Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 10641
Sitat av Elefanten
Sitt eget beste? Definer nordmannens "eget beste", værsåsnill?

For slik jeg ser det har alle individer egne verdier og egne kriterier for å oppnå lykke. Noen oppnår lykke ved å avansere i rangstigen på jobb, noen oppnår lykke ved å krysse av en ny jente på listen, og noen oppnår lykke ved å være såkalte "livsnytere" som ikek bryr seg så meget om allverden.

Det å kunne søke nettopp sin lykke er det jeg føler demokratiet handler om, litt grunnlaget for "the american dream". Derfor er det et utrolig overgrep fra en "demokratisk" stat å komme inn i ola norman sitt liv og si "hey, dette er ikke for ditt eget beste". Vi er forskjellige, og koster samfunnet forskjellige summer. Noen skaper masse penger i kassa, noen er en utgiftpost.

Du snakker derimot om statens beste! Og ja, du har helt rett. Kina går så det suser. Andelen fattige er høyere enn på ti år, det er kun 1 politisk parti og hæren er et godt substitutt for forhandlinger med "sine" innbyggere og statlig sensur er noe alle må finne seg i.

SÅNN styres et land mtp "statens beste". Norge utvikler seg tydeligvis i den rettningen (vet det aldri vil gå så langt, ikke missforstå meg med vilje for gratis argument), er jeg virkelig den eneste som har noe imot det?
Vis hele sitatet...
Sorry, ordla meg litt dårlig der. Hva som er til ens eget beste vet vær enkelt best selv. Huff, hær var vi ikke enig i mye

Erlig talt. Hva mener du med statens beste? Staten er valgt av oss(les norske folk) majoriteten bestemmer.


Nordmannens eget beste er ikke skrump lever. Og steten taper faktisk penger på at du må på sykehus, avrusning. for ikke å snakk om alle de ødelakte familiene pga missbruk av alkohol. Så sier du: Vi er forskjellige, og koster samfunnet forskjellige summer. Noen skaper masse penger i kassa, noen er en utgiftpost. synes du det er riktig da? Hvorfor må jeg som avholds betale for at du skal få ny lever?Nei da syns jeg det er rett at staten øker avgiftene slik at du får betale regningen selv.** (Sier ikke at de som er rike skal betale det samme som de fattige i skatt)

Og hvorfor skal du blande inn demokratiet? vi har vært en demokratisk nasjon siden 17 mai 1814 og helt siden den dagen har regjeringen bestemt hva som ikke er for vårt eget beste. Tror du har misforstått ordet demokrati.
Demokrati=folkestyret. dvs. at du er med og be(stemmer) på hvilket parti du synes skal bestemme. I denne perioden har majoriteten av det norske folk bestemt at det er denne politikken som skal føres. Om ett år er det ny runde. Mulig vi får ny regjering og ny politikk.


**skammer meg over og ikke få betale skatt på all hasjen jeg røyker)
Sist endret av FiseFin; 5. juni 2008 kl. 08:37.
Sitat av FiseFin
Sorry, ordla meg litt dårlig der. Hva som er til ens eget beste vet vær enkelt best selv. Huff, hær var vi ikke enig i mye

Erlig talt. Hva mener du med statens beste? Staten er valgt av oss(les norske folk) majoriteten bestemmer.


Nordmannens eget beste er ikke skrump lever. Og steten taper faktisk penger på at du må på sykehus, avrusning. for ikke å snakk om alle de ødelakte familiene pga missbruk av alkohol. Så sier du: Vi er forskjellige, og koster samfunnet forskjellige summer. Noen skaper masse penger i kassa, noen er en utgiftpost. synes du det er riktig da? Hvorfor må jeg som avholds betale for at du skal få ny lever?Nei da syns jeg det er rett at staten øker avgiftene slik at du får betale regningen selv.** (Sier ikke at de som er rike skal betale det samme som de fattige i skatt)

Og hvorfor skal du blande inn demokratiet? vi har vært en demokratisk nasjon siden 17 mai 1814 og helt siden den dagen har regjeringen bestemt hva som ikke er for vårt eget beste. Tror du har misforstått ordet demokrati.
Demokrati=folkestyret. dvs. at du er med og be(stemmer) på hvilket parti du synes skal bestemme. I denne perioden har majoriteten av det norske folk bestemt at det er denne politikken som skal føres. Om ett år er det ny runde. Mulig vi får ny regjering og ny politikk.


**skammer meg over og ikke få betale skatt på all hasjen jeg røyker)
Vis hele sitatet...
Statens beste var en litt sløv formulering - "landets" er kanskje mer treffende. Med det mener jeg landet i sin helhet, hvor produktivt det er, hvor frisk man er på papiret, BNP og samfunnsstandard. Jo mindre fri vilje man gir mennesker - jo mer effektivt vil landet være.

Nordmenns eget beste er ikke skrumplever. Ei heller overdreven fedme - skal vi nekte folk å spise usunt av den grunn? Hele poenget mitt er at grunnen til at vi har et demokrati er at folk skal ha makt til å bestemme over sitt eget liv og ta sine egne valg.

Selvfølgelig vil ikke disse valgene alltid harmonisere med "landets" beste. Dette gjør at avhengig av hvilken valg vi tar kjører vi en livsstil som enten gavner landet i stor grad, eller koster landet masse. En kriminell arbeidsledig f.eks koster mer enn 10 stykker som jobber på rema tjener inn til samfunnet.

Sånn som utviklingen går nå, med avgifter på alt som bevises helsefarlig, begrenses disse valgene. Statens utgifter skal dekkes og reduseres ved å begrense valgmulighetene til enkeltindividene. Synes du det er en utvikling som er et demokrati verdig?

Regulering av konsum bør enten foregå på en rettferdig måte som rammer alle på lik linje, eller så bør det ikke foregå i særlig grad.

Å bare øke avgiftene er en utrolig urettferdig ig enkel løsning som litt rike kan gi faen i men som rammer fattige i stor grad. Men det ser bra ut på regnskap over inntekter til staten, gjennomsnittlig totalkonsum osv. Og så lenge alt ser bra ut i tall på papiret pleier sosialistene å være fornøyd.

Og "synes jeg det er riktig?". Ja. Jeg synes det er helt rett og rimelig at noen er mer produktive enn andre, mens andre trenger "drahjelp" for å få et verdig liv. Velferdsstat kalles det, og det er en av grunnene til at norge er kåret til beste land å bo i. I USA er det mer "betale for seg selv", og du ser jo hvordan det går. Noen har det dødsbra, mens mange lever i trailerparks eller under andre råttne forhold.
Sist endret av Elefanten; 5. juni 2008 kl. 09:01.
▼ ... noen uker senere ... ▼
offtopic:For og sette det litt på spissen dette landet på vei til og bli litt små kommunistiske altså kjenner til flere personer som har tomt ved vannet hvor kommunen bare har kommet og sagt at de skal ha halve tomta til friområdet, åltså tvangssalg for en ynkelig sum med penger. ingen tør og si noe alle legger seg flate når den store sterke staten kommer og skal gjøre som de vil. bare vent og se folkens det kommer nok til og bli verre.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av BeerViking
offtopic:For og sette det litt på spissen dette landet på vei til og bli litt små kommunistiske altså kjenner til flere personer som har tomt ved vannet hvor kommunen bare har kommet og sagt at de skal ha halve tomta til friområdet, åltså tvangssalg for en ynkelig sum med penger. ingen tør og si noe alle legger seg flate når den store sterke staten kommer og skal gjøre som de vil. bare vent og se folkens det kommer nok til og bli verre.
Vis hele sitatet...
Uhh. Jeg vil nok tro at om dette skjer med noen, så vil det komme et oppslag eller to i avisa. Nordmenn er ikke redd for staten. Det er iallfall ikke jeg (og ikke de som sitter sammen med meg her), og ikke har jeg hørt om noen som er det. Men slik skal det heller ikke være. Staten skal være redd for folket. Med så høy ytrings- og talefriheten det er her i landet skal Norge være at av de beste landene i verden på dette området.

Så til det Elefanten og FiseFin kniver om: Selvfølgelig er det forskjeller på hvilke begrensninger som blir lagt på det norske og det kinesiske folk. Kina har jo et syn på menneskeverdet som fokuserer på fellesskapet og "alles gode". Det vil si at reguleringer, lover, skatter osv. blir satt for å gagne landet og den totale befolkningen. Lite fokus er det derimot på hvordan enkeltindivider rammes av diverse forandringer og vedtak samfunnet utfører. Loven om bare ett barn er jo et prakteksempel på det Kinesiske menneskeverdet.

Her i Norge (og vesten) er fokuset derimot på enkeltindividet og hvordan hver enkelt person blir påvirket av lovvedtak, høyere skatter osv.. Dette kommer blant annet av at vi har en langt lavere befolkning og muligheten til å se på hvert enkelt av oss, og samtidig enklere analysere resultatene og virkningene av endringer som blir utført.

Jeg påstår ikke at kineserne er kalde eller hjerteløse, men det er slik det kinesiske synet på menneskeverdet er. Og det i følge boken min i Menneskerettigheter ved Høyskolen i Telemark.

Topic: Vi lever så pass godt i dette landet at alle har råd til litt høyere bensinpris eller å betale et par kroner ekstra for ølla. Men! Slashdot: Forskning? Å betale totalt 20 kroner ekstra per % promille betyr jack shit for en som f.eks er alkoholiker. Økte avgifter fører bare til at ressurssvake alkoholikere blir enda mer ressurssvake. Det vil kanskje medføre til at jeg og du blir litt mer sparsommelige med whiskeyen på lørdagskveldene, og kjøper en cola eller to i steden, men har vi da oppnådd noe? Så langt jeg kan se er det småforbrukerne og de som har et bevisst og prisbevisst forhold til alkohol som blir rammet av høyere avgifter.

Greit nok, vi som ikke drikker oss dritings hver helg lever kanskje 6 mnd lenger totalt fordi vi droppa fylla denne helga. Vi tenkte det var bedre å spare litt penger og heller ta det rolig et par dager. De som derimot drakk seg drita denne helga og drikker hver helg, og kanskje til og med blitt veldig glad i alkoholrusen, kommer nok til å fortsette med det. Det er langt fra sikkert at de tar prisen i betraktning når det kommer til alkohol. "Det koster å være kar" vet du.

Og at økte avgifter gjør "terskelen for å bli alkis høyere" utgjør bare mikroskopiske og svært langsiktige forskjeller.
Det skjer det skal jeg love deg men kun med tomter som ligger i strandsonen. sier ikke at nordmenn er direkte redd for staten men vi tør heller ikke gjøre no mot den.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Uhh. Jeg vil nok tro at om dette skjer med noen, så vil det komme et oppslag eller to i avisa. Nordmenn er ikke redd for staten. Det er iallfall ikke jeg (og ikke de som sitter sammen med meg her), og ikke har jeg hørt om noen som er det. Men slik skal det heller ikke være. Staten skal være redd for folket. Med så høy ytrings- og talefriheten det er her i landet skal Norge være at av de beste landene i verden på dette området.

Så til det Elefanten og FiseFin kniver om: Selvfølgelig er det forskjeller på hvilke begrensninger som blir lagt på det norske og det kinesiske folk. Kina har jo et syn på menneskeverdet som fokuserer på fellesskapet og "alles gode". Det vil si at reguleringer, lover, skatter osv. blir satt for å gagne landet og den totale befolkningen. Lite fokus er det derimot på hvordan enkeltindivider rammes av diverse forandringer og vedtak samfunnet utfører. Loven om bare ett barn er jo et prakteksempel på det Kinesiske menneskeverdet.

Her i Norge (og vesten) er fokuset derimot på enkeltindividet og hvordan hver enkelt person blir påvirket av lovvedtak, høyere skatter osv.. Dette kommer blant annet av at vi har en langt lavere befolkning og muligheten til å se på hvert enkelt av oss, og samtidig enklere analysere resultatene og virkningene av endringer som blir utført.

Jeg påstår ikke at kineserne er kalde eller hjerteløse, men det er slik det kinesiske synet på menneskeverdet er. Og det i følge boken min i Menneskerettigheter ved Høyskolen i Telemark.

Topic: Vi lever så pass godt i dette landet at alle har råd til litt høyere bensinpris eller å betale et par kroner ekstra for ølla. Men! Slashdot: Forskning? Å betale totalt 20 kroner ekstra per % promille betyr jack shit for en som f.eks er alkoholiker. Økte avgifter fører bare til at ressurssvake alkoholikere blir enda mer ressurssvake. Det vil kanskje medføre til at jeg og du blir litt mer sparsommelige med whiskeyen på lørdagskveldene, og kjøper en cola eller to i steden, men har vi da oppnådd noe? Så langt jeg kan se er det småforbrukerne og de som har et bevisst og prisbevisst forhold til alkohol som blir rammet av høyere avgifter.

Greit nok, vi som ikke drikker oss dritings hver helg lever kanskje 6 mnd lenger totalt fordi vi droppa fylla denne helga. Vi tenkte det var bedre å spare litt penger og heller ta det rolig et par dager. De som derimot drakk seg drita denne helga og drikker hver helg, og kanskje til og med blitt veldig glad i alkoholrusen, kommer nok til å fortsette med det. Det er langt fra sikkert at de tar prisen i betraktning når det kommer til alkohol. "Det koster å være kar" vet du.

Og at økte avgifter gjør "terskelen for å bli alkis høyere" utgjør bare mikroskopiske og svært langsiktige forskjeller.
Vis hele sitatet...
Bullshit, nordmenn er noen pyser ta f.k.s bensinprisene det eneste ola nordmann klarte og utrette var og lage en gruppe på facebook.
Mens i Spania og Frankrike derimot, de stoppa trailerne sine på de store motor veiene og sto på sitt.

http://e24.no/makro-og-politikk/article2436401.ece haha

http://www.spanianytt.no/article.php...80609105852560
Sist endret av iwannarock; 23. november 2008 kl. 20:20.
Kommer nok ikke til å hjelpe stort å sette opp prisene, siden alkohol er det eneste lovlige rusmiddelet i Norge som gir skikkelig rus. Muligens vil det bli mindre fjortisfyll, men ellers så blir det ikke stor forandring.
Sist endret av Mexxy; 30. november 2008 kl. 15:49.
Max-mekka, bra tråd, gode og sakelige argumenter. Dette er hva freakforum er for meg, kanskje noe som faller litt bort. Noe jeg savner hos trådstarter er argumenter mot.
For meg handler alkoholavgiftene om at staten skal være en stor "farsfigur" som passer på at ikke vi barna gjør ting som ikke er sunt for oss.

Det jo så klart riktig at alkohol fører mye negativt med seg og at høyere pris vil redusere bruken. Men jeg syns faktisk jeg er i stand til å bestemme det selv uten at staten forteller meg hva jeg skal gjøre - enten det er ved en forbud eller en avgift.

Det bør være en avgift på alkohol - men den skal kun korrigere de såkalte "negative eksternalitetene" dvs. de kostnadene som det fører meg seg som ikke er bakt inn i prisen. Det bør derimot IKKE legges på en svær avgift hvis eneste hensikt er å gjøre at folk drikker mindre "fordi det ikke er godt for dem".
Helt enig i synspunktene til Santiago

Til hovedpoenget, ja avgiftene skal høynes, det gjør de hvert år da de tilpasses inflasjonen. Utenom det er det ingen avgiftsøkning, men leverandørprisen går opp, dette er pga. høyere pris på råvarer (gjelder hovedsaklig Øl) så prisen vil gå merkbart opp.

Som santiago sa, avgiften bør dekke indirekte kostnader i forhold til alkoholbruk, ikke nytt operahus. (for å ta et grovt eksempel)
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Som santiago sa, avgiften bør dekke indirekte kostnader i forhold til alkoholbruk, ikke nytt operahus. (for å ta et grovt eksempel)
Vis hele sitatet...
Hvis alkoholavgiftene hadde stått i samsvar med de utgiftene som alkoholen bringer med seg, hadde du ikke hatt råd til å kjøpe spriten din.

Staten får inn omtrent 8mrd/år i alkoholavgifter, og det er ikke i nærheten av å dekke utgiftene: trafikkulykker, sykehusopphold, barnevern, fengsler/rettsvesen, trygdeutgifter, for ikke å snakke om de enorme summene som forsvinner fordi folk tar seg en fridag etter fylla.
Om jeg hadde drukket mindre hvis det hadde blitt dyrere vet jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det ville ha blitt mer hvis det f.ex. var danske/tyske priser.
Ingen bekymring at prisene går opp. Samfunnet er generelt for mye beruset. Dette er statens måte å si nok er nok på, og jeg samtykker veldig med dem.
OM alkoholen blir dyrere.. så trur jeg det blir mye mer vanlig med hasj og annet "narkotika"
Hvorfor tror du det? Argumenter gjerne. Jeg tror nok ikke du har rett, alkohol vil fremdeles være billigere enn narkotika.
Alkohol er nødvendigvis ikke billigere enn knark.
Hvor har du det ifra?
Ganske mange stoffer som blir omtalt som narkotika, prisen på stoffer varierer og mye.
Ser ikke mørkt på at prisene på alkohol stiger. Selvfølgelig blir det værre for meg å ha det hyggelig på fest, men om jeg skulle kun tenkt på hva som skjer med min egen lommebok så hadde jeg vel vært i mot alt som heter prisstigning? Hva med alle som drikker seg sønder kvar forbanna dag, kanskje de må stå over en dag å ser lyset i tunnelen?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis alkoholavgiftene hadde stått i samsvar med de utgiftene som alkoholen bringer med seg, hadde du ikke hatt råd til å kjøpe spriten din.

Staten får inn omtrent 8mrd/år i alkoholavgifter, og det er ikke i nærheten av å dekke utgiftene: trafikkulykker, sykehusopphold, barnevern, fengsler/rettsvesen, trygdeutgifter, for ikke å snakke om de enorme summene som forsvinner fordi folk tar seg en fridag etter fylla.
Vis hele sitatet...
Er vi menneskene til for staten, eller er staten til for oss?
Staten sitter med mange tusen milliarder som råtner på rot. Om vi skulle måtte brukt noen av de kronen pga skader utført av folk som har det morsomt i fylla, so be it!

Er enig med at alkohol/rusmidler fører med seg mye dritt, men det ligger i oss og ruse oss. Tom en del dyr ruser seg.

Det er også rart hvordan sverige og danmark klarer seg, med den "frie" alkoholen der nede.
"bout time", eller dvs greit at avgiftene går litt opp så vi kanskje slipper unna med 1-2 helger i året hvor fylla og skadene tar over.

men TVILER sterkt på at avgiftshoppet oppover hindrer de som er rusa i trusa konstant, og er avhengige (gjelder forøvrig alt av rus omtrent)

er man avhengig (nok) på noe så er det ikke pris som bremser, det er tilførsel av varen.
eneste gøye resultatet kan bli mer smuglervarer evt mer hjemmebrenning, masse "deilig" tresprit og andre flotte gjenstander for ødeleggelse, eksempelvis mer innbrudd \ tyveri \ tigging (må jo ikke være voldelig, selv om fyllefanter han en tendens til å bringe dette med seg i bagasjen hvor enn de går)
for å få cash til dette.

sorry om jeg tråkker på noen tær her, men samfunnets "logikk" om å svekke tilgangen ved å øke prisene er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen (tviler også på at dette er hensikten til staten, men det er slik de forsøker å fremstå.)
vil de bli kvitt et problem, gjør det ulovlig og innfør henrettelser på bruk av alkohol.
DA ville kanskje folk ha vært mere forsiktige :P

men selvfølgelig, bare en tanke, skjer aldri likevel (jeg har personlig sendt inn brev til stortinget TRE ganger med forespørsel på strengere alkoholpolitikk, tviler på at de i det hele tatt leste det, da det ligger i vår kultur bla bla)

og ja: jeg er avholdsmann, utrolig hva man ser og hører på byen en lørdags kveld om man ikke er full selv :O

- T
Det kan jo også hende de høye avgiftene kan være noe av grunnen til flatfylla også.. Når du først har blåst av en 500lapp på vorspiellet, kan du jo likegodt også blåse av en 500lapp på byen?

Uansett så mer jeg også politiet må være mer ute blant folk i helgene. Og ikke være sånn superhissige på og kaste folk på glattcella sånn som nå.

Det at de klager på for lite penger osv blir for dumt, da de tydeligvis har nok penger til og drive med masse trafikkontroller, bruke flere timer på og ta en voksen mann for ett par grammere med gress.

Dette gjeller både politikerne og politifolka selv. Greit nok at politikerne osv rår over politiet, men politiet må bli mye flinkere til og bruke skjønn. det nytter ikke og si "jeg gjør bare jobben min"

Vold og alt det pisset som skjer i helgene, er myyyye viktigere enn litte skattesnyting, narkotika, 10km for fort og liknende ting.

Men selvfølgelig bør jo vi som er ute på byen ta i ett tak også. Er alt for mange som sier "fylla har skylda" og tror alt er ok. Det virker desverre også som en del dommere også mener det samme.

Uansett bør blind vold, samme om det skjer i fylla eller ikke ha en strafferamme på min 3 ubetinga. De som ikke klarer og drikke uten og lage faenskap kan da holde seg hjemme, eller være edru!
Min mening er at alkoholavgiftene kan bli der de er.
Før dere kastere dere over meg som sultne hyener vil jeg si et par argumenter fra min side.
Jeg bor i et miljø lite plaget av alkoholproblemer bortsett fra er lite fylleslagsmål i ny og ne , men forstsatt omgitt av folk glad i alkohol. (Lillestrøm, for the record)
Jeg har problemer nok med å få endene til å møtes, om jeg ikke skal hoste opp mer cash for øl. Argumentene FOR denne avgiftsøkningen er all tingene de ekstra penga i statskassa kan brukes til?
Værsåsnill.. . Jeg syntes virkelig ikke at alkohol bidrar til noen alvorlige samfunnsproblemer. Dette er unødvendig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg

Det er også rart hvordan sverige og danmark klarer seg, med den "frie" alkoholen der nede.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å ikke klare seg, for det gjør man uansett, men det er snakk om å klare seg godt. Sverige og har større antall helseproblemer enn Norge, og eneste forskjellen er jo prisen, så det må jo også være grunnen, i og med at vi har relativt lik kultur. Det må da være en tankevekker når land der alkohol er billigere, har flere problemer forårskaket av alkohol?
Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Det er ikke snakk om å ikke klare seg, for det gjør man uansett, men det er snakk om å klare seg godt. Sverige og har større antall helseproblemer enn Norge, og eneste forskjellen er jo prisen, så det må jo også være grunnen, i og med at vi har relativt lik kultur. Det må da være en tankevekker når land der alkohol er billigere, har flere problemer forårskaket av alkohol?
Vis hele sitatet...

Har du noen kilder på dette?, skulle gjerne likt å se dem.

Og legalize it, politiets viktigste oppgave er forebygging. Ved å la være å kontrollere veier, kjører folk 10kmh for fort, etter en stund 20kmh og så går det ikke lenge før ulykkene begynner.

Samme med "gress" ved å stoppe folk med små kvantum, sier politiet at det er nulltolleranse for dette, og folk får vegringer mot å bevege seg inn i miljøet i frykt for politiet.

Forebyggende er det viktigste, ikke glem det.
Og måten du prater på virker som du har hørt litt for mye propaganda mot politiet.
Jeg skulle også likt å sett et par kilder på at Sverige har større helseproblemer grunnet alkohol enn det Norge har.

Uansett; det som irriterer meg er at folk ikke får bestemme selv. Hvis folk ønsker å slurpe i seg alkohol som Cola, so be it. Det er et valg jeg syntes hver enkelte skal få velge selv. Ønsker folk å ta seg en pils, en røyk eller en snus - bør folk selv bestemme dette. Personlig er jeg litt lei av å bli bøtlagt for egene valg. Det er på tide at vi nordmenn får yte egene handlinger. Til tross for at hver enkelte av oss er en brikke i et samfunn; er vi helt ulike individer, med forskjellige ønsker å behov.

Jeg overlever prisene som er nå; så for min del skader det ikke meg direkte. Jeg ville ha drukket akkuratt like mye til tross for en halvering av prisen - og det ville en stor del av oss gjort. Så de som virkelig blir straffet er de som ikke har råd til det.

Fair enough - jeg inrømmer at det er en effektiv måte å kutte forbruket for endel målgrupper - men satan for et skittent triks det er.
Restyle, jeg vil gå så langt som å si at avgiftsøkningene ikke har noenting med å stoppe forbruket.
Eneste jeg mener dette har fungert på er når rulletobakken gikk opp 50kr+ per pakke på 1dag.
Slik som det nå med snusavgiften som øker rett under 3kroner boksen, slik gradvis gjør at folk blir vant til det, hadde den gått opp 20kroner hadde folk fått sjokk og virkelig vurdert å slutte. 300 000personer snuser inorge (ifølge ssb) La oss si at gjennomsnittet er 150 000snuser 1boks daglig = 450 000ekstra daglig i inntekter.
Jeg mener det er slik politikerne ser på det.

Men restyle, må ikke glemme poenget til Don Thomaso, de som faktisk gjør som de vil ødelegger for andre. En person som krasjet bilen inni en barnevogn i fylla/kjørte for fort
Skattebetalerne må betale terapi til foreldrene, sykehus til mannen/eventuell terapi trygd om ikke han kan jobbe lenger.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Restyle, jeg vil gå så langt som å si at avgiftsøkningene ikke har noenting med å stoppe forbruket.
Eneste jeg mener dette har fungert på er når rulletobakken gikk opp 50kr+ per pakke på 1dag.
Slik som det nå med snusavgiften som øker rett under 3kroner boksen, slik gradvis gjør at folk blir vant til det, hadde den gått opp 20kroner hadde folk fått sjokk og virkelig vurdert å slutte. 300 000personer snuser inorge (ifølge ssb) La oss si at gjennomsnittet er 150 000snuser 1boks daglig = 450 000ekstra daglig i inntekter.
Jeg mener det er slik politikerne ser på det.

Men restyle, må ikke glemme poenget til Don Thomaso, de som faktisk gjør som de vil ødelegger for andre. En person som krasjet bilen inni en barnevogn i fylla/kjørte for fort
Skattebetalerne må betale terapi til foreldrene, sykehus til mannen/eventuell terapi trygd om ikke han kan jobbe lenger.
Vis hele sitatet...
Dette er igjen noe som kan diskuteres. Betyr lettere tilgang og billigere alkohol virkelige større skadeomfang?

Jeg velger å quote Dev sitt tidligere innlegg:
Sitat av Dev Vis innlegg
Uten å legge meg opp i antallet som dør av skader fra alkohol eller prisen det koster landet med alkoholrelaterte uhell, for det syns jeg ikke er det mest interessante vedr. regulering av alkohol, vil jeg heller rette en pekefinger mot hvordan drikkekulturen vår lider av norsk alkoholpolitikk.

Under en nylig tur i Berlin var det første som møtte oss på flyplassen vanlige kiosker som solgte sprit over disk, dagligvarehandlere med større alkoholutvalg enn de fleste polene i norske storbyer, øl billigere enn vann og brus og enda sykere; det er lov å drikke på offentlig gate. Selv om alt ligger til rette for et skikkelig fylleklaberas hadde alle innbyggerne et moderat forhold til alkoholen. Det var en hverdagslig ting å ta en pils, eller to, eller tre, men ikke en gang på utesteder i helgene var det vanlig å se folk så mye som halvveis så sørpe full som vi er her til lands.

Min påstand er som følger: Vår avstand fra alkoholen (reguleringer og pris) har skapt et helt håpløst folkeslag. Vi eier ikke drikkekultur, vi sloss og gjør hærverk, vi oppfører oss generelt som amøber med en gang vi får alkohol inn i blodet. Reguleringer og pris gjør rusen til noe vi sjelden kan koste på oss, dermed er det også vanskeligere å kontrollere dens virkninger, og samtidig har vi større forventninger til rus fordi det er en investering å ta en tur på byen.

Selv tror jeg at halve landets befolkning hadde falt om dersom vi hadde lagt om til Tysk standard, men at det på lengre sikt kunne bidradd til en bedre drikkekultur er jeg ikke i tvil om.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, det er drikkekulturen våres som er på tryne, ikke prisene. Hadde vi, som flere andre land, klart å regulere forbruket vårt; hadde vi kommet godt på vei. Det er bedre å ta et par pils om dagen, enn å drikke seg snydens drita hver helg.

I tillegg er Norge et av få land hvor det nesten har blitt status å være full (føler jeg det har beveget seg mot). Derfor: jeg trur staten kun lurer seg selv; dersom de faktisk er så naive - at de trur avgiftsbøtningen er en bulletproof metode for å senke problemene.

Jeg heller ikke mot at vi skal redusere prisene kraftig nå, prisene kan godt bli værende en stund fremover: så lenge vi ikke øker igjen for å stoppe problemene. Finn nye tiltak sier jeg. Gi konsekvenser til de som faktisk ikke klarer å oppføre seg, istedet for å straffe en så vid gruppe.
På en annen side da, hva er det greit at staten gjør for å begrense alkohol(mis)bruk i Norge? Meg bekjent hyler dere alle som unger uansett hva staten gjør - alt er galt.

Vi kommer ikke unna at alkohol påfører samfunnet enorme utgifter - og jeg ser det helt rett og rimelig at de som kjøper og drikker alkohol bidrar MYE til å dekke disse utgiftene også.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Har du noen kilder på dette?, skulle gjerne likt å se dem.

Og legalize it, politiets viktigste oppgave er forebygging. Ved å la være å kontrollere veier, kjører folk 10kmh for fort, etter en stund 20kmh og så går det ikke lenge før ulykkene begynner.

Samme med "gress" ved å stoppe folk med små kvantum, sier politiet at det er nulltolleranse for dette, og folk får vegringer mot å bevege seg inn i miljøet i frykt for politiet.

Forebyggende er det viktigste, ikke glem det.
Og måten du prater på virker som du har hørt litt for mye propaganda mot politiet.
Vis hele sitatet...
Vel de får de prioritere og ta de voldelige kriminille først.
Jeg sier ikke at 10km/t over fartsgrensa er ufarlig. Det kan også være ganske så ufarlig og kjøre i 150 i 90 sonen feks. Her bør politiet bruke skjønn og prioritere. De fleste som kjører i 10 over grensa er ikke farlige for andre. Jeg tror de fleste klarer og vurdere forskjellen på og kjøre i 10 over, og 30 over.

Og det med forbygging ang gress, er noe politiet har prøvd på i 50 år. Det hjelper ikke. Det ser man flere og flere land forstå. I san francisco, er besittelse av små mengder cannabis prioritert som en mindre ting en det å spytte på gata.


Nei, jeg har ikke hørt for mye propaganda mot politiet. Jeg har ingenting imot dem, men de må lære seg og prioritere, og ikke være så firkanta......
Sånn som du snakker, virker det som du sier hvor høyt, når politiet sier hopp..