Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10055
Halla!
Lurer på to ting.
Var på sesjon og kom inn i luftforsvaret, og skal på rekruttskole i september. Blir mulugens vakt og sikring.
1. Har hørt at dette kanskje kan bli litt kjedelig, og jeg vil helst gjøre noe med litt spenning. Noen som har vert i luftforsvaret og kan anbefale noe?
2. Var på sesjon igår, så om det skulle være mulighet til å bytte, er det noen som kan anbefale noe i foreks. hæren?
Takker for svar.
I sjø og luft, så får du ikke stillingen din, før etter rekrutten.
Så, V&S er ikke 100% sikkert at du får, selv om de fleste i luftforsvaret havner der.

Skal du ha noe "spennende" i luft, så vil nok droneflyger være høyt på listen der. Bare å nevne at du har interesse for modellfly o.l, så vil du bli vurdert høyt =)
Trådstarter
5 0
Ja spurte om det med droneflyging, men måtte ha erfaring med dette for at jeg i det hele tatt skulle bli vurdert.
Erfaring det da er snakk om, er modellfly og quadcopter.

Så kan selvfølgelig være en liten fordel å ha prøvd ut slikt først.


Uansett, så har du 6 uker i rekrutten til å imponere befalet på, noe som vil gi deg førsteretten til å velge tjenestestilling.
Jeg var operasjonsassistent på Wingops (på Rygge) og angrer ikke. Mange privilegier, en del varierte arbeidsoppgaver og man får etterhvert følelsen av at man "går på jobb" som i mitt tilfelle ga mersmak
Trådstarter
5 0
Noen som vet om det hadde vert mulig å ringt inn til forsvaret å byttet til hæren (tenkte garden)?
Var på sesjon igår, og vet at det er ledig plass.
Ja. Kontakt VPV: http://forsvaret.no/kontakt/Sider/kontakt.aspx (ring 03003, innvalg 1)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
I sjø og luft, så får du ikke stillingen din, før etter rekrutten.
Så, V&S er ikke 100% sikkert at du får, selv om de fleste i luftforsvaret havner der.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Uansett, så har du 6 uker i rekrutten til å imponere befalet på, noe som vil gi deg førsteretten til å velge tjenestestilling.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er ny ordning nå, hvor man får vite på sesjon (eller før innrykk i alle fall) hva slags stilling man får etter rekrutten. Husker jeg hørte snakk om det for et par år siden, og nå har jeg i alle fall et par bekjente som sa at de fikk vite det på forhånd, så jeg lurer på om det kanskje har trådt i kraft allerede.

Sitat av sverrehn Vis innlegg
Noen som vet om det hadde vert mulig å ringt inn til forsvaret å byttet til hæren (tenkte garden)?
Var på sesjon igår, og vet at det er ledig plass.
Vis hele sitatet...
Tlf 03003. De svarer best.
Vill anbefale det meste, jeg var på en kinda all-round greie og fikk en hel del erfaring som jeg har brukt i mitt yrke som leder av et kranutleie firma.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg tror det er ny ordning nå, hvor man får vite på sesjon (eller før innrykk i alle fall) hva slags stilling man får etter rekrutten. Husker jeg hørte snakk om det for et par år siden, og nå har jeg i alle fall et par bekjente som sa at de fikk vite det på forhånd, så jeg lurer på om det kanskje har trådt i kraft allerede.
Vis hele sitatet...
I Hæren går man inn i bestemte roller. I allefall sånn omentrent.
Men i sjø og luft, så bestemmes dette i rekrutten. I allefall for inntil 6 mnd siden.

Men fult mulig de har gjort om på dette, etter de innførte fysiske tester på sesjon.
Selv om jeg har min tvil. Da man må oppfylle diverse fysiske krav i rekrutten for å kunne få enkelte stillinger. I tillegg så vet du aldri hvem som fullfører rekrutten og hvem som ikke gjør det. Slik at f.eks i luftforsvaret så vil du få mangel på mennesker i enkelte stillinger, hvis seleksjon er på seksjon.
For min del tok det nesten 2 år fra sesjon til jeg ble kalt inn... Og mye kan jo endre seg med den fysiske formen til da.
Hør om du kan ta utdannelsen din i forsvaret. På denne måten så vil forsvare betale for at du utdanner deg, du vil spare en mengde penger i studielån, og du vil ha husrom over hodet under hele utdannelsen / Lærlingstiden.

Det at du har tatt ting i forsvaret blir sett på som positivt hos andre arbeidsgivere også. I tillegg er det stor sjans for at du får en jobb i forsvaret i etterkant også noe som er et av norges tryggeste steder å jobbe. Man må skrive en TS på 1 stk F16 for å få sparken :P.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
For min del tok det nesten 2 år fra sesjon til jeg ble kalt inn... Og mye kan jo endre seg med den fysiske formen til da.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette punktet VPV har brukt mye ressurser på å endre. Kortere tid fra sesjon til førstegangstjeneste. Det gjør at man kan tildele personell til riktig avdeling allerede på sesjon, istedet for å at dette gjøres i perioden mellom sesjon og innrykk eller i løpet av rekruttperioden
Anbefaler deg å søke om og få tjenestegjøre i 2. Bataljon, litt mer fokus på strid enn sengestrekk (garden). 2.Bn, panser og Telemarksbataljonen er knyttnevene i det norske forsvaret, og er du ute etter en til tider hard førstegangstjeneste som i gjengjeld byr på mye spennende anbefaler jeg å tjenestegjøre i de 2 førstnevnte bataljonene.
Hvis du tåler å se litt blod, vil jeg anbefale saniteten. Der lærer du utrolig mye nyttig førstehjelp og annen allmennyttig medisin. Ellers når jeg var ute (så og si 20 år siden), så kunne en ta UB-kurs (UB = utskrevet befal) etter sanitetsskolen også. Så da var man befal etterpå. Og etter endt tjenesteår, så kunne du bli ansatt som sersjant, hvis det trengtes og du var dyktig. Hvordan dette er nå, aner jeg ikke.
Anbefaler deg å holde deg lengst mulig unna VSKP Haakonsvern hvertfall.
Sist endret av Deximus; 11. desember 2014 kl. 00:52.
Kan anbefale NAOC og Wingops om du går for luft, masse privilegier, turnus (ihvertfall NAOC, muligens på wingops også) og et avslappet arbeidsmiljø.
Hvis noen tenker på hæren, så er Garnisonen i Sør-Varanger (GSV) å anbefale. De fleste kjenner dette som Grensevakten, og jeg var der fra Juli 2012 - Juli 2013, og angrer ikke et sekund på at jeg reiste dit.

Det er 6 uker rekrutt, som tidvis kan være ganske hard og jævlig, og etter dette begynner spesialiseringen, der du kan bli delt inn i 2 kompanier: Grensekompaniet og Garnisonskompaniet.

Førstnevnte er de som er fysisk ute på grensa og passer på at store slemme Russere ikke invaderer landet vårt, samt at de gjør andre ting, som å rapportere all aktivitet i grenseområdet. Disse er delt inn i patruljer på 4 mann, derav en Patruljefører, Speider, Sambandsmann og Sanitetsmann (Medic).
I Garnisonskompaniet har en soldater i leir som drifter selve leiren, og innebærer Stabstropp som styrer leirvakta og velferden. Trentropp styrer transport i og utenfor leir, både av personell og materiell. Sambandstroppen styrer all kommunikasjon over hele grenselinja, og drifter Operasjonssentralen (OPS).

Selv var jeg sambandsmann på OPS, og det var en utrolig artig tid, da OPS'en der oppe er "skarp", som vil si at de driver med "ekte" arbeid, som f.eks rapportering videre til Brigade Nord og lignende.

Alt i alt vil jeg anbefale Garnisonen i Sør-Varanger som tjenestested, da jeg bare har gode erfaringer derfra, så dersom du eller noen du kjenner vil i Hæren, så er dette til å anbefale. Og som en bonus blir du værhard på vinterhalvåret, der jeg opplevde temperaturer på minussiden av -40 grader.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers når jeg var ute (så og si 20 år siden), så kunne en ta UB-kurs (UB = utskrevet befal) etter sanitetsskolen også. Så da var man befal etterpå. Og etter endt tjenesteår, så kunne du bli ansatt som sersjant, hvis det trengtes og du var dyktig. Hvordan dette er nå, aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Slik er det fremdeles om jeg ikke tar helt feil. Vi hadde en UB-Korp som lagfører i et av lagene i troppen, og han ble sersjant etter endt tjenesteår.
Sist endret av Deadlock Radium; 11. desember 2014 kl. 15:09.
Sitat av bottknott Vis innlegg
Hør om du kan ta utdannelsen din i forsvaret. På denne måten så vil forsvare betale for at du utdanner deg, du vil spare en mengde penger i studielån, og du vil ha husrom over hodet under hele utdannelsen / Lærlingstiden.

Det at du har tatt ting i forsvaret blir sett på som positivt hos andre arbeidsgivere også. I tillegg er det stor sjans for at du får en jobb i forsvaret i etterkant også noe som er et av norges tryggeste steder å jobbe. Man må skrive en TS på 1 stk F16 for å få sparken :P.
Vis hele sitatet...
Er ikke akkurat bare å "høre" om man kan ta utdanning i forsvaret. Man må gjennom felles opptak og seleksjon(FOS), som man kan søke seg til.
Sitat av Moorater Vis innlegg
Er ikke akkurat bare å "høre" om man kan ta utdanning i forsvaret. Man må gjennom felles opptak og seleksjon(FOS), som man kan søke seg til.
Vis hele sitatet...
Langt der ifra.

Viser man utsøkt oppførsel i FGT, så vil man i enkelte stillinger bli tilbudt å være sj/kvm i 6-12mnd etter endt FGT.
Derifra får man automatisk tilbud om befalsutdannelse.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Langt der ifra.

Viser man utsøkt oppførsel i FGT, så vil man i enkelte stillinger bli tilbudt å være sj/kvm i 6-12mnd etter endt FGT.
Derifra får man automatisk tilbud om befalsutdannelse.
Vis hele sitatet...
Har du mer informasjon om dette? Jeg vet det er mulig å verve seg, for siden å ta et befalskurs. Jeg vet også at det er mulig å søke på enkelte instruktørstillinger rett etter førstegangstjenesten, og bli midlertidig kvartermester. Begge disse delene krever imidlertid bestått FOS før befalskurset starter. Selv om det i disse tilfellene blir mer av en formalitet, siden tjenestestedet allerede vet at de vil ha deg, så er det fremdeles et opptak som må bestås, med fysiske og psykiske tester, samt intervju og feltuke. Jeg har aldri hørt om noen mulighet for direkte befalsutdanning uten noen form for opptak. Finner heller ingenting på forsvaret.no. Hadde vært spennende å høre mer.
Er i militærpolitiet selv, men ikke som vanlig ordensperson (politi). Jeg vil anbefale deg å søke panser- eller 2. bataljonen hvis du ønsker å krige mer. Militærpolitiet hvis du vil ha en lærerik førstegangstjeneste (alle trenger vel rettslære og diverse nærkamp).
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hadde vært spennende å høre mer.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner bare til dette fra kjentpersoner som fikk disse mulighetene når jeg selv var inne til FGT.
De som fikk tilbud som (m)kvm, fikk også tilbud om befalsutdanning etter 12 mnd.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Langt der ifra.

Viser man utsøkt oppførsel i FGT, så vil man i enkelte stillinger bli tilbudt å være sj/kvm i 6-12mnd etter endt FGT.
Derifra får man automatisk tilbud om befalsutdannelse.
Vis hele sitatet...
"Langt der i fra" er å ta i litt. Dette er ikke veldig utbredt. Kanskje noe i Sjø, men ikke i Hæren.
Jeg hadde min førstegangstjeneste på Terningmoen, skulle egentlig inn i Garden, men fikk tilbud om å bli igjen som nestlagsfører på rekruttskolen til Garden. Det ble et av de artigste årene jeg har hatt.
Vi som ble igjen ble stort sett brukt til å være "OPFOR", sammen med KESK på Rena, mot TMBN, FSK og andre profesjonelle avdelinger i Forsvaret. Dagen gikk da ut på å gjøre øvelsene til de proffe så jævlig som mulig.
Vi ble riktignok tatt til fange fra tid til annen der vi fikk tilbake så det holdt med hardhendt håndtering men det var verdt smerten.

Etter førstegangstjenesten jobben jeg i TMBN i noen år, og med de erfaringene jeg gjorde meg der kan jeg også anbefale Panser og 2.BN, da disse avdelingene har ganske like dager som TMBN.
Anbefaler ikke vakt og sikring.
Har akkurat gått gjennom mitt år i vakta, og det er egentlig ikke noe å bruke et år på. Tjenesten innebærer for det meste vaktpost (som regel adgangskontroll til basen, strenge områder etc.) og heising og haling av flagg. Det mest spennende du vil oppleve i løpet av et år i vakta er nok sannsynligvis en utrykning eller personer som blir sure fordi de må ha besøkskort for å komme inn på leir.
Mange sier man husker de gode minnene fra militæret, men i fra min tid inne er de positive minnene kun fra rekruttskolen (som var en veldig fin tid!) og fra den ene øvelsen vi var på i løpet av 8 måneder i vakta.
Det høres jo sweet ut med turnusfri hver andre eller tredje uke, men det er ikke så kult. Klart det er digg med en uke fri fra vakt, men du må huske at du jobber 12t av 12 på de to resterende ukene. Dette gjør jo at man har lite mulighet til å være med de andre på leir etter tjenesten, eller i helger for den skyld.
Da jeg var på sesjon var det ikke plasser igjen i hverken hæren, sjø eller garden, så måtte bli luftforsvaret på meg. Håpet mitt var KESK i hæren, men slik ble det nå ikke.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av sverrehn Vis innlegg
Halla!
Lurer på to ting.
Var på sesjon og kom inn i luftforsvaret, og skal på rekruttskole i september. Blir mulugens vakt og sikring.
1. Har hørt at dette kanskje kan bli litt kjedelig, og jeg vil helst gjøre noe med litt spenning. Noen som har vert i luftforsvaret og kan anbefale noe?
2. Var på sesjon igår, så om det skulle være mulighet til å bytte, er det noen som kan anbefale noe i foreks. hæren?
Takker for svar.
Vis hele sitatet...
Var i Luftforsvaret på vakt & sikring. De 3 første mnd. er intense med masse trening, pirk osv osv. Så dabber det egentlig bare av. Spørs hvor du kommer inn da. De sier det er bra action i Bodø og på Ørlandet som vakt og sikring-soldat. Jeg var på Kjevik. Gjorde ikke en dritt utenom øvelsene og "grønne uker" og alt det der. Hadde 2 uker på, 1 uke av. Ganske fin tjeneste. PS! Lett å få bra tjenesteuttalelse med tanke på veien videre i livet

Sitat av Viper33 Vis innlegg
Var i Luftforsvaret på vakt & sikring. De 3 første mnd. er intense med masse trening, pirk osv osv. Så dabber det egentlig bare av. Spørs hvor du kommer inn da. De sier det er bra action i Bodø og på Ørlandet som vakt og sikring-soldat. Jeg var på Kjevik. Gjorde ikke en dritt utenom øvelsene og "grønne uker" og alt det der. Hadde 2 uker på, 1 uke av. Ganske fin tjeneste. PS! Lett å få bra tjenesteuttalelse med tanke på veien videre i livet
Vis hele sitatet...
edit!

På vakt og sikring kan du søke deg videre til NIS (nasjonal innsatsstyrke) som er for de som vil ha masse action i tjenesten. Men du må være motivert. Kjente mange som var der. Ikke alt for vanskelig å komme inn. Da har du 50-60 dager i felt, øvelser med fallskjermjegere osv. Det kan kanskje være noe for deg?
Sist endret av Viper33; 28. januar 2015 kl. 17:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.