Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2908
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Hei!

Prøvde å spørre i en annen tråd her, men fikk ikke noe svar.

Når jeg logger inn som standard bruker, fungerer alle programmer samt lyd. MEN, når jeg har logget inn som root får jeg absolutt ingen lyd + at diverese programmer ikke fungerer. Tor f.eks fungerer ikke uten at jeg fjerner noe av start configen.

Så er det noen her som har fått lyd i root brukeren, og hvordan går man fram for å få til dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ikkje prøv på det. Du bør køyre minst mogeleg som root, og det er ingen saklege grunner til å køyre ting som skal lage lyd som root.

Problemet er kort sagt at første brukeren som logger inn på konsollet (fysisk på maskina) får rett til å køyre lyd mot hardwaren. Kun ein prosess om gangen kan gjere det. Difor starter alle fornuftige desktopmiljø ein daemon som tar imot lyd frå andre program, og sender til hardware. Om du køyrer ting som root har ikkje root samme miljø, og veit difor ikkje om daemonen som er sett opp til å ta imot lyd. Du kan løyse det ved å drepe lyddaemonen brukeren har, og starte ein som root, eller du kan innsjå at det du prøver på er lite smart, og at det ikkje er verdt å få til å funke. Eller du kan settje opp miljøet til root korrekt, slik at ting køyrt som root veit om lyddaemonen som køyrer.

At tor nekter å køyre som root er fornuftig. Tor er i heilheit userland, og det finst ingen saklege grunnar til at tor treng privilegier for å køyre.

Eg har aldri logga inn som root på nokon av maskinene eg har, og eg har aldri savna lyd for ting køyrt som root, så eg tipper du gjer ting feil...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Hei!

Prøvde å spørre i en annen tråd her, men fikk ikke noe svar.

Når jeg logger inn som standard bruker, fungerer alle programmer samt lyd. MEN, når jeg har logget inn som root får jeg absolutt ingen lyd + at diverese programmer ikke fungerer. Tor f.eks fungerer ikke uten at jeg fjerner noe av start configen.

Så er det noen her som har fått lyd i root brukeren, og hvordan går man fram for å få til dette?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd forslaget på denne siden? For å få Tor på Kali anbefaler jeg deg å sette opp en Whonix gateway istedenfor å kjøre Tor på Kali selv. Om du tenker å bruke Kali som ditt desktop operativ system så bør du være klar for at det ikke er designet for det, og at du trolig kommer til å støte på en del problemer med å få diverse ting til å fungere.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje prøv på det. Du bør køyre minst mogeleg som root, og det er ingen saklege grunner til å køyre ting som skal lage lyd som root. Should I Use Kali Linux? fraråder folk fra å bruke Kali som sitt hverdags operativ system.

Problemet er kort sagt at første brukeren som logger inn på konsollet (fysisk på maskina) får rett til å køyre lyd mot hardwaren. Kun ein prosess om gangen kan gjere det. Difor starter alle fornuftige desktopmiljø ein daemon som tar imot lyd frå andre program, og sender til hardware. Om du køyrer ting som root har ikkje root samme miljø, og veit difor ikkje om daemonen som er sett opp til å ta imot lyd. Du kan løyse det ved å drepe lyddaemonen brukeren har, og starte ein som root, eller du kan innsjå at det du prøver på er lite smart, og at det ikkje er verdt å få til å funke. Eller du kan settje opp miljøet til root korrekt, slik at ting køyrt som root veit om lyddaemonen som køyrer.

At tor nekter å køyre som root er fornuftig. Tor er i heilheit userland, og det finst ingen saklege grunnar til at tor treng privilegier for å køyre.

Eg har aldri logga inn som root på nokon av maskinene eg har, og eg har aldri savna lyd for ting køyrt som root, så eg tipper du gjer ting feil...
Vis hele sitatet...
Kali er ment til å brukes av en enkelt bruker som root. Mye av programvaren som kommer med krever at det kjøres som root.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Synderen Vis innlegg
Kali er ment til å brukes av en enkelt bruker som root. Mye av programvaren som kommer med krever at det kjøres som root.
Vis hele sitatet...
Er klar over at mykje der krev root-privilegier ja. Men langt ifrå alt. Det går finfint å elevere prosesser med sudo, og sjølv om det ikkje er optimalt kan ein skru på miljødeling slik at sudo-ting køyrer under samme env som brukeren som har desktopen. Da vil lyd og grafikk fungere, og det vert i praksis rimeleg saumlaust. Det er betre enn at *alt* køyrer som root.