Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 16182
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Inspecta_Deck: Jeg må si meg totalt uenig i utsagnene dine.
Du har tydeligvis aldri vært borti kvalitetsvare, ettersom det er noe som vil få enhver innrøkt person til å bikke under bordet.
Uansett effekt rusen har så er det prinsippet i seg selv: Når du er på jobb, er du ansvarlig for hva du gjør.
Klart, det er store forskjeller i hva man har ansvar for, fra butikkmedarbeider til oljetankerkaptein.
Flere jobber involverer kontakt med kunder også, kanskje yngre medlemmer av samfunnet, og det å være konstant ruset er ikke akkurat noe godt eksempel på oppførsel.

Det er misbruk som ditt som vanskeliggjør debatten ytterligere, Jeg legger deg egentlig i samme bås som kælle93. At dere har lyst å vise hvor steine dere er i offentlighet og på jobb hjelper ikke saken i det hele tatt. Heller motsatt.

Jeg mener kjernen i saken er å inngå kompromiss, på begge sider, og sånn som du argumenterer virker det som om du vil ha en helholden seier for "stonerne", noe jeg ikke er enig i.

Jeg liker ideen om cannabis på polet, jeg ser derimot ikke for meg coffeshops rundt om i Norge med det første, kanskje i en vakker fremtid, men lite sannsynlig m.h.t. røykelovene etc. Nordmenn er ganske utolerante i forhold til våre venner i Nederland.

Om du har lyst å suse igjennom livet konstant stein, er du velkommen til å fortsette sånn. Men ikke tro at du snakker for alle av "oss", for ja, jeg kan vel defineres som en "stoner", men en ansvarlig en sådan.
Sist endret av Dodecha; 13. november 2008 kl. 19:03.
Dodecha: Det er slike innlegg og saklig redegjørelse som kan få en trangsynt som meg til å tenke alternativt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Inspecta_Deck: Jeg må si meg totalt uenig i utsagnene dine.
Du har tydeligvis aldri vært borti kvalitetsvare, ettersom det er noe som vil få enhver innrøkt person til å bikke under bordet.
Uansett effekt rusen har så er det prinsippet i seg selv: Når du er på jobb, er du ansvarlig for hva du gjør.
Klart, det er store forskjeller i hva man har ansvar for, fra butikkmedarbeider til oljetankerkaptein.
Flere jobber involverer kontakt med kunder også, kanskje yngre medlemmer av samfunnet, og det å være konstant ruset er ikke akkurat noe godt eksempel på oppførsel.

Det er misbruk som ditt som vanskeliggjør debatten ytterligere, Jeg legger deg egentlig i samme bås som kælle93. At dere har lyst å vise hvor steine dere er i offentlighet og på jobb hjelper ikke saken i det hele tatt. Heller motsatt.

Jeg mener kjernen i saken er å inngå kompromiss, på begge sider, og sånn som du argumenterer virker det som om du vil ha en helholden seier for "stonerne", noe jeg ikke er enig i.

Jeg liker ideen om cannabis på polet, jeg ser derimot ikke for meg coffeshops rundt om i Norge med det første, kanskje i en vakker fremtid, men lite sannsynlig m.h.t. røykelovene etc. Nordmenn er ganske utolerante i forhold til våre venner i Nederland.

Om du har lyst å suse igjennom livet konstant stein, er du velkommen til å fortsette sånn. Men ikke tro at du snakker for alle av "oss", for ja, jeg kan vel defineres som en "stoner", men en ansvarlig en sådan.
Vis hele sitatet...
Må si meg veldig enig i det meste her, kun en liten detalj: Er man innrøyka på tørrokk så bikker man helt klart under bordet av kvalitetsvarer. Er man derimot på siste jointen av et hekto med rød libaneser (f.eks.) bikker man gjerne ikke under bordet av den, selv om man blir mere påvirket enn om man var innrøyka på standard og røyka en standard.

Rus og arbeid hører bare ikke sammen. Ser at forrige innlegget mitt kunne misoppfattes dithen at jeg mente det var mer eller mindre greit. Jeg skal ikke skrike høyest om det selv da jeg røyka på jobb som 16-17-18åring (butikkmedarbeider), men har heldigvis blitt voksen og ansvarsbevist siden den gang. Ser også på meg selv som en "stoner" selv om det har blitt lite røyking i det siste (1-2 dg/mdn)..dog trappa litt opp nå som det er kaldt og lite å gjøre.

Problemet med disse apellene og arrangementene som sådan er at de trekker helt feil del av den steine befolkningen. De fleste som er oppegående "stonere" har for mye å tape på å vise ansiktet sitt der og holder seg hjemme som meg, selv om jeg/de mer enn gjerne skulle kjempet for en avkriminalisering.

Av de som møter opp er flertallet umodne folk som vil markere sin avsky til det etablerte og vise at de ikke bryr seg, og de skader legaliseringssaken.

Jeg har et håp om at det skal bli tolerert å ha noen få planter hjemme, sålenge det ikke er mistanke om videreformidling, samt ikke bot for mindre mengder.

edit: det jeg ville frem til med forrige innlegg var bare at forskjellen på daglig cannabisbruk og alkoholbruk er stor mtp. hvordan man fungerer i hverdagen.
Sist endret av DeMenT; 13. november 2008 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det blir debatt om temaet klokken 13:05 på NRK-P1, 13.nov.
Ring inn og bli med i debatten på telefon 815 21 031 fredag fra klokka 12.30!

I debatten møter vi, i tillegg til lytterne, Marius Sjømæling fra Ungdom mot narkotika og Arild Knutsen fra Foreningen for human narkotikapolitikk.
Vis hele sitatet...
"Rett På"s Hjemmeside

Håper den blir litt lenger enn den på tv.
Sitat av Psilozop Vis innlegg
Det var en liten minidebatt på NRK2 i går mellom lederen fra Foreningen for Human Narkotikapolitikk (eller som NRK kalte det; Foreningen for Human Narkotika) og lederen for Ungdom Mot Narkotika. Du kan se denne på http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Vil forresten også anbefale nettsidene til Ungdom Mot Narkotika om du er intressert i litt spennende (les: latterlig) lesning om narkotika.
Vis hele sitatet...
Klippet du ønsker å se er dessverre ikke tilgjengelig for øyeblikket. Vennligst prøv senere.
Vis hele sitatet...
Har fått den meldingen siden urlen ble postet. Er det noen som har en alternativ kilde, eventuelt vet når den kommer til å være mulig å se på nett-tv?
Sitat av Gaara Vis innlegg
Noen som la merke til kommentarene som var sendt inn?
Fikk nesten latterkrampe av noen.
Vis hele sitatet...
Vettu, jeg gjor faktisk det, og til ære for dagen så skal jeg sitere noen få utvalgte.

"Hasj er verdens farligste stoff, Bare ta en tur til psykiatriske instutisjoner og hør med de som er der pga sin avhengighet.
Synd at det finnes så mange uvitende mennesker som skal mene noe positivt om dette"

"Skummelt at folk er så lite opplyst, man kan jo bli psykisk syk etter kun En gang"

"Si dette til min psykotiske venn som røyker dette"

Så, håper alle får seg et godt drag av maisa og får lættis som faen av dette utvalgte pisset ^^

Andy-
Sitat av yeey? Vis innlegg
Har fått den meldingen siden urlen ble postet. Er det noen som har en alternativ kilde, eventuelt vet når den kommer til å være mulig å se på nett-tv?
Vis hele sitatet...
Virker som den skal nå.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
...Men er det ventet stort oppmøte til lørdagen? Vil det bli serriøst?
Nytter hvertfall ikke med "100 gangstere" som står der og "skremmer" resten av oslos befolkning =p...
Vis hele sitatet...
Gjør som meg folks, jeg skal møte opp i dressjakke og helt nyktern. Håper flere gjør det samme. Skal forøvrig filme hele greia, så dere som ikke var der får sett alt
Sitat av Ivrig Vis innlegg
Gjør som meg folks, jeg skal møte opp i dressjakke og helt nyktern. Håper flere gjør det samme. Skal forøvrig filme hele greia, så dere som ikke var der får sett alt
Vis hele sitatet...
Godt å høre at noen faktisk er ute etter å vise at det finnes normale folk som bruker cannabis også. Håper flere følger dette initiativet og ikke fremstiller cannabisbrukere som en bunch med skitne stonere som kun er ute etter en mulighet for offentlig røyking av tjall.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Virker som den skal nå.
Vis hele sitatet...
Ikke her. Får bare lyd, ingen bilde. Prøvd i FF og IE.

(denne linken: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368)
Anbefaler alle å tune inn på NR p1 nå. Cannabisdebatten har startet på "Rett på"
Link til NRKP3 RADIO: http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p1
Så stolt av Arild Knutsen
Men liker ikke de for-hasj innringerne. Høres ut som heroinvrak hele gjengen nesten. Har ringt inn selv å. *venter spent*

Min kommentar kom ikke igjennom. Jaja, de hadde nok ikke nok tid. Programmet var forresten i 55minutter Ganske good stuff..
Sist endret av Quetzalcoatl; 14. november 2008 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg må si meg mektig skuffet etter å ha hørt gjennom debatten nå.. Men Arild Knutsen var som vanlig et lyspunkt med gode og saklige argumenter. Virket som om de bare silte ut innringere med sære synspunkter eller store problemer med rusmidler. Dette kan da også ha noe med å gjøre at debatten var på NRK P1 klokken 13 på en hverdag... På slutten kom det også frem at 50% av lytterene hadde stemt for legalisering, noe jeg velger å se på som positivt med tanke på at de fleste "typiske" marijuanabrukere sansynligvis ikke lytter til NRK P1 og bryr seg med å sende inn stemmer på dette tidspunktet.
Arild Knutsen har studert dette i en god del år nå, så det er en fryd og høre han har de perfekte svar og argumenter. Det jeg ikke likte med programmet var at de holdt samme innringere alt for lenge. Og enkelte av de innringerne som var for cannabis hørtes ut som om de var påvirket av sterke-sterke rusmidler, pratet sløvt og usammenhengende. Mens motstanderne var oppegående og kvikke. DET mislikte jeg! Hvorfor røyke seg pisse fjærn og så ringe inn for og syte?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Inspecta_Deck: Jeg må si meg totalt uenig i utsagnene dine.
Du har tydeligvis aldri vært borti kvalitetsvare, ettersom det er noe som vil få enhver innrøkt person til å bikke under bordet.
Vis hele sitatet...
Hehe så kjekt du vet det da. Vet ikke hvordan du ser på kvaliteten i Amsterdam jeg? Uansett, synes det er prima varer der hvertfall. Man får også ofte bra varer i Norge også, ikke det jeg sier. Men du må uansett være enig at det bra man får tak i her, går ikke ut til flesteparten av befolkningen. "Ingen" som ikke har noe særlig med kontakter i Norge får tak i prima varer. Og jeg kan ikke si at halvparten av det jeg røyker i Norge engang får meg til å ikke klare å gjøre jobben min på en forsvarlig måte.
Det er froskjellige typer som fungerer til forskjellige settinger. Noen er digg å sove på, noen blir man høy og litt der oppe på, noen blir man bare sykt altfor bort i natta av, noen blir man bare "skev" av, noen blir man mer "våken" av, skjønner du hvor jeg vil hen? Man kan fungere fint på jobben om man røyker..
Man burde selv forstå at man ikke røyker den mest potente weeden på jobben!?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Uansett effekt rusen har så er det prinsippet i seg selv: Når du er på jobb, er du ansvarlig for hva du gjør.
Klart, det er sto....
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at arbeidsgiver er ansvarlig for hva jeg gjør på jobb eller noe da?
Aldri vært uenig i det jeg. Ja og en butikkmedarbeider som røyker seg en liten rev og går å rydder rundt i butikken ser jeg ikke på noe som et problem. Selvfølgelig skal han være opplagt nok til å hjelpe kunder på en forsvarlig måte og han skal heller ikke se ut som en dass(blodsprengte øyne, ser ut som en mad trøtt kineser, går rundt å loker, smiler og får lættis for seg selv uten å ta hensyn). Var aldri det som var poenget, men folk klager så mye over de stonersa som sitter hjemme og ikke gjør noe. Og hvis det får flere ut i arbeid ville ikke det vært positivt? Jeg vet med sikkerhet at flere jeg kjenner som ikke gjør noe per dags dato, ville søkt på en jobb som gartner o.l hvis det hadde vært mulig. Han er ikke i kontakt med noen mindreårige og heller ingen kunder. Om en fyr er stein i en coffee shop ser jeg heller ikke som et problem. Det ville vært 18/20 års grense der og resten av folket er også stoned? Hadde du hatt noe problem med å handle gall av en skev butikkansatt? Du handler sikkert allerede fra skeve dealere.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er misbruk som ditt som vanskeliggjør debatten ytterligere, Jeg legger deg egentlig i samme bås som kælle93. At dere ha...
Vis hele sitatet...
Ja vet jeg har et misbruk og skal endre på "rutinene" i hverdagen, men alt har sin pris. Hvertfall når man ikke har lyst så blir det ikke den letteste tingen å gjøre(når man ikke leverer inn lotto kupong, kan man ikke forvente seg at man skal bli lotto-millionær)
Bryr meg lite om hva andre mener om meg. Det er ikke det at jeg har lyst til å vise hvor stein jeg er ute blandt nyktre folk.
Bare det at det fungerer å ha en jobb, kone, hus, bil, barn osv samtidig som man røyker seg en rev om dagen, burde forandre litt på innstillingen til folk flest rundt legalisering av cannabis.
Opplyse de om i disse miljø tidene at det er mye mer forsvarlig å lage papir av marihuana enn regnskogen i Brasil og selvfølgelig alle de andre positive sidene man kan bruke planten til(som er veldig mange)
En alkohol-liker mister fort og sikkert de tingene som er nevnt over.
Det blir jo et argument alkohol vs cannabis da så ser det kansje blir litt dumt nå.

Må jo si ting til de som er anti på en måte at de kansje begynner å tenke annerledes? Slik det har fungert fram til nå fungerer heller dårlig vil jeg si. Man kan jo faen ikke bare dra rett inn i USA om man faktisk har røyket seg en joint? HVA FAEN!? Tror de jeg skal drepe presidenten dems av den grunn? Er jeg en slem person hvis jeg har røyket hasj? Hva er den saklige begrunnelsen for det egentlig? At jeg støtter terrorister? Hva om jeg ser på det slik at jeg støtter kompisen min som betaler husleia og mat da?
Men okey, ser nå at det er et dårlig argument.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg mener kjernen i saken er å inngå kompromiss, på begge sider, og sånn som du argum...
Vis hele sitatet...
Ja er jo det jeg ønsker mest av alt, men vet det ikke vil skje med det første. Jeg vil få samfunnet til å få et annet syn på hasj og den eneste måten det kan gjøres på er med en legalisering. Selv om det blir avkrimminalisert så ser fortsatt flesteparten av de "viktige" personene i Norge på det som NARKOTIKA/HEROIN/JUNKIE!
Det er vel mer sannsynlig å oppnå en avkrimminalisering og "vi" vil vel aldri få oppleve en legalisering regner jeg med.
Uansett, prøver man seg på "alt" kommer gjerne motparten med et kompromiss og man blir enige
Advokater går jo ofte for å frifinne en drapssiktet, men ender gjerne med en mye lavere straff =p (dårlig sammenligning, ja jeg vet!)

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg liker ideen om cannabis på polet, jeg ser derimot ikke for meg coffeshops rundt om i Norge.....
Vis hele sitatet...
Fungerer fint i Nederland. Uansett, så er det smutthull i regelen. Regner ikke med noen søker jobb på en "røyke-weed-kafé" og ikke røyker eller har ekstremt mye mot røyk i utgangspunktet? Man kan fortsatt røyke inne etter dagens røykelov, men da må eieren(og de ansatte kan ikke noe i mot det) jobbe der selv eller noe i den duren + en hel del flere ting. Uansett, det lar seg gjøre...
Og hadde det blitt lov, hadde det jo vært lov å røyke på en "røyke-kafé"? Tror du ikke? Hvertfall kan man ha planter lovlig hjemme om det var legalisert =).

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du har lyst å suse igjennom livet konstant stein, er du velkommen til å fortsette sånn. Men ikke tro at du snakker for alle av "oss", for ja, jeg kan vel defineres som en "stoner", men en ansvarlig en sådan.
Vis hele sitatet...
Nei, men er nok andre enn deg som er enig med meg. Burde være det hvertfall! Har heller aldri nevnt noe med at jeg skal "suse igjennom livet konstant stein".
Lever "konstant fjern" nå, men har ingen planer om å fortsette med det til jeg er 30 for å si det sånn. Jeg prioterer heller røyking sammen med gode venner/venninner inntill, en god film, god mat og ps3.
I motsettning til å være nykter å se på dårlig tv, gå å bruke penger på kafé, nykter kino?, idrett ute i kulda, sløse bort penger på treningsstudio, henge med nyktre mennesker med helt bort i natta meninger(selvfølgelig ikke alle nyktre!!), gå ut å spise på restaurant (nykter? Bortkasta penger) og en hel del flere ting som ikke er veldig interessant eller aktuelt for meg i ukedager. Jeg er hjemme fra jobben relativt sent og føler ikke jeg har tid til så mye ymse aktiviteter i ukedagene, annet enn å røyke meg ned, få gode tanker, slipper alt av stress, lage meg noe god mat, sette på musikk jeg liker, ha litt ubetydelig sex, rett og slett bare slappe av.
Og jeg føler jeg fortjener/ har rett til å gjøre som jeg vil når jeg er hjemme i mitt eget hus? Vi er alle født likt her på jorda, hvorfor skal noen andre bestemme over hva jeg har lov til å gjøre med meg selv? Blir helt uforståelig for meg hvertfall.

ja kan bytte jobb for å få mer tid, men det er ikke et alternativ..
Sorry for det ble så langt, men må jo forklare meg
Kansje jeg skal legge til at jeg ikke liker å bevege meg utenfor døra hvis man tydelig ser at jeg er påvirket. Men jeg er mye utenfor i påvirket tilstand uten at det synes nevneverdig.

God Helg til dere alle!
Sist endret av Inspecta_Deck; 14. november 2008 kl. 16:35.
Cannabis gjør jo ingen skade, særlig hvis du inntar det oralt. Jeg mener at alkohol og nikotin er mye farlige for helsen. Eneste er at hasj kan føre til mentale og/eller sosiale problemer ved stort forbruk, og at selve røykingen er skadelig for lungene , men hvis man røyker med måte, f.eks noen ganger i måneden, akkurat som med alkohol, så er det ikke det spor farlig. Alkohol kan være farlig selv om man bare drikker i helgene. Drikker man mye, selv i store mellomrom, så har det stor effekt på leveren som fort kan føre til døden.

Så hvis ikke cannabis blir lovlig, så mener jeg at alkohol heller ikke skal være lovlig.
edit
Dette var ett svar til Inspecta_Deck

Personlig, så ser jeg ikke på det som noe fin livsstil og leve, men det er jeg da. Har vært der jeg å, men vet ikke helt om jeg ble lei eller vokste det fra meg. Jeg røyker enda, kanskje litt mye i forhold til "sunt" forhold til cannabis, men du må passe på at det ikke tar over livet ditt. Som jeg bruker og si, "Det er bedre og gjøre noe mens du røyker, enn og røyke noe for og ha noe og gjøre." Lett og glemme bort hobbier og andre verdier når man venner seg til og sitte inne og røyke hver dag i noen år. Men det er nå bare min mening på det. Kanskje du liker noe annet, så da får du for all del gjøre det.

Du får ha en kjempe fin helg du å!
Sist endret av Quetzalcoatl; 14. november 2008 kl. 16:49.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Cannabis gjør jo ingen skade, særlig hvis du inntar det oralt. Jeg mener at alkohol og nikotin er mye farlige for helsen. Eneste er at hasj kan føre til mentale og/eller sosiale problemer ved stort forbruk, og at selve røykingen er skadelig for lungene , men hvis man røyker med måte, f.eks noen ganger i måneden, akkurat som med alkohol, så er det ikke det spor farlig. Alkohol kan være farlig selv om man bare drikker i helgene. Drikker man mye, selv i store mellomrom, så har det stor effekt på leveren som fort kan føre til døden.

Så hvis ikke cannabis blir lovlig, så mener jeg at alkohol heller ikke skal være lovlig.
Vis hele sitatet...
Her er jeg veldig enig i Arild Knutsen. Hva er vitsen med forbud? Forbud mot uansett hvordan rusmiddel minsker ikke % rusmisbrukere. BORT med forbud. For det om cannabis aldri blir ulovlig, så mener jeg ikke vi skal kriminalisere all alkohol heller. Hvorfor skal vi det? Vet du hva som skjedde sist gang USA prøvde og kriminalisere det? Mafian tok over alkohol markedet og tjente seg RIKE, på det svarte markedet. Ett forbud setter ikke stopper for rusbruken og rusmidlene.
Jeg tror vi alle har trukket sammenligninger mellom farene ved cannabisbruk kontra alkoholbruk utallige ganger, noe som gjenspeiles i samtlige legaliseringsdebatter som finnes her på forumet fra før av. La oss prøve å unngå at denne debatten blir nok et oppgulp av allerede utdiskuterte argumenter.

=)
Sist endret av mentalmelt; 14. november 2008 kl. 19:45.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hehe så kjekt du vet det da. Vet ikke hvordan du ser på kvaliteten i Amsterdam jeg? Uansett, synes det er prima varer der hvertfall. Man får også ofte bra varer i Norge også, ikke det jeg sier. Men du må uansett være enig at det bra man får tak i her, går ikke ut til flesteparten av befolkningen. "Ingen" som ikke har noe særlig med kontakter i Norge får tak i prima varer. Og jeg kan ikke si at halvparten av det jeg røyker i Norge engang får meg til å ikke klare å gjøre jobben min på en forsvarlig måte.
Det er froskjellige typer som fungerer til forskjellige settinger. Noen er digg å sove på, noen blir man høy og litt der oppe på, noen blir man bare sykt altfor bort i natta av, noen blir man bare "skev" av, noen blir man mer "våken" av, skjønner du hvor jeg vil hen? Man kan fungere fint på jobben om man røyker..
Man burde selv forstå at man ikke røyker den mest potente weeden på jobben!?



Har jeg sagt at arbeidsgiver er ansvarlig for hva jeg gjør på jobb eller noe da?
Aldri vært uenig i det jeg. Ja og en butikkmedarbeider som røyker seg en liten rev og går å rydder rundt i butikken ser jeg ikke på noe som et problem. Selvfølgelig skal han være opplagt nok til å hjelpe kunder på en forsvarlig måte og han skal heller ikke se ut som en dass(blodsprengte øyne, ser ut som en mad trøtt kineser, går rundt å loker, smiler og får lættis for seg selv uten å ta hensyn). Var aldri det som var poenget, men folk klager så mye over de stonersa som sitter hjemme og ikke gjør noe. Og hvis det får flere ut i arbeid ville ikke det vært positivt? Jeg vet med sikkerhet at flere jeg kjenner som ikke gjør noe per dags dato, ville søkt på en jobb som gartner o.l hvis det hadde vært mulig. Han er ikke i kontakt med noen mindreårige og heller ingen kunder. Om en fyr er stein i en coffee shop ser jeg heller ikke som et problem. Det ville vært 18/20 års grense der og resten av folket er også stoned? Hadde du hatt noe problem med å handle gall av en skev butikkansatt? Du handler sikkert allerede fra skeve dealere.
Vis hele sitatet...
Jeg tar tilbake det jeg sa, du har vel vært i Amsterdam å røyket god kvalitet. Men at du fremdeles ikke synes det er noe feil å røyke til jobben gir meg inntrykket at du røyker ALT for mye ettersom du synes du virker "normal" når du røyker standard varer.

Dette viser vår store forskjell i prinsipper, jeg mener man skal ha et klart skille mellom "business and pleasure", det gjør pleasure-delen desto mer spesiell:

Jeg har selv vært i perioder med røyking dagen lang, og jeg synes det tar vekk det spesielle med det å røyke seg en rev: Det blir rutine, ingen start og ingen stopp. Bare en konstant kjedelig strøm av steinhet.

Ja, klart det er mange typer cannabis/hasj. Dette med "stein" og "høy" har med Indica og Sativa typene, respektivt, å gjøre. En gjennsomsnittsbruker i Norge har ikke tilgangen på akkurat det han vil ha til enhver tid. Og uansett om jeg hadde hatt full tilgang til alle typene, hadde jeg ikke brukt det ene til å våkne meg til jobb og det andre når jeg kommer hjem. Jeg ser rett å slett ikke vitsen i å være konstant ruset.

Jeg ser også veldig tvilsomt på denne sysselsetingsideologien din, du mener at om
trygdesnyltende cannabismisbrukere fikk lov å ruse før/mens de gikk på jobb, så ville flere vært ute i arbeidslivet?

Hvorfor skal vi etterkomme latskapen deres? og for det andre, hva gjør cannabisbrukere så spesielle? Hadde disse "tiltakene" dine trådt i kraft måtte jo man gitt samme rettighet til alkoholikere, pillemisbrukere, amfetaminfriker.
Du må da innse at dette blir totalt krøll?

Eksempelet ditt om gartnere og coffeshopansatte klarer jeg rett å slett ikke å ta alvorlig.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Ja vet jeg har et misbruk og skal endre på "rutinene" i hverdagen, men alt har sin pris. Hvertfall når man ikke har lyst så blir det ikke den letteste tingen å gjøre(når man ikke leverer inn lotto kupong, kan man ikke forvente seg at man skal bli lotto-millionær)
Bryr meg lite om hva andre mener om meg. Det er ikke det at jeg har lyst til å vise hvor stein jeg er ute blandt nyktre folk.
Bare det at det fungerer å ha en jobb, kone, hus, bil, barn osv samtidig som man røyker seg en rev om dagen, burde forandre litt på innstillingen til folk flest rundt legalisering av cannabis.
Opplyse de om i disse miljø tidene at det er mye mer forsvarlig å lage papir av marihuana enn regnskogen i Brasil og selvfølgelig alle de andre positive sidene man kan bruke planten til(som er veldig mange)
En alkohol-liker mister fort og sikkert de tingene som er nevnt over.
Det blir jo et argument alkohol vs cannabis da så ser det kansje blir litt dumt nå.

Må jo si ting til de som er anti på en måte at de kansje begynner å tenke annerledes? Slik det har fungert fram til nå fungerer heller dårlig vil jeg si. Man kan jo faen ikke bare dra rett inn i USA om man faktisk har røyket seg en joint? HVA FAEN!? Tror de jeg skal drepe presidenten dems av den grunn? Er jeg en slem person hvis jeg har røyket hasj? Hva er den saklige begrunnelsen for det egentlig? At jeg støtter terrorister? Hva om jeg ser på det slik at jeg støtter kompisen min som betaler husleia og mat da?
Men okey, ser nå at det er et dårlig argument.
Vis hele sitatet...
Nei klart du ikke kan endre rutinene dine uten lysten selv, det har aldri vært spørsmålet heller.
At du bryr deg lite om hva andre synes om deg betyr lite for meg når du her fremstår som en rebelsk unge som ikke gjør annet enn å bidra negativt til en seriøs debatt.
Klart det finnes mange som har barn, kone og jobb og røyker: Men jeg tviler sterkt på at de er enige i det du har sagt i denne tråden. De vil rett å slett ikke stå frem fordi de setter familien og jobben så høyt, mye høyere enn en eventuell legalisering eller avkriminalisering.

Cannabis har klart mange fordeler innen industrien (papir/tau etc) men industrihamp mener jeg skal skilles totalt fra rusdebatten. Alt for mange aner ikke forskjellen på industrihamp og cannabis dyrket som rusmiddel og vi trenger ikke å sette de i samme bås og ytterligere forvirre de uinvidde.

Jeg er enig i at straffene er strenge, men eldre byråkrater ser på alle rusmisbrukere som utskudd. Og strenge straffer skal avskrekke unge mennesker å ende opp med et rasert liv.


Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Ja er jo det jeg ønsker mest av alt, men vet det ikke vil skje med det første. Jeg vil få samfunnet til å få et annet syn på hasj og den eneste måten det kan gjøres på er med en legalisering. Selv om det blir avkrimminalisert så ser fortsatt flesteparten av de "viktige" personene i Norge på det som NARKOTIKA/HEROIN/JUNKIE!
Det er vel mer sannsynlig å oppnå en avkrimminalisering og "vi" vil vel aldri få oppleve en legalisering regner jeg med.
Uansett, prøver man seg på "alt" kommer gjerne motparten med et kompromiss og man blir enige
Advokater går jo ofte for å frifinne en drapssiktet, men ender gjerne med en mye lavere straff =p (dårlig sammenligning, ja jeg vet!)
Vis hele sitatet...
Det virker ikke som du vil inngå noe komprimiss i det hele tatt, du skriver jo i samme innlegg at du mener at cannabsbrukere skal får spesialbehandling: Å få ruse seg på jobb slik det selv passer dem selv. Det er så langt fra et kompromiss som mulig. Og junkiestempelet hjelper du selv å holde liv i ved å ruse deg dag ut, dag inn mens du er på jobb.


Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Fungerer fint i Nederland. Uansett, så er det smutthull i regelen. Regner ikke med noen søker jobb på en "røyke-weed-kafé" og ikke røyker eller har ekstremt mye mot røyk i utgangspunktet? Man kan fortsatt røyke inne etter dagens røykelov, men da må eieren(og de ansatte kan ikke noe i mot det) jobbe der selv eller noe i den duren + en hel del flere ting. Uansett, det lar seg gjøre...
Og hadde det blitt lov, hadde det jo vært lov å røyke på en "røyke-kafé"? Tror du ikke? Hvertfall kan man ha planter lovlig hjemme om det var legalisert =).
Vis hele sitatet...
Jeg skrev jo nettopp et par setninger nede at Nederland er veldig annerledes i forhold til Norhe når det kommer til toleranse. Spesiellt rusbruktoleranse.

Jeg tror ikke du har lest røykeloven. Les den og du vil finne det eneste unntaket:
Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates. Røyking kan ikke tillates i serveringssteder.
Vis hele sitatet...
Og som du ser gjelder det ene unntaket spesielle tilfeller, ikke serveringssteder.


Sitat av nspecta_Deck Vis innlegg
Nei, men er nok andre enn deg som er enig med meg. Burde være det hvertfall! Har heller aldri nevnt noe med at jeg skal "suse igjennom livet konstant stein".
Lever "konstant fjern" nå, men har ingen planer om å fortsette med det til jeg er 30 for å si det sånn. Jeg prioterer heller røyking sammen med gode venner/venninner inntill, en god film, god mat og ps3.
I motsettning til å være nykter å se på dårlig tv, gå å bruke penger på kafé, nykter kino?, idrett ute i kulda, sløse bort penger på treningsstudio, henge med nyktre mennesker med helt bort i natta meninger(selvfølgelig ikke alle nyktre!!), gå ut å spise på restaurant (nykter? Bortkasta penger) og en hel del flere ting som ikke er veldig interessant eller aktuelt for meg i ukedager. Jeg er hjemme fra jobben relativt sent og føler ikke jeg har tid til så mye ymse aktiviteter i ukedagene, annet enn å røyke meg ned, få gode tanker, slipper alt av stress, lage meg noe god mat, sette på musikk jeg liker, ha litt ubetydelig sex, rett og slett bare slappe av.
Og jeg føler jeg fortjener/ har rett til å gjøre som jeg vil når jeg er hjemme i mitt eget hus? Vi er alle født likt her på jorda, hvorfor skal noen andre bestemme over hva jeg har lov til å gjøre med meg selv? Blir helt uforståelig for meg hvertfall.

ja kan bytte jobb for å få mer tid, men det er ikke et alternativ..
Sorry for det ble så langt, men må jo forklare meg
Kansje jeg skal legge til at jeg ikke liker å bevege meg utenfor døra hvis man tydelig ser at jeg er påvirket. Men jeg er mye utenfor i påvirket tilstand uten at det synes nevneverdig.

God Helg til dere alle!
Vis hele sitatet...
De andre som eventuellt er enige med deg ødelegger også for den seriøse debatten, og du mener det burde være flere? Ikke rart vi ikke kommer videre i debatten når folk som deg jobber hardt for å holde på det kjipe stereotypiske stonerbildet.

At du ikke klarer å leve igjennom en dag uten å være stein viser til hvor alvorlig missbruket ditt er. Du avfeier hyggelige sosiale aktiviteter som "kjedelige" uten å legge mer i det.

Det du beskriver om å dra hjem fra en hard dag å jobb og ta deg ei pipe er jo nettopp det jeg ikke har noe i mot. Det er denne idiotien om å la folk være ruset på arbeid, ruse seg i offentlighet uten å være nykter et sekund på lengre tid jeg vil til livs.

Klart jeg mener du skal få lov å gjøre hva du vil i ditt eget hjem, så lenge du ikke skader noen andre. Men dette krever gjensidig respekt. Kompromisset er nøkkelen. Du kan ikke bare være stein på jobb og hele tiden ellers og forvente at folk skal ta deg alvorlig: Moderasjon er nøkkelen.

Om det synes at du er ruset er, for andre gang, IKKE relevant. Det er prinsippet om å være ruset på jobb som er saken, synlig eller ikke.
Sist endret av Dodecha; 14. november 2008 kl. 21:50. Grunn: En skriveleif, sikkert flere men tar det i morgen. ZZzz
går det an å høre den debatten på podcast eller noe sånt? eg har ikkje funne noen men viss noen veit om ein link so ville eg gjerne hørt den
Sitat av rustibus Vis innlegg
går det an å høre den debatten på podcast eller noe sånt? eg har ikkje funne noen men viss noen veit om ein link so ville eg gjerne hørt den
Vis hele sitatet...
Høyreklikk - Lagre lenke som: Rett På, 14.11/08 (50mb)

Værsågod!
Så forresten denne flotte annonsen i gårsdagens papirutgave av Dagbladet på side 16.

http://www.doityourself.no/pub/2008/fhn/stortingsdemo/cannademo-modul-22-500px.jpg
Edit:suse igjennom livet konstant stein".
Lever "konstant fjern" nå, men har ingen planer om å fortsette med det til jeg er 30 for å si det sånn.

Tror du virkelig at du kommer til og slutte før du er 30? glem det.
Du er fanget i samme fellen som resten av oss.
Det er bare en ting som gjelder og det er og skille mellom bruk og misbruk.

Moderer eder
Sitat av lygra Vis innlegg
Tror du virkelig at du kommer til og slutte før du er 30? glem det.
Du er fanget i samme fellen som resten av oss.
Det er bare en ting som gjelder og det er og skille mellom bruk og misbruk.

Moderer eder
Vis hele sitatet...
Det er da ikke uvanlig at man går lei av cannabis etter å ha røkt hardt en stund. Kjenner selv at dersom jeg røyker hardt over en lengre periode blir jeg lei og slutter (en kort stund). Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier. Tvert imot, jeg ville sagt det var vanligere å gå lei av cannabis etter lengre tids bruk.

Edit: Dette er selvfølgelig veldig individuelt, men det er i hvertfall min teori basert på de observasjoner jeg har gjort.
Sist endret av Slaktern; 15. november 2008 kl. 17:47.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Avkriminalisering for å frigjøre politiets ressurser er helt tydelig hva som må skje. Og også det beste argumentet for en avkriminalisering. Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler, og det kan jeg godt forstå, men en avkriminalisering slik at politiets ressurser blir bedre brukt er og forblir det beste argumentet for legalisering, etter min mening.
Vis hele sitatet...
Samfunnet ønsker ikke flere rusmidler?
Hvem er samfunnet? Flertallet?
Og hva baserer samfunnet denne meningen på?

Ett problem med dette samfunnet "både på godt og vondt" er at alle mener noe.
Alle har en mening, men hvor mange har igrunnen kunnskap til å komme med en konklusjon? Dette gjelder spesielt "narkotika" da man ser gjennom tidene hva slags informasjon som har vært lettest tilgjengelig. Selv om den nødvendigvis ikke stemmer, men den har vært med på å skape bilde mange har i hode når de hører narkotika.

Dette er igrunnen veldig lett å se i slike debatter på tv eller aviser. Det er mange som snakker om narkotika som det er ett stoff som gjør at man blir besatt av satan selv, man havner på gata og stjeler. Ikke minst, meningene til narkomane blir ikke tatt spesielt høytidelig.
Detaljer klarer mange seg uten, da de kjemper for å beholde dette bildet av narkotika.
Kanskje litt satt på spissen, men det er ikke sjelden man ser folk med ekstreme meninger.
Politikere\politi viser og lavt kunnskapsnivå til tider.
Politikere snakker om narkotika som ett stoff, og ser på det meget enkelt til tider. Politiet tar opp narkotikaavhengige og problemene man ser noen får pga rus. Men jeg synes de sjeldent tørr å gå dypt inn på hvorfor det er slik, hva man kan gjøre bedre uten å tørre å enke "anderledes".
Bildet som har blitt skapt kommer vell helst ifra heroinavhengige? Bare det blir omtalt som narkotika\de narkomane. Istedenfor å begynne å diskutere hvert stoff separat. Linjen mellom bruk og misbruk blir og sjelden tatt opp. Narkotika = misbruk = problemer. Så og si automatisk.

Vett jeg setter mye på spissen nå. Dårlig med tid, så det ble bare slik.
Sist endret av sneipen; 15. november 2008 kl. 17:48.
Hasj og Marijuana er som sagt tidligere i denne artikkelen blitt testet av 48% av menn mellom 15-30 år(mulig jeg har bommet på alderen her). Jeg røyker mye selv og har mange venner som røyker og ikke røyker. De fleste i min vennekrets er klar over at jeg røyker dagelig, og ser ikke noe problem med det. At man skal bli tolket som Narkoman og forbryter kun for å ta i seg dette stoffet er etter min mening: alt for dumt, særlig fordi at Hasj/Marijuana har gått fra å være Tabu til å være noe som nesten halvparten av befolkningen har testet.

Jeg mener også at når det er så stor oppsluttning blant befolkningen som har et liberalt syn på stoffet, så burde vi som røykere ikke lenger bli stemplet som kriminelle vi har ikke gjort noe galt, folket mener at vi ikke har gjort noe galt, det er bare normene som sitter igjen etter 30-40 år som sier at vi har gjort noe galt.

Når/Hvis Marijuana/Hasj blir legalisert så synes jeg også at Staten burde ta på seg ansvaret med å selge det. Mye av grunnen til at Cannabis/Hasj er et springbrett til annen Narkotika er vel det faktum at det er ulovlig. Derfor ville staten som selger, også hindret at unge mennesker kommer i kontakt med kyniske bakmenn.
så, hva skjedde i går da?
Sitat av Diepod Vis innlegg
så, hva skjedde i går da?
Vis hele sitatet...
Her er alt sammen:
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=sce1AKxB-r4&fmt=6
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=WXH12eyutz8&fmt=6

På TVNorge: http://www.youtube.com/watch?v=l53MCFUHEJM&fmt=6
Arild hadde en super tale! Even Ganja sin var ikke dårlig den heller
Okey. Ja jeg gjør også det per dags dato.
Men okey ser greia nå og jeg er vel enig med deg

Det spesielle med røykinga er når jeg gjør noe spessielt ut av det.
Er jo enig at man får en bedre rus når man gjør noe ut av det enn å sitte å røyke dag ut og dag inn, men det er faen meg jævlig slækt å gjøre det også hvis man har muligheten til det ,)
Sånn ellers er det bare daglig rutine, akkurat som det er rutine for meg å røyke tobakk på jobb.
(skjønner jeg kan virke som en idiot med innleggene mine ja)

Jeg må bare si at jeg ikke er en av de som røyker en fyrings hver eneste dag på jobb. Jeg gjør det kansje ca 0-3 ganger i måneden. Mener jo ikke det er bra å gjøre det akkurat…
Det er bare det at når man klarer det, så kan ikke cannabis være så jævlig fordømt skadelig for hjernen. Folk sier at "stoners" heller ikke gidder å gjøre noe. Jeg er sikker på jeg gjør mer enn hva mange nyktre mennesker gjør. Bedre å være sossial med en rev enn å være geek og ikke jobbe, skole osv på grunn av de ikke kommer seg vekk fra pcn Mye større sammfunnsproblem, mange overvektige som bruker masse av skattepengene våres. (må jo komme med litt sakligheter også)
Er bare det jeg prøver å få fram, ved å nevne mange dårlige eksempler.

Ja jeg tror det, men innser det blir krøll ja

Hehe, men det er sant da?

Folk bidrar mer negativt enn meg selv. Uansett hva jeg mener og hva en annen tulling mener har det ingen innvirkning på legaliseringa. Jeg setter også jobben høyere enn legalisering og avkriminalisering, så mine ord har til slutt ingen verdens ting å si!

Ja det er sant at mange ikke vet forskjellen. Synes det er et greit argument å nevne i en slik sammenheng jeg. Det er jo tross alt en del som ville fulgt med på en slik debatt om det hadde gått på tv(tv2/nrk). De tror jo alt kommer fra samme plante.
Og det er helt greit det da eller? Jeg er fortsatt for valgfrihet jeg ass, man har lov til å gjøre en hel del andre ting som er farligere og mer skadelig.

Selvfølgelig vil jeg jo ha en avkriminalisering istedenfor full krig, slik vi har det i dag? Du må være stein stokk dum hvis du tror noen heller vil ha det slik vi har det i dag enn en avkriminalisering hvor vi har rettningslinjer å følge.

Nei vil ikke ha egne regler, men hadde det vært lovlig hadde det vært en del røyking rundt på X antall bedrifter i Norge. Det kan du ikke komme foruten. Om man røyker på jobb så skulle det vært samme straff som å drikke på jobb.

Og det kan man ikke forandre på i Norge?

Nei har ikke lest den, men har hørt fra andre, at det er flere muligheter å få til røyking lovlig innendørs. Uansett hadde det blitt lovlig med coffee-shops hadde det jo også vært en regel som sa det var lov å røyke der? Er ikke vits å lage unødvendige diskusjoner.
Hahah, okey. Uenig.
Stereotypen av stoners? Hvordan er dem da? Slik som meg? Neppe.

Skulle fint klart å holdt meg uten trekk i ukedager og flere uker om jeg måtte det. Har bare ingen grunn til å gjøre det. Røykinga gjør at jeg har det bra hver eneste dag
Kjedelig avhenger av hvem som ser på det som kjedelig. Jeg synes det er kjedelig å danse, en annen synes det er det beste i verden. Jeg synes det er kjedelig å se på film uten å røyke andre kunne ikke tenkt seg å røyke før de skulle se på film. Det er vel holdningene mine du ikke liker da, men det er ikke noe jeg skal endre på. Det er jo miljøet som har skapt holdningene mine og jeg er ikke alene om dem.

Da er vi jo enige, men hvis du skal være ærlig med deg selv så vet du at det blir mer røyking hvis det blir legalisert. Både på jobb og hjemme. Ikke for din eller min del, men generelt i hele Norge. Det vil hvertfall komme fram på undersøkelser.

Selvfølgelig!

Eneste jeg skal fram til er at det burde bli legalisert. Men på en annen side, så er det jo ikke bra med flere rusmiddler i Norge.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Eneste jeg skal fram til er at det burde bli legalisert. Men på en annen side, så er det jo ikke bra med flere rusmiddler i Norge.
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke flere rusmidler i Norge uansett om man holder det kriminalisert eller legaliserer det. Hasj er kommet for og bli i Norge og uheldigvis har stoffer som amfetamin, kokain og heroin også kommet for og bli. Norge vil aldri bli ett "narkotikafritt" land, så det kan vi egentlig bare gi opp og prøve.
Når er det denne debatten skjer, og når får allmennheten vite hva som har skjedd?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Clr Vis innlegg
Har ikke tall på hvor dyrt det er å ha en fange i fengsel, men det er ikke billig!
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, men vet det er dyrere enn hotel. Tror det var minimum 1500kr døgnet. Men jeg har ingen kilder siden dette er et vagt minne fra rettslære klassen xD

Men jo, billigere og ha dem på hotell
Sitat av puffman Vis innlegg
Det blir jo ikke flere rusmidler i Norge uansett om man holder det kriminalisert eller legaliserer det. Hasj er kommet for og bli i Norge og uheldigvis har stoffer som amfetamin, kokain og heroin også kommet for og bli. Norge vil aldri bli ett "narkotikafritt" land, så det kan vi egentlig bare gi opp og prøve.
Vis hele sitatet...
Det BLIR jo flere rusmidler i Norge hvis cannabis blir legalisert? Faen å dum, du skjønner jo som alle andre at jeg snakker om lovlige rusmidler som blir solgt i Norge!


Sitat av puffman Vis innlegg
Personlig, så ser jeg ikke på det som noe fin livsstil og leve, men det er jeg da. Har vært der jeg å, men vet ikke helt om jeg ble lei eller vokste det fra meg. Jeg røyker enda, kanskje litt mye i forhold til "sunt" forhold til cannabis, men du må passe på at det ikke tar over livet ditt. Som jeg bruker og si, "Det er bedre og gjøre noe mens du røyker, enn og røyke noe for og ha noe og gjøre." Lett og glemme bort hobbier og andre verdier når man venner seg til og sitte inne og røyke hver dag i noen år. Men det er nå bare min mening på det. Kanskje du liker noe annet, så da får du for all del gjøre det.
Vis hele sitatet...
Ja det er deg, jeg ser ikke på en kjendis som en fin livsstil og leve heller, men mange som gjør alt for å komme dit.
Det er vel en miks av at man blir lei og eldre. de fleste vet jo at når man blir eldre så er det ikke den heavy røykinga hver eneste dag lenger. Selv om det fortsetter slik med en del da.

Holder på med samme hobbier og har de samme verdiene som når jeg var en liten kid. Blir ikke borte selv om jeg røyker hasj. Jo takk skal du ha, men skjønner hva du mener

Forresten, les hva han ubrukelige snuten Kåre Stølen svarer på nettmøte med vg i dag. Faen for en idiot!
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Det BLIR jo flere rusmidler i Norge hvis cannabis blir legalisert? Faen å dum, du skjønner jo som alle andre at jeg snakker om lovlige rusmidler som blir solgt i Norge!
Vis hele sitatet...
Slapp av da mann Du trenger da ikke kalle meg dum for det om jeg kanskje misforsto deg litt. Jeg har bare hørt UMN og andre orginasjoner mot legalisering av cannabis bruke argumentet "Vi har jo allerede alkohol og trenger ikke flere rusmidler. Alkohol gjør nok skade". Det jeg mener er at rusmidlene er kommet til Norge for og bli, uansett om de er legal eller ikke. Så det betyr også at rusmisbruk og avhengiget er kommet for og bli. Totalforbud nytter ikke
Jeg tror bare veldig mange trenger litt disiplin ellernoe, selv røyker jeg bare 2-3 ganger i året og klarer meg helt fint med det fordeom mange av vennene mine røyker hver dag, og dagene til mange av de går bare ut på det.

Om det hadde blitt lovlig så hadde også lærere og sjefer lært seg bedre hvordan en stein person hadde sett ut, så kunne de sendt hjem de som hadde røyka fra jobben (akkurat som med alkohol) hvis det kunne føre med problemer på jobben.

Det hadde ikke heller vært så "tøft" for ungdommer å røyke lengre, da mange vil gjøre ting som er ulovlig. Så det jeg tror hadde skjedd er at flere hadde prøvd det, men at mindre folk hadde røyka dag ut og dag inn. Tror det hadde blitt som alkohol, og ikke som tobakk.
Sitat av puffman Vis innlegg
Slapp av da mann Du trenger da ikke kalle meg dum for det om jeg kanskje misforsto deg litt. Jeg har bare hørt UMN og andre orginasjoner mot legalisering av cannabis bruke argumentet "Vi har jo allerede alkohol og trenger ikke flere rusmidler. Alkohol gjør nok skade". Det jeg mener er at rusmidlene er kommet til Norge for og bli, uansett om de er legal eller ikke. Så det betyr også at rusmisbruk og avhengiget er kommet for og bli. Totalforbud nytter ikke
Vis hele sitatet...
Det er fordi norden har kultur for alkohol at den er kommet her for noen tusen år siden, på lik linje med kulturen for cannabis i andre områder. Aldri i livet om alkohol hadde blitt legalisert i Norge i dag, dersom det hadde vært et ulovlig stoff. På samme måte, tror jeg aldri at cannabis kommer til å bli legalisert i Norge, hverken i dag eller i fremtiden.

Grunnen er enkel. Uansett hvor mye mindre skadelig cannabis måtte være kontra alkohol, vil det fremdeles være skadelig. Jeg tror vi er nærmere et stop når det kommer til tobakk og alkohol, enn vi er en legalisering av cannabis.

Jeg ser heller ikke grunnen til at cannabis må være legalisert. Det er et fåtall av nordmenn som er cannabisbrukere og en legalisering ville medført seg garantert en rekrutering, inkl meg selv og kan medføre seg større kostnader enn at det forblir ulovlig. Det er en risiko jeg tror politikerere og samfunnet ellers ikke er villig til å ta. Videre, blir det mer og mer sosialt akseptert å bruke cannabis. Det blir som å kjøre i 90 km\t i 80-sonen. Jeg tror derfor at samfunnet kommer til å "skru opp 80-sonen til 90-sone"- altså en avkriminalisering.

Jeg ber ivrige cannabisforkjempere å lese grundig hva jeg har skrevet, dersom dere vil kommentere innlegget mitt og jeg presiserer at det er forskjell på "å tro" og "å håpe" når det kommer til hva jeg mener om legaliseringen.
Ca halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-30(tror jeg det var) har prøvd cannabis. En lovgivning som kriminaliserer ett så stort tall mennesker er jo helt på hodet. Og forresten så tror jeg kanskje du ikke forstår helt hva jeg mener. Uansett om alkohol og tobakk hadde blitt ulovlig i Norge per dags dato, så ville jo ikke problemet forsvinne. Da vil det selges ulovlig av "dealere".
Puffman: Sorry. Enig med deg

Defqon: Enig. Tror også flere ville prøvd, men langt færre ville røyket dag ut og dag inn.

Reklame: Ja tror vi også er nærmere det, men på en annen side så vil de aldri få til kriminalisering av tobakk og alkohol mens vi lever hvertfall.
Det er bare så synd at det går så hardt utover den personen som blir tatt med eller tatt for å ha røyket hasj. Mister flere muligheter bare man blir tatt for å ha røyket hasj 1 gang.
Vi kan jo håpe, men det blir vel aldri til det...
Om noen år har jeg "ikke noe i mot" det lenger. så snart jeg slutter med hver eneste dag så vil det ikke være store problemet mitt lenger hvertfall. Blir jo ikke vanskeligere å få tak i uansett og jeg ser heller "Ingen fare" ved å ha en femmer liggende hjemme om jeg kun røyker noen ganger i året.
Sitat av puffman Vis innlegg
Ca halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-30(tror jeg det var) har prøvd cannabis. En lovgivning som kriminaliserer ett så stort tall mennesker er jo helt på hodet. Og forresten så tror jeg kanskje du ikke forstår helt hva jeg mener. Uansett om alkohol og tobakk hadde blitt ulovlig i Norge per dags dato, så ville jo ikke problemet forsvinne. Da vil det selges ulovlig av "dealere".
Vis hele sitatet...
Hva snakker vi egentlig om her? En legalisering som skal "frikjenne" alle som har prøvd hasj? For dersom statistikken din stemmer, at halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-36 år har prøvd hasj, vil det ta 18 år til neste gruppe røyker en gang! Jeg tror også at dersom halvparten av Oslo's befolkning røyker hasj hver dag, er det en svært liten del av dem som er så dumme at dem røyker opp i trynet på snuten.
Reklame:

Det vi snakker om her om ikke jeg også har misforstått, er absolutt ikke en legalisering som "frikjenner" (hva mener du med dette egentlig?) folk som har prøvd cannabis. En legalisering, eller en avkriminalisering ville ikke bare tjene folk som har prøvd, men det ville spille inn på en mange andre faktorer, som jeg ikke gidder å ramse opp her men som er blitt nevnt utallige ganger før i slike diskusjoner. Jeg skjønte heller ikke utsagnet ditt om at det vil ta 18 år før neste gruppe kommer og røyker, hva er det du snakker om? Cannabis rekruttering skjer da kontinuerlig?

Grunnen til at puffman med det første tok fram denne statistikken var for å vise hvor stor andel mennesker det er som faktisk har prøvd/bruker cannabis, og nå er selvfølgelig ikke oslo den eneste byen i Norge (eller verden for den sags skyld) som benytter seg flittig av cannabis. Og igjen, hva er det du snakker om når du nevner at en svært liten andel av disse er så dumme at de røyker foran politiet? Hvordan kan det der i det hele tatt være relevant til diskusjonen her? Jeg klarer ikke ta deg seriøst, det du skriver er lite gjennomtenkt.

Lenger oppe i tråden skriver du også, med påstanden om at svært få nordmenn bruker/har brukt cannabis i ryggen, at en avkriminalisering ville kostet oss mer enn at det forblir ulovlig. Tenk igjennom det utsagnet, og så ta dette i betraktning: Hva med all kriminaliteten forbundet med cannabis? Hva med den rekke karrierer som blir ødelagt fordi personer blir tatt med en liten mengde hasj de hadde tenkt til å kose seg med på en lørdag? Og om det hadde blitt legalisert (noe jeg ikke venter å se, ihvertfall ikke før min livstid har kommet over halvveis) ville vel staten importert, satt skatter og solgt produktet selv? Politiet ville vel brukt ressursene sine et annet sted? Jeg synes det er du som burde tenke nøye gjennom hva du selv skriver, ikke oss. Når du gjør dette, kanskje vi da kan ha en saklig diskusjon med deg.
Sist endret av Sky; 19. november 2008 kl. 07:49.
Sitat av Sky Vis innlegg
Det vi snakker om her om ikke jeg også har misforstått, er absolutt ikke en legalisering som "frikjenner" (hva mener du med dette egentlig?) folk som har prøvd cannabis. En legalisering, eller en avkriminalisering ville ikke bare tjene folk som har prøvd, men det ville spille inn på en mange andre faktorer, som jeg ikke gidder å ramse opp her men som er blitt nevnt utallige ganger før i slike diskusjoner. Jeg skjønte heller ikke utsagnet ditt om at det vil ta 18 år før neste gruppe kommer og røyker, hva er det du snakker om? Cannabis rekruttering skjer da kontinuerlig?
Vis hele sitatet...
Jeg svarer deg med sitatet jeg i utgangspunktet skrev posten min til:

Sitat av Inspecta Deck
Det er bare så synd at det går så hardt utover den personen som blir tatt med eller tatt for å ha røyket hasj. Mister flere muligheter bare man blir tatt for å ha røyket hasj 1 gang.
Vis hele sitatet...

1: Jeg tolket dette utsagnet som om en legalisering vil være til gode for dem som har prøvd hasj en gang. Det er etter mitt syn feil. For dersom man har røyket hasj pr.dags dato, har man gjort et lovbrudd. Og dersom en legalisering vil finne sted, "sletter" ikke det at vedkommende gjorde en ulovlig handling iht norsk lov, gjør det?

Sitat av puffman
Ca halvparten av Oslo's befolkning mellom 18-30(tror jeg det var) har prøvd cannabis. En lovgivning som kriminaliserer ett så stort tall mennesker er jo helt på hodet.
Vis hele sitatet...
2: Utsagnet mitt om at det kommer til å ta 18 år før neste gruppe kan regnes, er jo enkelt dersom man kan regne litt. Men jeg kan endelig lære deg det.

Fra 1990-2008 (som er 18 år), har 50% av befolkningen mellom 18 og 36 år prøvd hasj- var påstanden. Derfor kan man kalle det en egen gruppe. For å presisere, kan man også si personer født fra 1972 til 1990. Gi beskjed dersom dette ikke var forståelig, så kan jeg presisere ytterligere.


Sitat av Sky
Jeg klarer ikke ta deg seriøst, det du skriver er lite gjennomtenkt.
Vis hele sitatet...
Jeg skal på ingen måte fraskrive meg at jeg kan bli flinkere til å formulere meg korrekt. Det tror jeg heller ikke du bør fraskrive deg.

Sitat av Sky
Lenger oppe i tråden skriver du også, med påstanden om at svært få nordmenn bruker/har brukt cannabis i ryggen, at en avkriminalisering ville kostet oss mer enn at det forblir ulovlig. Tenk igjennom det utsagnet, og så ta dette i betraktning: Hva med all kriminaliteten forbundet med cannabis? Hva med den rekke karrierer som blir ødelagt fordi personer blir tatt med en liten mengde hasj de hadde tenkt til å kose seg med på en lørdag? Og om det hadde blitt legalisert (noe jeg ikke venter å se, ihvertfall ikke før min livstid har kommet over halvveis) ville vel staten importert, satt skatter og solgt produktet selv? Politiet ville vel brukt ressursene sine et annet sted? Jeg synes det er du som burde tenke nøye gjennom hva du selv skriver, ikke oss. Når du gjør dette, kanskje vi da kan ha en saklig diskusjon med deg.
Vis hele sitatet...
Jeg mener helt klart det er et mørketall ute å går når det kommer til cannabisbrukere i Norge. Likevel, vil jeg bastant mene, uten noen som helst kilder "i ryggen", at cannabisbrukere er en minoritetsgruppe. Jeg tror også at personer som er cannabisbrukere, IKKE cannabis-missbrukere, er såpass smarte at dem ikke blir busta for lovbruddet dem faktisk gjør. (derav "røyke oppi trynet på snuten utsagnet mitt).

Jeg ser ikke noe behov for en legalisering, nettopp fordi det skal så jævla mye til for å bli straffa av å bruke det. Du skal faen meg være bra idiot i hodet, dersom du ikke klarer å skjule at du røyker en joint, eller anskaffer det for den del.

Jeg ser heller ikke for meg at dersom cannabis blir legalisert, skal dette medføre seg så enormt mye mindre kriminalitet. Det vil fremdeles koste penger, vil det ikke? Fremdeles vil det også være svake i samfunnet som bruker cannabis og ikke klarer å finansiere forbruket sitt, på lik linje med "normale" cannabisbrukere (om jeg tørr bruke det begrepet).

Håper dette var litt oppklarene.
Sist endret av reklame; 19. november 2008 kl. 08:32.
Sitat av reklame Vis innlegg

1: Jeg tolket dette utsagnet som om en legalisering vil være til gode for dem som har prøvd hasj en gang. Det er etter mitt syn feil. For dersom man har røyket hasj pr.dags dato, har man gjort et lovbrudd. Og dersom en legalisering vil finne sted, "sletter" ikke det at vedkommende gjorde en ulovlig handling iht norsk lov, gjør det?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke. Men hvis du hadde tatt deg tid til å lese puffman sitt innlegg litt nøyere, og tenkt deg om, så ville du nok fort ha merket at dette ikke var det han mente. Poenget hans var simpelthen at med den lovgivningen vi har i dag, så risikerer helt ordinære mennesker å ødelegge f.eks karriere planer de måtte hatt fordi de uheldigvis har blitt tatt med cannabis.

Sitat av reklame Vis innlegg

Jeg mener helt klart det er et mørketall ute å går når det kommer til cannabisbrukere i Norge. Likevel, vil jeg bastant mene, uten noen som helst kilder "i ryggen", at cannabisbrukere er en minoritetsgruppe. Jeg tror også at personer som er cannabisbrukere, IKKE cannabis-missbrukere, er såpass smarte at dem ikke blir busta for lovbruddet dem faktisk gjør. (derav "røyke oppi trynet på snuten utsagnet mitt).

Jeg ser ikke noe behov for en legalisering, nettopp fordi det skal så jævla mye til for å bli straffa av å bruke det. Du skal faen meg være bra idiot i hodet, dersom du ikke klarer å skjule at du røyker en joint, eller anskaffer det for den del.
Vis hele sitatet...
Cannabisbrukere er en minoritetsgruppe i forhold til f.eks alkohol, ja. Men på landsbasis er det fremdeles veldig mange mennesker som bruker cannabis, ansvarlig eller uansvarlig er ikke relevant, og disse menneskene har blitt stemplet som kriminelle. Å kriminalisere en -såpass- stor folkegruppe, som cannabisbrukere faktisk er, er vel feil? Og det er slikt man er nødt til å ta i betraktning når man vurderer en lov. Hvor mange mennesker er det vi feier ned med denne loven?

Klart at de fleste brukere ikke har noen interesse av å dele røykinga si med onkel blå, det er jo en kriminell handling man kan bli straffet for. Og naturligvis er dette noe folk flest ikke har lyst til. Men det er derimot ikke sagt at du aldri kommer til å bli snappet opp selvom du holder bruken din både skjult og privat. For når det kommer til anskaffelse av cannabis, er man nødt til å kontakte et stort kriminelt miljø, og kanskje til syvende og sist komme i kontakt med personer som er i politiets søkelys. Jeg har selv hatt fryden av å oppleve politiet komme på døra, fordi jeg hadde hatt kontakt med en stor fisk innenfor miljøet. Selvom jeg overhodet ikke var involvert i det han og hans krets drev med, ble jeg ikke spart for noe som helst. Så man trenger ikke å være bra idiot i hodet for å bli merket av politiet.

Men så er jo igjen dette rimelig irrelevant når det kommer til saken, for selvom man ikke skulle bli tatt av politiet har man fortsatt stempelet som kriminell. I henhold til norsk lov er du en kriminell om du kjøper, selger, bruker eller er i besittelse av cannabis. Og et slikt stempel vil kanskje ikke finne seg fram til skrivebordet på den lokale politistasjonen, men et slikt stempel kan fort finne seg fram til familie og omgangskretsen din. Dessuten tvinger det brukere langt ned i mørket for å nyte sitt foretrukkede rusmiddel, for hvis man ikke vil få uheldige konsekvenser er man nødt til å skjule det man driver med.

De fleste oppegående cannabisbrukere er ikke for en legalisering fordi de har lyst til å kunne fyre opp jointen sin midt på gata, eller foran politistasjonen for den sags skyld. Når det gjelder meg, så ville jeg fremdeles holdt bruken min rimelig privat, men jeg kunne hatt god samvittighet for at jeg følger norsk lov, ikke bli sett på som en kriminell, sluppet å kontakte et kynisk og jævlig miljø og samtidig betalt den norske stat for bruken min. Videre ville det vært en behagelig tanke at eventuelle unge som lett blir påvirket, slipper å rote seg bort i et miljø hvor de fort snubler over hardere stoffer.

Sitat av reklame Vis innlegg

Jeg ser heller ikke for meg at dersom cannabis blir legalisert, skal dette medføre seg så enormt mye mindre kriminalitet. Det vil fremdeles koste penger, vil det ikke? Fremdeles vil det også være svake i samfunnet som bruker cannabis og ikke klarer å finansiere forbruket sitt, på lik linje med "normale" cannabisbrukere (om jeg tørr bruke det begrepet).
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke satt deg skikkelig inn i dette. Med tanke på den store brukergruppen av cannabis, flyr det svære mengder penger rett inn i det svarte markedet, som videre kan finansiere våpen, prostitusjon, distribusjon av annen narkotika, menneskehandel, og all slags skitten organisert kriminalitet. Ja, cannabis ville fremdeles kostet penger. Men istedenfor å gi pengene til gangsteren i den tåkete leiligheten gir du de respektabelt til staten. Produktet ville antagelig blitt skattet også, og den store inntekten som følge av dette kunne blitt slengt inn i andre viktige pengespisende prosjekter. Og de kriminelle som før solgte deg cannabis, ville fått en konkurrent de ikke kan slå ut, og måtte dermed ha krypet ned i hullet sitt. Og politiet som før var ute etter disse kjeltringene, kunne fokusert ressursene sine et annet sted.
Sist endret av Sky; 19. november 2008 kl. 15:28.
The Union: The business behind getting high:

http://blip.tv/file/1356143/

Film som anbefales på det varmeste, om legalisering.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
The Union: The business behind getting high:

http://blip.tv/file/1356143/

Film som anbefales på det varmeste, om legalisering.
Vis hele sitatet...
Veldig bra film! KP til deg

Den skulle hatt norsk tekst og blitt sendt på TV.
Sitat av Beis Vis innlegg
Det er på høy tid at vi får legalisert dette på samme måte som i amsterdam. ALLE folk har en rett til å velge. Det gjelder også rusmidler. Slik jeg ser det i dag blir du bedt om å drikke alkohol eller holde helt kjeft.
Dette passer dårlig for en som meg, og mange andre, som skriker, sparker og slår hver gang vi blir for drita...
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke legalisert, men avkriminalisert i Nederland, men hadde jeg hatt KP å dele ut, skulle du fått av meg for det siste du skrev. Der er du ikke alene.

Sitat av nidhogg Vis innlegg
Når er det denne debatten skjer, og når får allmennheten vite hva som har skjedd?
Vis hele sitatet...
Hvis det er den på Stortinget du mener, er det i Desember en gang. Husker ikke datoen.

Når det gjelder debatten om det skal legaliseres, støtter jeg det Arild Knutsen har terpet på hele tiden 100%. Skal man få innført fornuftige restriksjoner på cannabis (og andre stoffer), må man legalisere. Ikke opp-, ned-, eller avkriminalisere.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
The Union: The business behind getting high:

http://blip.tv/file/1356143/

Film som anbefales på det varmeste, om legalisering.
Vis hele sitatet...
Utrolig bra dokumentar. Satte stor pris på denne.
Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
Nå er det vel ikke legalisert, men avkriminalisert i Nederland, men hadde jeg hatt KP å dele ut, skulle du fått av meg for det siste du skrev. Der er du ikke alene.
Vis hele sitatet...
Nederland er vel det eneste landet som fortsatt har det legalisert?