Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2714
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Hei,

Jeg har gått til innkjøp av Raspberry Pi 3 b, og har bestemt meg for å bygge et overvåkningskamera ut av det. Det jeg lurer litt på er om noen er har erfaringer med det, og eventuelt har noen lure tips å dele?

Hovedsaklig har jeg spørsmål rundt 2 kameraer.

Du har dette her, som er 5 megapixler, men har støtte til infrarøde bilder. MEN, støtter dette kun bilder eller video også?

Det andre valget har derimot i beskrivelsen at den støtter video! Har også 8 mpx.

Jeg føler at det infrarøde er mye kjekkere, da man har valget mellom 2 typer. Sitter du på jobb å kobler deg på kameraet over nettet er det litt fetere og mer nyttig Men da må forutsetningen være at den faktisk filmer..

Input?
Sist endret av SDRLx3; 26. desember 2016 kl. 14:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp orignale Picam. Det finst og i NoIR-utgåve. Dei støtter 1080p video og stillbilder.

I tillegg er dei rimeleg solid dokumentert samanlikna med andre kamera med samme interface.

Har laga videoen på kanalveien7.no ved hjelp av RPi (første generasjons), picam og litt scripting.
Husk at du også kan bruke de fleste vanlige webkamera til samme formål, har det originale som vidarlo nevner men mangler kabinett som har plass til kameraet så webkamera ble en bedre løsning for meg selv om det jeg bruker har litt lavere bildekvalitet enn PiCam.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Husk at du også kan bruke de fleste vanlige webkamera til samme formål, har det originale som vidarlo nevner men mangler kabinett som har plass til kameraet så webkamera ble en bedre løsning for meg selv om det jeg bruker har litt lavere bildekvalitet enn PiCam.
Vis hele sitatet...
Webcam har jo ikkje like omfattande howtos stortsett. Ei heller er det alle webcam som kan levere t.d. ferdigtygd videostraum som ikkje treng meir transcoding.

Når det gjeld kabinett til picam kan eg ikkje sjå for meg at det ikkje finst på t.d. ebay, alibaba og dealextreme.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Webcam har jo ikkje like omfattande howtos stortsett. Ei heller er det alle webcam som kan levere t.d. ferdigtygd videostraum som ikkje treng meir transcoding.

Når det gjeld kabinett til picam kan eg ikkje sjå for meg at det ikkje finst på t.d. ebay, alibaba og dealextreme.
Vis hele sitatet...
Jeg fulgte bare denne og brukte programvaren motion: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-webcam-server/

Det er snart ett år siden jeg satte den opp, men etter hva jeg husker var det så å si plug and play.

Ang kabinett så finnes det nok mange alternativer (kan vel tilogmed lage noe selv av vanlige elektronikk bokser fra clas), men der og da hadde jeg kun ett helt vanlig kabinett til RPi 2, det var spor i kabinettet for å feste PiCam, men all elektronikken ble stående ubeskyttet.
Sist endret av Cybergasm; 26. desember 2016 kl. 16:31.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Så på en video at de nye Pi v2 kameraene kommer i grønn eller svart, hvorav den grønne har IR integrert, mens den svarte følger det med et filter. Så nattlig skal det fungere uansett. Og gjør det ikke det blir det flomlys som aktiveres av bevegelser.. Setter pris på forslaget vidarlo, men er veldig gira på å prøve Rasperry sine da jeg virkelig støtter dette prosjektet.

Når det gjelder oppsett ligger Rasperry Pi'en I et cover, kameraet plugges i csi og settes i et kamera case. Videre skal den plasseres i et dummy kamera som jeg tømmer. Den skal opp på veggen.
Når det gjelder strøm og nett blir det en PoE løsning med et svitsj eller en strøminjektor.

Det er mine tanker hittil ihvertfall.
Litt mindre arbeid å setteopp RPI som en NVR en å sette opp som direkte overvåkings kamera siden RPI vill da bare være en "server" for å styre kameraene du setter opp og lagre videoene \ bildene de tar opp
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
NVR, hva vil det si?


Har dukket opp et par problemer her.. Jeg bruker PoE, men når jeg tar kameraet uten for rekkeviden ti WiFien får jeg ikke koblet til via SSH, og jeg ser heller ikke streamen i browseren. Gir ikke PoE'en internett, men bare strøm tro??

Det andre er når jeg prøver å starte Motion i SSH, så sier den bare motion: error while loading shared libraries: libavformat.so.53: cannot open shared object file: No such file or directory
Til tross for forsøk på å installere lignende tilegg som skal gjøre det samme så fungerer det ikke..

Skal prøve å få lastet opp det som blir tatt opp i motion til Google drive.. men går jo ikke når jeg ikke kommer meg videre her.

Noen som har noen tutorials som fungerer til punkt og prikke???
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
NVR, hva vil det si?
Vis hele sitatet...
Network video recorder.
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg

Har dukket opp et par problemer her.. Jeg bruker PoE, men når jeg tar kameraet uten for rekkeviden ti WiFien får jeg ikke koblet til via SSH, og jeg ser heller ikke streamen i browseren. Gir ikke PoE'en internett, men bare strøm tro??
Vis hele sitatet...
Det kjem jo heilt an på kva du bruker, og korleis rPien er sett opp. Vanlegvis gir PoE ethernet + straum, men RPi støtter jo ikkje PoE native, så du må bruke noko i tillegg på eit vis.
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg

Det andre er når jeg prøver å starte Motion i SSH, så sier den bare motion: error while loading shared libraries: libavformat.so.53: cannot open shared object file: No such file or directory
Til tross for forsøk på å installere lignende tilegg som skal gjøre det samme så fungerer det ikke..
Vis hele sitatet...
Korleis installerte du motion? Om du brukte apt-get install motion burde ting fungere. Uansett så ligg libavformat.so i pakken libav-tools. Sjekk at den pakken er installert.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det kjem jo heilt an på kva du bruker, og korleis rPien er sett opp. Vanlegvis gir PoE ethernet + straum, men RPi støtter jo ikkje PoE native, så du må bruke noko i tillegg på eit vis.
Vis hele sitatet...
Hmm. Jeg bruker en PoE injektor samt en adapter til pi. Koblet om strømkabelen til en min usb slik at den får strøm, og en separat ethernat kabel.. så teoretisk burde det fungere, men ser ikke slik ut..

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis installerte du motion? Om du brukte apt-get install motion burde ting fungere. Uansett så ligg libavformat.so i pakken libav-tools. Sjekk at den pakken er installert.
Vis hele sitatet...
Ja, installerte den slik du nevner. Og jeg har lett igjenneom /etc/ på Pi'en, men finner ikke libav tools.. hvilken mappe ligger den evt i?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Hmm. Jeg bruker en PoE injektor samt en adapter til pi. Koblet om strømkabelen til en min usb slik at den får strøm, og en separat ethernat kabel.. så teoretisk burde det fungere, men ser ikke slik ut..
Vis hele sitatet...
Det bør jo vere rimeleg kjapt gjort å sjå om det er link på nettverkskortet eller ikkje... Er det det så må du sette opp interfacet korrekt.
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg

Ja, installerte den slik du nevner. Og jeg har lett igjenneom /etc/ på Pi'en, men finner ikke libav tools.. hvilken mappe ligger den evt i?
Vis hele sitatet...
Tja. Eg har ein versjon i /usr/lib/omxplayer/
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det bør jo vere rimeleg kjapt gjort å sjå om det er link på nettverkskortet eller ikkje... Er det det så må du sette opp interfacet korrekt.


Tja. Eg har ein versjon i /usr/lib/omxplayer/
Vis hele sitatet...
Kan sjekke ut ang PoE. Er litt usikker på hva du mener, men ingenting jeg ikke finner på google sikkert.


Libavformat.so ligger på samme sted som din ligger, så ja, jeg har den..

Har koblet til med UV4L, så får streamet ut av browser ihvertfall, men det er alt jeg får også
Sist endret av SDRLx3; 1. januar 2017 kl. 21:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://embeddedday.com/projects/ras...l-motion-mmal/

Har ikkje testa den sjøl, men ser heilt kurant ut.

Eit anna alternativ er jo at pakken motion er broken. Du kan prøve å kompilere den på nytt sjølv om du vil - https://wiki.debian.org/BuildingTutorial

Og om NICet har link eller ikkje ser du jo veldig enkelt på lysdiodane under nettverksporten.
Sist endret av vidarlo; 1. januar 2017 kl. 21:30.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://embeddedday.com/projects/ras...l-motion-mmal/

Har ikkje testa den sjøl, men ser heilt kurant ut.

Eit anna alternativ er jo at pakken motion er broken. Du kan prøve å kompilere den på nytt sjølv om du vil - https://wiki.debian.org/BuildingTutorial

Og om NICet har link eller ikkje ser du jo veldig enkelt på lysdiodane under nettverksporten.
Vis hele sitatet...
Testet mmal versjonen tidligere, men forsøkte igjen nå med samme resultater. Samme feilmelding.. Enten installerer jeg Raspbian på nytt, og prøver alt om igjen. Eller så finner jeg en annen måte hvis det er noe.. Hva tror du?

Har prøvd i 2 dager nå

Lurer på å bare prøve denne, og se om det fungerer bedre

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-security-camera/
Sist endret av SDRLx3; 1. januar 2017 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Har ordnet det slik at jeg kun har streaming, ikke opptak ved bevegelse, men det er ingen prioritet for meg akkurat nå.

Men jeg har truffet på et nytt problem!

Jeg bruker motionEye nå, som gjør at jeg får en interface i browseren med innstillinger.
Når jeg hadde konfigurert ferdig, tok jeg Pien ut av routeren og satt den inn i kamerahuset.
Jeg slo av WiFi tilkoblingen i innstillinger, da jeg skal ha PoE helt ut til husveggen.
Jeg har en PoE adapter og en PoE injektor i kamerahuset med Pien hvor jeg klippet over strømkabelen og koblet til en miniUSB da PoE ikke fungerer med Pi som jeg har skjønt..

I injektoren er også ethernet kabelen. MEN, når jeg skrudde av WiFi tilkoblingen, mistet jeg tilgang. Og det betyr at når jeg koblet til kameraet på husveggen, så kommer jeg ikke til å få tilgang.

Slik som jeg skjønner det da så fungerer kun WiFi, og ikke ethernet kabelen. Men den gir jo strøm?
Hvorfor får jeg ikke nett?

Har gått igjennom setup siden til routeren for å se om det er noe som nekter PoE internett e.l. men finner lite.
Sist endret av SDRLx3; 3. januar 2017 kl. 13:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis har du kobla det...? Bilder, navn på komponenter også viare er på sin plass. Viare så er det trivielt å sjekke om du faktisk har link på Pien din. Det er lysdiode under nettverksporten. Lyser det der?
Ang PoE kan jeg ikke hjelpe så mye, brukte du samme kabel mens du satte opp RPi-en som du bruker når du kobler den opp utendørs?
Har du ett multimeter for å sjekke spenningen?
RPi er veldig sensitiv når det kommer til spenning, jeg har en USB adapter som gir 4.9V og når jeg bruker den får jeg alle mulige feil som kan dukke opp.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis har du kobla det...? Bilder, navn på komponenter også viare er på sin plass. Viare så er det trivielt å sjekke om du faktisk har link på Pien din. Det er lysdiode under nettverksporten. Lyser det der?
Vis hele sitatet...
Ja, den lyser den.

- (ROUTER TIL INJECTOR) Kabel fra router til PoE Injector (Router: Cisco EPC3940ADL - PoE Injector: denne

- (INJECTOR TIL ADAPTER) Kabel fra PoE Injector til PoE adapter ( PoE Adapter )

(ADAPTER TIL PI) Konvertert DC kabelen slik at enden er av Mini usb typen

- Mini USB + Ethernet kabel fra adapter inn i Pi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har nettverkskortet IP? Du sjekker det med /sbin/ifconfig...
" Leverer 5,9 eller 12V. "
5.9V kan være for mye, anbefalt maksimum er 5.25V gjennom USB porten.
Det er ingen spenningsregulator bak usbporten men en overspenningsbeskyttelse.
Kanskje det er denne som skaper problemer?
Sist endret av Cybergasm; 3. januar 2017 kl. 14:45.