Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2205
Som tittelen sier, den 16. desember drar jeg. Jeg skal ikke reise, jeg skal på et eventyr. Selv om eventyret slutter når studiene begynner igjen på nyåret vil jeg dra på en liten tur. Jeg er reisevandt, men aldri dratt på noe eventyr. Dette blir en liten backpacking/dit vinden blåser tur.

Har en liten plan: Eventyr -> Fly tilbake til Oslo på nyåret.
Tenker å dra nedover mot tyskland - polen - ukraina?

Nedturen med Ukraina er dyr flytur til OSL.

Tenker tog/buss til tyskland, men etter det kan jeg godt sitte på lasteplanet med sauer rundt meg (Billig er kluet her )

Vet at den lokale lastebilsjåføren må man nesten finne på stedet man befinner seg, men tips om kultur/fallgruver/erfaringer generelt/opplevelser


Takker for tips, ønsker dere alle lykke til med eksamener til de av dere det berører.
Kjøp deg en interrail billett så kan du virkelig reise rundt og hoppe av på de villeste steder. Det er billig, gøy og trygt. Er ikke alltid så lett å få haik med lastebiler, og du kan risikere å bli støkk på et dritt sted langt i gokk i dagevis, ( det fikk jeg erfare en gang. ) Men eventyr, så gøy!! Pass på å ikke planlegg noe som helst så får du deg nok et eventyr
Er du vant til å bomse rundt? Det hender at man blir stuck i forskjellige situasjoner, gjerne over natten, og noen ganger utendørs. Du ha valgt deg ut to uker i desember måned i Sentral og Øst-Europa, uten noe særlig penger. Det ene landet du vil bomse rundt i er for tiden belastet med en ganske tung strøm av flyktninger. De har med andre ord nok av folk å ta seg av som det er. Mennesker som faktisk trenger hjelp. Et av de andre landene har pågående uavklarte krigssituasjoner. Der har de antageligvis også nok av folk som reker rundt og ber om hjelp.

Jeg liker å bomse rundt selv, men helst da med en del penger som sikkerhet. Dette høres mer slitsomt enn spennende ut. Det kan selvsagt bli et slags eventyr uansett, men jeg ville ihvertfall ha funnet på noe annet med juleferien min enn å reise rundt i en europeisk krise på lavbudsjett.
Sist endret av mentalmelt; 11. desember 2015 kl. 12:14.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Er du vant til å bomse rundt? Det hender at man blir stuck i forskjellige situasjoner, gjerne over natten, og noen ganger utendørs. Du ha valgt deg ut to uker i desember måned i Sentral og Øst-Europa, uten noe særlig penger. Det ene landet du vil bomse rundt i er for tiden belastet med en ganske tung strøm av flyktninger. De har med andre ord nok av folk å ta seg av som det er. Mennesker som faktisk trenger hjelp. Et av de andre landene har pågående uavklarte krigssituasjoner. Der har de antageligvis også nok av folk som reker rundt og ber om hjelp.

Jeg liker å bomse rundt selv, men helst da med en del penger som sikkerhet. Dette høres mer slitsomt enn spennende ut. Det kan selvsagt bli et slags eventyr uansett, men jeg ville ihvertfall ha funnet på noe annet med juleferien min enn å reise rundt i en europeisk krise på lavbudsjett.
Vis hele sitatet...

Haha, takker for svar mentalment
Har ikke noe imot å bumse rundt, men vil helst gjøre det når jeg kommer nedover/bortover i europa.
Ser at det kan bli vanskelig med flyktingestrømmen, men hosteller er vel fortsatt en safe bet?

Krigssituasjonen i Ukraina er ganske lokal(øst). Så her skulle det gå greit.
Eller bør jeg vurdere en "helomvending" å sette snuta ned om Frankrike og Spania? Kanskje dette er lettere mtp. flere ting som årstid og flyktingekrise.
Du burde vurdere å bruke blablacar og langsdistanse busser det er vertfall etter min erfaring mye billigere en interrail. Ellers bør du å sjekke flight scanner appen. Det henger litt an på hvs du vil, men om reisingen bare er for å komme et sted er det ofte billigst å bare ta fly, ellers ender det som oftest opp dyrer og ofte også med mye stress....
En bra tur er Oslo, Berlin, Warzawa, Gdansk, Stockholm, Oslo. Alle kan engelsk og ganske trygge plasser. Fly til Berlin er billig og tog/ferge ellers er heller ikke så mye. Ok plass å bo i Berlin er http://www.diefabrik.com/ i et veldig kult område .
Litt usikker hva du mener med bomse men couchsurfing er !!! https://www.couchsurfing.com/