Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4441
Hva tenker dere om en mulig filmatisering av Tolkiens bok "silmarillion"? Har ikke lest boka, men kjenner til hovedhandlingen.

Vet at både Peter Jackson, som ville vært en naturlig kandidat for en eventuell filmatisering, og Christoper Tolkien, J.R.R.s sønn, avkrefter påbegynningen eller planleggingen av en film.

Det er jo sen selvfølge å tenke på Jackson som regissør for et slikt prosjekt, men etter Hobbiten-filmene er han den siste regissør jeg ville brukt som filmskaper. Han er et talent innenfor film som får jobben gjort, og jeg kan ikke se noen feil med hans første visjoner av middle- earth i Ringenes Herre, men hans overdrevne bruk av CGI i Hobbiten gav ham virkelig et dårligere rykte som filmskaper.

Hva tenker dere?
Silmarillion lar seg vel kanskje ikke gjennomføre uten omfattende CGI?
Nå er det en stund siden jeg leste bøkene. Men hobbiten filmene har jo mye fra Silmarillion og Hurins barn i seg.
Sist endret av A-tillah; 20. desember 2014 kl. 17:06.
Er det ikke slik at sønnen til Tolkien eier rettighetene til Silmarillion? -og etter hva jeg har fått med meg så er ikke mannen så altfor glad i filmene som allerede er lagt. Videre er Silmarillion mer en samling historierer og myter som strekker seg over flere tusen år. Det er ikke en sammenhengende historie som Hobbiten eller lotr er.

Sjansene for en filmatisering av Silmarillion tror jeg er ganske små. Iallefall dette tiåret.
Sist endret av Bombasa; 20. desember 2014 kl. 17:18.
Har hørt snakk om både rettighetene til boka og Tolkiens syn på filmene. Så det er jo en ting. Er for så vidt enig med han. Er og med på tanken om at CGI må til for å lage silmarillion, men andre regissører mesterer CGI mye bedre enn Jackson vil nå jeg si...

Syntes selv bare at skapelsesberetningen ville vært fet og at det faktum at handlingen sprer seg over flere tusen år ikke er en så ille faktor å utelate, men nå er det mulig at jeg snakker utenfor mitt felt... Har jo som sagt ikke lest boka.
Sitat av Neibek Vis innlegg
Har hørt snakk om både rettighetene til boka og Tolkiens syn på filmene. Så det er jo en ting. Er for så vidt enig med han. Er og med på tanken om at CGI må til for å lage silmarillion, men andre regissører mesterer CGI mye bedre enn Jackson vil nå jeg si...

Syntes selv bare at skapelsesberetningen ville vært fet og at det faktum at handlingen sprer seg over flere tusen år ikke er en så ille faktor å utelate, men nå er det mulig at jeg snakker utenfor mitt felt... Har jo som sagt ikke lest boka.
Vis hele sitatet...
Den største utfordringen med å oversette Tolkien til film er at bøkene bæres
av språket hans, fortellerstemmen, og ikke minst hans dyptgående kunnskaper
om både det engelske språket (blant mange) og europeisk mytologi.

Jeg må selv si jeg synes Jackson lyktes sånn passelig med "Ringenes Herre" -
"Hobbiten" har jeg styrt unna.

Silmarillion stiller i så måte også i et spesielt lys på grunn av formen. Det er
lite dialog - for lite, tror jeg, til at man kan lage en vanlig spillefilm eller et
tradisjonelt drama av det. Det ville ihvertfall være bortimot umulig å få en film-
versjon til å engasjere et publikum som ikke har lest boken.

I tillegg ville det være vanskelig å velge hvilke av enkeltfortellingene man
skulle inkludert, og hvilke man skulle utelatt. Det er jo strengt tatt mer en
samling "små" fortellinger snarere enn en bok som sådan.

Fortellingen om Turin er vel det nærmeste man kommer en "komplett"
historie, men den kan igjen ikke fortelles helt uten å inkludere eller referere
til fortellingene om Hurin, Huor og Tuor. Og da må man jo også innom Turgon
og Gondolin, og så "har man det gående".

Det er uansett en bok alle bør lese. Gjerne understøttet av "Unfinished Tales"
som også inneholder en litt annerledes variant av "Narn i hin Hurin".
Silmarillion er alt for stor til å filmatiseres, ikke engang en trilogy ville vært tilstrekkelig. Eneste måten jeg ser det mulig er hvis det gjøres slik som Game of Thrones.
Jeg håper den blir filmet. Har ikke intim kjennskap til historien selv, men liker fantasysjangeren og Tolkiens univers svært godt. Det er god underholdning og bra filmer. Skal se Hobbiten i mellomjula nå, og håper på flere filmer.