Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2526
Hei lurer på om noen her inne kan hjelpe meg litt

Spørsmålet mitt er om noen kan komme med noen tips eller anbefalinger på hva som kunne funket mot min rygg?
Har hatt syke ryggsmerter i 2-3 år nå pga barndom kriminell livstid osv og smerten i ryggen er pysisk og er så ille at jeg ikke får sove eller slappe av i det hele tatt uten store doser mirtzapin før jeg skal sove, greit nok det men alle andre timer i døgnet jeg ikke sover er smerten der og har vært på sykehus, oss flere leger osv og ingen kan hjelpe meg eller skrive ut noe pga min tidlige rushistorikk. Røyka mye marihuana før (hasj) og det hjalp godt med smertene men blir så slapp og sløv på hasj så funker dårlig til daglig bruk fordi da får jeg ikke gjort en dritt xD er det noe noen her inne kan anbefale meg noe å prøve ut som kan hjelpe meg? Ulovlig eller lovlig gir jeg faen i da dette er så ille at jeg vil bare komme meg gjennom dagen istedet for og ha smerter 24/7.... takk for svar folkens! Setter pris på det
Har du prøvd å dra til kiroprator/naprapat?
Det kan være et godt alternativ.

Slet selv med dårlig rygg og ble tipset om å dra til kiropraktor (som da fant ut at jeg hadde skoliose)
Det hjalp noe helt ekstremt for min rygg, ikke at jeg vet for sikkert at det hjelper mot din, men verdt et forsøk.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Har du prøvd å dra til kiroprator/naprapat?
Det kan være et godt alternativ.

Slet selv med dårlig rygg og ble tipset om å dra til kiropraktor (som da fant ut at jeg hadde skoliose)
Det hjalp noe helt ekstremt for min rygg, ikke at jeg vet for sikkert at det hjelper mot din, men verdt et forsøk.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, har vært oss fysioterapeut, psykolog, kiropraktor egenthlig alt jeg har blitt anbefalt men ingen ting har funket har så føler meg så sinnsykt hjelpesløs, fått alt mulig c preparater men det har ikke hjulpet, fått kodein før og prøvd mot ryggen og det funket veldig bra, sånn som med hasj bare jeg ikke følte meg så sløv på kodein men oppegående samtidig som all smerte var borte, føler at jeg ikkr kan gjøre noe for og fikse ryggen så lurer på om bikkjebein eller noe ala det kan funke?
R.i.p 23.04.2021
Fikk utskrevet Oxynorm og tramadol/ nobligan for min kroniske ryggsmerte pga trafikkulykke i ungdomstiden .dette hjalp knall men etter noen år satt jeg igjen med både vond rygg og en sterk Opiat avhengighet. Det beste er som flaffersen skriver , prøv også meditasjon og yoga. Gjør Absolut alt du kan før du går så langt som å be legen gjøre deg avhengig av opiater. Ikke hvert det og legemiddler løser ingen problemer det bare utsetter dem. I dag er ryggen min bra og smertefri fordi jeg var så lur å begynte med meditasjon og yoga.ikke sikkert det funker for deg men gi det en kjangse, har ingenting og tape på det.
Sist endret av Tarm; 6. august 2019 kl. 22:36.
Nå er ikke jeg lege men sliter selv med en veldig vond rygg. Sliter veldig med søvn og store smerter på jobb. Har hatt det sånn i 12år. Jeg biter tennene sammen Jo vondere ryggen er jo mer plager jeg meg selv med og stå på i jobben.

Føler liksom da at det er meg som bestemmer og ikke ryggen. Funker som en psykisk boost. Men har som regel en dag i uka ca der jeg konker ut på sofaen og endelig får sovet litt men da er kroppen så utslitt at jeg tror noen kunne amputert benet mitt mens jeg sover.

Dette er jo ikke en langvarig løsning men har gitt opp og få hjelp av Norge AS.

Og gå turer på stranda og i ulent terreng kan hjelpe deg.

Eller ta kontakt med ett trenings senter og få ett opplegg på og trene ryggen. Det kan hjelpe veldig mye. Smertestillende lovlig/ulovlig er værtfall en ræva løsning. Si til ryggen din at du er sjefen.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Nå er ikke jeg lege men sliter selv med en veldig vond rygg. Sliter veldig med søvn og store smerter på jobb. Har hatt det sånn i 12år. Jeg biter tennene sammen Jo vondere ryggen er jo mer plager jeg meg selv med og stå på i jobben.

Føler liksom da at det er meg som bestemmer og ikke ryggen. Funker som en psykisk boost. Men har som regel en dag i uka ca der jeg konker ut på sofaen og endelig får sovet litt men da er kroppen så utslitt at jeg tror noen kunne amputert benet mitt mens jeg sover.

Dette er jo ikke en langvarig løsning men har gitt opp og få hjelp av Norge AS.

Og gå turer på stranda og i ulent terreng kan hjelpe deg.

Eller ta kontakt med ett trenings senter og få ett opplegg på og trene ryggen. Det kan hjelpe veldig mye. Smertestillende lovlig/ulovlig er værtfall en ræva løsning. Si til ryggen din at du er sjefen.
Vis hele sitatet...
Har vært oss psykoterapeut og fått treningsopplegg mot ryggen og fått et av personlig trener men det har ikke funket, ryggen ble selvfølgelig sterkere men smerten var der forsatt. Har prøvd yoga også men føler ikke det hjalp Noe spesielt eller var noe for meg. Skal til legen nå igjen om et par dager og snakke med han og se hva som kan gjøres, håper jeg kan finne ut av det og få vekk smerten
Anonym bruker
"Sugen Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvd tøyeøvelser?
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er flere bekjente som etter 40 år med burger og pizza har fått klare beskjeder om at noe så "enkelt" som å endre livstil er nok.
Sannsynligvis individuell sak, men diagnotisering i denne tråden kan bli litt utfordrende..
Er du aktiv og i god form ellers? Er du overvektig? Hva spiser du i løpet av en typisk dag? Hvor ofte og hvor mye spiser du? Hva jobber du med? Hvor gammel er du? Hvor lenge fulgte du treningsprogrammet før du ga opp, om du ga opp? Hva sover du på? Er madrassen din hard eller myk? Hvilken posisjon sover du som oftest i?

Skjedde det noe spesielt i tiden rundt ryggsmertene oppstod? Endring i livssituasjon eller lignende?

Jeg vet du ønsker et preparat eller medikament som skal fjerne smertene, men det er lite hensiktsmessig om roten til smertene ikke blir tatt tak i. Da bare legger du problemet på is for en stund. Du skriver at du har prøvd alt, men det må være et eller annet du har oversett, for det er noe der ute som forårsaker disse smertene. Og det er naivt å tro at det finnes piller som skal løse problemet uten at roten til problemet er identifisert.
Sist endret av pmprsrgr; 7. august 2019 kl. 01:27.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gi osteopat en sjanse, redda min nakke/rygg ingenting annet funka på. Gikk på sterke smertestillende en periode men er glad jeg hadde en streng lege for opiatavhengighet vil man virkelig unngå
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Levde med store smerter i 12-14 år hvor det å ligge i seng var uutholdelig i mer enn 3-4 timer om gangen. Præv masse forskjellig og det som fungerte best fra apoteket var Lyrica. MEN fikk en boks med Glucosamine og hva skal man si. Sjelden jeg bruker smertestillende mot ryggen lenger, nesten smertefri i 6-8 år. Tok selvfølgelig noen mnd før det begynte å fungere men jeg ga det en sjangs og angrer ikke ett sekund. Glucosamine Gold fra natures best uk er den som fungerer best for min del. Ville faktisk gitt det ett forsøk, kjenner flere som er kvitt/dempet ryggsmerter etter å ha startet med den. Jeg kan ikke si om det er glucosamine eller ett av de andre stoffene i den som gjør at en virker så bra, jeg bruker kun den siden jeg vet den virker på meg.
Har selv hatt ryggproblemer siden jeg var 15. Dobbelt skiveprolaps og trange kanaler til nervene.

Jeg begynte å trene mye ren kjernetrening og styrketrening for rygg. Har nå gått i 2 år uten ett eneste tilbakefall

For mye kiropraktor kan gjøre vondt verre. Jeg var vært der og. Er nå 38år og har for første gang rygg til og takle en fysisk hard og krevende jobb

Sitter du mye i sofa/PC stol? Det er en farlig bidragsyter.
Sist endret av Mokkasinen; 7. august 2019 kl. 07:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Har selv hatt ryggproblemer siden jeg var 15. Dobbelt skiveprolaps og trange kanaler til nervene.

Jeg begynte å trene mye ren kjernetrening og styrketrening for rygg. Har nå gått i 2 år uten ett eneste tilbakefall

For mye kiropraktor kan gjøre vondt verre. Jeg var vært der og. Er nå 38år og har for første gang rygg til og takle en fysisk hard og krevende jobb

Sitter du mye i sofa/PC stol? Det er en farlig bidragsyter.
Vis hele sitatet...
Takk for svar folkens, er aktiv på fritiden og beveger meg mye så sitter ikke bare på ræva og klager, vært oss lege nå og som anbefalt av andre her skal jeg gå videre og få utryddelse og prøve fikse ryggen nå uten medikamenter, og være rusfri er noe jeg helst vil være så begynne på sterke smertestillende osv er jeg ikke så intr i da jeg fort spiser litt for mange xD men håper dette løser seg men alt tar tid men jeg har nok med tid så lenge ryggen blir smertefri til slutt.
Har du tatt MR, kan kanskje finne ut hva som er galt. Lykke til, ryggsmerter er no herk....
Sitat av LoooK Vis innlegg
Har du tatt MR, kan kanskje finne ut hva som er galt. Lykke til, ryggsmerter er no herk....
Vis hele sitatet...
Vært å tatt mr 2 ganger de fant dessverre ingenting
Yoga hjelper mot veldig mye, jeg ville prøvd det før du begynner på smertestillende som faktisk kan gjøre livet ditt enda mer jævlig enn du har det nå.

Evt som noen andre her nevner, få et treningsopplegg spesielt for ryggen på et treningssenter.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du blitt utredet for revmatisme? Bekheterev eller liknende?
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Har selv prolaps i korsryggen og vet hvor jævlig det kan være til tider. Var helt grusomt i starten, og på dager jeg ligger for lenge i senga (fyllesjuke søndager) kan det bli ille til tider, men senga skulle også vært byttet for lenge siden.
Det første du bør gjøre er å få fastlegen din til å henvise deg til MR sånn at du finner ut hva som faktisk er galt, deretter er kirapraktor/fysioterapi eneste hjelpen du vil få (tenker da utenom medisiner) med mindre det er så ille at du faktisk må operere (da tror jeg du hadde visst det allerede.
Det som funker for meg er ene og alene svømming, crawl vel å merke. Trenger ikke noe annet, og så lenge jeg er i svømmehallen et par-tre dager i uka er jeg fullstendig fri for smerter. Svømming er også overraskende bra som trening, og jeg har erstattet alt av både kondisjons-og styrketrening med det. Du får trent hele kroppen, og slipper belastning.
Jeg sleit mye med ryggen tidligere, og det som endelig gjorde at det løsna for egen del var fysioterapi hvor de fikk tatt de mange knutene, trening for rygg + skuldre, tøye øvelser og mindfullness. Det viste seg også at ryggen og skuldrene mine ble veldig vonde fordi jeg hadde en masse greier i relasjonene mine til andre som jeg ganske konsekvent lot være å ta tak i. Om det f.eks var ting noen hadde gjort som hadde såra meg, og jeg aldri fikk meg til å si ifra om ble følelsene fysiske. Jeg ble veldig overraska selv over hvor mye det hadde å si.

Ellers er sånt som mindfullness og yoga noe man må holde på med over tid før det hjelper, og noen dager får man det ikke til så bra uansett. Hvor lenge prøvde du? Jeg synes yoga ble i overkant alternativt, så jeg liker bedre mindfullness. Det er først og fremst pusteøvelser og kroppsscanning. Pusteankeret er en app jeg liker til det formålet

Hvordan er kroppsholdningen din? Har du skuldrene og haka langt fremme f.eks? Ikke minst, har du prøvd noen tøyeøvelser for musklaturen på brystet? Det er ofte sånn at vi som har vondt i ryggen har for stram-musklatur på forsida, fordi det er mye de musklene man bruker i hverdagen.

Stresser du mye? Det er sånt man fort kjenner i ryggen. Øv deg på å senke skuldrene (både fysisk og mentalt ). Jeg tok meg i å ha skuldrene godt oppunder haka til og med når jeg slappa av i sofaen med nintendoen. Håper det ordner seg, sjukt slitsomt når ryggen er vrang