Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 865
Jeg har installert Slackware 9.1 med Gnome, men jeg har et problem når det gjelder Internett. Jeg har prøvd å ta netconfig, uten å ha vært så heldig. Tror jeg hørte noe om at "inetd" skal starte ved oppstart. Er ikke så veldig god i linux enda.

Takk for alle svar.
Internett?
Har du ADSL? Modem? ISDN?
Trenger _litt_ mer info enn det der..
Trådstarter
ADSL fra tiscali.
Har en router.
edit: Router gir ut DHCP.
Sist endret av ZeroZ; 28. juni 2004 kl. 18:09.
Tror ikke du trenger inetd for å komme deg på internett. Er rimlig sikker på att du trenger inet1 (om du ikke bruker isdn eller ADSL modem "internt" da har jeg ikke peiling.) netconfig setter bare ip, dns og lignende, noe som du kan gjøre manuelt med ifconfig /etc/resolve.conf osv.

Som Orgazmus sier, mer info takk

edit: der kom det litt mer info. sjekk /etc/rc.d/rc.inet1.conf
jeg har lite peil på slack, men de flese moderne distroer har da en dhcp-client som f.eks dhcpcd eller dhclient ?
Kjør netconfig og sett opp at den skal motta ip.
Hvis du har dns problemer så fikser du det i /etc/resolv.conf
Hvis du nettopp har lagt inn slackware 9.1 uten å ha rukket og konfigurere det ennå kanskje det lønner seg og laste ned Slackware 10 mens du er igang med installeringa og konfigureringa... www.slackware.org

Hvis du ikke må ha dhcp anbefaler jeg statiske ip'er.. Litt lettere å holde styr på maskinene.. Lettere og sette opp i Linux også.. Søk her: www.tldp.org du burde finne noe om dhcp der..
Sist endret av Orinoco; 28. juni 2004 kl. 18:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Trenger bare å velge DHCP. Jeg har aldri vært nødt til å skrive noe som helst under config av nett, eneste jeg har vært nødt til er å velge DHCP :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
dhcpcd eth0 should get you up and running
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg måtte gå inn i /etc/rc.d/rc.modules og finne fram kortet mitt, altså ta vekk "#" forran den linja med kortmodellen, og såå kan du skrive dhcpcd eth0.
det virka for meg!
sjekk om nettverkskortet er installert.
ifconfig eller bare ping 127.0.0.1