Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10563
Hei,

Har letet en del på nettet etter noen som har erfaring med å søke visum til USA når man har et rulleblad. Finner masse synsere som tror og antar, men ingen som har erfaring selv med dette.

Jeg ble for ca 6 år siden dømt for vold mot offentlig tjenestemann, på grunn av en rekke forskjellige formildende omstendigheter ble jeg dømt til 30 dagers betinget fengsel, med prøvetid på 2 år og 10000 i bot.

Er det med lignede rulleblad som kan gi meg noen svar på om man får visum eller ikke?
Hva skal du med visum? Skole eller jobb?
Trådstarter
Ferie/jobb
Her er gria; spør din lokale politistasjon om å få utskrift av rullebladet ditt. Når du har fått det, går du dit en gang til og ber om uttømmende rulleblad, slik at du har begge.

Dersom du ikke har noe på den første skal det gå greit med vanlig visa waiver.
Du må vel strengt tatt søke om å få utskrift av rullebladet ditt, og da må du også ha en gyldig grunn. Dette kan være at du har søkt jobb som krever det eller lignende. Nytter ikke å bare møte opp på politistasjonen for å få en utskrift.

https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ - Her er det en elektronisk søknad du kan fylle ut så kommer attesten hjem i posten til deg (om du har en gyldig grunn)

Når det er sagt så tror jeg helt ærlig at du ikke kommer til å få visum med dette på rullebladet da vold og narkotika er to av de tingene som blir slått hardest ned på i forhold til innreise i USA.
Sist endret av Kicker; 4. juni 2015 kl. 10:25.
Ambassaden får ikke uttømmende attest, så alt som er eldre enn 2/5 år vil ikke stå der. Nå krever USA at alt skal oppgis, så det går på din egen samvittighet om du vil oppgi det eller ikke. Om ikke, så har de pr i dag ingen mulighet for å finne ut av det.
Sist endret av TommyL; 4. juni 2015 kl. 11:38.
Sitat av TommyL Vis innlegg
Ambassaden får ikke uttømmende attest, så alt som er eldre enn 2/5 år vil ikke stå der. Nå krever USA at alt skal oppgis, så det går på din egen samvittighet om du vil oppgi det eller ikke. Om ikke, så har de pr i dag ingen mulighet for å finne ut av det.
Vis hele sitatet...
Hvis dette stemmer så trekker jeg tilbake min konklusjon og sier at det da burde gå fint!
Ellers har du rett i at narkotika og vold er de tingene man ikke vil ha på rullebladet om man vil inn i USA. De er begge alene ekskluderende. Man kan søke om en waiver, men det er ikke lett å få, og man kan måtte vente til forholdet er maaaange år gammelt.
Sist endret av TommyL; 4. juni 2015 kl. 12:48.
Jeg ønsker å dra til USA, men jeg har en dom som jeg sonet i 2005, den var for kjøring i ruspåvirket tilstand.Det var medikamenter, om det gjør noen forskjell . Hendelsen var i 2003, om jeg husker rett. Jeg fikk en bot, mistet "lappen" i to år og fikk to uker i fengsel, etter anker og høyesterett.
Hva skal jeg svar dersom jeg søker visum til USA? Hvor lenge "sitter" dette på rullebladet mitt.
Det er egentlig min mann som drømmer om en tu til USA, jeg holder tilbake fordi jeg tror jeg ikke kan reise. Jeg Jar gode venner som jeg gjerne vil møte igjen, men er jeg utestengt for alltid?
På forhånd takk for svar.
Klem fra Betty
Hva skal du reise for? Ferie? Da trenger du ikke visum. https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Svarer du "ja" på et av spørsmålene, får du avslag, og må søke hos ambassaden. Så er det opp til deg og din samvittighet hva du svarer. Som sagt ovenfor, de har ikke tilgang til norske strafferegistre.

Har sendt deg en PM.
Sist endret av TommyL; 4. juni 2015 kl. 18:18.
Trådstarter
Det er jobb kombinert med ferie. Jeg føler meg nødt til å gjøre dette på "ærlig" måte. Årsaken er at det jobbmessige på turen er basert på mine kontakter i USA, dersom jeg mot all formodning skulle bli avslørt vil det bli total katastrofe for meg, og ikke minst de som skal være med.

Snakket med ambassaden i dag og det var ikke mye hjelp.. Jeg får søke å se hvordan det går, kjipt å ta fly til Oslo for intervju hos ambassaden om jeg skulle få avslag
Ja, det er klart at ærlighet er det aller beste. Men husk at bordet fanger når du først har lagt kortene dine på det, og da er det kjørt om du skulle få nei, med neste sjanse om kanskje 5-10 år. Jeg råder ikke noen til å lyve, men ta det med i beregningen bare.
Hvis man har en påtaleunnlatelse for bruk av cannabis, så er man pr. def. ustraffet? blir det pes hvis de på en eller annen måte finner ut av det? hvis man oppgir at man har fått en påtaleunnlatelse blir det da "automatis" avslag?
Påtaleunnlatelse betyr at du ikke er dømt for noe. Man kan diskutere frem og tilbake om dette kvalifiserer til at man har noe på rullebladet mtp innreise til USA, men det får være grenser mener jeg. Jeg hadde svart "nei" med god samvittighet, den store selvransakelsen får man ta en annen gang synes jeg.
kjedelig streiting
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg ønsker å dra til USA, men jeg har en dom som jeg sonet i 2005, den var for kjøring i ruspåvirket tilstand.Det var medikamenter, om det gjør noen forskjell . Hendelsen var i 2003, om jeg husker rett. Jeg fikk en bot, mistet "lappen" i to år og fikk to uker i fengsel, etter anker og høyesterett.
Hva skal jeg svar dersom jeg søker visum til USA? Hvor lenge "sitter" dette på rullebladet mitt.
Det er egentlig min mann som drømmer om en tu til USA, jeg holder tilbake fordi jeg tror jeg ikke kan reise. Jeg Jar gode venner som jeg gjerne vil møte igjen, men er jeg utestengt for alltid?
På forhånd takk for svar.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Husker jeg leste et sted at USA har et ganske avslappet forhold til fyllekjøring ihvertfall. Tror ikke du trenger å oppgi det en gang. Er det andre rusmidler vet jeg ikke.

Sitat av TommyL Vis innlegg
Påtaleunnlatelse betyr at du ikke er dømt for noe. Man kan diskutere frem og tilbake om dette kvalifiserer til at man har noe på rullebladet mtp innreise til USA, men det får være grenser mener jeg. Jeg hadde svart "nei" med god samvittighet, den store selvransakelsen får man ta en annen gang synes jeg.
Vis hele sitatet...
Påtaleunnlatelse er som en dom å regne da man sier seg skyldig ved å godta den. Den havner på den uttømte attesten for alltid.
Sist endret av legalize_it; 5. juni 2015 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Påtaleunnlatelse er som en dom å regne da man sier seg skyldig ved å godta den. Den havner på den uttømte attesten for alltid.
Vis hele sitatet...
Joda, du har rett. Men den kommer i registeret kun om den gjøres betinget tror jeg...om ikke, kommer det ikke i registeret.
Men jeg vet ikke...hvor streng skal man være med seg selv da? Jeg hadde ikke oppgitt påtaleunnlatelse ihvertfall.

Edit: Jo, det er kun betinget påtaleunnlatelse som kommer i strafferegisteret.

http://jusinfo.no/index.php?site=def...1930/1947/1949
Sist endret av TommyL; 5. juni 2015 kl. 19:37.
Unlicensed Surgeon
Sitat av TommyL Vis innlegg
Ambassaden får ikke uttømmende attest, så alt som er eldre enn 2/5 år vil ikke stå der. Nå krever USA at alt skal oppgis, så det går på din egen samvittighet om du vil oppgi det eller ikke. Om ikke, så har de pr i dag ingen mulighet for å finne ut av det.
Vis hele sitatet...
Politiattest - Formål

Kategori: Politiattester til bruk i utlandet - Personer
Tittel: Visum til USA
Formål: Personer som trenger politiattest for innreise, visum, arbeidstillatelse eller bosetting i USA.
Hjemmel: Politiregisterloven § 38 første ledd.
Attesttype: Uttømmende
Bekreftelse: Ingen.

Kilde: https://www.politi.no/vedlegg/skjema/Vedlegg_2946.pdf
True phreak.
Sitat av TommyL Vis innlegg
Ambassaden får ikke uttømmende attest, så alt som er eldre enn 2/5 år vil ikke stå der. Nå krever USA at alt skal oppgis, så det går på din egen samvittighet om du vil oppgi det eller ikke. Om ikke, så har de pr i dag ingen mulighet for å finne ut av det.
Vis hele sitatet...
Feil. Om du ber om vandelsattest med begrunnelse at du skal søke om visa til USA vil du få en uttømmende vandel i posten.

Kilde: Egen erfaring.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Påtaleunnlatelse er som en dom å regne da man sier seg skyldig ved å godta den. Den havner på den uttømte attesten for alltid.
Vis hele sitatet...
Halveis korrekt, etter hva jeg har påstått.

Betinget påtalelseutlatelse vi stå.
Ubetinget påtaleunlatelse vil ikke stå.

Har selv bedt om uttømmende politiattest for visum, og der står det ingenting). Har også lest et par kilder på nettet som sa det samme, uten at jeg kan hendvise til dem nå.
Sitat av Orph Vis innlegg
Feil. Om du ber om vandelsattest med begrunnelse at du skal søke om visa til USA vil du få en uttømmende vandel i posten.

Kilde: Egen erfaring.
Vis hele sitatet...
Javel, da er det tydeligvis forskjellig praksis mellom politistasjonene. De jeg kjenner som skulle ha jobbvisum, fikk kun vanlig attest.
Sist endret av TommyL; 6. juni 2015 kl. 18:28.
True phreak.
Sitat av TommyL Vis innlegg
Javel, da er det tydeligvis forskjellig praksis mellom politistasjonene. De jeg kjenner som skulle ha jobbvisum, fikk kun vanlig attest.
Vis hele sitatet...
Du henvender deg ikke til en politistasjon for å få vandelsattest lenger, du henvender deg til Politiets sentralregister ved å søke på nett. Alle vandelsattestene sendes ut fra samme sted (et eller annet sted i Nord-Norge).
Sitat av Orph Vis innlegg
Du henvender deg ikke til en politistasjon for å få vandelsattest lenger, du henvender deg til Politiets sentralregister ved å søke på nett. Alle vandelsattestene sendes ut fra samme sted (et eller annet sted i Nord-Norge).
Vis hele sitatet...
Okay...er noen år siden dette da...ja da er det vel forandret siden det.

Det var forresten en j***** lang liste, synes det blir flere og flere jobber som krever attest. Snart må en vel ha det om man skal ha sommerjobb på Rimi!
Sist endret av TommyL; 6. juni 2015 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Man trenger ikke visum i USA som turist når du skal oppholde deg der i mindre enn 90 dager.
Kilde: http://www.ustraveldocs.com/no_no/no...waiverinfo.asp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Man trenger ikke visum i USA som turist når du skal oppholde deg der i mindre enn 90 dager.
Kilde: http://www.ustraveldocs.com/no_no/no...waiverinfo.asp
Vis hele sitatet...
Noen reisende vil kanskje ikke være godkjent for visumfri innreise til USA under VWP. Dette innbefatter personer som har vært arresterte, selv om arrestasjonen ikke ble skrevet på rullebladet, personer som har vært registrert i strafferegisteret (selv om de har fått benådning, amnesti, eller annen straffereduksjon), visse alvorlige smittsomme sykdommer, de som har vært nektet adgang til, eller blitt deportert fra USA, eller tidligere har oppholdt seg for lenge under Visa Waiver-programmet. Slike reisende må søke om visum. Hvis de forsøker å reise uten visum, kan de bli nektet innreise til USA.
Vis hele sitatet...
Når tråden spesifikt gjeld visa med rulleblad er det kanskje naturleg at vedkommande har eit rulleblad, og at VWP ikkje gjeld?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Når tråden spesifikt gjeld visa med rulleblad er det kanskje naturleg at vedkommande har eit rulleblad, og at VWP ikkje gjeld?
Vis hele sitatet...
I teorien så gjelder det ikke for han som har rullebladet, men hvordan skal amerikanske myndigheter vite det? Det er nettopp ved et visum du forteller dem at du har rulleblad, hvis ikke vet de ingenting (forhåpentligvis..).

I utgangspunktet kan han reise inn i USA uten visum under disse reglene.