Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3570
Hei.
Det har seg slik at jeg ikke aner hvordan plagiatkontrollen på universitet jeg går på fungerer, og lurte på om det fantes noen vise sjeler der ute som kanskje kunne være til hjelp.

Jeg har noen dokumenter som jeg har skrevet selv, som aldri har vært offisielt innlevert noe sted, men jeg har derimot sendt de til en foreleser en gang før på mail. Kan jeg bruke teksten skrevet i disse dokumentene under eksamen med hjelpemidler, eller blir dokumenter åpnet av professorer automatisk inkludert i deres plagiatdatabase?
https://www.uio.no/studier/eksamen/kildebruk/
Dette er ganske generelle regler for akademisk skriving som gjelder over hele verden. Hvis din professor har hjulpet deg med resonnementer henviser du til dette. Er det egne ord og argumentering skal dette ikke henvises til
Sist endret av Door145; 8. desember 2019 kl. 00:06.
Takker for hjelpen. Men, jeg vet at man må referere til seg selv ved denne institusjonen hvis man bruker noe man har skrevet tidligere i en annen sammenheng. Så det jeg egentlig lurer på er hva slags database av kilder plagiatkontrollen blir målt opp mot. Kan dokumenter åpnet av lærere utløse plagiat, eller må dokumentet ha vært levert inn i en offisiel sammenheng for at dette skal kunne skje?
Sitat av Plagiat Vis innlegg
Takker for hjelpen. Men, jeg vet at man må referere til seg selv ved denne institusjonen hvis man bruker noe man har skrevet tidligere i en annen sammenheng. Så det jeg egentlig lurer på er hva slags database av kilder plagiatkontrollen blir målt opp mot. Kan dokumenter åpnet av lærere utløse plagiat, eller må dokumentet ha vært levert inn i en offisiel sammenheng for at dette skal kunne skje?
Vis hele sitatet...
Jeg har selv sensortilgang, og går sterkt ut fra at andre institusjoner bruker den samme leverandøren som oss. Det virker for meg som de har indekserer stoff som ligger fritt tilgjengelig på nettet, samt stoff som er levert inn, slik som oppgaver, tidligere eksamener osv. Dokumenter jeg selv har sendt til andre har ikke gitt utslag på plagiatkontrollen senere, så vil sterkt anta at det vil være uproblematisk å bruke dette.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Jeg har selv sensortilgang, og går sterkt ut fra at andre institusjoner bruker den samme leverandøren som oss. Det virker for meg som de har indekserer stoff som ligger fritt tilgjengelig på nettet, samt stoff som er levert inn, slik som oppgaver, tidligere eksamener osv. Dokumenter jeg selv har sendt til andre har ikke gitt utslag på plagiatkontrollen senere, så vil sterkt anta at det vil være uproblematisk å bruke dette.
Vis hele sitatet...
Det høres jo riktig ut, hvis det er et krav om at du må henvise til egne Mail så står du nok i fare for plagiat. Rart å kreve uten at systemet ikke har mulighet til å sjekke jobbmail
Ville det ikke vært tryggere å sjekke direkte med universitetet du går på ang dette? Da vet du hva reglene er før eksamen og slipper bekymringer, evt. å verste fall å bli utestengt for en periode.

Det du spør om her virker jo som et helt legitimt spørsmål og bør være enkelt for universitetet å svare på.
Sist endret av _abc_; 8. desember 2019 kl. 01:11.