Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1593
Hei!

Kom igjen fra et LAN der jeg opplevde å starte pcen, uten at det var noen tegn til signal hos skjermen. Det jeg prøvde var følgende:

- Bytte 8 slots med 2 forskjellige RAM brikker ( en hver gang )
- Ta ut batteriet til BIOS-en og sette den inni
- Bytte slots på skjermkort, + bytte skjermkort
- Trippelsjekke kabelkoblinger
- Støvsuge pcen
- Plugge ut alle unødvendige komponenter \ skifte skjerm og skjermkabler

Pcen hadde ikke fått noen slag eller skader iløpet av lanet og på veien hjem. Eneste jeg la merke til var at en pin "H.D.D LED" kabel lå rundt omkring inne i pcen, men er usikker på om den noen gang har vært koblet i.

Er det noen som kan si meg hva problemet med pcen (mest sannsynlig) er, ev.t om det er på tide å kjøpe nytt hovedkort?
Dumt svar kanskje, men du vet det er en av/på-bryter bak på strømforsyninga?

ps.
går viftene rundt?
Sist endret av pax_corpus; 3. september 2012 kl. 16:24.
Kan være psu'n.

Mål at 3.5V (?) og 5V virker.
Hei, takker for svar.

Ja pcen starter opp, men skjermen forblir blank. Prosessorvifta går, skjermkortviftene går og de andre i kabinettet surrer også.
Forsøkt en jump-start av PSU ?

Kortslutt grønn leder med en svart leder på 24 pins ATX kontakten som går til HK, du kobler jo selvsagt alt annet som er tilkoblet PSU fra når du gjør dette, dette er kun for å teste om PSU er defekt.

Edit!

TS kom å sa PSU funket ja

Spec på maskinen ?

Sjekket om det funker via grafikkort som er OnBoard på HK ?

Forsøkt Clear CMOS og nullstilt BIOS ?
Sist endret av Mantuz; 3. september 2012 kl. 16:32.
Om pc-en går og skjermen gir bare et oransje lys så kan det være stort sett alt av kjernekomponenter! Minne, HK, CPU og skjermkort.
Sist endret av dico; 3. september 2012 kl. 16:30.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@Mantuz: Mange nyere psuer trenger last for å starte, derfor må du ikke koble ut alt, la et par vifter eller drev stå i.

Piper den ved oppstart til vanlig? Gjør den det nå?
Har du integrert skjermkort? test med det isåfall.
Sitat av Fleff Vis innlegg
@Mantuz: Mange nyere psuer trenger last for å starte, derfor må du ikke koble ut alt, la et par vifter eller drev stå i.
Vis hele sitatet...
Stemmer det der ... har brent meg på det en gang ... Dòh
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Forsøkt en jump-start av PSU ?

Kortslutt grønn leder med en svart leder på 24 pins ATX kontakten som går til HK, du kobler jo selvsagt alt annet som er tilkoblet PSU fra når du gjør dette, dette er kun for å teste om PSU er defekt.

Edit!

TS kom å sa PSU funket ja

Spec på maskinen ?

Sjekket om det funker via grafikkort som er OnBoard på HK ?

Forsøkt Clear CMOS og nullstilt BIOS ?
Vis hele sitatet...




Kortsluttet den, men ingen forandring desverre. Maskinen er av x2 DDr2 2GB, 9800gtx Nvidia Geforce, resten er jeg helt usikker på. Pcen har fungert slik som den har vært tilkoblet de siste to årene (selvbygd)

BIOS blir tilbakestilt til fabrikkinnstillingene når man tar ut batteriet, så det har jeg gjort. Hvordan kan jeg ta Clear CMOS?

Er ikke integrert skjermkort heller.

Sitat av Fleff Vis innlegg
@Mantuz: Mange nyere psuer trenger last for å starte, derfor må du ikke koble ut alt, la et par vifter eller drev stå i.

Piper den ved oppstart til vanlig? Gjør den det nå?
Har du integrert skjermkort? test med det isåfall.
Vis hele sitatet...
Ja! den pep til vanlig en gang med det samme når den starta opp, og en gang før skjermen ble "grønn".

Akkurat nå blir det bare det første pipet og stilt deretter. Jeg kan fortsatt høre at harddisken arbeider med noe, hvis det hjelper!
Slik at jeg ikke blir misforstått.. Viftene trenger 12V, derfor kan det fremdeles være noe galt med to to andre spenningene.

Cmos er nullstilt når du tok ut batteriet.
Sist endret av takZa; 3. september 2012 kl. 16:48. Grunn: Typo
Men ville ikke pcen kortslutte dersom det var ett problem med spenningene? Har også koblet ut hovudviftene
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
"Clear CMOS" og ta en reset av bios er akkurat det samme.

Det er mye som kan være galt, men du svarte ikke på det forrige(pip) (eller kanskje du ikke har koblet på den lille høytaleren, om den ikke er på HK?)

Da kan du iallefall se om HK booter, og kanskje utelukke dette, pluss CPU og RAM.

Det jeg ville gjort, om mulig er å prøvebytte skjermkort, dette tar kort tid, og kan fort utelukke mye.
Det kan hende en av de ikke virker i det hele tatt.

Alt du trenger for å teste er Google og ett multimeter.
Sitat av Fleff Vis innlegg
"Clear CMOS" og ta en reset av bios er akkurat det samme.

Det er mye som kan være galt, men du svarte ikke på det forrige(pip) (eller kanskje du ikke har koblet på den lille høytaleren, om den ikke er på HK?)

Da kan du iallefall se om HK booter, og kanskje utelukke dette, pluss CPU og RAM.

Det jeg ville gjort, om mulig er å prøvebytte skjermkort, dette tar kort tid, og kan fort utelukke mye.
Vis hele sitatet...
Jeg har byttet skjermkortet flere ganger, med ett Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX skjermkort.

HK booter, og byttingen mellom RAM- brikkene endrer ingen resultater heller. Har prøvd det aller meste jeg fant på nettet, uten resultater
Så man står da kanskje igjen med at vist han har testet med et annet skjermkort og dette heller ville fungere så står man kanskje igjen med at HK er kaputt.

Kanskje verdt å teste ut / sjekke ut at CPU sitter som den skal.

Fjerne kjøleribben & viften, ta ut CPU og sjekke at ser greit ut av pinner/punkter på CPU, sjekker at sokklen til CPU på HK ser grei og fin ut. Setter på plass CPU og legger på ny kjølepasta om nødvendig.

Om dette ikke funker så kan man vel konkludere med at HK har tatt kvelden.
Litt OT, men jeg vil ikke anbefale å støvsuge PC'en. Statisk elektrisitet er en killer.
Folk kan si hva de vil med at de gjør det uten problemer, men det er fortsatt ikke lurt.
Fjerna kjøleribba og sjekka CPU'en også, alt er utelatt untatt HK'en ser det ut til, faen med andre ord.

Hehe ja, jeg ser greia med støvsuging av pc, men det har faktisk hjulpet meg i enkelte skitne situasjoner. (har enorme vifter i kabinettet som lager Glava til pcen)

Takker for all hjelp folkens, det blir nok ny pc
Du må bruke trykkluft, ikke støvsuger.

Kjøper du ny pc i deler, test den nye psu'n i gamle pc'n. Jeg mistenker fremdeles den.
Når jeg var lat så støvsugde jeg den gamle PC'en min. Er veldig fort at ting kortslutter på hovedkortet da. Blir ikke nødvendigvis ødelagt med det første, men virker ikke like optimalt.
Har nå ny PC med Antec900 kabinett for de som kjenner til det, samler mer støv en støvsugeren for å si det sånn.
Kommer litt ann på hvilken støvsuger man bruker også da ... finnes støvsugere som er ESD sikre.

Men stå med en støvsuger som har Alu.rør er ikke det smarteste ... spesielt om man forsøker å støvsuge en gammel CRT TV og denne er på ( slik som min kompis på VGS fikk smertelig erfare )