Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2821
Jeg har kikket igjennom flere glemte videoer av "displayfireworks1" på YouTube, og la merke til et Norsk flagg som vaiet i bakgrunnen av en video fra PGI.

Noen som vet hvor mange fra Norge som faktisk deltar der? Jeg må innrømme selv at jeg har lovt meg selv å delta der minst en gang før jeg fyller 30. (Har litt mer enn 13 år igjen så det går nok... ) Én uke av et år viet til smell og timevis med kameraholding er noe en hver pyroentusiast burde kunne unne seg...

Og etter å ha lest tråden om en samling, kunne det vært en ide å reise "felles" til PGI et år?
Very Important Pyrotechnician
Er jo en eller var det to her fra forumet som var der for noen år siden, og det dukker sikkert opp andre både faste og tilfeldige nordmenn der hvert år. Du kan jo sende PGI en mail å spørre pent. Du får neppe noe nøyaktig svar for det varierer sikkert endel fra år til år.
Heh, har tenkt på det.. Jeg er en som om et år eller to kommer til å reise hvert år eller så. Jeg er stor fan av slike ting (hvis jeg ikke var det ville jeg neppe ha skrevet dette.. ) så én uke av fellesferien syns jeg at passer... Så får jeg en passe stor dose smell hvert år...

Men jeg kom på en annen ting og. Det heter jo Pyrotechnic Guild INTERNATIONAL, så det kommmer som en selvfølge at de har alle flaggene, selv om jeg tviler på at en hobbypyrotekniker på Tibet, Burma eller Zimbabwe er der... De har flaggene der for å vise at alle er velkomne, samme hvor de er fra. Det er min teori... Men supert er det i hvertfall, bare tanken på en slik tur! Vurderer å bli medlem (må jo det for å bli med) fra det året jeg begynner, og etter hvert kanskje spanderer på et livsmedlemskap. Det er dyrt, ca 18000kr, men så er det et engangsbeløp med abonement et pyroblad og...

Elsker hele konseptet bak PGI! Tro hva som må til for å få noe lignende i Norge...
Jeg er medlem og etter hva jeg vet den eneste aktive fra Norge, jeg var der i fjor og en av di som hang opp flaggene i forkant av showet er en jeg har blitt kjent med så han sørget for å henge opp det Norske flagget også.... Det er internationalt, og alle er veldig hyggelige, men det koster jo ganske mye å reise over siden det er i slutten av fellesferien, og alle skal hjem til skolestart og sånn, så bare i fly reise pleier å ligge på 10 tusen også kommer hotell og alt annet i tillegg...

Tror desverre ikke det blir noen tur over ditt i år men ikke helt bestemt meg enda, i værste fall blir det å spare opp til tur neste år....
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Pyrotecnican, om du skal ha en fellesreise om noen år en gang, så er jeg med.
Sitat av PyroSarp Vis innlegg
Jeg er medlem og etter hva jeg vet den eneste aktive fra Norge, jeg var der i fjor og en av di som hang opp flaggene i forkant av showet er en jeg har blitt kjent med så han sørget for å henge opp det Norske flagget også.... Det er internationalt, og alle er veldig hyggelige, men det koster jo ganske mye å reise over siden det er i slutten av fellesferien, og alle skal hjem til skolestart og sånn, så bare i fly reise pleier å ligge på 10 tusen også kommer hotell og alt annet i tillegg...

Tror desverre ikke det blir noen tur over ditt i år men ikke helt bestemt meg enda, i værste fall blir det å spare opp til tur neste år....
Vis hele sitatet...
Var rimelig sikker på at det var du som var medlem av pgi når jeg leste på passfire at det var en fra Norge som var medlem

Hvordan er det å komme inn når du er medlem i pgi, tenker på hvordan det er med å muligens komme inn der de lager shells å raketter.

Vil hvertfall tro at det er mangen fordeler med et pgi medlemskap for å oppleve noe på pgi, i motsettning til å ikke være medlem
skal nok hvertfall selv bli medlem før jeg eventuelt tar turen til pgi.

Blir fint med på en liten fellestur selv også om 1-3år
Noen tur i år er desverre ikke aktuelt for min del i år med tanke på økonomi å div andre ting
Sitat av Bowman Vis innlegg
Blir fint med på en liten fellestur selv også om 1-3år
Noen tur i år er desverre ikke aktuelt for min del i år med tanke på økonomi å div andre ting
Vis hele sitatet...
Det var det jeg og tenkte. Nå blir det litt tall, men men...
Jeg sjekket plassen PGI skal være i 2012, det viste seg å være La Porte i nord-Indiana. Sjekket så SAS og så på priser til Indianapolis. Så lenge vi reiser Tirsdag eller onsdag ligger det på rett under 4k en vei. (Andre dager er mye dyrere, søndag 17k én vei)

Etter å ha sjekket Stavanger og Oslo som to flyplasser, ser det ut som Stavanger er LITT billigere. Kan lønne seg å fly dit dersom flybiletten koster mindre enn 2k...

Så... Alle som vil være med kan vel ha sånn ca 20.000kr i reiseutgifter, hotell og ev. mat osv, i hodet og begynne så smått å spare? (Hotell og videre transport er omtrentlig...)

OG EN TING TIL! DETTE ER VIKTIG! For å kunne bli med på PGI arrangementet så en være medlem! Om det så kun er for det året vi reiser, så må alle som reiser ha medlemskap. De som ikke har det kan kun være med på enkelte show, og får ikke lov til å være der hele tiden...

For de som ikke kan lese det av teksten, så er jeg veldig ivrig med dette her! Har hatt det å besøke PGI en hel uke som et mål helt siden jeg fant en liten video på YouTube av TassicMedia fra PGI 2007... Da gikk det av hengslene!

Grunnen til at jeg tar dette opp er at jeg ser for meg de enorme problemene en samling her i Norge hadde hatt foran seg. Å heller reise til PGI er en måte som ingen i Norge kan stoppe oss på, en vennegjeng som skal på en ukes ferie i USA, samtidig som vi kan få fyrverkeri opp etter ørene! Billigere blir det også enn hvis politiet tropper opp og gis oss et par titals tusen i bot...

(Litt kjekt å se at vi allerede har 3 interesserte inkl. meg selv... )
Sist endret av Pyrotecnican; 9. juni 2010 kl. 09:20.
Høres meget intresangt ut
Hvis jeg kommer inn i USA.
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Høres meget intresangt ut
Hvis jeg kommer inn i USA.
Vis hele sitatet...
Hvis du kommer inn? Driver du med HE? I så fall har du et problem.. Bo utendørs uka før vi eventuelt reiser! Så vasker du nok av deg lukta etter hvert... Men trodde du først og fremst drev med flash? Og de ser nok ikke etter det... Og uansett, om du har spor etter HE så kan det jo være at du er sprengningsekspert eller noe i den dur... Så lenge du ikke har lommen full!
heHe, men alle har jo en fortid
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Hvis du kommer inn? Driver du med HE? I så fall har du et problem.. Bo utendørs uka før vi eventuelt reiser! Så vasker du nok av deg lukta etter hvert... Men trodde du først og fremst drev med flash? Og de ser nok ikke etter det... Og uansett, om du har spor etter HE så kan det jo være at du er sprengningsekspert eller noe i den dur... Så lenge du ikke har lommen full!
Vis hele sitatet...
Proft av deg og ikke tenke på rulleblad...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Proft av deg og ikke tenke på rulleblad...
Vis hele sitatet...
Kanskje noe å tenke på, alle som praktiser hobbyen sin her, kan risikere å ha ett rulleblad før den tid
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Med sprengstoff på rullebladet tviler jeg ganske sterkt på at man kommer inn der for å si det sånn.
Du har vel ikke noe der, PyroMann?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Kanskje noe å tenke på, alle som praktiser hobbyen sin her, kan risikere å ha ett rulleblad før den tid
Vis hele sitatet...
Det var jo det jeg mente... Jeg liker egentlig bare å erte Pyrotecnician... PGI hadde vært kult, men pappa hadde nok betalt noen for å sette en bombe på flyet hvis jeg dro til USA for å være med på PGI... Har vi en verdig død, i alle fall
Sitat av Up Vis innlegg
Med sprengstoff på rullebladet tviler jeg ganske sterkt på at man kommer inn der for å si det sånn.
Du har vel ikke noe der, PyroMann?
Vis hele sitatet...
Nei, bare dumme småkriminelle handliger + smugling.
Siste dom er 10 år gammel.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vel, har hørt en del snakk om at så lenge du har noe som helst så kommer du ikke inn.
Men jeg har også lest her på forumet at det var noen som hadde noe som kom inn, så du får bare prøve
PS. Bare hold sprengstoff vekke fra det bladet...
Kommer til å søke visum bare for å teste snart, sønnen min er helt hekta på dra til USA, så hadde vært fint å tatt dette i samme slengen.
Moren min skjøt typen sin i stua for en stund tilbake, hun kom lett inn i USA.
Eller er det slik at man må ha sikkerhetsklarering for å delta på PGI?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Moren min skjøt typen sin i stua for en stund tilbake, hun kom lett inn i USA.
Eller er det slik at man må ha sikkerhetsklarering for å delta på PGI?
Vis hele sitatet...
Dette er jo holdningen i USA; Oh, u shot a guy. No big deal. Men... ZOMFG this guy makes bombs, dont watch him in the eyes! He`s a terrorist!
Jeg troooor de tar forskjellen på en pyro entusiast som skal på ferie til PGI en uke og en som ønsker å la et fly bli hundre prosent pulverisert ca 1000000000mm over bakken... Og jeg tro heller ikke de bryr seg så mye om det så lenge du ikke kommer med en bag full og sier du skal på PGI...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Da er det jo bare for terrorister å si de skal på PGI!
Må ringe Taliban å si ifra... Neida.

Om du blir tatt for hjemmesnekkring av shells, så kan jeg love deg at det ikke står "Pyroteknikk-entusiast tatt for å lage en 4" D1 med crackling pistill", men heller noe slikt som "Tatt for å produsere sprengstoff/eksplosiver".
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Da er det jo bare for terrorister å si de skal på PGI!
Må ringe Taliban å si ifra... Neida.
Vis hele sitatet...
Driver Taliban med angrep på vestlige mål utenfor sin egen geografi i det hele tatt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De hadde værtfall noe med Al-qaida å gjøre ifølge wikipedia, men om du skal gå grundigere til verks, så kan vi få mods til å endre min tidligere post så det står Al-qaida istedet, hvis det er veldig veldig viktig
Skal vi se her, det er litt ting man kanskje bør vite om når det gjelder PGI....
For å få være med på det morsome, altså kurs og showene, så må man være medlem, det er kun det siste showet som er avsluttningsshowet (holdes vanlig vis på fredag) som er åpent for ikke medlemer, og det pleier da å være stapp fult....

Ellers enn det så ble det noen strengere regler etter 9/11, så utenlendinger har ikke lov til å kjøpe, handle, oppbevare, bruke eller lage eksplosiver, og siden pyro og fyrverkeri er eksplosiver så kan man jo selv tenke seg hvor mye man egentlig får lov til.... Det pleier å være folk fra ATF og alle andre slike statlige ting som passer på alt der borte, og han jeg traff var mer overrasket over at jeg var fra norge og at jeg tok en så lang/dyr tur bare for fyrverkeri, han nevnte aldri at jeg ikke fikk gjøre noe...

For å få tillatelse til å lage noe, så må man faktisk ha greencard mener jeg, ellers enn det så kan man sikkert sende søknad til ATF og alle di om å få dispansasjon. Men ikke nevn i tollen at du skal lage eksplosiver, det blir så mange spørsmål da....

Når jeg har vært der borte så har jeg vært på kurs og sett på, filmet, og tatt bilder, og notert ting, men prøver å holde meg mest i bakgrunn... Di fleste vet at jeg er den gærningen fra Norge...

For å komme inn på området må man som sagt være medlem av PGI....
For å ta kurs må man være medlem, for å se showene som ikke er åpning eller avslutning så må man være medlem...
Kun vist man er ektefelle eller sønn/datter kan man komme inn vist man ikke er direkte medlem, men da får man bare være der...

Konkuransjer kan man være med på, men igjen, utelendinger har ikke lov til å lage og dermed egentlig ikke lov til å være med i konkuransjer....

Når det gjelder sånn som det å reise over og være redd for svartkrutt, og HE rester under sjekk og sånn, så kan det være greit å legge ved kanskje reise dokumentene om hvor man skal og hva det er man skal på...
Jeg gjorde dette etter å ha vært der første gangen, la papirer og suvernier hvor det stod fyrverkeri... leverte inn kofferten til sjekk, første jeg ser er at di tar den til side, åpner opp og går over med padds og sånne klistremerke ting for å sjekke etter stoffer... Tenkte jo at dette blir en lang kveld, han vakta legger lappene i en maskin og det lyste rødt og skrek i sirener som en annen brannbil... Han bare vinket på meg og jeg sa jeg hadde sett fyrverkeri show hele uka og at det nok var krutt rester... En stor gul teip 4 ganger rundt koffert og merker med klarert og sikkerhet sjekket, også var den klar, ingen flere spørsmål.. men kan jo hende man ikke er like heldig vær gang.

Man bør nok sette av 20 tusen i reise, man skal jo ha hotell og di ligger vanligvis på ca 100 dollar pr natt, det fine er at man ikke betaler pr person på disse rommene men pr rom man leier, noe som er greit vist man reiser flere, det er da ofte begrensinger på antall personer pr rom, men det får man opplyst om.
Erfaring sier at flyturen og hotellet ligger på ca det samme, så sier man da 7000 for fly og 7000 for hotell, så er man jo oppe i 14 tusen + da mat, drikke, og andre ting man kanskje skal kjøpe... også da PGI billeten og slike ting, også ting man sikkert vil kjøpe, og da går kr fort....
Du kan selvfølgelig gjøre som mange andre der å campe på området, noe som er veldig sosialt, og ja alkohol og pyro er forbudt, di er strenge på sikkerheten og blir du tatt for noe så risikerer man å bli utestengt på livstid + anmeldt, men for all del, alkohol og se på fyrverkeri er det ingen som klager på....
Selv foretrekker jeg hotell og en varm dusj isteden for 1 uke i telt eller noe sånt....


Men spør meg gjerne vist det er noe dere lurere på....
Takk PyroSarp, du har gjort ting litt mer klart for meg nå hvertfall

Jeg selv hadde ikke noe serlige forventninger om at vi kunne vente at vi skulle få lage noe selv,
men så lenge at det er mulig å delta på kurs å se på show når du er medlem så er jeg hvertfall mer enn fornøyd!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nåf politiet var hos meg og klaget gikk det på ulovlige eksplosive stoffer, ikke at jeg hadde laget en salutt og fyrt den av inne i en bunker med halvannen meter tykke vegger...
Takk for den lange posten! Jeg hadde de samme tankene, og jeg ser for meg at det kunne blitt vrient uansett med tanke på å lage ting, en kunne neppe nådd å lage noe mer enn BP på en uke siden ALT måtte kjøpes inn.

Men vet du om vi kan delta på, for eksempel et begynnerkurs i shell bygging som de av og til holder etter det jeg sjønner? Lage/få alt og skyte det under regi av noen som virkelig kan det...?

Uansett sa du presis det jeg og tenkte, bo på hotel og kunne spyle av røyklukt og rester... Ellers filme så mye som mulig, ikke bygge noe, og generelt bare nyte hele greia! Det vil uansett bli nok å se på!