Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 13820
Sitat av Gig Vis innlegg
oh yeah. jeg slapp inn politiet etter at de hadde funnet nr mitt hos en "større dealer" jepp, min tabbe, men den må jeg leve med, de hadde ikke ransakelsesorde, noe jeg tok opp i retten, men siden jeg slapp dem inn frivillig hadde ikke dette noe å si, tror ikke jeg har lest om tilsvarende episoder, men det var ikke noe gøy
Vis hele sitatet...
Du slapp dem inn frivillig, men det er verdt å gjenta gang på gang: Politiet kan på lovlig grunnlag ransake uten ransakningsordre.

Straffeprosesslovens § 198: Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking:
1) på sted som nevnt i § 193,
2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

I ditt tilfelle vil de nok ganske greit kunne påberope seg nr 3, men det er litt vanskelig å uttale seg om når jeg ikke kjenner hele bakgrunnen for saken og hvilken info politiet satt på.

Sitat av Gig Vis innlegg
De fant ingenting, men tok pc'en min siden jeg "kunne" ha lagret msn logger etc, dette strider vel og mot loven siden de ikke hadde noe bevis antar jeg(...)
Vis hele sitatet...
Neida. Straffeprosessens § § 203: Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger i saken (...)

"Antas å ha betydning" er en ganske lav terskel og en PC med mulige elektroniske spor vil helt klart kunne falle inn under dette. Dersom jeg leser innlegget ditt riktig, så fant også politiet noe narkotika hos deg og de hadde da noe bevis mot deg i saken. Det siste er forsåvidt irrelevant, PC'en kunne de beslaglagt uansett, dersom de først kan rettferdiggjøre (og det får jeg anta at de kunne) en ransakning.


Sitat av Gig Vis innlegg
De snudde såklart opp ned på kåken selv om jeg hadde fortalt hvor ting lå (denne er litt til nitro) men likavel valgte de å endevende en leilighet på 165m2 fant så klart ikke mer, men ville sikkert det siden de tok pc'en (de fant ikke noe, naturligvis skriver jeg ikke om sånt på msn face osv)
Vis hele sitatet...
Du synes virkelig ikke at det er rart at de fortsatte å ransake etter at du hadde fortalt dem hvor stæsjet var? Det kunne jo tenkes at du hadde mer du ikke fortalte dem om? Det er ikke en helt usannsynlig tanke, det?
KP til dåttcom for grei skurring der. Selv ville jeg tro at de gikk på ferske spor i etterforskningen, altså § 198 første ledd, nummer 2. Men som tidligere sagt, det er vanskelig uttale seg om uten fullstendig info.
Til de klovnene som alltid presterer å tro at politiet MÅ ha med seg skriftlig arrestordre/ransakelseordre - Nei, nei og...nei.

Kjip behandling kompisen din har fått. Som regel blir slike historier alltid litt verre enn hva som faktisk tok sted, men det kan godt ha vært slik din venn opplevde det. Beklageligvis er det fint lite man kan gjøre med det. Jeg har sittet inne i noen år, vært litt borti politi. Respekterer en god del av de og jobben de gjør, men det er ikke uten videre at mangen blir kalt noen maktsyke svin. Om det er slik noen av de er som person eller om det er noe jobben gjør med dem er vanskelig å si, men overgrep skjer ofte. Og det fører til hat, enkelt å greit. Mitt første møte med politi når jeg var 17-18 var å bli plukket opp på åpen gate. Holdt på glattcelle over 48 timer, uten å få se en dommer. Slapp ut til et kaos i hjemmet hvor en i narkoavsnittet haddde fortalt min far at jeg var mistenkt i fylkets største narkosak.., ble aldri tiltalt for noe som helst, så overtramp skjer, i mye større grad enn hva din venn har opplevd og :P Men som sagt, man kan diskutere det og hate på det i det evige, hører til skjeldenheten at man får gjort noe med det..
Sist endret av et eller annet; 10. mars 2011 kl. 03:08.
Sitat av Troennes Vis innlegg
KP til dåttcom for grei skurring der. Selv ville jeg tro at de gikk på ferske spor i etterforskningen, altså § 198 første ledd, nummer 2. Men som tidligere sagt, det er vanskelig uttale seg om uten fullstendig info.
Vis hele sitatet...
Jo takk Jeg tenker at det er greit å kjenne litt til hva loven faktisk sier, da dette med skriftlig ransakingsordre er et gjennomgående tema her på forumet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Muradi Vis innlegg
Er det vanlig at politiet oppfører seg slikt? Ja, vedkommende hadde brutt loven ved å oppbevare liten mengde med hasj, men politet fulgte heller ikke regler ved å først prøve å bryte seg inn, trenge seg inn uten skriftilig ransakelseordre og ødelegge eiedeler som de ikke har bevis på at det har blitt brukt til narkotika (han fikk jo vekten tilbake, men ødelagt).
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke ransakelsesordre i Norge. Politiet har lov til å lyve, og kan f.eks. si at "de ikke hører hva du sier gjennom døren". Så fort du åpner døren på gløtt, har de lov til å trenge seg inn. Det er fordi folk har sett for mye amerikansk film at de tror man trenger ransakelsesordre. Er ikke slik i Norge. Men politiet vet at folk tror det hardnakket, så bare fortsett å hevde det: men åpne aldri døren. Skyll ned dopet i do om du rekker det.

Forøvrig: si aldri at du røyker ofte. Si alltid at det er et par ganger i året. Ellers kan du få en masse problemer pga. at de mener du "ikke er edruelig" som at man fratar førerkort og krever urinprøver for egen regning i ett år eller mer.

Det er forøvrig å sidestille med en dom, det er forelegg og ikke forenklet forelegg. Forsvinner fra vanlig rulleblad etter to år, og blir på det uttømmende resten av livet.
Sist endret av rken996; 29. april 2011 kl. 02:48.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hei

En bekjent av meg fikk for en stund siden besøk av 7 politimenn. Dette var da omtrent hele politistyrken i den lille kommunen han bor i. De begynte med å prøve å dirke opp låsen, siden de trodde han ikke var hjemme. Vedkommende merket at noen prøvde å bryte seg inn og åpnet heller bare døren for de. Første han spurte de om var ransakelseordre og fikk beskjed at de hadde fått muntlig ordre (oh gawd). De trengte seg inn, la han i jern (før de fant noe) og behandlet han nærmest som en drapsmann. De gikk amok i hele leiligheten og når de var ferdig, så hadde de funnet mellom 1-3 gram med hasj. Han fikk 5000kr i bot. De tok eiendeler som vekt. Den fikk han tilbake, defekt.

Er det vanlig at politiet oppfører seg slikt? Ja, vedkommende hadde brutt loven ved å oppbevare liten mengde med hasj, men politet fulgte heller ikke regler ved å først prøve å bryte seg inn, trenge seg inn uten skriftilig ransakelseordre og ødelegge eiedeler som de ikke har bevis på at det har blitt brukt til narkotika (han fikk jo vekten tilbake, men ødelagt).

Jeg synes selv at dette er helt på jordet. Politiet gjorde 3 lovbrudd og i tillegg brukte nesten hele politistyrken sin i kommunen på å finne 1-3 gram hasj og gi en person 5000kr i bot, noe som er liten selv i trafikkverdenen, hvor "folk flest" bryter lover som kan gi 3 ganger så mye bot og fradragelse av serfitikat.

Diskuter
Vis hele sitatet...

Har de ikke skriftlig ransakingsordre, er det begrenset hva de har lov til.
Dette vet jeg med sikkerhet, fordi jeg ble tatt i en razzia hos en fyr som jeg kjente, hvor politiet kom rett inn uten ransakningsordre, 2 stk, i sivil med skuddsikre vester og med øks i handa.. (JA med øks, sikkert for å slå inn døra om det ikke var noen hjemme.. ikke noe kødd). De ransaka rom uten vitner, gikk igjennom telefonenene til alle som var der, prøvde å krangle med meg på våpenloven vedrørende en softgun jeg hadde.. (ene snuten ville beslaglegge den, jeg sa nei; og samme sa den yngste av de to betjentene.. (sannsynligvis en nyutdannet), den kunne de ikke ta.)

3 uker etter fikk jeg forelegg i posten. Dagen etter gikk jeg til lensmann i nabokommunen, som jeg kjenner godt, og som kjenner meg, fortalte hva som hadde skjedd, og han noterte flittig, og hjalp meg godt. 1 mnd eller så etter det, kom brevet om at saken var henlagt grunnet bevisenes stilling.

Ransaking uten skriftlig ordre begrenses til mistenktes værelse og person fikk jeg vite av lensmann, og gjelder IKKE 3dje part som eventuelt oppholder seg på samme sted.

(gir dette skjellig grunn til mistanke, så er du fucka uansett btw)
(jmfr Straffelovens §193, 197 og 198 ledd 1-3)


Vedrørende å nekte de adgang.
vel. det kommer an på hvor kald du holder deg i situasjonen, og din kjennskap til loven.

jeg har heldigvis ett greit forhold til de, selv om vi er uenig i cannabisloven.
De ganga de har vært her, så byr jeg på først på kaffe.
Da blir de satt ut, og da blir ting enklere. sikkert derfor jeg aldri har blitt påsatt jern.. fordi jeg oppfører meg høflig, men bestemt, og viser ALDRI aggressivtet, selv om de ved noen annledninger har fått passet påskrevet ved verbal overhaling.

Vær høflig, men bestemt.
Argumenter på lovverket/hjemlene de har i politiinstruksen etc, men sett deg inn i det først.
Det beste du kan gjøre er, hvis du vet det er onkel som står på døra, er å ta fram lyd/videoopptaker, ta opp samtalen/hendelsen, gi beskjed om at dette blir tatt opp, oppfør deg fint, ikke angrip de som personer, men som representant for myndighetene.

Nekt
argumenter hvorfor du nekter
argumenter mot grunnlaget for ransakningsordren,
dokumenter med lyd/video det du sier hvis det lukter domstolsoppgjør
og OM DE alikevel prøver trenger seg inn, uten ditt samtykke og uten skriftlig ransakningsordre etter dette, så gi en av de en skikkelig på tygga, så det synger glade hjul i hele nabolaget (HUSK Å DOKUMENTERE).
(OBS Ikke særlig smart om innsatsstyrken står utafor døra fullt væpna)
be de ha en fin dag videre, og ønsk de velkommen til å utføre jobben sin på korrekt måte.


Jeg vet av iaf ett par saker hvor vold mot tjenestemenn er blitt frafalt, grunnet ulovlig opptreden fra tjenestemannen, bare her i denne landsdelen. (nei ingen saker referes grunnet personvern)


Til de som snakker om pc og data.. sist de var her med skriftlig ordre, så måtte de ha hjelp til å slå på pc'n, og skjønte ikke bæra, for jeg bruker multiscreen oppsett og linux de snakka om å ta den med seg, men den tanken la de fort fra seg. Jeg sa bare : "Det..... gjør itj dåkk nei" og kikka rimelig morskt på en betjenten
Ganske ordrett gikk den samtalen sånn.

btjnt 1: "hmm, kanskje vi skal ta med pc'n ned på sta...."
jeg : "DET..... gjør itj dåkk nei!"
btjnt 2: "hmm nei vi dropper det."


Nå kan det jo være at siden dette er en liten plass, og alle vet hvem alle er, at de visste hvem jeg var av person (ærlig, arbeidsom, fast jobb, og snill), og at det er derfor de bare lot det ligge, men som sagt,,,

Sitat av ignoroth Vis innlegg
Har de ikke skriftlig ransakingsordre, er det begrenset hva de har lov til.
<SIC>Vedrørende å nekte de adgang. <SIC>
<SIC>..ligge, men som sagt...
Vis hele sitatet...
ekstra ps

alt over som jeg skrev, gjelder voksne folk som fyrer ei bønne hjemme i si ega stue på kvelden etter en lang dag.
Om du pusher dop til småunger, stjeler og voldtar , dreper eller kidnapper, ja da jævlar, da skal du være sikker på at politiet får all hjelp de trenger av meg, uavhenging av hjemmel i lovverk.
Sist endret av ignoroth; 31. august 2012 kl. 19:50. Grunn: stokket om noen avsnitt