Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6457
Hei. Jeg har ikke reist med fly på 2 år og har alltid brukt koden for ungdomsbillett. Jeg kjøpte et flybillett, men som ungdomsbillett ved et uhell, glemte å ta bort koden og jeg er over 26 år som er aldergrense. Har hørt nå det er ny kontrollsystem som piper når det går passasjerer scanner ungdomsbillett og må vise legitimasjon.

Hvor stort er sjansen å bli tatt til side og vise legitimasjon?

Jeg tenkte å kansellere billetten, men får ikke refundert pengene tilbake:/
Kanskje du kan kontakte selskapet du kjøpte billetten hos og be om å få endret til voksenbillett for et mellomlegg?
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
De skal ha 200 kr for servicegebyr og 600 kr for å endre billett + mellomlegg på ca 500-600 kr ifølge nettsiden. Totalt blir det ca 1400 kr kun for å endre billett! Skal prøve å komme inn på flyet og krysser fingrene på at de ikke ber meg om legitimasjon. Er flyselskapene veldig nazi på å kontrollere på alder eller går det ut på trynefaktor?
Sist endret av Tokis; 8. juli 2019 kl. 22:14.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Tokis Vis innlegg
De skal ha 200 kr for servicegebyr og 600 kr for å endre billett + mellomlegg på ca 500-600 kr ifølge nettsiden. Totalt blir det ca 1400 kr kun for å endre billett! Skal prøve å komme inn på flyet og krysser fingrene på at de ikke ber meg om legitimasjon. Er flyselskapene veldig nazi på å kontrollere på alder eller går det ut på trynefaktor?
Vis hele sitatet...
Mente ikke å gi kp. Men når det er sånn ungdomsbillett så sjekker dem etter min erfaring ja. Er nok bedre å betale gebyret, enn å stå der og ikke få reist. Du kan jo ringe dem å forklare situasjonen din?
Sist endret av Quakecry; 8. juli 2019 kl. 22:41.
Jeg hørte av en som jobber i Widerøe at de alltid sjekker nå. For et år eller to siden var det mye mer slack på dette, men tror det var mange som "kjøpte feil". Har dog vært ute for å fly uten å bli sjekka i etterkant av denne samtalen, men det er sjeldent og oftest på små flyplasser.
Bruker alltid Norwegian sin rabattkode for ungdom, aldri blitt sjekket. Fløy seinest i helgen, om du bare har håndbagasje. Kan du jo bruke disse automatene og håpe på det beste?
Flytte nettopp med ungdomsbillett (SAS) og ble ikke sjekka,men så er jeg faktisk ungdom og da
Føler det er veldig tilfeldig, noen ganger går jeg rett igjennom og andre ganger blir jeg stoppet for sjekk.
Har flydd med både Norwegian, SAS og Widerøe de siste månedene, alle som ungdom. Hvor ofte de sjekker varierte stort og hadde tilsynelatende ingenting med flyselskap eller flyplass jeg brukte. Ikke sikkert du også blir sjekka, men er definitivt en risk.
Man blir nesten aldri sjekket. Flydd +11 ganger i året i snart 5 år og blitt sjekket kanskje 4 ganger totalt.

Er det ikke uansett sånn at hvis du kansellerer billetten så har du krav på å få alle avgifter tilbake, siden du faktisk ikke flyr? Det utgjør jo stort sett hele billetten når man betaler ungdomspris.

Gammel artikkel fra e24
Jeg flyr 20-30 ganger i året og blir sjekket kanskje 20% av gangene. Jeg merker at det ofte er i perioder hvor de alltid sjekker og så perioder hvor de ikke sjekker. 2 uker siden sist reise og ingen sjekk da på alle 3 flyene. Flyr kun med sas + evt utenlandsselskap om sas ikke flyr dit jeg skal.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Oppdatering: Jeg tok flyet idag morges og ble ikke sjekket på ombordstigningen. En ansatt bak skranken så meg og hun spurte ikke meg om legitimasjon, siden jeg ser som en 21 år gammel mann. Takk for hjelpen folkens
Sitat av Tokis Vis innlegg
Oppdatering: Jeg tok flyet idag morges og ble ikke sjekket på ombordstigningen. En ansatt bak skranken så meg og hun spurte ikke meg om legitimasjon, siden jeg ser som en 21 år gammel mann. Takk for hjelpen folkens
Vis hele sitatet...
Dette er litt store baller, godt å høre at det gikk fint.
Lurt å ikke gjenta dette, siden jeg har hørt rykter om at de sjekker alle dine tidligere flyvninger om du først blir tatt.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Lurt å ikke gjenta dette, siden jeg har hørt rykter om at de sjekker alle dine tidligere flyvninger om du først blir tatt.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, det var siste gang og skal hooke kun voksen billetter fremover.