Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 719
Jeg har lenge hatt tanken om å installere linux.
I natt falt valget endelig på mandrake 10.0, og jeg installerte det.
Installasjonen gikk feilfritt, og jeg gledet meg.
Så skjer det, når jeg er ferdig med installasjonen, og jeg booter opp på ny. X starter ikke.
For meg som er veldig fersk er dette da selvsagt ett problem. Fikk beskjed om å prøve med "startx", men da fikk jeg "Error 13"; "execv failed for /etc/x11/x".

Noen gode sjeler der ute som har ett svar på hva som er galt, og også gjerne hva som kan gjøre deg godt igjen?

Takk på forskudd.
Golder.
Les loggene grundig. De ligger antagligvis i /var/log/(x11)/
Error 13 er premission denied, prøv som root. (su -, rootpassord)
Golder - Har du kjørt `xf86config' / `xorgconfig'
Den skal ikke kjøres som root.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Trådstarter
Problemet er løst, takk for alle svar.
quote fra snakk med Moyner.
Message to ivi : Entusiastidiot. at 03:53:34 pm
____Jeg kjørte igjennom cd'en en gang til. Det viste seg at jeg (trolig) glemt å sette ett skjermkort eller noe
Message to ivi : Entusiastidiot. at 03:53:50 pm
____Så jeg gjorde det, og da funka det
Message from ivi : Entusiastidiot. at 03:54:23 pm
____heheh, pent
Vis hele sitatet...
Nå vil ikke jeg stå frem en linux guru, men jeg vil allikavel påstå at problmet er über enkelt.

Jeg har selv knota masse med linux i ferien, og hver gang jeg formaterer (som er ca 20 ganger allerede), er det fordi jeg sett er oppløsningen eller hertzen (hz?) for høyt. hvis du er dum nok til å ikke teste de nye settingsene før du starter, vil ikke x starte.

Enklete skjermer krever at du har de nyeste skjermdriverene inne før du setter på høy oppløsining. (gjelder hvertfall meg i XP) Det er derfor murlig at det du to for selvføligelig at ville gå ikke var så selvfølgelig allikavel.


Det store spørsmålet er derimot hva man kan gjøre med det. I mdk og suse ligger all info om oppløsining i filene etc/X11/XF86Config-4 og etc/X11/XF86Config.
å editere fila er bare :
1. "su" (murligens) >passord
2. "vi /etc/X11/XF86Config"
3. "i" på tarstaturet
4. editer fila
5. ":wq" for å quite og save eller ":q" for å save

problemet ligger i å forstå hva du leser.

noen som har noen løsninger på probemet? jeg ville blitt uendelig takknemlig.
Opprinnelig postet av Golder
Problemet er løst, takk for alle svar.
quote fra snakk med Moyner.
Vis hele sitatet...
som jeg sa, men det hadde fortsatt vært font å få fiksa dette uten å stappe in cden hver gang.
hysing: Mandrake bruker Xorg.