Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 859
Lekte meg littegran med lyssetting og hvitbalansen på kameraet her om dagen. Fikk til to bilder som jeg selv synes er greie.


Et bildet av Ungdomsskolen jeg gikk på. Synes gjennskinnet av lyset på skolen og den rødaktige snøen skaper en varm/kald kontrast.

http://vetle.berre.org/frol2.jpg


Et bilde av meg selv, hadde ingen modell så jeg måtte bruke selvutløsern slik at jeg kunne bruke meg selv til modell. Brukte en helt vanlig arbeidslampe for å prøve meg litt på lyssetting. (Vet at jeg holder henda mongo, men er operert i den ene skulderen så er bergrenset hvor jeg kan gjøre av de)

http://vetle.berre.org/silj/megs.jpg
Jeg tror du har veldig høy brightness på skjermen din, for på min skjerm er bildene ubehagelig mørke. Jeg må nesten myse for å skjønne hva det er fornoe. *overdrive overdrive*

Lyssettingen på bilde nummer to gjør også at det er den særdeles gule t-skjorta di det blir fokus på, mens ansiktet blir litt vel anonymt. Jeg måtte le litt av det klassiske "fjortis-med-skateboard"-konseptet ditt. Det er kanskje litt konfirmant?

Hvis det du har gjort med snøen på bilde nummer en er med vilje (rødskjæret) er du jo flink til å få til det du vil uten at jeg synes komposisjon eller farger var spesielt interressante. Beklager slakt, men du vil vel ikke ha ros hvis det ikke er bra, tenker jeg.
Du har skjønt det dynamite, er ikke ute etter ros om jeg ikke fortjener det.

Kjører standard kaliberering på en MacBook, så spørs om det er andre som kjører veldig lav brightness? Spørs om jeg må kaliberer litt.

Det med skateboardet var vel egentlig ganske tilfeldig, hold på å leika meg litt med det så la jeg det i sofaen. Jeg suger på komposisjon og det å fjerne unødvendige ting. Litt konfirmant? Tjas, er da ikke gamle gutten, så jeg kan si at jeg er barnslig.

Det med snøen var mer eller mindre med vilje, og ja jeg sliter med komposisjon og jeg er på lekestadiet med farger.

Takk for kritikk (Y)
Vandrer gjerne litt off-topic nå, men med hensyn til kontrasten på skjermen din, har nå testet bilde nummer 1 på monitorene mine, en NEC MultiSync LCD1770NX, og en Samsung LE37M87BDX. Begge har samme instillingene som da de ble tatt ut av sine respektive esker. Med Samsungen kan man se hele skolen, dog noen områder er svært mørke, med NECen blir enkelte av de mørkere områdene helt svart. Nå skal det forøvrig nevnes at Samsungen regnes som en LCD TV framfor dataskjerm.

Har desverre ikke så mye å tilføye det dynamite sa anngående bildene dine, vil si at fargene kom godt fram, men bildene gjorde ikke stort mer enn å få meg til å tenke 'oi, artig effekt på snøen'.
Jeg joiner på offtopic, jeg, caps. Du bør nok kalibrere skjermen din i stedet for å ha fabrikkinnstillinger. Eller har du skjermen på en fabrikk kanskje?
Lyssettingen din gav meg veldig blasse farger på mine HP og Dell skjermer. Dell-skjermene (20WPF) er i klasse med Eizo sine billige LCD-skjermer og skal gi et relativt godt bilde av hvordan det egentlig skal se ut.

Lær deg heller tre punks lyssetting. Det er mye mer arbeidsnyttig og brukes i nesten alt av bilder.
Hadde lite å hjelpe meg med hjemme på rommet når det gjelder lys, så en arbeidslampe var det jeg hadde å hjelpe meg med

Men jeg får vel bare prøve og prøve, så får jeg vel noe positiv den dagen jeg fortjener det
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Snøen kunne kanskje gitt et "koselig" skjær/preg, men gjør det ikke. Det er en kontrast, men den er ubehagelig å se på. Resten av bildet er kalde farger, og så kommer disse ekle varme fargene inn.

*Venter på at en eller annen ubryter "General!!!!"*
Sitat av Jonta
Snøen kunne kanskje gitt et "koselig" skjær/preg, men gjør det ikke. Det er en kontrast, men den er ubehagelig å se på. Resten av bildet er kalde farger, og så kommer disse ekle varme fargene inn.

*Venter på at en eller annen ubryter "General!!!!"*
Vis hele sitatet...
Hehe. Mulig det er sant, men likte bildene selv. Men er godt å få tilbakemeldinger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det første bilde(første linken) Vil jeg si, gav meg ingenting. Du kan ikke ta med snøen på bakken hvis du skal ha bilde av noe forran. Blir ikke noe produsivt utav!