Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5243
kan være helt på viddene teit spm, men vi diskutert det igår og jeg mener varmt vann fryser først... stemmer dette? og i så tilfelle hvorfor?
Kaldt vann fryser fortere enn varmt vann.
Sitat av pyramide
Kaldt vann fryser fortere enn varmt vann.
Vis hele sitatet...
nei varmt fryser først
varmt vann fryser fortest.
hehe.. isåfall hvorfor?
Hvorfor det? Varmt vann besitter mer energi enn kaldt vann, og det tar derfor lengre tid for energinivået i det varme vannet å komme til det punktet der det fryser.
Sitat av charz0r
Vis hele sitatet...
ehhh,. takk men kan du komme med ett sammendrag? skjønte heller lite ac det der..... sorry
Fenomenet som gjør at varmt vann fryser raskere enn kaldt vann kalles Mpemba effekten. Hvis du har to helt like beholdere med akkurat like mye vann, et med varmt vann og et med kaldere vann, og utsetter begge for akkurat den samme kjøleprosessen, vil det vannet som var varmest i utgangspunktet fryse først i enkelte tilfeller.

Dette skjer ikke alltid. Hvis en beholder har vannet i temperaturen 0.01C og den andre har temperaturen 99C, vil den kaldeste fryse først av åpenbare grunner. Mpemba effekten skjer ikke alltid uansett temperatur, beholder form og kjøleprosess, men i enkelte tilfeller.

Mange tenker seg logisk til at hvis et vann på 30C bruker 10 minutter på å fryse på et kaldt sted vil det varmere vannet (si 60C) bruke litt tid på å kjøle seg ned til 30 grader for å så bruke 10 minutter på å fryse. Dette er feil.

Vann fryst fra 60C til 30C (gjenomsnittstemperatur) kan se veldig forskjellig ut fra vannet som i utgangspunktet var 30C gjennom hele. Det kan ha mindre masse, ujevn temperaturfordeling eller forandret omgivelsene rundt beholderen i fryseren. Ingen veit akkurat hvorfor det skjer, men mange har prøvd seg på teorier. Ingen har håndfaste bevis på teorien. En av teoriene er:
Sitat av pyramide
Hvorfor det? Varmt vann besitter mer energi enn kaldt vann, og det tar derfor lengre tid for energinivået i det varme vannet å komme til det punktet der det fryser.
Vis hele sitatet...
men linken til charz0r påstår jo at varmt fryser først...

Sitat av Matthiesen
For at et stoff skal komme til frysetemperatur, må det gi fra seg energi i form av varme helt til det i dette tilfellet når 0 grader celsius. Den minste differansen gir den korteste tid for endring av temperatur. At du i det hele tatt sier dette er helt riktig et "helt på viddene teit spm". Jeg skulle likt å høre diskusjonen i går, og enda bedre: siste argumentet ditt før du gikk hjem og fortsatt trodde du hadde rett.. Håper administratorene hjelper deg fra total ydmykelse, og så stenger denne tråden her.
Vis hele sitatet...
i enkelte tillfeller fryser varmt vann først... så var jo ikke heeeelt på viddene...
Sitat av The_WEB_KILLER
men linken til charz0r påstår jo at varmt fryser først...



i enkelte tillfeller fryser varmt vann først... så var jo ikke heeeelt på viddene...
Vis hele sitatet...
Dette var helt nytt for meg. Holder på å lese nå, og det var ganske interessant lesestoff. Det bør du ogås gjøre, og ikke bare vente på et norsk referat fra andre. I hvertfall skjer vanlig temperaturforandring i nesten alle tilfeller, slik at selve spørsmålet ditt, har nei som svar. Men det kan skje.
Fordamping
Når det varmeste vannet fryser til starttemperaturen til det kaldere vannet kan det ha mistet mye mer vann i form av fordamping. Det varme vannet vil fryse før det kalde vannet, men lage mindre is. Denne teorien kan ikke forklare hvorfor Mpemba effekten skjedde i lukkete beholdere hvor ikke vannet fordamper vekk.





http://math.ucr.edu/home/baez/physic...hot_water.html
Sitat av Matthiesen
Dette var helt nytt for meg. Holder på å lese nå, og det var ganske interessant lesestoff. Det bør du ogås gjøre, og ikke bare vente på et norsk referat fra andre. I hvertfall skjer vanlig temperaturforandring i nesten alle tilfeller, slik at selve spørsmålet ditt, har nei som svar. Men det kan skje.
Vis hele sitatet...
sitter å leser nå, og venta ikke på en norsk referat, bare kanskje en lettere forklaring...

var kanskje ikke så teit problemstilling alikavell...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Varmt vann fryser nokk først.
Men du! Dette er et spørsmål for kjemi-delen på WarIsPeace.
Er nok mange flere smare kjemihjerner der

Matthiesen: Det var det jeg mente, kan godt skrive et helt foredrag om dette, men vil ikke søple til nFF når vi har en egen kjemi-del som nFF linker til! Men kan godt skrive en _god_ del om dette emnet
Sist endret av Thoryllo; 3. mars 2007 kl. 12:23.
Sitat av Thoryllo
Varmt vann fryser nokk først.
Men du! Dette er et spørsmål for kjemi-delen på WarIsPeace.
Er nok mange flere smare kjemihjerner der
Vis hele sitatet...
Der ser vi en som bare hopper inn og trekker feil konklusjon. Varmt vann fryser ikke først. Det er det kalde vannet som først når frysetemperatur. MEN, noen ganger hender det at det varme vannet fryser først, dette kalles for Mpemba-effekten.
Sitat av Thoryllo
Varmt vann fryser nokk først.
Men du! Dette er et spørsmål for kjemi-delen på WarIsPeace.
Er nok mange flere smare kjemihjerner der
Vis hele sitatet...
takker skal sjekke den ut.,

Sitat av Matthiesen
Der ser vi en som bare hopper inn og trekker feil konklusjon. Varmt vann fryser ikke først. Det er det kalde vannet som først når frysetemperatur. MEN, noen ganger hender det at det varme vannet fryser først, dette kalles for Mpemba-effekten.
Vis hele sitatet...
men dette skjer jo utenfor mpemba effekten også, altså i beholdere som ikke er lukket...

en ting til anngående vann, vist jeg har vært ute å løpt, forbrent mye væske og kommer hjem, er tørst som f... kan kun drikke 1 l vann, vil det da lønne seg å drikke vann som er så lik kroppstemperaturen min som mulig eller så kaldt som mulig.?
Mener å ha lest en plass at vist man roter seg bort ute i sneen og blir tørst så skal man ikke spise snee, da dette faktsik kan føre til at du blir mer dehydrert enn hva du alt var, pga at kroppen bruker energi for å varme opp den sneen til kroppstemperatur..
Sorry til moderatorne vist dere mener dette hører hjemme i den nedlagte kjemi delen.
Jeg er ikke stor peiling på fysikk, men jeg ser at du ikke nevnte det helt. Det spørs hva du mener med å "fryse". Dersom du mener fryse til is, så er det klart det kaldeste vann som fryser til is først.

La oss si at temperaturen i omgivelsen er null grade. Og det kalde vannet er 10 grader varm og kan bare fryse ned til 0 grader. Det fryser da fryser den ned kun 10 grader, noe som ikke tar lang tid fordi det er ikke mye å gå ned.

Men et varmt vann på 80 grader i samme omgivelsen, vil fryse 10 grader ned raskere fordi det er vesentlig forskjell omgivelsen og inni vannet og enda er det langt vei å gå ned. Det går altså fortere å gå ned 10 grader for et varmt vann. Men temperaturen er da fortsatt 70 grader, og fortsatt varm. Det vil ta en god del tid før vannet fryses til is.

edit:
Ok, har ikke lest om Mpemba-effekten, så trodde jeg at det handlet om noe annet. Noe ala "Hvem kommer først, hønen eller egg?"
Sist endret av marsboer; 3. mars 2007 kl. 13:25.
Om varmt vann fryser før kaldt er jo ett veldig "overfladisk" spørsmål. Det hele henger sammen med nøyaktig hvor varmt og kaldt vannet er. Som sagt kan det i visse tilfeller skje at det varme vannet fryser først.
nei ulldott... hvis du leser det som står om det, så ser du at man rett og slett ikke er helt sikker på hvorfor det skjer i noen tilfeller. Hadde forklaringen vært så enkel og konkret som det du påstår der, så hadde man nok funnet ut av det for lenge siden.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Matthiesen
Der ser vi en som bare hopper inn og trekker feil konklusjon.
Vis hele sitatet...
Heh, omtrendt som du gjorde da du mente at det idiotisk og tro at varmt vann fryser først?

Sitat av atomet
nei ulldott... hvis du leser det som står om det, så ser du at man rett og slett ikke er helt sikker på hvorfor det skjer i noen tilfeller. Hadde forklaringen vært så enkel og konkret som det du påstår der, så hadde man nok funnet ut av det for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke i hvilke tilfeller det skjer, og ja, jeg leste artikkelen. Det jeg mente med posten min er at det ikke er noe fasitsvar på "fryser varmt vann fortere enn kaldt vann?" annet enn "kanskje". Når jeg leser min post igjen så ser jeg at jeg formulerte meg tett og sa en ting feil. Regner med at du kan se igjennom fingrene, kjære 8)
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Vann som er kokt og avkjølt vil fryse raskere enn klaldt vann, fordi det kokte vannet inneholder mindre gass (først og fremst CO2), derfor vil det kokte vannet fryse ved en litt høyere temperatur. Men effekten av dette vil være liten, slik at vi må kjøle det ned før vi begynner å sammenligne frysehatigheten.
I 1969 sendt en gymnasiast fra Tanzania et brev til New Scientist hvor han fortalte om en serie forsøk han hadde gjort som viste at varmt vann faktisk frøs fortere. Forskerne gjorde forsøkene hans om igjen, og til sin forbløffelse oppdaget de at Erasto Mpemba, som gutten het, hadde rett. Effekten omtales derfor som Mpemba-effekten. I 1996 var det en heftig diskusjon om dette fenomenet i New Scientist, og mange forskere beskrev enkle eksperimenter man kunne utføre for å vise at det var riktig, og gav gode forklaringer.
Det er ikke alltid det skjer, men når det skjer skyldes det en kombinasjon av flere årsaker. Varmt vann fordamper raskere enn kaldt vann, derfor kjøles det varme vannet raskere ned i begynnelsen. Dette medfører at i glasset med varmt vann blir det et lag kaldere vann øverst. Avkjølingen gjør at vannet blir tyngre, det synker ned og skaper en røreeffekt som holder overflaten isfri. I kaldt vann vil det raskt danne seg en ishinne på toppen, fordi is er lettere enn vann, og dette begrenser videre fordampning og dermed avkjøling.
Et annet forhold som spiller inn er hvordan man kjøler beholderne. Hvis man setter glassene på en isblokk eller i en rimete fryseboks vil det varme glasset smelte seg inn i isen. Dermed får det en større kontaktflate til isen, og vil avkjøles raskere.
Det siste som spiller inn er at vann må underkjøles før det fryser, det må bli litt kaldere enn 0°C før den første isen dannes. Så viser det seg at det må mer underkjøling til å fryse det vannet som hele tiden har vært kaldt.

Håper dette var til hjelp.
Thoryllo
Sitat av The_WEB_KILLER
takker skal sjekke den ut.,
en ting til anngående vann, vist jeg har vært ute å løpt, forbrent mye væske og kommer hjem, er tørst som f... kan kun drikke 1 l vann, vil det da lønne seg å drikke vann som er så lik kroppstemperaturen min som mulig eller så kaldt som mulig.?
Mener å ha lest en plass at vist man roter seg bort ute i sneen og blir tørst så skal man ikke spise snee, da dette faktsik kan føre til at du blir mer dehydrert enn hva du alt var, pga at kroppen bruker energi for å varme opp den sneen til kroppstemperatur..
Sorry til moderatorne vist dere mener dette hører hjemme i den nedlagte kjemi delen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen kilde på dette akkurat nå, men jeg mener jeg har hørt at relativt kaldt vann tas opp raskere enn varmt vann, derfor bør du drikke vann som har en behagelig kald temperatur. Mulig jeg er helt på viddene nå, men jeg ser for meg at det er en av årsakene til at de fleste synes kaldt vann smaker bedre enn varmt vann.

Ang snøspising: Du vil ikke bli dehydrert om du spiser snø, du vil derimot bli nedkjølt. Måten du bør gjøre det på om du vil spise snø, er å smelte den i feks en flaske du har relativt tett inntil kroppen. På den måten brukes i større grad kroppens overskuddsvarme til å smelte snøen.
Det er jo bare til å prøve da. Ta et glass med varmt vann, og ett med kaldt vann og sett i fryseren. Så kommer du tilbake av og til og sjekker..

Det høres jo mest logisk ut at kaldt vann fryser først, men alt er mulig
Sitat av Thoryllo
Vann som er kokt og avkjølt vil fryse raskere enn klaldt vann, fordi det kokte vannet inneholder mindre gass (først og fremst CO2), derfor vil det kokte vannet fryse ved en litt høyere temperatur. Men effekten av dette vil være liten, slik at vi må kjøle det ned før vi begynner å sammenligne frysehatigheten.
I 1969 sendt en gymnasiast fra Tanzania et brev til New Scientist hvor han fortalte om en serie forsøk han hadde gjort som viste at varmt vann faktisk frøs fortere. Forskerne gjorde forsøkene hans om igjen, og til sin forbløffelse oppdaget de at Erasto Mpemba, som gutten het, hadde rett. Effekten omtales derfor som Mpemba-effekten. I 1996 var det en heftig diskusjon om dette fenomenet i New Scientist, og mange forskere beskrev enkle eksperimenter man kunne utføre for å vise at det var riktig, og gav gode forklaringer.
Det er ikke alltid det skjer, men når det skjer skyldes det en kombinasjon av flere årsaker. Varmt vann fordamper raskere enn kaldt vann, derfor kjøles det varme vannet raskere ned i begynnelsen. Dette medfører at i glasset med varmt vann blir det et lag kaldere vann øverst. Avkjølingen gjør at vannet blir tyngre, det synker ned og skaper en røreeffekt som holder overflaten isfri. I kaldt vann vil det raskt danne seg en ishinne på toppen, fordi is er lettere enn vann, og dette begrenser videre fordampning og dermed avkjøling.
Et annet forhold som spiller inn er hvordan man kjøler beholderne. Hvis man setter glassene på en isblokk eller i en rimete fryseboks vil det varme glasset smelte seg inn i isen. Dermed får det en større kontaktflate til isen, og vil avkjøles raskere.
Det siste som spiller inn er at vann må underkjøles før det fryser, det må bli litt kaldere enn 0°C før den første isen dannes. Så viser det seg at det må mer underkjøling til å fryse det vannet som hele tiden har vært kaldt.

Håper dette var til hjelp.
Thoryllo
Vis hele sitatet...
TAKKER

Sitat av Padan
Jeg har ikke noen kilde på dette akkurat nå, men jeg mener jeg har hørt at relativt kaldt vann tas opp raskere enn varmt vann, derfor bør du drikke vann som har en behagelig kald temperatur. Mulig jeg er helt på viddene nå, men jeg ser for meg at det er en av årsakene til at de fleste synes kaldt vann smaker bedre enn varmt vann.

Ang snøspising: Du vil ikke bli dehydrert om du spiser snø, du vil derimot bli nedkjølt. Måten du bør gjøre det på om du vil spise snø, er å smelte den i feks en flaske du har relativt tett inntil kroppen. På den måten brukes i større grad kroppens overskuddsvarme til å smelte snøen.
Vis hele sitatet...
joda har hørt den nedkjølt biten, men også at kroppen bruker energi for å varme opp vannet vist det er for kaldt, og dette gjør jo at man forbrenner mer vann igjen... eller?
Klart varmt vann er ikke noe godt men var ute etter om det vil lønne seg å drikke vann som er ved kroppstemperatur vist man har dårlig tilgang på vann,
Det kommer vel an på om du har for lav, normal eller for høy kroppstemperatur. Dersom du har høy kroppstemperatur vil kaldt vann senke kroppstemperaturen noe som igjen fører til at du svetter mindre.
Du er min venn
niigu's Avatar
Vi gjorde faktisk et forsøk på det i Finnmark. Det var minus 36 grader og vi måtte bare teste hva som frøs først. Det viste seg å være det varme vannet.
Sitat av niigu
Vi gjorde faktisk et forsøk på det i Finnmark. Det var minus 36 grader og vi måtte bare teste hva som frøs først. Det viste seg å være det varme vannet.
Vis hele sitatet...
Sleng heller det varme vannet ut i luften når det blir skikkelig kaldt. Så daler det ned som is og sne. Og for de som måtte lure så kan man ikke gjøre det samme med kaldt vann.
Sitat av Vangen
Sleng heller det varme vannet ut i luften når det blir skikkelig kaldt. Så daler det ned som is og sne. Og for de som måtte lure så kan man ikke gjøre det samme med kaldt vann.
Vis hele sitatet...
Og med det kan man trekke den åpenbare konklusjon at det er vanndampen som gjør at varmt vann fryser fortere. Og jo - man kan gjøre det med kaldt vann, men da må man spre vannet utover en større flate. Kaldt vann har høyere masse og trenger derfor høyere avkjølingseffekt for å fryse.
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av Vangen
Sleng heller det varme vannet ut i luften når det blir skikkelig kaldt. Så daler det ned som is og sne. Og for de som måtte lure så kan man ikke gjøre det samme med kaldt vann.
Vis hele sitatet...
We did that as well Var artig.
Vi gjorde det samme som Vangen sier på Ustaoset for noen helger siden, da temperaturen var nede i -32C, kokte vi opp vann, og hev det ut i veien... Han som stod under det varme vannet som ble kastet opp i luften, fikk ikke en dråpe på seg
▼ ... over et år senere ... ▼
For de som vi ha et "fasitsvar" på dette, se vår prosjektside: http://www.robertan.com/projects/mpemba/.
Litt gammel tråd å ta opp?
Nei, så absolutt ikke.

Kjempefint at du postet den linken, syntes dette var et virkelig interessant tema!
Det er nå vel slik at varmt vann ikke fryser...
Det vil jo bli kaldt føre det blir is
Sitat av Hansemannen Vis innlegg
Det er nå vel slik at varmt vann ikke fryser...
Det vil jo bli kaldt føre det blir is
Vis hele sitatet...
Nei nei Men at vann med en høyere temperatur blir gjennomfrosset før evt. vann med lavere temperatur (Med like stor mengde vann, i like beholdere, under samme forhold).