Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7024
Temaet er psykoser og rusmisbruk for denne tråden, som skal fungere som en liten opplysning om rusmidlenes negative følger. Jeg gjør oppmerksom på at det kun er snakk om en risikofaktor i dette tilfellet, flertallet av brukerne tror jeg ikke vil oppleve disse tilstandene det er snakk om. Likevel verdt å notere seg for de som interesserer seg for både de positive og negative sidene ved rusmisbruk.

Substansbetinget psykose

Psykose er en mental forvirringstilstand som best kan beskrives et sammenbrudd. Når det gjelder rusrelaterte psykoser skiller en mellom forvirringstilstander som skyldes:

1. Rusmiddelintoksikasjon eller forgiftning
2. Rusmiddelabstinens
3. Rusmiddelutløst psykose

- Forvirringstilstand som skyldes forgiftning er kortvarig og vil gå over av seg selv når tilgangen til rusmidler opphører. Psykotisk forstyrrelse eller forvirringstilstand kan oppstå etter store inntak av bl.a. alkohol, amfetamin, cannabis, lsd, ecstasy, opiater, kokain og benzodiazepiner.

- Hovedsymptomet innen abstinenstilstander er delir, normalt forbundet med abstinens fra alkohol, men er også sett i forbindelse med benzodiazepiner og barbiturater. Delir vil si både kroppslige og psykotiske symptomer i avgiftningsfase etter at en har sluttet med stoff.

- Rusmiddelutløsende psykoser refererer til psykotiske symptomer som oppstår i forbindelse med stoffintoksikasjon, men som vedvarer etter at stoffet er skilt ut av kroppen. Symptomene kommer bare tilbake dersom personen igjen utsettes for stoffet, og kan være avhengig av dose.

Spørsmålet om hvorvidt rusmiddelutløste psykoser er egne tilstander som skiller seg fra funksjonelle psykoser er fortsatt usikkert, men mye tyder på at rusmisbrukere som synes å bli psykotisk i forbindelse med bruk av rusmidler, kan utvikle kroniske psykotiske tilstander som er vanskelig å skille fra de funksjonelle psykosene.

Funksjonelle psykoser er eksempelvis schizofreni eller schizofreniform lidelse; andre psykosetilstand er schizoaffektiv lidelse, vrangforestillingslidelse, kortvarig psykose, substansbetinget psykose, organisk betinget psykose eller depresjoner med psykotiske symptomer for å nevne noen.

Sammenhenger mellom rusmidler og psykose

Spørsmålet om årsak og virkning er sammensatt. Det er flere mulige forklaringer på en tilsynelatende forbindelse mellom rusmidler og psykose:
  1. Pasienter selvmedisinerer seg med illegale rusmidler i tidlige stadier av psykotisk utvikling eller tilbakefall. Stoffet er dermed heller et symptom på at psykosen er under utvikling enn årsak til sykdommen.
  2. Pasienter er mer tilbøyelige til å misbruke rusmidler når de er syke på grunn av sviktende dømmekraft.
  3. Pasienten var disponert for psykose, og sykdommen ble utløst av rusmiddelet. Sykdommen ville trolig blitt utløst av andre påkjenninger på ett eller annet tidspunkt dersom pasienten ikke hadde misbrukt rusmidler.
  4. Pasienten var ikke spesielt disponert for psykose, men sykdommen ble utløst av rusmiddelet.
- Det er ingen tvil om at bruk av rusmidler kan utløse tilbakefall av eksisterende psykotisk lidelse. Mengden av rusmidler som skal til vil variere fra person til person, og i ulike faser av sykdomsutvikling hos den enkelte.

Cannabis-psykose

Psykose som skyldes cannabismisbruk er vanligvis en kortvarig reaksjon. Det er mulig at personer med regelmessig tungt misbruk av cannabis lider av repeterte, korte episoder av toksisk psykose og effektivt "vedlikeholder" en kronisk psykotisk tilstand.

Et klinisk bilde karakterisert ved hurtig igangsetting av psykose og sammenblanding av affektive (følelsesbetont, følelsesmessig) og schizofreni-liknende symptomer (hallusinasjoner, stemmer, etc.) kan etterfølge cannabismisbruk. (Minner på at dette er et risikomoment og flertallet av dagens cannabis-brukere vil trolig aldri oppleve denne tilstanden.)

Pasienter med cannabispsykose har vanligvis ikke de karakteristiske tankeforstyrrelsene som er vanlig ved schizofreni, og de har vanligvis heller ikke bisarre vrangforestillinger. Hallusinasjoner er vanlig ved begge tilstandene men synshallusinasjoner er mindre vanlig ved schizofreni.

Det er veldig vanskelig å skille cannabispsykose fra schizofreni, så er du advart!

Amfetamin-psykose

Psykoser som er utløst ved amfetamin går vanligvis over i løpet av en uke. Tilstanden utvikler seg generelt som vrangforestillinger omkring forfølgelse, ofte med basis i reelle kriminelle aktiviteter. Både syns- og hørsels-hallusinasjoner er vanlige.

Det er betydelig dokumentasjon for at misbrukere som har opplevd amfetaminpsykose har fått skader i sentralnervesystemet. Skadene medfører sensitisering, noe som innebærer at det stadig skal mindre amfetamin til for å utløse nye psykotiske episoder. Personen vil i tillegg være mer sårbar for psykologiske stressfaktorer, noe som også kan føre til sykdomsutbrudd.

Ecstasy-psykose

Psykose ved bruk av ecstasy er vanligvis forbundet med høye doser. Symptomene inkluderer blant annet forfølgelsesforestillinger og hallusinasjoner. Psykosen kan i sjeldne tilfeller være vedvarende og vanskelig å behandle. Ecstasy kan føre til nevrologiske forandringer som kan føre til depresjon.

Det finnes overveldende bevis for at også misbruk av sentralstimulerende stoffer som amfetamin og kokain kan fremskynde schizofrenidebut hos biologisk sårbare individer. Alkoholmisbruk har ikke blitt sett i sammenheng med tidligere schizofrenidebut, men derimot sammen med høyere sårbarhet for tilbakefall.

Rusmidler og schizofreni

Spørsmålet om rusmisbruk er en komplikasjon ved schizofreni, om det øker risiko for schizofreni eller kan forårsake en forstyrrelse som ligner, er kontroversiell. Ny viten tilsier at behandlingen bør være den samme som ved schizofreni selv ved mistanke om at psykosen kan være utløst av rusmidler, for å unngå et kronisk forløp av psykose.

Misbruk av rusmidler endrer det kliniske bildet ved funksjonelle psykoser. For eksempel kan forbigående schizofreni-lignende symptomer oppstå etter cannabis-misbruk ved affektive (følelsesbetonte) tilstander. Schizofrene symptomer vil forverres ved bruk av sentralstimulerende midler.

Cannabis kan utløse kortvarige psykotiske episoder med et mani-lignende preg, også hos schizofrene mennesker. I tillegg forverrer cannabis en eksisterende psykose. Har du tendens til psykotisk utvikling på amfetamin og røyker cannabis oppå der er det store sjanser for at du får psykose, en særdeles ubehagelig en også.

Tilslutt generelt om psykotiske symptomer og spesielt for schizofrene symptomer:

- De deles inn i ulike grupper, blant annet positive og negative symptomer (schizofreni) for å nevne to eksempler. Positive handler om hallusinasjon og sansebedrag, stemmer, tankekringkasting, tankeforstyrrelser (-kaos) etc. Negative symptomer kan være endrede følelsesreaksjoner, endrede stemninger, tap av tiltakslyst, identitetsproblemer, etc.

- Kjernesymptomet ved psykose kan beskrives som en gradvis manglende evne til å skille mellom seg selv og omverdenen. Det psykologiske forsvaret bryter sammen; man blir usikker på hvem man er og hva omgivelsene er.

Et tilfeldig eksempel kan være overvåkingsfølelsen den lokale stukeren føler i perioder med mye speed. Til tross for at han/hun kun har til eget forbruk, finner vedkommende logisk at det er satt inn en hel politistyrke for avlytting, overvåking og kartlegging.

Her kan en forstå at den paranoide personen har mistet en gradvis manglende evne til å skille mellom seg selv og omverdenen. Omverdenen består av sivilsnut og seg selv som under observasjon, mest sannsynlig uten grunn.

Eksemplet mitt er bare karakteristisk for hvordan en psykotisk symptom kan oppleves, men samme følelsen kan en oppleve i stressede situasjoner også. Psykose kommer i all sannsynlighet av stress og består av innesperrede påkjenninger som tilslutt resulterer i en psykologisk sammenbrudd.

Når sammenbruddet inntreffer stanses den rasjonelle og fornuftige tankemønsteret og kan utvikle seg til å bli et eneste stort emosjonell og mentalt kaos, som i panikk eller plutselig angst.

Rusmidler - psykotisk virkning

ALKOHOL
  • Vanligst i abstinensfasen
  • Synshallusinasjoner
  • Småkryp
  • Delir
  • Stemmer og berøring

LSD
  • Synshallusinasjoner
  • Vrangforestillinger
  • Panikkreaksjon
  • "Bad trips"
  • "Flashbacks"

AMFETAMIN
  • Trigger psykoser
  • Vrangforestillinger
  • Forfølgelsesvanvidd
  • Redsel
  • Syns- og hørsels-hallusinasjoner
  • Forvrengte kroppsbilder
  • Psykotiske symptomer som kan vare i måneder

CANNABIS
  • Vrangforestillinger
  • Forfølgelsesvanvidd
  • Maniske tanker og storhetsideer

KOKAIN
  • Paranoid psykose, lignende schizofreni
  • Ellers symptomer som ved amfetamin

ECSTASY
  • Høye doser "Paranoia"
  • Hallusinasjoner
  • Selvhenføring
  • Påfølgense depresjoner

Da er området substansbetinget/rusmiddelutløst psykose kortfattet dekket, de mest generelle opplysningene er tatt med og ønsker mer spesifikk informasjon tror jeg Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning vil være behjelpelig. Å gå hver enkelt psykosetilstand i detaljer er for stort prosjekt, men hvis noen ønsker å tilføye eller korrigere vær fri til det - håper dere fikk utbytte av noen av informasjonen jeg samlet sammen her.
Veldig bra post som burde bli sticky!

Lurte på om du kunne legge til kildene du har brukt? Ikke at jeg tviler på innholdet, men er alltid lurt å ha kilder i bakhånd når man diskuterer innholdet
Nydelig informasjon, paranoy.
Informasjon og fakta-opplysninger er hentet fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning, eksempler er av egen psykoedukativ erfaring. Det fins langt mer detaljert informasjon om de forskjellige psykose-tilstandene, jeg hentet kun frem det mest aktuelle for rusmiddelseksjonen, emnet substansbetinget (rusmiddel-utløst) psykose. Av den informasjonen som uteble her er behandlingsform, utløsende faktorer, hvordan stille diagnose, kognitive forstyrrelser, psykoterapi, medikamentell terapi - medisiner, sosial ferdighetstrening, familiekontakt og undervisning om sykdommen m.m.

Legg merke til siste element kalt "..familiekontakt og undervisning om sykdommen.." Dette går under en behandlings-form kalt psykoedukativ behandling som jeg personlig har gjennomgått og vil råde alle som har fått en diagnose i å gjennomføre på eget initiativ. Det er så mye mer jeg gjerne skulle ha lagt frem, men med tanke på at jeg måtte holde meg til den skriftlige fakta-opplysningene (kildehenvisning eller hva det heter for noe) unnlot jeg å skrive teorier fra min egen terapi. Kontakt Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning og spør etter bok/hefte om schizofreni og psykoser, gjerne hefter om temaet rusmiddelutløst (substansbetinget) psykoser hvis du/dere ønsker å sette dere dypere inn i temaet.

Selv valgte jeg å fokusere på den informasjonen jeg fant om rusmiddel-utløst psykose (substansbetinget) fordi jeg personlig fant lite informasjon om emnet på internett. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på av litteraturliste kan jeg skrive en PM med en forkortet liste av den litteraturen jeg fant i heftene. Ellers er jeg ikke særlig mer interessert i å dele mer detaljerte opplysninger om min egen diagnose annet enn selve kildehenvisningen som er Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning.
Kanskje noen kunne lage en liste for og sette opp tiltak eller forebyggende tips for de som ikke vil slutte og ta rusmidler som gjør dem psykotisk.

Og være paranoid kan jo også ha sine fordeler hvis man ser på det sånn... Virker som enkeltes psykoser er like mye dannet av personene de henger med som rusmiddelet..
Paranoid personlighetstrekk eller hva det heter for noe er faktisk blitt påstått gunstig hva prognose (fremtidsutsikt) gjelder for enkelte diagnoser ble jeg fortalt under en samtaleterapi. Det fins både fordeler og ulemper med den paranoide personligheten og utfordringen blir selvsagt å lære seg å leve med det. Det eneste tipset for de som nekter å slutte med rusmidler som gjør de psykotisk er å fortsette med medisinsk behandling, kanskje resten av livet.

For de som har vært borti slike typer medikamenter vet at det ikke er særlig attraktiv løsning. Likevel er ikke medisinen noe garanti for at en ikke havner i psykose igjen, så eneste akseptable løsning er faktisk å kutte ut rusmidlene. I bunn og grunn er det et ansvar som vedkommende bør ta inn til seg fordi psykotiske episoder _kan_ skade andre enn deg selv, i motsetning til rusmidler som stort sett er en form for selvskading ved uvettig bruk.

Dessverre er det slik at tilfellet beskrevet er lett å ta fra seg ansvarsbeskrivelse for rusmidlene har en tendens til å dempe visse plager i en kortsiktig periode. Personlig vet jeg at jo mer rusmidler jeg inntar jo verre er prognosene mine for friskmelding og det skulle jo vært en motiverende faktor til å kutte ut all rusing, logisk sett.

Logikken er like gåtefull som gambling; lik en gambler velger den syke å gamble med rusmidler pågrunn av en kortsiktig gevinst. Lik en gambler er de villig til å satse alt for en overbevisning om at det ordner seg til syvende og sist. En annen sammenligning er de som har fått diagnosen kols pågrunn av livslang røyking. Til tross for konsekvensen av fortsatt røyking fortsetter enkelte individer å patte sigaretter til siste åndedrag.

Til tross for faren ved tilbakefall fortsetter enkelte pasienter å ruse seg til et nytt psykotisk utbrudd blir resultatet. Hvorfor det er slik tror jeg ikke det fins noe godt svar på, annet enn at en har begrunnet det under selvmedisinering. Fakta er at det fins ingen forebyggende tips til de som velger å ta den dristige sjansen. En spiller russisk rulett med huet sitt og er klar over det selv.

Miljø og omgivelsene rundt deg kan, som du er inne på, trigge til psykoser - spesielt de rusutløsende psykosene. Dette hender ofte via sammenkomster der vedkommende opplever å bli "kjørt huet" på av personer rundt seg eller selve situasjonen de befinner seg i. Men det er et sammensatt problemstilling, for den utløsende biten for psykosen vil mest sannsynlig være selve rusmidlet. Det er ihvertfall lettere å forstå stress-situasjonen hvis en går ut ifra at det er rusmidlet som har skylden.

Oppleves slike situasjoner i nærvær med folk som ser ut til å bli psykotiske la oss si for eksempel under amfetamin eller ecstasy-rus er det viktig å ikke motsi deres forestillinger men heller forklare tydelig at du ikke forstår sammenhengen som blir deg fortalt. Deretter går det an å påminne om at vedkommende er beruset av nettopp det rusmidlet og at den må være årsaken. Gå forsiktig frem, for et av kjennetegnene til en som opplever slik forløp er sterk mistenksomhet og urasjonell tankegang. Vær ærlig og ikke finn på ting som kan trigge usikkerheten til den som opplever en strevsom situasjon.

Nettopp siste biten er ganske vanskelig i en gitt situasjon som beskrevet fordi enkelt-individet er forskjellig. Noen liker faktisk å "kjøre" huet på folk som viser tegn til å være disponert. De ekstra faktene og fleipene gjør at den disponerte som oftest mistolker situasjonene og det er ikke bare enkelt å si fra eller spørre om ting er slik en opplever det - i fare for å føle seg mer trakassert enn de allerede er blitt. For den som skulle oppleve slike situasjoner der en føler seg "kjørt" eller "flippet" av enkelt-personer er det eneste rådet jeg kan gi dem å skylde på rusmidlet en er påvirket av.

Det er en dårlig trøst, men det er en viss sannhet i uttalelsen om at enkeltes psykoser er like mye dannet av personene de henger med, selvom man ikke alene kan gi de skylden for utbruddet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei hei (første post)

Hei sann,
har vert på denne siden en del ganger i løpet av de siste par årene, registrerte meg igår, det var på tide. Greit at det selvfølgelig er litt "usaklige" ting her, men det er også masse nyttig å lese, kan tenke meg både for misbruker og pårørende
Uansett, dette med psykoser, og vær så snill og bare svar de som har erfaring eller eventuelt opplevd andre tett innpå seg i psykose da dette er ett akutt og veldig alvorlig spørsmål.
Jeg er en ung mann på mine snart 24 år, jeg skrive en liste over alt jeg har prøvd, så utdyper hva jeg har prøvd og hva jeg har brukt etterpå
hasj, marihuana, THC olje, knips, amfetamin, kokain, det aller meste innen piller, det være seg kryssere, Ryppere, Tømrere, Blå Valium, Apodorm, Vival o.l..
går på 2mg Rivotril, en halv to ganger til dagen, hvilket jeg har gjort i ca ett år.
Det jeg bruker hver dag er hasj og Rivotril, har også en lei tendens til å drikke mye, drikker nesten hver dag siden mai.
Pulver bruker jeg etter tilgang.
For tiden er jeg påtent, kan gå så mye som minst seks mnd uten å røre det, så tar jeg gjerne noen gram på noen dager, å legger det borte. hører med til historien at jeg har skutt det ett par ganger for ca to år siden og var rimelig langt ute.
Er i en relativt god jobb, i den butikken jeg jobber har jeg stillingen etter sjefen, vi kaller det ikke nestleder, men noe serviceansvarlig, men det blir som nestleder i andre bedrifter.
har vert inn og ut av barnevern og institusjoner fra jeg var 13 til ca 20.
Har gått på masse ape-dop. å selvfølgelig fått en haug med diagnoser.
men i det siste, la oss si ca tre til fire mnd, har jeg hatt det ganske merkelig. jeg er bi polar og har ADHD og personlighetsforstyrrelse, alvorlig grad
Jeg tenker veldig rart, morbide tanker, føler ikke noe, gjør masse dumme ting, tar helt feil moralske valg, med andre ord kjører jeg meg selv på felgen.
en psykolog sa at jeg gikk i en evig psykose men jeg kunne ikke merke det nettopp fordi jeg var i en evig psykose.
Satt ikke helt min lit til det, for jeg vil jo gjerne att dette skal gå vekk :P
Er det noen som har råd? jeg tenker mye på selvmord, drap, vold, glemmer ut hva jeg heter, hvor jeg er. Har besvimt ett par ganger, får hvite prikker foran øynene og svette før jeg forsvinner, lyd blir også merkelig, å høre folk snakke er akkurat som en hol lyd langt vekke. da vet jeg at jeg forsvinner, dette skjer oftere og oftere.
Er en veldig ikke voldelig person, men kvelte nesten en kar som var frekk med venninnen min på en fest, husker det nesten ikke.
Er jeg i en såpass alvorlig psykose som gjør at dette bare kommer til å eskalere, går jevnlig til oppfølging, men føler ikke jeg får de svara jeg trenger. Er redd jeg kommer til å drepe noen, skade dem alvorlige, eventuelt. meg selv.
Er det noen legal high som kan bestiller som er litt som hasj, for det er jeg veldig avhengig av, og tror mange av problemene ligger der etter nesten 11 års røyking og ca 5 til 6 år daglig røyking.
liker ikke hasj mer en gang, er bare blitt en vane jeg gjør, funker det Spice Gold greiene? er rimelig innbarka, så fett visst noen har noe som funker, som ihvertfall kan dempe lysten på hasj litt, vet det ikke kan gi den samme opplevelsen, men hvert fall bidra til å holde meg vekke fra det. er det noe jeg kan gjøre? hver så snill og ta dette seriøst, selv om det kanskje er litt mye å ta tak i her. så er det psykosen min som er hoved problemet her.
er redd jeg skal gjøre noe veldig dumt, eller dummer enn jeg alt har gjort.
virker som jeg har mistet all moral? rart for jeg har d eksempelvis nå, men når ting skjer er jeg helt "borte"
vet det beste svare er, KUTT UT ALT. men dessverre er ikke det så lett, så er det noe forebyggende jeg kan gjøre? takker for alle svar

M
Sist endret av Dodecha; 23. februar 2009 kl. 12:38. Grunn: Bruker har rettskrevet innlegg
Og gå fra en ting til en annen er ikke noen løsning,jeg tror ikke at legal highs er noe bedre enn hasj, det er forsket mye mindre på, ihvertfall når det kommer til det psykiske aspektet, og hvis du føler deg ustabil psykisk tror jeg ikke det er og anbefale.
Jeg tror ikke spice gold vil hjelpe noe særlig, jeg hadde en badtrip (Utrolig nok, men sant) på det. Hele neste uka måtte jeg sjekke om tida gikk i looper, sjekka det cirka hvert femte minutt. Tror jeg hadde en liten psykose eller noe, hvem vet? Det gikk heldigvis over av seg selv.
takk for raskt svar du da gjør jeg ikke det, eneste "legal" high jeg har erfaring med er salvia, og det er jo ikke akkurat så mildt:P glemte å nevne at jeg sikkert hvertfall har tatt psykedelia, (sopp, lapper, sukkerbiter, dråper) rundt omkring give or take 500 ganger, sikkert mer, har en kontakt i berlin som kommer me 100 dråpers flasker.
Off, har stor erfaring, men nå føler jeg meg helt borte, har søkt hjelp, men 6 SEKS mnd ventetid... uholdbart.. men men... har noen ett godt råd eller 10 på hva jeg kan gjøre for å forebygge?
Du får lide for elendige poltikere her i landet, men det er nå en annen diskusjon.

Dog jeg ikke har noen "dokumentert peiling" på dette, tror jeg det kan hjelpe og gjøre " normale ting", ikke alltid tenk på og kurere problemet ditt med legemiddler med et annet legemiddel.

Prøv og kanskje gå deg en tur, en tur på kafe, alt ettersom hvor vanskelig du har for og gjøre slike ting - gjerne før du røyker mornings, kanskje til og med finne deg nøktern hobby med tiden.

Press deg selv og til og røyke en litt lengre etter du sto opp enn dagen før, gjør til din egen lille utfordring, og tenk på det sånn.

Lykke til
Sist endret av RonaTa; 23. februar 2009 kl. 11:11.
slutt å tenk på det.
det vil være dritvanskelig men du må bare finne deg noe annet å tenke på. finn noe som er intressant å bruk tid på det.
har ikke klart å slutte med hasj selv, men det hjelper å ha noe annet å gjøre.
Sist endret av skeptfisk; 23. februar 2009 kl. 21:53.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
har ikke klart å slutte med hasj selv, men det hjelper å ha noe annet å gjøre.
Vis hele sitatet...
hæh?? syns du det vanskelig å slutte med hasj? jeg bare *stoppet* liksom, akkurat som jeg ville
Sist endret av hamburger; 23. februar 2009 kl. 22:01.
Sitat av hamburger Vis innlegg
hæh?? syns du det vanskelig å slutte med hasj? jeg bare *stoppet* liksom, akkurat som jeg ville
Vis hele sitatet...

Kan være en form for avhengighet av rus? Selv kjenner jeg et par mennesker som er avhengig av en slags rus minimum et par ganger i uka. Være det alkohol, piller, hasj eller hva nå enn det skulle være. Trenger ikke være avhengig av et spesifikt rusmiddel, men bare å komme seg vekk, ved hjelp av substanser.
Du ønsker å fortsette med cannabis på tross av din komorbiditet, det vil si flere sykdommer samtidig, og har i tillegg dobbeldiagnose (sykdom + rus)? Javel, deg om det. Hvis du har bipolar lidelse som hoveddiagnose, er du kjent med de affektive stemningsleiene som kan inntreffe og vet hvordan disse symptomene forløper seg. Jeg går ut fra at siden du er i fullt arbeid og på venteliste for innleggelse, anser psykologen deg for å være i en remisjonsfase men hallusinatoriske eller vrangforestillinger vedvarer. Antok egentlig du var i den maniske formen nå på taleformen i posten din, men da skulle du vel fått raskere innleggelse enn 6 måneder.

Du finner deg av all sannsynlighet ikke i evig psykose nå, men er blitt diagnosert bipolar affektiv lidelse, aktuell episode mansik med psykotiske symptomer (eller depressiv er kanskje mer betegnede for din destruktive tankegang?), og disse symptomene er ofte knyttet inkongruent stemningsleie. Med det henvises til at symptomene ikke samsvarer eller står overens til stemningsleie. Er du egentlig gira (hypomanisk, manisk), selvsikker og energisk, så stemmer for eksempel ikke destruktive og morbide tanker, anger og identitetsforstyrret til den affektive tilstanden, med andre ord har du fått en vrangforestilling tilknyttet stemningsleiet ditt.

Dette kan medføre en abnormal oppførsel, identitetskrise og sterke kontraster i tankemønsteret ditt. Si du for eksempel føler deg sosial, men har destruktive tanker, så er det to kontraster å forstås. Disse skal da kunne forstås av deg som vrangforestillinger, stemmene du hører på en merkelig måte, som hallusinasjoner. Får du derimot mentalt merkbare vrangforestillinger og hallusinasjoner skal du forstå det som psykose. Dette er fritt ifølge meg, for inkongruens er vel et vanlig fenomen for oss tror jeg, trenger bare se på en webside jeg, så føler jeg at formen ikke tilsvarer stemninga, særlig i påvirket tilstand.

Jeg aner faktisk ikke hva psykologen din mente med evig psykose, høres fælt ut på bipolar, spesielt når vedvarende psykotiske episoder som oftest gjør noe med den kognitive intelligensen din. Dette kan medføre arbeidsuførhet og tvangsinnleggelse, så jeg tror han siktet til psykotiske symptomer.

Det som er ille er at du kan være i en varselfase, prododrom, til en av flere type psykoser:

1. Akutt eller kortvarig psykose
2. Cannabis-psykose
3. Delirium

Dette selvfølgelig i tillegg til den vanlige psykosen. Ved delirium kan du få denne amnesien (hukommelsestap) du merker tror jeg, men delirium er vel stort sett akutt. De to andre psykosene er det kun cannabis-psykosen jeg kan tenke meg, kan gi slike kortvarige hukommelsestap og bevisstløshet uten en tilleggslidelse til hjelp, mens hukommelsestap/bevisstløshet er jeg ikke kjent med som noe vanlig symptom til akutte eller kortvarige psykoser, eller vanlig psykose for den saks skyld. Det er oftest i perioden du muligens opplever etterpå at slike symptomer kan oppstå plutselig, derfor trenger en mye hvile etter utbrudd.

Cannabis-psykose sammen med en affektiv lidelse (bipolar) kan gi forbigående schizofreni-lignende psykoser. Et kontinuerlig inntak av cannabis, selv med beroligende, kan holde på de toksiske psykoser og vedlikeholde en kronisk tilstand...

Din dobbeldiagnose (sykdom + rus) kan gi deg differensialdiagnose (sykdom som kan forveksles med schizofreni), og får du et kraftig psykose-utbrudd, må du huske på at din bipolare lidelse gjør deg latent for schizofreni eller schizoaffektiv lidelse. Schizoaffektiv er både schizofren og affektiv lidelse, dvs. viser symptomer til begge tilstander samtidig.

Cannabis-psykose for de med affektiv lidelse kan til forveksling ligne schizofreni, men vrangforestillingene, hallusinasjonene og tankeforstyrrelsene er ikke så bisarre og voldsomme som schizofreni. Synshallusinasjon forekommer.

Akutt eller kortvarige psykoser sammen med en alvorlig personlighetsforstyrrelse som til eksempel dissosiative lidelser, kan fremme hukommelsestap, bevisstløshet, hysteri, forstyrrelse i tillegg til dine inkongruente vrangforestillinger i stemningsleiet.

Det fins en annen løsning enn psykose også, den heter depersonalisasjons-derealisasjonssyndrom, en psykisk tilstand som kjennetegnes ved en opplevelse av at verden omkring en virker uvirkelig, fjern eller drømmeaktig, og at ens kropp er forandret eller virker langt borte. Tilstanden kan forekomme som følge av psykiske lidelser, stress og forvirring hos friske eller hypnagogisk/hypnopompisk tilstand.

I verste fall kan du ha utviklet en ny lidelse, DID eller dissosiativ identity disorder, tidligere kalt multippel personlighetsforstyrrelse, MPD og kort forklart er det to identiteter i en og samme sinn som vekselvis lever hverandres liv, forårsakende amnesien som oppstår, og resulterer i at "de" glemmer hverandres tilstedeværelse og oppførsel.

Ifølge meg, ut fra det jeg antar at du har tidligere erfaring med maniske eller depressive perioder, og at psykologen din ikke har vurdert deg for innleggelse p.g.a. forløp til episode, så er dette en fase der vrangforestilling og hallusinasjoner er knyttet til inkongruens i ditt stemningsleie, noe du selv må være klar over så du ikke kjører deg på felgen. Dette vedvarer som følge av rusmisbruk.

I tillegg tror jeg du får cannabis-psykose som gradvis gir deg schizofreni-lignende symptomer eller psykotisk utbrudd, og at du kjenner litt på varselstegn til disse forbigående og kortvarige utbruddene. Men det fins en grense for alle mennesker, og hvis det er sant det psykologen fortalte deg, så har du dårlig prognose for ikke å utvikle schizofreni, og i ditt tilfelle blir den ifølge psykologen utsagn - kronisk.

Schizofreni har bisarre og voldsomme forstyrrelser, vrangforestillinger og hallusinasjoner som sitt potensielle kjennetegn, oppleves som sjeldent uvirkelig og oftest realistisk, og svekker den kognitive intelligensen din for hvert utbrudd du får av psykose, Slik det låt fra din psykolog, så er du med videre cannabismisbruk disponert til å tro du er den nye Messias, så alvorlige følger kan det få. Dette med tanke på dine opplysninger om alvorlig personlighetsforstyrrelse, ADHD og affektive forstyrrelser.

Om du skader noen andre eller deg selv, kommer jo an på hvor forvirret du blir. Det fins eksempler på mentalt syke pasienter i kronisk psykotisk tilstand som går rundt helt alene, i gata eller bor i nabostrøket uten at det skjer noen verdens ting. Ansvaret ligger på deg og at du har vett nok og sier fra så fort du føler deg uvel, og har behov for enten rask eller umiddelbar assistanse.

Tilslutt vil jeg bare legge til at morbid tankemønster kan være resultat av din personlighetsforstyrrelse, hyperkinetiske forstyrrelse eller manisk-depressive psykose og dermed noe du må lære deg å leve med, i behandling med medisiner og innleggelse ved utbrudd, mens jeg med min lidelse som har visse likhetstrekk med din, klarer ikke å forestille meg at de tankene du nevner skal være noe annet enn en plagsom symptom som ved samtaleterapi kan dempe eller helt fjerne slike tankemønster.

Du gav meg egentlig ikke noen ordentlig beskrivelse av kjennetegn til psykoser jeg er vant med, så jeg ble nødt til å forestille meg åssen stemmene blir oppfattet av deg, hva som skjer før du svimer av eller glemmer steder du har vært på (jeg opplever slike situasjoner kun i panikkangst, panikk eller sjokk f.eks. men har ikke vært i psykotisk tilstand da), den destruktive og morbide tankemønsteret ditt er kanskje en depressiv episode, oppførselen og holdningen grenser til det maniske, men har du andre mønster å komme med? Det der kan like greit være rusutløste bieffekter av et kontinuerlig blandings-misbruk også da, piller og hasj betyr ingen garanti for god oppførsel og stabil hukommelse!

Edit:
Jeg er faktisk usikker på om jeg ikke har besvimt i psykotisk tilstand allikevel, men jeg var så rusa de gangene at det kan likegodt vært rusen. Men jeg fick black-out etter en serie med nervepirrende hendelser, som startet med at jeg leste i en bok, tror det var et familie-album og gradvis fikk jeg følelsen av at noe eller noen kikket på meg, uansett hvor jeg gikk _inni_ huset, mens på utsiden falt jeg til ro igjen. Når jeg så gikk inn i huset igjen startet kroppen å svette, visse deler på kroppen utstrålte mye hete, som om en stråle traff overflaten gjennom en lupe, og synet mitt ble uklart i distanse, som om jeg såvidt klarte å skille forskjell på langt og nært. Humøret svingte fra små irritert til anspent til totalt forvirra og tilslutt fullstendig panikk, deretter passa jeg. Må nevne at jeg var påvirket av amfetamin + cannabis + alkohol + diazepam, men i egentlig så liten mengde at jeg skulle klart å holde gående. Allikevel blacka jeg ut.

Hvis du gir meg noen slike opplysninger jeg gav deg her så kan jeg prøve å se om jeg kjenner igjen noe av symptomene men det holder ikke med at du hører en merkelig lyd som er hul og virker langt borte. Distansen er egentlig helt ok, men jeg får lissom ikke inntrykket av at du da har hørt stemmene eller lydene, bare inntrykket av at du har hørt en hul lyd. Samme er det med tankemønsteret ditt, trenger ingen detaljer av innhold hvis du ikke vil dele men hvilket tilfeller oppstår slike tanker, har de en årsak litt mer forklarende enn at du tar feil valg og har avflatet følelsesliv. Du lider tross alt av bipolar lidelse og har perioder der tilstanden din vil være stabilisert og følelser virke avflatede selvom stemningsleiet ditt har typiske trekk for en av formene, depressiv eller manisk. Syns egentlig hva du beskriver er normal manisk, unntagen avflatet følelsesliv og amnesi da, oppførsel..
Sist endret av paranoy; 24. februar 2009 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.