføringen av pine som er meningen med en straffedom. Urettferdigheten oppstår gjerne når lovbryteren nekter å akseptere lovverket. Når en lever i et felleskap må en faktisk rette seg etter andre mennesker en lever sammen med. Det innebærer å følge normer, lover og regler. Dette gjelder selv om en er i en livssituasjon eller fase i livet der regelverket synes galt.

At en narkodom skulle hindre noen fra å få jobb er bare sprøyt. Du kan ikke jobbe i Forsvaret, politiet, Norges Bank, etc, men langt på vei de fleste jobber har ingen krav om god vandel mhp narkotikakriminaltet. Men arbeidsgivere er ikke interessert i personer som gir inntrykk av å være umotiverte, innadvendte og tiltaksløse. Dette er kjente bieffekter ved bruk av cannabis.

Etter mitt syn viser ditt syn på årsaken til at du mener at du vanskelig vil få deg jobb, at du rent psykisk definerer deg selv som en outsider. Det er dette som er så farlig med narkotikabruken, at det følger som mye mer rent sosialt og kulturelt med den bruken. Også for deg...
Sitat av Kaunda Vis innlegg
En tredel av norsk ungdom? Hvis du snakker narkotika har du enda dårligere omgangskrets enn jeg fryktet. De fleste ungdom klarer seg heldigvis fint. Enda noen til klarer å prøve narkotika i en kortere periode, for så å legge det helt bak seg.
Vis hele sitatet...

Mange undersøkelser har vist at ca. en tredjedel av Norges befolkning har prøvd hasj (og denne statistikken er ganske lik de som har blitt gjort i andre land). Og 40% av folk på Østlandet, også.

Du har åpenbart et helt bestemt bilde av mennesker som bruker narkotika. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange "normale" mennesker, selv i din egen omgangskrets, som nyter en joint i ny og ne. Av hasj-brukere, for hver tenåring som skulker skolen, finnes det to godt voksne med stabile jobb/familie-liv. Det er akkurat det som er hovedproblemet med dagens narkotikalovgivning: Den kriminaliserer veldig mange helt vanlige og ellers lovlydige mennesker.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Men arbeidsgivere er ikke interessert i personer som gir inntrykk av å være umotiverte, innadvendte og tiltaksløse. Dette er kjente bieffekter ved bruk av cannabis.
Vis hele sitatet...

Si meg, har du noen gang prøvd cannabis?
Sitat av Arithon Vis innlegg
Mange undersøkelser har vist at ca. en tredjedel av Norges befolkning har prøvd hasj (og denne statistikken er ganske lik de som har blitt gjort i andre land). Og 40% av folk på Østlandet, også.

Du har åpenbart et helt bestemt bilde av mennesker som bruker narkotika. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange "normale" mennesker, selv i din egen omgangskrets, som nyter en joint i ny og ne. Av hasj-brukere, for hver tenåring som skulker skolen, finnes det to godt voksne med stabile jobb/familie-liv. Det er akkurat det som er hovedproblemet med dagens narkotikalovgivning: Den kriminaliserer veldig mange helt vanlige og ellers lovlydige mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er 10% som har brukt hasj de siste 6 månedene. 15 % i Oslo. Selv om mange har prøvd hasj en gang i en spesiell situasjon, betyr ikke det at de er for hasj og narkotika.

Dette er en svært viktig forskjell. Legg merke til at legalisering av cannabis er em totalt fraværende debatt i norsk samfunnsliv.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Den siste en kan spørre om hvilke negative effekter rusmidlene har, er i hvertfall den narkomane/kriminelle selv. Fordi det er hjernen som blir rammet av bruken, forsvinner jo nettopp evnen til korrekt selvrefleksjon og egenobservasjon. De følte positive fordelen ved rus og lystfølelsen det fremkaller overskygger de negative effektene for den som er rammet. Det blir som å spørre den psykotiske om han er syk. Du som røyker hasj har aller minst kunnskap om hva som skjer oppi hodet ditt når du røyker hasj.
Vis hele sitatet...
Du beskriver avhengighet, ikke alle rusmidler er avhengighetsskapende, de er det på forskjellige måter, det er LANGT fra alle som blir avhengige av et rusmiddel, og noen klarer å overvinne avhengigheten. At du ignorant bunter alle disse og flere sammen som utroverdige, sier mer om ditt menneskesyn enn det gjør om denne diskusjonen.

En farmakolog har kun kunnskap om legemidlers bruk og effekt ved sykdomstilfeller. Han har ikke kunnskaper om de kulturelle og sosiale effektene av narkotika. Det er på dette politiet har troverdighet.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du ikke vet hvem Alexander Shulgin er? At politiet har erfaring med kulturelle og sosiale effekter av den narkotikapolitikken som har blitt ført de siste tiårene, tror jeg på. Derfor er det merkelig at de ikke ser at den ikke virker. Blir det mindre narkotikarelaterte problemer ved å føre en repressiv narkotikapolitikk, og behandle problemene strafferettslig?

Dessverre er det en del unge som i ung alder definerer seg selv som outsidere, de bestemmer seg for at de er "mot foreldre, mot skole, mot politiet......og for narkotika. De taper på alle fronter, men finner hverandre i felleskapet dopet gir. De får et trist og dårlig liv, og dette kan ikke politifolk sitte å se på uten å forsøke å hjelpe dem og stoppe det.
Vis hele sitatet...
For et begrenset antall stemmer nok dette, men å legge det fram som et generelt scenario vitner bare om dine fordommer. Og den gruppen som faktisk blir tunge naroktikamisbrukere er ikke et strafferettslig problem, men et helseproblem. Hva hjelper det å kaste dem i fengsel, hvilket plasserer dem i et reelt kriminelt miljø og i tillegg ødelegger for dem senere i livet.

Det kan aldri bli propaganda å drive opplysningsformål. Hvis de kan redde bare ett liv er innsatsen verdt det!
Vis hele sitatet...
Målet helliger midlene? Jeg skal ikke ramse opp folk som er enige med deg

Når en lever i et felleskap må en faktisk rette seg etter andre mennesker en lever sammen med. Det innebærer å følge normer, lover og regler. Dette gjelder selv om en er i en livssituasjon eller fase i livet der regelverket synes galt.
Vis hele sitatet...
Mener du helt ærlig at det er prinsipielt galt å være kritisk til lover man mener er urettferdig?

Men arbeidsgivere er ikke interessert i personer som gir inntrykk av å være umotiverte, innadvendte og tiltaksløse. Dette er kjente bieffekter ved bruk av cannabis.
Vis hele sitatet...
Stimatisering basert på fordommer, du mener at det er forsvarlig og riktig?

Sitat av Muradi
Si meg, har du noen gang prøvd cannabis?
Vis hele sitatet...
Da ville han ikke kunnet uttale seg...
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Selv om mange har prøvd hasj en gang i en spesiell situasjon, betyr ikke det at de er for hasj og narkotika.
Vis hele sitatet...
Det er veldig stor forskjell mellom hasj og andre narkotiske stoffer. Jeg tror de fleste som har prøvd hasj en eller flere ganger, er bare for legalisering av hasj, og kun hasj. Ingen andre stoffer.
Sitat av Kaunda Vis innlegg

Du skriver at du synes verden er grå, og problemer med depresjon og angst er et noe mange som bruker narkotika sliter med. Det er faktisk veldig mye annet enn narkotika som kan gi svært sterke stimuli og som får deg virkelig til å føle at livet ikke er grått.
Vis hele sitatet...
Men Kjære vakre vene. Når jeg sier verden er grå så mener jeg i motsettning til en svart/hvit verden. Altså det er en metafor. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg kan gjøre dette klarere.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Etter mitt syn viser ditt syn på årsaken til at du mener at du vanskelig vil få deg jobb, at du rent psykisk definerer deg selv som en outsider. Det er dette som er så farlig med narkotikabruken, at det følger som mye mer rent sosialt og kulturelt med den bruken. Også for deg...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke vansker med å få jobb. Har fast jobb og har aldri fått avslag etter et jobbintervju. Men det er nå så. Har faktsik ganske gode karakterer også.

Det at kriminelle får like lett jobb som alle andre er feil. Og når jeg skal bli definert slik for noe jeg gjør i mitt eget hjem, som ikke skader noen blir det for galt.

Og jeg trener 3 ganger i uken og lever et ellers normalt sosialt liv. De aller fleste av mine venner røyker ikke. De vet at jeg gjør det og de bryr seg ikke om det. Jeg åpen om akkurat dette når det er folk jeg selv ønsker og omgåes med.

Så jeg vet ikke hvorfor du føler at du må snakke så nedsettende om meg å mitt liv. Hva er det jeg gjør som er så galt? Jeg betaler skatt som alle andre. Jeg jobber hver dag. Jeg stjeler ikke. Jeg hater vold. Jeg drikker lite. Driver ikke med antatt sterkere stoffer.
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Du beskriver avhengighet, ikke alle rusmidler er avhengighetsskapende, de er det på forskjellige måter, det er LANGT fra alle som blir avhengige av et rusmiddel, og noen klarer å overvinne avhengigheten. At du ignorant bunter alle disse og flere sammen som utroverdige, sier mer om ditt menneskesyn enn det gjør om denne diskusjonen.

Jeg antar at du ikke vet hvem Alexander Shulgin er? At politiet har erfaring med kulturelle og sosiale effekter av den narkotikapolitikken som har blitt ført de siste tiårene, tror jeg på. Derfor er det merkelig at de ikke ser at den ikke virker. Blir det mindre narkotikarelaterte problemer ved å føre en repressiv narkotikapolitikk, og behandle problemene strafferettslig?
Vis hele sitatet...
Dette blir å snu problemstillingen på hodet. Du burde lese noen bøker av Einar KRINGLEN. Det er helt ukjent i historien å behandlet et problem ved å øke tilgangen på det som skaper problemene. Det er totalt ulogisk og ingen samfunn kan vise positive effekter ved nedkriminalisering av rusmidler.

Sitat av SilverKhan Vis innlegg
For et begrenset antall stemmer nok dette, men å legge det fram som et generelt scenario vitner bare om dine fordommer. Og den gruppen som faktisk blir tunge naroktikamisbrukere er ikke et strafferettslig problem, men et helseproblem. Hva hjelper det å kaste dem i fengsel, hvilket plasserer dem i et reelt kriminelt miljø og i tillegg ødelegger for dem senere i livet.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si hva som hjelper. Finnes tydeligvis ikke ressurser nok i helsevesenet. Ville du synes det er greit at f.eks at din far på 70 år ikke skal få dyr livskritisk behandling fordi sykehuset skal prioritere behandling av narkomane? Det er faktisk ressurser som blir stilt opp mot hverandre her.
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Målet helliger midlene? Jeg skal ikke ramse opp folk som er enige med deg

Mener du helt ærlig at det er prinsipielt galt å være kritisk til lover man mener er urettferdig?
Vis hele sitatet...
Vær kritisk så mye du vil. Det gjør du ved å være politisk aktiv. Du kan stille som politiker selv. Bare så synd at det er umulig å kombinere med narkotikabruk, for det krever en helt klar og rusfri hjerne.


[/quote]

Sitat av murloc Vis innlegg
Men Kjære vakre vene. Når jeg sier verden er grå så mener jeg i motsettning til en svart/hvit verden. Altså det er en metafor. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg kan gjøre dette klarere.



Jeg har ikke vansker med å få jobb. Har fast jobb og har aldri fått avslag etter et jobbintervju. Men det er nå så. Har faktsik ganske gode karakterer også.

Det at kriminelle får like lett jobb som alle andre er feil. Og når jeg skal bli definert slik for noe jeg gjør i mitt eget hjem, som ikke skader noen blir det for galt.

Og jeg trener 3 ganger i uken og lever et ellers normalt sosialt liv. De aller fleste av mine venner røyker ikke. De vet at jeg gjør det og de bryr seg ikke om det. Jeg åpen om akkurat dette når det er folk jeg selv ønsker og omgåes med.

Så jeg vet ikke hvorfor du føler at du må snakke så nedsettende om meg å mitt liv. Hva er det jeg gjør som er så galt? Jeg betaler skatt som alle andre. Jeg jobber hver dag. Jeg stjeler ikke. Jeg hater vold. Jeg drikker lite. Driver ikke med antatt sterkere stoffer.
Vis hele sitatet...

Du er sikker en OK kar. For å få frem poenger er det nødvendig å polarisere litt.

Du er sikker en OK kar. For å få frem poenger er det nødvendig å polarisere litt.

Du som klarer deg så bra kunne med fordel også tenke litt på alle de som ikke klarer å kombinere rusbruk og normalt liv. Det handler om å være solidarisk med sine medmennesker. Enten du vil det eller ikke vil noen av dine kompiser ble påvirket av din livsførsel.
Sist endret av Kaunda; 17. desember 2008 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Dette blir å snu problemstillingen på hodet. Du burde lese noen bøker av Einar KRINGLEN. Det er helt ukjent i historien å behandlet et problem ved å øke tilgangen på det som skaper problemene. Det er totalt ulogisk og ingen samfunn kan vise positive effekter ved nedkriminalisering av rusmidler.
Vis hele sitatet...
Ta en tur til Nederland. Narkotika-relatert kriminalitet (tyveri, vold, osv) har bare gått ned etter cannabis ble avkriminalisert. Bruk av tyngre narkotiske stoffer har også gått ned.

Eller se på perioden da alkohol ble kriminalisert i USA på 1920-tallet, og hvordan akkurat det fikk den organiserte kriminaliteten til å -eksplodere-. Å legalisere det igjen ble eneste løsningen.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Vanskelig å si hva som hjelper. Finnes tydeligvis ikke ressurser nok i helsevesenet. Ville du synes det er greit at f.eks at din far på 70 år ikke skal få dyr livskritisk behandling fordi sykehuset skal prioritere behandling av narkomane? Det er faktisk ressurser som blir stilt opp mot hverandre her.
Vis hele sitatet...
Fint at vi har en veldig enkel løsning på dette problemet, da. Tobakk og alkohol har begge såpass høy beskatning at staten får inn mye, mye høyere inntekter på salg av disse, enn den bruker på helse-relaterte utgifter som er forårsaket av dem. Legaliser og reguler cannabis på samme måte, så er problemet løst.
Sist endret av Arithon; 17. desember 2008 kl. 23:48.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Vanskelig å si hva som hjelper. Finnes tydeligvis ikke ressurser nok i helsevesenet. Ville du synes det er greit at f.eks at din far på 70 år ikke skal få dyr livskritisk behandling fordi sykehuset skal prioritere behandling av narkomane? Det er faktisk ressurser som blir stilt opp mot hverandre her.
Vis hele sitatet...
Imponerende at du her glatt overser det faktum at usannsynlig store mengder penger blir brukt på å straffeforfølge narkotikalovbrudd og å fengsle (altså huse og mate) småkriminelle. En heroinist på sykehus, med riktig og fornuftig behandling, vil koste Norge langt mindre enn en heroinist som blir sendt i fengsel, for så å slippe ut, for så å havne i fengsel, for så å slippe ut, rinse, repeat. Det er rom for begge her, men null åpenhet for debatt i dagens samfunn, som du allerede har påpekt, eliminerer alle muligheter for å faktisk få et fornuftig system på dette området.
Sitat av Arithon Vis innlegg
Ta en tur til Nederland. Narkotika-relatert kriminalitet (tyveri, vold, osv) har bare gått ned etter cannabis ble avkriminalisert. Bruk av tyngre narkotiske stoffer har også gått ned.

Eller se på perioden da alkohol ble kriminalisert i USA på 1920-tallet, og hvordan akkurat det fikk den organiserte kriminaliteten til å -eksplodere-. Å legalisere det igjen ble eneste løsningen.



Fint at vi har en veldig enkel løsning på dette problemet, da. Tobakk og alkohol har begge såpass høy beskatning at staten får inn mye, mye høyere inntekter på salg av disse, enn den bruker på helse-relaterte utgifter som er forårsaket av dem. Legaliser og reguler cannabis på samme måte, så er problemet løst.
Vis hele sitatet...
Vis meg kildedokumentasjon på det du skriver om Amsterdam. Cannabis er ikke avkriminalisert i Nederland. Det korrekte er at det finnes cofeeshops der politiet ser gjennom fingrene med salg og bruk, noe lignende sprøyterommene i Oslo.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Du er sikker en OK kar. For å få frem poenger er det nødvendig å polarisere litt.
Vis hele sitatet...
Polarisere LITT? Du fremstiller alle som røyker som ubrukelig tomsinger hele gjengen. Det man ser på plata i olso er ekstreme tilfeller. Ikke representativt.

Og jeg ser heller ikke hvilke poenger du skal få frem her. At man ikke kan gjøre noe om man røyker hasj? Det sies at Albert Einstein gikk på amfetamin, eller et liknende stoff.

Og man blir ikke bedøvd hele dagen av å røyke kvelden før heller. Men nå skal jeg gå og legge meg. Du er sikkert også en ok kar kaunda. Trangsynt, men sikkert ok.

Jeg synes du har litt ekstreme meninger, men det må du få lov til. Du burde lese litt av det som står her -----http://www.kriminalpolitikk.uio.no/N...kapolitikk.htm>

Ikke missforstå meg på en ting. Jeg synes ikke at man skal forherlige dop eller noe som potensielt er farlig. Men slike ting blir også farlige i seg selv når man gjør fiender av dem. Å ha en sunn opplyst kultur rund dette med rus er den beste løsningen.

Og ikke minst så er jeg for at man skal få velge selv hva man skal gjøre. And i quote:

- Men straff, spesielt straff av bruk, strider mot andre normer som rettssamfunnet gjerne vil ivareta. Ragnar Hauge viser i en artikkel i denne samling hvordan det i vår kultur er høyst uvanlig å straffe handlinger hvor skadevirkningene i hovedsak rammer en selv. Et flertall i Straffe*lovkommisjonen som Hauge var med i, er enig med ham. Men politikere er det ikke, og sier at bruken kan skade både samfunnsøkonomi og helse. Og det kan den jo, - akkurat som røyking av nikotin eller overdådig konsum av kaker, saus fett og alkohol kan føre til både tidlig død og utgifter for trygdesystemet. Men slaktere, tobakkshandlere og vinimportører er dårlige fiender, noe det står mye om i boken ”Den gode fiende” (Christie og Bruun 1996).

Men vi løper ikke etter de små, det er haiene vi er ute etter, sa den forrige justisminister. Men haier er det blitt smått med, mens det er blitt storfangst av småfolk. Det er kommet tydelig fram i en rekke studier. Hedda Giertsens artikkel fra denne nettsiden viser også klart hvilket enormt omfang disse straffetiltakene etter hvert har fått og at dette bare fortsetter å øke. Vi snakker om behandling av brukerne, da blir avviket fra vanlige normer mindre, men vi praktiserer den tilsiktede pine i et stadig økende omfang.

Utdrag av en artikkel skrevet av Nils Christie som professor i kriminologi ved Universitetet i Oslo
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Kaunda:
1) Kan du gi meg et konkret eksempel på at mitt (ulovlige, vi dropper alkohol her da det er lovlig og dermed 100% ok) rusbruk har skadet noen andre enn meg selv? Jeg vil heller ikke gå innpå hvorvidt cannabis skader meg selv, for der har du tydeligvis allerede bestemt deg.
2) På hvilken måte er en politikers rusfrie hjerne klarere enn min? For det første er rusbruken min og skole/jobb helt adskilt, for det andre, hvordan vet du at ingen politikere bruker ulovlige rusmidler nå og da? Og for å slenge inn en treer, hvordan kan du si at alle ulovlige rusmidler gjør meg til en komplett, asosial idiot samtidig som lovlige rusmidler ikke har noen som helst påvirkning på tankegangen min? Jeg vil tro det er ganske mange av verdens mest oppegående mennesker som en eller annen gang har mottatt et kraftig narkotikum som medisin av ett eller annet slag (f.eks. morfin, som på sett og vis er det samme stoffet som heroin, som bedøvelse), og de klarer seg tydeligvis helt fint enda.

Kanskje litt surrete post, har en liten forkjølelse som roter til hodet mitt litt.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Vær kritisk så mye du vil. Det gjør du ved å være politisk aktiv. Du kan stille som politiker selv. Bare så synd at det er umulig å kombinere med narkotikabruk, for det krever en helt klar og rusfri hjerne.
Vis hele sitatet...
Hva er det du sier her? Det krever en helt klar og rusfri hjerne for å sitte i regjeringen? Hva med alkohol og nikotin, er det ingen politikere som benytter seg av dette? Isåfall så har de ingen rusfri hjerne de heller, nå har de? Men joda, du har forøvrig ET poeng med det utsagnet der: Du kan neppe stille som politiker hvis du er tidligere dømt i en narkotika sak. Men grunnen til at du er dømt i utgangspunktet er lovligningen vår, og derfor kan en person som kanskje kunne vært ekstremt lovende ikke få komme inn i denne jobben. Sånn er det forsåvidt med andre yrker også.

Videre drar du så ekstremt mye unødvendig rett ut av rassen og tråkker ned på absolutt alt som har med narkotika å gjøre. For ikke å snakke om den utrolige nedlatende holdningen du har til personer som benytter seg av cannabis eller andre stoffer, uten at de har gjort deg noe som helst skade. Du nekter absolutt at en bruker av hasj kan ha et normalt, oppegående, fantastisk liv. Tilogmed personer med LANGT større innflytelse i samfunnet enn det du har har brukt rusmidler og fortsatt vært fremragende. Er ikke det litt vanskelig for deg å forstå med den holdningen du har? Jeg blir oppgitt av deg...
Klart at narkotika ikke bare er fryd og gammen, men måten du framstiller det på er rett og slett for ekstremt og ugjennomtenkt. Og som jeg har sagt før og som jeg sier nå; Dette er ikke første gang heller =)
Sist endret av Sky; 18. desember 2008 kl. 00:14.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Vis meg kildedokumentasjon på det du skriver om Amsterdam. Cannabis er ikke avkriminalisert i Nederland. Det korrekte er at det finnes cofeeshops der politiet ser gjennom fingrene med salg og bruk, noe lignende sprøyterommene i Oslo.
Vis hele sitatet...

"There were 2.4 drug-related deaths per million inhabitants in the Netherlands in 1995. In France this figure was 9.5, in Germany 20, in Sweden 23.5 and in Spain 27.1. According to the 1995 report of the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction in Lisbon, the Dutch figures are the lowest in Europe. The Dutch AIDS prevention programme was equally successful. Europe-wide, an average of 39.2% of AIDS victims are intravenous drug-users. In the Netherlands, this percentage is as low as 10.5%."
Vis hele sitatet...
Kilden fra sitatet er en offisiell Nederlandsk rapport. Du kan lese mer på http://drugwarfacts.org/cms/?q=node/67

En lang rapport som viser hvor lite effekt forbudspolitikken faktisk har (lang): http://www.cedro-uva.org/lib/cohen.3cities.html


Og: noe av de positive effektene Storbritannia så etter at cannabis ble nedklassifisert fra klasse B til klasse C: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4216283.stm

Mange flere kilder finnes. Prøv Google .

Og: Det er en grunn til av jeg sa at cannabis er avkriminalisert og ikke legalisert, i Nederland. Ja, det er teknisk sett fortsatt ikke lovlig. I praksis vil du aldri bli arrestert eller få bot hvis du går med mindre enn 5 gram på deg, eller har et par planter du dyrker hjemme. Derfor: avkriminalisert.
Sist endret av Arithon; 18. desember 2008 kl. 00:17.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Dette blir å snu problemstillingen på hodet. Du burde lese noen bøker av Einar KRINGLEN. Det er helt ukjent i historien å behandlet et problem ved å øke tilgangen på det som skaper problemene. Det er totalt ulogisk og ingen samfunn kan vise positive effekter ved nedkriminalisering av rusmidler.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med forslag til bøker av Einar Kringlen som omhandler emnet.

Ang. resten så viser du igjen ditt naive syn på problemstillingen, det er en stråmann når du argumentere mot å øke tilgangen på narkotika. Jeg mener at man revurdere måten man håndtere den rusbruken som faktisk er her, og som man beviselig ikke klarer å bli kvitt ved hjelp av dagens narkotikapolitikk. Og jeg er ikke alene om den tanken: straffelovkommisjonen og kriminalpolitikk.uio.no

Vanskelig å si hva som hjelper. Finnes tydeligvis ikke ressurser nok i helsevesenet. Ville du synes det er greit at f.eks at din far på 70 år ikke skal få dyr livskritisk behandling fordi sykehuset skal prioritere behandling av narkomane? Det er faktisk ressurser som blir stilt opp mot hverandre her.
Vis hele sitatet...
Og hvor mye ressurer skal brukes på å holde folk i fengsel for mindre narkotikarelaterte forbrytelser? Hvis man ser på USA som kjører hardere og hardere på nulltoleranselinja så har det ført til at fengsler fylles opp med folk som har små cannabisrelaterte dommer, hva kunne de pengene gått til? Heldigvis er det ikke så ille i Norge, men prinsipielt er det samme svakhet ved måten å håndtere rusbruk på.

I tillegg kan man som Arithon sier, regulere cannabis og bruke avgiftene til å behandle de som får problemer med tyngre stoffer. Da får man samtidig fjernet cannbis som inngangportal til kriminelle miljøer.

Vær kritisk så mye du vil. Det gjør du ved å være politisk aktiv. Du kan stille som politiker selv. Bare så synd at det er umulig å kombinere med narkotikabruk, for det krever en helt klar og rusfri hjerne.
Vis hele sitatet...
Apparently not
Puh, var godt det tok litt av her. Jeg innså (ikke så fort som jeg burde) at jeg aldri burde skrevet tråd i frustrasjon, var helt mongo, og hadde tenkt å be om å få den slettet.

Men fokuser gjerne på NNPF, og ikke Kaunda, som ikke fører noe med seg.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Vis meg kildedokumentasjon på det du skriver om Amsterdam. Cannabis er ikke avkriminalisert i Nederland. Det korrekte er at det finnes cofeeshops der politiet ser gjennom fingrene med salg og bruk, noe lignende sprøyterommene i Oslo.
Vis hele sitatet...
Det har du faktisk fått svar på før
Flere sitater:

The policy may rely on a legal fudge, but the evidence that it works is overwhelming. 'Just look at the figures,' says Wychgel. 'Heroin is just not an issue here in the Netherlands. The number of addicts has been stable, at around 25,000, for20 years. And the addicts are getting older; few youngsters are joining them.'
Vis hele sitatet...
Official figures bear them out. The Hoog Catherijne may be the centre of Utrecht's drug scene, but crime is no more common there than anywhere else. In 2000, the International Crime Victims Survey confirmed the impression from the streets: the crimes typically committed by drug addicts - burglary, robbery, shoplifting and theft from cars - are all significantly more prevalent in Britain than in Holland.
Vis hele sitatet...
http://www.guardian.co.uk/uk/2002/fe...ohol.davidrose
Sist endret av Arithon; 18. desember 2008 kl. 00:26.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Kauder Vis innlegg
Men fokuser gjerne på NNPF, og ikke Kaunda, som ikke fører noe med seg.
Vis hele sitatet...
Er strengt tatt enig med deg, men jeg synes egentlig ikke det er SÅ mye å si om NNPF...

Det er en uheldig sammenblanding mellom en ideell organisasjon og en statlig myndighet, men ettersom det ikke er uvanlig at politiet samarbeider med organisasjoner som har felles mål så er det ikke så mye man kan gjøre med det. (Dog er det nok lettere for NNPF å mobilisere politifolk til aksjonene sine, ettersom alt som skal til er at noen av medlemmer skifter klær.)
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Ved å ha sett skjebne på skjebne med likeartet utvikling, har politiet opparbeidet seg erfaring og kunnskap om sammenhengen mellom rus og kriminalitet. Det vanlige er at politiet fokuserer på alternativer til rus. Men politiet kan aldri akseptere eksprementering med rus, fordi det er kriminelt.
Vis hele sitatet...
Skal jeg fortelle deg sammenhengen mellom rus og kriminalitet? Forbudet.
Sitat av Kaunda Vis innlegg

Vanskelig å si hva som hjelper. Finnes tydeligvis ikke ressurser nok i helsevesenet. Ville du synes det er greit at f.eks at din far på 70 år ikke skal få dyr livskritisk behandling fordi sykehuset skal prioritere behandling av narkomane? Det er faktisk ressurser som blir stilt opp mot hverandre her.
Vis hele sitatet...
Hvor mye penger ville vi ikke spart ved og gi heroin på resept til de tunge misbrukerne? Disse kunne feks vært brukt i helsevesenet. Og ved en legalisering av cannabis ville vi fått inn penger ved hjelp av avgifter. Istedet på og bruke masse ressurser på det og jage folk som tar seg en joint.

Vær kritisk så mye du vil. Det gjør du ved å være politisk aktiv. Du kan stille som politiker selv. Bare så synd at det er umulig å kombinere med narkotikabruk, for det krever en helt klar og rusfri hjerne.
Vis hele sitatet...
Nei for det er jo ingen politikere som drikker...
Man kan gjøre hva man vil, selv om man tar seg en joint på fritiden. Tror du man går rundt og er rusa 24/7 selv om man røyker?



Du som klarer deg så bra kunne med fordel også tenke litt på alle de som ikke klarer å kombinere rusbruk og normalt liv. Det handler om å være solidarisk med sine medmennesker. Enten du vil det eller ikke vil noen av dine kompiser ble påvirket av din livsførsel.[/quote]

Sitat av Kaunda Vis innlegg
Vis meg kildedokumentasjon på det du skriver om Amsterdam. Cannabis er ikke avkriminalisert i Nederland. Det korrekte er at det finnes cofeeshops der politiet ser gjennom fingrene med salg og bruk, noe lignende sprøyterommene i Oslo.
Vis hele sitatet...
Du kan jo lese her om hvordan det går med nederland. http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_po...he_Netherlands

"n the Netherlands 9.7% of young adults (aged 15-24) consume soft drugs once a month, comparable to the level in Italy (10.9%) and Germany (9.9%) and less than in the UK (15.8%) and Spain (16.4%),[16] but much higher than in, for example, Sweden (3%), Finland or Greece.[3] Dutch rates of drug use are lower than U.S. rates in every category.[17] The monthly prevalence of drugs other than cannabis among young people (15-24) was 4% in 2004, that was above the average (3%) of 15 compared countries in EU. However, seemingly few transcends to becoming problem drug users (0.3%), well below the average (0.52%) of the same compared countries.[3]

The reported number of deaths linked to the use of drugs in the Netherlands, as a proportion of the entire population, is lower than the EU average."



At en narkodom skulle hindre noen fra å få jobb er bare sprøyt. Du kan ikke jobbe i Forsvaret, politiet, Norges Bank, etc, men langt på vei de fleste jobber har ingen krav om god vandel mhp narkotikakriminaltet. Men arbeidsgivere er ikke interessert i personer som gir inntrykk av å være umotiverte, innadvendte og tiltaksløse. Dette er kjente bieffekter ved bruk av cannabis.

Etter mitt syn viser ditt syn på årsaken til at du mener at du vanskelig vil få deg jobb, at du rent psykisk definerer deg selv som en outsider. Det er dette som er så farlig med narkotikabruken, at det følger som mye mer rent sosialt og kulturelt med den bruken. Også for deg...
Vis hele sitatet...
Hadde cannabis vært legalisert, ville det ikke blitt noen slike "grupper". Da kunne folk helt åpenlyst tatt seg en joint når de ville det, og slippi og gjømt seg bort pga politi osv.

Og det du skriver om at cannabisbruker er umotiverte, innadvente og tiltaksløse er bare piss. CannabisMISbrukere kan bli dette, men det finnes mange folk som både røyker og gjør jobbene sine meget bra!
Det frigjøres veldig mye energi her nå som kunne blitt brukt mot noe helt annet enn Kaunda, som enten elsker å plage dere, eller så er han et brød.

Sant nok at det ikke er så veldig mye å si om NNPF, gjerne derfor jeg ikke sa så mye heller. Hadde vært gøy om vi kunne gjort noe med de, men eksistensen deres er vel som med vigrid: Uunngåelig, for brød finnes det alltid.
Sist endret av Kauder; 18. desember 2008 kl. 01:13. Grunn: Menmenmen..
Et lite tips til alle dere som prøver å argumentere mot Kaunda:
Det nytter ikke. Vi har diskutert liknende ting en trilliard ganger tidligere, og fyren har kun en leveregel - loven har alltid rett og er ufeilbarlig.

Hilsen en som røyker en joint når han føler for det, og er så "uengasjert" at han jobber for et av norges mest engasjerte magasiner og norges eneste gjenværende fullformatavis, og er så lite attraktiv på arbeidsmarkedet at han bare tjener i overkant av 40k i måneden.
Sitat av Kauder Vis innlegg
Skjønner de ikke at krigen mot narkotika er tapt for lenge siden?
Hva gjør denne organisasjonen til reell høringsinstans?
Hvorfor får de lov til å undervise i noe de overhodet ikke har kunnskap om?
Hva faen er disse for noe?

Jo, de er en politiorganisasjon som skal jobbe mot narkotika.

Hvordan stemmer da dette overens med at politimester i Oslo, Anstein Gjengedal, avblåste Kåre Stølens initiav om å flytte alle de narkomane til Stortinget, da det var en politisk handling og politiets rolle kun skal være å håndheve loven? Alt er feil! De er like misforstått som om jeg skulle starte en organisasjon som jobbet iherdig for å tilbakeføre rasistiske umenneskelige lover om homofili, jøder, og for den saks skyld, hekser. Det er basert på bullshit, og det går ikke.


Derfor spør jeg dere: Hvordan stopper vi NNPF?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at spørsmålet som heller burde stilles er; hvordan kan vi få politikerne til å ta opp debatten om rusmidler? Organisasjoner som NNPF kommer man ikke utenom så lenge rusmidler er ulovlige, og syns at det derfor ikke er vits å diskutere dem engang.

Og jeg syns vi burde skille mellom canabis og tyngre narkotiske stoffer som gir kjente helseskader ved inntak. Utifra det jeg har hørt (ingen ekspert) er det at canabis gir helseskader noe som kunnskapsrike personer på området ikke er enige om, og bare det er nok for meg til å mistro folk som er overbeviste om det. Da blir debatten en annen; hvordan skal man ta hånd om dem som har kroniske problemer med helsa på grunn av stoff, og hvordan skal man straffe dem som blir tatt for bruk av for eks canabis ( så lenge dette er ulovlig).
Sitat av atomet Vis innlegg
Et lite tips til alle dere som prøver å argumentere mot Kaunda:
Det nytter ikke. Vi har diskutert liknende ting en trilliard ganger tidligere, og fyren har kun en leveregel - loven har alltid rett og er ufeilbarlig.

Hilsen en som røyker en joint når han føler for det, og er så "uengasjert" at han jobber for et av norges mest engasjerte magasiner og norges eneste gjenværende fullformatavis, og er så lite attraktiv på arbeidsmarkedet at han bare tjener i overkant av 40k i måneden.
Vis hele sitatet...

Alltid vanskelig å få folk til å endre mening (ihvertfall å innrømme av man har gjort det), for mye stolthet inne i bildet etter å ha vært gjennom en lang debatt.

Men med noe hell er det andre folk som leser tråden som kanskje kan lære noe


Hilsen en som også nyter en joint i ny og ne, men er enda mindre attraktiv i arbeidsmarkedet grunnet cannabis-påført latskap og kun tjener 35k i måneden
Sist endret av Arithon; 18. desember 2008 kl. 01:47.
Av andre hasjrøykende slubberter jeg kjenner, kan jeg f.ex. komme på flere svært flinke og kjente journalister, og en drøss med diverse konsulentvarianter og IT-folk (for ikke å snakke om reklame), også svært lite attraktive på arbeidsmarkedet, jeg tror bedriftene de jobber i bare betaler dem helt latterlige lønninger fordi de er snille. Han ene sa faktisk akkurat nei til et jobbtilbud fra IBM med ca 800k i året, fordi han mente at jobben han hadde nå var mer interessant.

Sitat av Arithon Vis innlegg
Hilsen en som også nyter en joint i ny og ne, men er enda mindre attraktiv i arbeidsmarkedet grunnet cannabis-påført latskap og kun tjener 35k i måneden
Vis hele sitatet...
Yep, vi er noen udugelige slubberter! Må si jeg gleder meg til juleferie nå, de siste ukene har det blitt så mye overtid at arbeidstilsynet hadde lagt sjefen i jern hvis de visste om det
Sist endret av atomet; 18. desember 2008 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arithon Vis innlegg
Ta en tur til Nederland. Narkotika-relatert kriminalitet (tyveri, vold, osv) har bare gått ned etter cannabis ble avkriminalisert. Bruk av tyngre narkotiske stoffer har også gått ned.

Eller se på perioden da alkohol ble kriminalisert i USA på 1920-tallet, og hvordan akkurat det fikk den organiserte kriminaliteten til å -eksplodere-. Å legalisere det igjen ble eneste løsningen.



Fint at vi har en veldig enkel løsning på dette problemet, da. Tobakk og alkohol har begge såpass høy beskatning at staten får inn mye, mye høyere inntekter på salg av disse, enn den bruker på helse-relaterte utgifter som er forårsaket av dem. Legaliser og reguler cannabis på samme måte, så er problemet løst.
Vis hele sitatet...
Vold og vinningskrim har gått ned i visse perioder i Norge også, uten at det kan tas til inntekt for narkotikapolitikken.

Forbudsperioden i USA kan ikke benyttes for sammeligning. Narkotika har aldri vært lovlig, og har heller aldri skapt så store problemer som alkohol gjorde på starten av den industielle epoken, bakgrunnen for forbudsforsøket.


Interessante tanker å regulere narkotikasalg gjennom staten. Dette ser vi også at det er en endring på med utskrivning av Subutex, Metadon etc over en lav sko, nå også hos fastlegene.

Sitat av murloc Vis innlegg
Polarisere LITT? Du fremstiller alle som røyker som ubrukelig tomsinger hele gjengen. Det man ser på plata i olso er ekstreme tilfeller. Ikke representativt.

Og jeg ser heller ikke hvilke poenger du skal få frem her. At man ikke kan gjøre noe om man røyker hasj? Det sies at Albert Einstein gikk på amfetamin, eller et liknende stoff.

Og man blir ikke bedøvd hele dagen av å røyke kvelden før heller. Men nå skal jeg gå og legge meg. Du er sikkert også en ok kar kaunda. Trangsynt, men sikkert ok.

Jeg synes du har litt ekstreme meninger, men det må du få lov til. Du burde lese litt av det som står her -----http://www.kriminalpolitikk.uio.no/N...kapolitikk.htm>

Ikke missforstå meg på en ting. Jeg synes ikke at man skal forherlige dop eller noe som potensielt er farlig. Men slike ting blir også farlige i seg selv når man gjør fiender av dem. Å ha en sunn opplyst kultur rund dette med rus er den beste løsningen.

Og ikke minst så er jeg for at man skal få velge selv hva man skal gjøre. And i quote:

- Men straff, spesielt straff av bruk, strider mot andre normer som rettssamfunnet gjerne vil ivareta. Ragnar Hauge viser i en artikkel i denne samling hvordan det i vår kultur er høyst uvanlig å straffe handlinger hvor skadevirkningene i hovedsak rammer en selv. Et flertall i Straffe*lovkommisjonen som Hauge var med i, er enig med ham. Men politikere er det ikke, og sier at bruken kan skade både samfunnsøkonomi og helse. Og det kan den jo, - akkurat som røyking av nikotin eller overdådig konsum av kaker, saus fett og alkohol kan føre til både tidlig død og utgifter for trygdesystemet. Men slaktere, tobakkshandlere og vinimportører er dårlige fiender, noe det står mye om i boken ”Den gode fiende” (Christie og Bruun 1996).

Men vi løper ikke etter de små, det er haiene vi er ute etter, sa den forrige justisminister. Men haier er det blitt smått med, mens det er blitt storfangst av småfolk. Det er kommet tydelig fram i en rekke studier. Hedda Giertsens artikkel fra denne nettsiden viser også klart hvilket enormt omfang disse straffetiltakene etter hvert har fått og at dette bare fortsetter å øke. Vi snakker om behandling av brukerne, da blir avviket fra vanlige normer mindre, men vi praktiserer den tilsiktede pine i et stadig økende omfang.

Utdrag av en artikkel skrevet av Nils Christie som professor i kriminologi ved Universitetet i Oslo
Vis hele sitatet...

Det er uriktig at det foregår "storfangst av småfolk". Det er svært sjelden narkomane blir straffet for sitt bruk. Det er sterke politiske føringer på at narkomane i hovedsak er et helseproblem og ikke et justisproblem. Politiet jobber planmessig med de som selger narkotika og ikke de som bruker. Uroaksjonene som var så utbredte på 80 og 90 tallet er i dag sjeldne og sporadiske, rettet mot de som selger. På en annen side er det selvfølgelig ikke slik at rusmisbruk i hovedsak rammer brukerne selv. Kostnadene og konsekvensene for samfunnet, inkludert nærmest familie og venner, er enorme.

På den annen side er det slik at ethvert salg av narkotika er betinget av at noen bruker narkotika. Disse brukerne er inngangsporten for å få has på de store fiskene.

Sitat av atomet Vis innlegg
Et lite tips til alle dere som prøver å argumentere mot Kaunda:
Det nytter ikke. Vi har diskutert liknende ting en trilliard ganger tidligere, og fyren har kun en leveregel - loven har alltid rett og er ufeilbarlig.

Hilsen en som røyker en joint når han føler for det, og er så "uengasjert" at han jobber for et av norges mest engasjerte magasiner og norges eneste gjenværende fullformatavis, og er så lite attraktiv på arbeidsmarkedet at han bare tjener i overkant av 40k i måneden.
Vis hele sitatet...

Det verste med den lettvinte holdningen til cannabis er at den baserer seg på en slags oppfatning om at mennesker har behov for cannabis. At dette er en slags naturlov som uansett samfunnets anstrengelser vil tvinge seg frem. Dette er like dumt som det var å si at når hver hustand har fått PC vil PC salget stoppe opp. Selvfølglig vil det ikke det. Vi vil ha en PC i hvert rom, en liten i bilen, en i lommen, en på jobben, en hver til barna etc.

La oss si at vi gir etter for gruppen av subkulturen av norsk ungdom som mener at cannabis skal være lovlig. Hvorfor skal grensen settes akkurat der? Nye subkulturgrupper vil straks fremme sine krav om narkotika. Mange bruker både amfetamin, THC etc uten at det tilsynelatende gir dem store problemer.

Vi har et rusmiddel som gir en masse skader og problemer allerede, alkoholen. Det er mer enn nok!

Dere som krever å ha jointen deres i fred, og som tjener 40-50-60 i måneden; Husker dere han som satt bakerst i klassen på ungdomsskolen. Han som ikke sa så mye, men som alle snakket om var den første som begynte å røyke, drikke, og hasje?

Du som mester alle livet sider og ruser deg kriminelt på narkotika i tillegg, gjør den gutten det samme? Av respekt for dine medmennesker og svakere stilte burde du holde deg for god til å bare se navlebeskuende på din egen fortreffelighet som narkotikabruker, og tenke på nettopp den gutten som gikk til Helvete fordi han ikke klarte å begrense narkotikabruken.

Tenk etter, alle voksne har hatt en eller to slike i klassen. Det er de jeg jobber for og skriver for her nå. Ikke du som sier du mestrer alt i livet ditt. Din egoisme gjør meg kvalm!
Sist endret av Kaunda; 18. desember 2008 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som er med deg Kuanda, er at du oppfatter narkotika som ett, enkelt stoff som ødelegger samfunnet..

Begriper du ikke at den eneste likheten mellom f.eks. LSD, Heroin og amfetamin, er at alle tre er klassifisert som narkotika?

Derfor er det feil å gå rundt å slenge rundt seg "narkotika er et samfunnsproblem".

Alkohol er et samfunnsproblem. Heroin er et samfunnsproblem. Rohypnol er et samfunnsproblem.

Du er velkommen til å finne kilder på at alle stoffene på narkotikalista er store samfunnsproblemer.

Fedme er forsåvidt også et samfunnsproblem, men McDonalds er fortsatt like lovlig..
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Forbudsperioden i USA kan ikke benyttes for sammeligning. Narkotika har aldri vært lovlig, og har heller aldri skapt så store problemer som alkohol gjorde på starten av den industielle epoken, bakgrunnen for forbudsforsøket.
Vis hele sitatet...
Nei narkotika har aldri vært lovlig, da narkotika= ulovlige rusmidler.
Mange av de rusmidlene som idag er ulovlige, har dog vært lovlige. Blant annet så ble det brukt mye amfetamin før, til mange forskjellige formål.
Cannabis ble vel forbudt her i norge på 50 tallet engang.

Hvorfor tror du egentlig forbudet mot alkohol ble fjernet? Kanskje pga all volden den skapte? Al capone og co? Idag ser vi akkurat det samme, med b gjengen og co...

Interessante tanker å regulere narkotikasalg gjennom staten. Dette ser vi også at det er en endring på med utskrivning av Subutex, Metadon etc over en lav sko, nå også hos fastlegene.
Vis hele sitatet...
Det er da ganske strenge restriksjoner på disse stoffene hvis jeg ikke tar feil, en av grunnene til at de havner på det svarte markedet er jo pga folk vil ha heroin og ikke de syntetiske greiene.


På en annen side er det selvfølgelig ikke slik at rusmisbruk i hovedsak rammer brukerne selv. Kostnadene og konsekvensene for samfunnet, inkludert nærmest familie og venner, er enorme.
Vis hele sitatet...
Hvis en tung heroinmisbruker kunne fått heroinet sitt hos legen, ville han sluppet og stjele osv for og dekke forbruket. Kanskje han også kunne fått seg en jobb, slik som en del av rusmisbrukerne i sveits.

Det verste med den lettvinte holdningen til cannabis er at den baserer seg på en slags oppfatning om at mennesker har behov for cannabis. At dette er en slags naturlov som uansett samfunnets anstrengelser vil tvinge seg frem. Dette er like dumt som det var å si at når hver hustand har fått PC vil PC salget stoppe opp. Selvfølglig vil det ikke det. Vi vil ha en PC i hvert rom, en liten i bilen, en i lommen, en på jobben, en hver til barna etc.
Vis hele sitatet...
Mennesker har ikke et behov for cannabis, men det er mange som har et behov for og ruse seg/liker det. Og da vil ikke en tåpelig lov stoppe dem. Du kan jo drømme om at alle folk slutter å ruse seg, men det vil aldri skje!.

La oss si at vi gir etter for gruppen av subkulturen av norsk ungdom som mener at cannabis skal være lovlig. Hvorfor skal grensen settes akkurat der? Nye subkulturgrupper vil straks fremme sine krav om narkotika. Mange bruker både amfetamin, THC etc uten at det tilsynelatende gir dem store problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at det er sånn ca like mange mennesker som bruker THC uten problemer, som de som bruker cannabis uten problemer.. Merkelig??
Vi bør legalisere og regulere alle rusmidler. Hvis noen da klarer og bruke amf uten å få problemer en gang i blandt, bør de få lov til det. Det bør dog dokumenteres ganske klart av personen selv.

Vi har et rusmiddel som gir en masse skader og problemer allerede, alkoholen. Det er mer enn nok!
Vis hele sitatet...
Nei, vi har flere hundre rusmiddler idag, som gir en masse skader og problemer. Tror alle mann ville løpe ut for å kjøpe en grammer om cannabis ble lovlig? Kan jo ta ett annet eksempel. Det er fullt lovlig å kjøpe lightergass, for å sniffe det. Pleier du ofte å gjøre det? Kjenner du mange som driver med det? Tror du undervurderer den norske befolkningen litt..

Du som mester alle livet sider og ruser deg kriminelt på narkotika i tillegg, gjør den gutten det samme? Av respekt for dine medmennesker og svakere stilte burde du holde deg for god til å bare se navlebeskuende på din egen fortreffelighet som narkotikabruker, og tenke på nettopp den gutten som gikk til Helvete fordi han ikke klarte å begrense narkotikabruken.

Tenk etter, alle voksne har hatt en eller to slike i klassen. Det er de jeg jobber for og skriver for her nå. Ikke du som sier du mestrer alt i livet ditt. Din egoisme gjør meg kvalm!
Vis hele sitatet...
Da får du heller kjefte på alle suksessfulle folk i norge. Det er jo slike som dem som får denne gutten til å kjenne seg utafor, å begynne å ruse seg.

Det å legalisere ett russmiddel betyr uansett ikke at det er ufarlig... Ville forbudet hindra han i å begynne å ruse seg? Ville en legalisering kanskje forbedra livet hans? Ja.

Jeg tror du kanskje bør vurdere å slutte å diskutere ang et emne du ikke kan en dritt om!
Kaunda: Å sammenlikne hasj og heroin er som å sammenlikne en trehjulssykkel og en førtitonns trailer. Begge deler er transportmidler, men ellers har de fint lite til felles. Den ene kan mose selv store biler og personene inni dem til en ugjennkjennelig haug av skrapmetall og blodig guffe, og den andre skal det virkelig mye til for at man kan få noe mer enn et blåmerke av. Sammenlikner du hasj og alkohol er det derimot omtrent som en bmx og en mountainbike - de er forskjellige, men egentlig ganske like.

For all del, jeg vet om opptil flere gamle klassekamerater som har/har hatt store problemer, men de var ikke akkurat de stilleste i klassen... heller det stikk motsatte, og hasj hadde fint lite å si i den sammenhengen.
Sist endret av atomet; 18. desember 2008 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Yep, de aller fleste kjører bil uten at det noensinne er det minste problem. Man kan ikke forby alt som potensielt potensielt *kan* være farlig. Ut fra din logikk burde også alkohol ha vært totalforbudt, og det samme med tobakk, for ikke å snakke om biler og kjøkkenkniver.

Men, det er klart at man må (bør?) sette grensa et eller annet sted, og både logisk, praktisk, medisinelt osv, bortsett fra ifølge vestlig tradisjon, så burde grensa ligge mellom cannabis og tyngre stoffer, istedet for mellom alkohol og cannabis.

Forøvrig tror jeg ganske bestemt at det er flere som skader seg alvorlig på mountainbike enn på bmx (selv prosentmessig).
Sist endret av atomet; 18. desember 2008 kl. 23:55.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Kaunda
Husker dere han som satt bakerst i klassen på ungdomsskolen. Han som ikke sa så mye, men som alle snakket om var den første som begynte å røyke, drikke, og hasje?
Vis hele sitatet...
Men, men... Hasj er jo ulovlig! Hvordan kunne denne gutten da begynne å ruse seg?


Edit: Når jeg tenker meg om, gidder jeg ikke vente/håpe på svar. Svaret er selfølgelig at han skaffet hasjen på ulovlig vis. Hva beviser dette? Hvis noen virkelig har lyst til å bruke cannabis kommer de til å gjøre det uansett om de risikerer bot og uansett hvor mange forumposter du skriver her.
Sist endret av Mr. Meow; 19. desember 2008 kl. 00:17.
Sitat av atomet Vis innlegg
Yep, de aller fleste kjører bil uten at det noensinne er det minste problem. Man kan ikke forby alt som potensielt potensielt *kan* være farlig. Ut fra din logikk burde også alkohol ha vært totalforbudt, og det samme med tobakk, for ikke å snakke om biler og kjøkkenkniver.

Men, det er klart at man må (bør?) sette grensa et eller annet sted, og både logisk, praktisk, medisinelt osv, bortsett fra ifølge vestlig tradisjon, så burde grensa ligge mellom cannabis og tyngre stoffer, istedet for mellom alkohol og cannabis.

Forøvrig tror jeg ganske bestemt at det er flere som skader seg alvorlig på mountainbike enn på bmx (selv prosentmessig).
Vis hele sitatet...
Nå er det en pro narkotika moderator som har begynt å fjerne innleggene han ikke liker. Det fører til at det blir vanskelig å følge tråden her. Jeg har tatt det opp med administrator.

Ting som har en praktisk nytte skal selvfølgelig ikke forbys. Det er her grensa bør gå, men av historiske hensyn er alkohol lovlig i vår kultur. I andre muslimske kulturer er alkohol totalforbudt i likhet med narkotika.

Mange skader seg fysisk og psykisk på Mountainbike (alkohol). Skadene med BMX (cannabis) går mer på det mentale og sosiale planet. Felles for begge rusmidler er at noen mestrer bruken andre ikke. I vektingen mellom nytteverdien av rus, og skadene som rusmidlene skaper hos mange individer, må vi stille oss sammen med de svakeste.

Sitat av Graapho Vis innlegg
Men, men... Hasj er jo ulovlig! Hvordan kunne denne gutten da begynne å ruse seg?


Edit: Når jeg tenker meg om, gidder jeg ikke vente/håpe på svar. Svaret er selfølgelig at han skaffet hasjen på ulovlig vis. Hva beviser dette? Hvis noen virkelig har lyst til å bruke cannabis kommer de til å gjøre det uansett om de risikerer bot og uansett hvor mange forumposter du skriver her.
Vis hele sitatet...
Prinsippet om økt tilgjengelighet=økt bruk! Solid dokumentert vitenskaplig.
Sist endret av Kaunda; 19. desember 2008 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.