Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1463
Hei!

Vurderer å kjøpe en bil som ligger listet til 120 000 kroner på Finn.no. Har allerede ordnet med finansieringsbevis. Hos brønnøysunreg. står det at den har 111 383,00,- i salgspant, så jeg lurer på hva jeg må skrive på kjøpskontrakten for å forsikre meg om at jeg ikke vil være ansvarlig for dette lånet, og at selger vil nedbetale det før overtakelsen.
Betyr forresten salgspanten at det var denne summen tidligere eier tok opp i lån for å kjøpe bilen?
Pengene du skal betale for bilen skal betales rett inn på selgers lån. Enkelt og greit :-)
Salgspant betyr hva selger lånte for å kjøpe bilen ja. Pluss evnt EK.
Normal standard er at beløpet du betaler, går rett inn på lånet til bilen. Resten utbetales til selger.


Salgspanten er som du sier, det beløpet som måtte lånes for å kunne kjøpe bilen. Denne summen er normalt max 80% av totalbeløpet.
Betal direkte til banken, ikke betal til selger. Sørg for at du får kontonummer av banken.
De som låner ut pengen ordner som regel dette. De betaler ut resterende lån og deretter betaler de overskuddet til selger.