Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2255
Hei Hei allesammen! Jeg har idag gått til innkjøp av høyttalersettet nevnt overfor, men jeg har et lite problem. Jeg vet ikke hvor mye penger jeg må legge i forsterker til disse rå tassene. Ser for det meste etter brukt, men kan kjøpe nytt hvis prisen er riktig.
Budsjettet er på maks 4000kr.

All relevant hjelp gir kvalitetspoeng.
sorry for å skuffe deg men en huskeregel når man kjøper høytalere er å bruke dobbelt så mye på forsterker som på høytalere. så i prinsippet trenger du 20 000 for å kunne utnytte disse høytalerne maksimalt. jeg gjorde samme feilen som deg med cerwin vega cls 215 og da svis diskanten relativt fort.

et bra setup til disse er

parasound forforsterker (er litt usikker på hvilken modell) koster rundt 4000 brukt

på effektforsterker delen ville jeg enten gått for:

cerwin vega 2,6 kw effektforsterker: ca 8 lapper brukt, men vanskelig å få tak i
eller

midgard audio effektblokker: 14 lapper eller no nye, vanskelig å få brukt

råder deg sterkt til å ikke underbudsjettere på forsterkerdelen siden du GARANTERT ødelegger høytalerne dine

sorry for skriveleifer, er jævli trøtt
Du har gjort en stor bom med og kjøpe høytalerne uten og vite på forhånd hvor mye kraft dem trenger,men jeg kan vel si at NAD C372 er en grei forsterker som kan dra disse til en rimelig pris (3-4000) ny..

Ikke alti det største som gir mest for pengene og lyden...
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Det er det eneste kjipe med CW, de er sykt billigt for elementene, men du må jo ha forsterker som koster dobbelt så mye!

Den tia jeg satt og så på de samme høytalerene så mener jeg og huske det var dette jeg så på:

NAD C375BEE Integrert forsterker
CERWIN-VEGA CXA-10 Effektforsterker

Men vær så snill, ikke kom på døra og skyt meg hvis jeg tar feil...
Budsjette hannes var vel på 4000?:P,stikk innom hifi-klubben heller så får du nok hjelp til og finne en forsterker som passer og er i din prisklasse,om ikke sjekke ut avforum og spør der..
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Jeg ville tro at en HK980 driver disse, den koster rundt 4k. har selv en HK980 på et par JBL e-100 som har 2x 10" basselementer pr.stk. lyden er farlig god selv med det innebygde lydkortet i pcen!, nok bass til at det dunker i brystkasse men samtidlig som den ikke ødelegger lyden.
Sist endret av Echuz; 25. mars 2011 kl. 16:48.
NAD C356BEE burde vel kunne gi de Cerwin Vega-høyttalerne det de trenger.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
NAD C356BEE burde vel kunne gi de Cerwin Vega-høyttalerne det de trenger.
Vis hele sitatet...
Det spiller greit nok, men den koker etter en halvtime med litt hard spilling.
Er det mulig og spille rett fra effekt forsterker? uten forforsterker. Får kanskje et godt tilbud på effekt.

Ingen som har noe svar?
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Er det mulig og spille rett fra effekt forsterker? uten forforsterker. Får kanskje et godt tilbud på effekt.

Ingen som har noe svar?
Vis hele sitatet...
Det skal være mulig etter det jeg husker. Hadde en kompiss som hadde CLS med 2 * 12ere og han spilte rett fra effekt forsterker!
Takk for svar koble akuratt opp alt nå og det funka fint