Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4616
Lurer for tiden på å kjøpe første bil og har mulighet til å se på to stk i nærområdet akkurat nå.

De to bilene er en Honda Civic og en Peugot 307, begge fra 2001. Peugoten har gått ca 90 000 og Civic ca 160 000. Begge virker velholdte. Ganske lik pris på de, et par tusen mer for Peugoten.

Peugot er også automat, større mulighet for kostbare feil?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt veldig mye at japanske biler fra den tiden er veldig holdbare biler og generelt gode kjøp. Peugot vet jeg derimot heller lite om, annet enn å ha blitt fortalt at de ruster veldig lite.

Noen som har gode råd?
Bedre å lage søk på finn of følge med over en periode, da ser du hvor fort de selger og hvilke som er oppført over markedsverdi. Honda'n vil nok være mer pålitlig med forutsetning om at den har servicehistorikk.

Sett opp en oversikt over modeller og hva de går for. Hadde prioritert en så ny bil så mulig, begge du ser på har 4 stjerner i Euro-NCAP (og denne summen deflaterer jo i forhold til nye biler). Som et eksempel har 5. gen. Golf 5 stjerner og trenger ikke være så mye dyrere enn de du ser på.
Trådstarter
Best å ta seg god tid ja. Har en mnd og to på meg enda før jeg bør ha et kjøretøy så trenger ikke akkurat hoppe på det første og beste. Hadde ikke takka nei til en Golf! Virker som mange av de tyske bilene generelt ligger litt høyere i pris enn andre tilsvarende biler, men pruting er vel alltids et alternativ.
Er det noen god grunn til bilvalget, annet enn at de er i nærheten? Prøv å se på Mazda 6 stasjonsvogn eller sedan årsmodell 2003-2005 noe sånt? Billige biler, moderne teknologi og trygge og gode å kjøre. Peugeot fra tidlig 2000 tall er jeg litt usikker på, kanskje på grunn av min fordom mot franske biler.. Legger merke til at du ikke ønsker firehjulstrekk, bakhjulstrekk, spesiell motor eller noe som helst. Da finnes det masse fornuftige og pene biler! Volvo s40 kanskje? Ikke dyre greier det heller som garantert ruller over 250.000
Bruk litt tid og ta bilen på NAF kontroll om du ikke selv har så mye peiling på bil for å sjekke rust og slikt. En kan alt for fort få problem med det om dei er kjørt mye i salt sørpa som ofte er på vinteren nå.

Honda motoren og slikt vil nok starte og gå helt fint lenge etter mye annet om den er av vanlig Honda bensin motor standard. Men ta en sjekk og sjekk at alle servicer er gjort. Og forvent noen tusen i reparasjoner uansett hva du velger i løpet av dei neste årene. (Tyske biler er ikke noe unntak der selv om dei er høyere i pris)
Trådstarter
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Er det noen god grunn til bilvalget, annet enn at de er i nærheten? Prøv å se på Mazda 6 stasjonsvogn eller sedan årsmodell 2003-2005 noe sånt? Billige biler, moderne teknologi og trygge og gode å kjøre. Peugeot fra tidlig 2000 tall er jeg litt usikker på, kanskje på grunn av min fordom mot franske biler.. Legger merke til at du ikke ønsker firehjulstrekk, bakhjulstrekk, spesiell motor eller noe som helst. Da finnes det masse fornuftige og pene biler! Volvo s40 kanskje? Ikke dyre greier det heller som garantert ruller over 250.000
Vis hele sitatet...
Ingen grunn annet enn at de er i nærheten og at jeg aller helst burde få tak i noe i løpet av sommeren. Jeg har også et generelt dårlig intrykk av franske biler, men det er jo bare basert på andres erfaringer. En kompis av meg hadde en S80, endte opp i en del utgifter på verksted for den.

Sitat av rfa Vis innlegg
Bruk litt tid og ta bilen på NAF kontroll om du ikke selv har så mye peiling på bil for å sjekke rust og slikt. En kan alt for fort få problem med det om dei er kjørt mye i salt sørpa som ofte er på vinteren nå.

Honda motoren og slikt vil nok starte og gå helt fint lenge etter mye annet om den er av vanlig Honda bensin motor standard. Men ta en sjekk og sjekk at alle servicer er gjort. Og forvent noen tusen i reparasjoner uansett hva du velger i løpet av dei neste årene. (Tyske biler er ikke noe unntak der selv om dei er høyere i pris)
Vis hele sitatet...
Ønsker en NAF-test om mulig. Synd det ikke er standard å ha en NAF-test med når man legger ut bruktbiler.

Om begge bilene ser ut til å være like velholdte, ville du anbefalt Civicen selv om den har gått nesten dobbelt så langt?
Hadde nok sett etter en bil som hadde kjørt kortere uansett. Det er stort sett kjøpers marked på bruktbil om en ser litt lenger enn bilene som er i gå avstand.

Dei fleste selger bilene sine før rundt 150 pga økningen i verkstedkostnader på dei tider.
Jeg har fått disse rådene når jeg har vært ute etter bil i samme kategori (10-15 år gammel bil, ikke så nøye med merke, lave driftsutgifter): Bensinmotor, manuell girkasse, lav km, god servicehistorikk.
Trådstarter
Takker for gode råd, tror jeg avventer en stund
Antar at begge bilene er for salg for en rimelig penge.
Ville da kjøpt peugot, fordi den har gått relativt lite.
Automat er også komfortabelt.
Tja, Honda er jo helt klart kjent for å ikke dø. Om du fortsetter å holde civicen vil holde seg lenge. Helt sikkert over 300, spørs også litt på budsjett. Og hva du er ute etter.

Men som nevnt over her, ville jeg muligens kikka litt på mazda. Ufattelig gode biler, med bra komfort og relativt moderne interiør. Samt at delekostnader/verksted er veldig kurant pris på.
Den som bare er der
tenk lite på km stand. alle slike gamle biler vil gå i stykker. Se mer på service historikk. Spør om mye deler er skiftet, mange sier at bilen deres har gått uten problemer og startet hverdag og blabla i mange år og at det er visst nok bra. Det ender som oftest opp i at du må skifte deler og ting selv. Biler som har kjørt mye har som oftest skiftet diverse deler rundt om bilen, noe som er bra for deg. Japanske biler har et litt bedre rykte enn franske, men begge bilene går som like fort i stykker. Ville sett mest på pris. er det ikke mye forskjell i pris, ville jeg spurt begge eierne av de forskjellige bilene om hvilke slitedeler som er byttet. Den som har hatt mest deler byttet ville jeg gått for, viss utseende, utstyr eller annet ikke er viktig.
Hadde styrt unna Peugeot, aldri hørt og opplevd annet en elendighet med de her oppe i nord. Hadde 2 slike biler i en bedrift jeg jobbet i en gang og ingen av dem valgte å starte opp om morgenen når det var kaldt ute. Startmotoren snurret ikke engang, og de måtte i en varm garasje noen timer før de plutselig våknet til liv igjen. Jeg ville heller valgt den andre bilen, men er du ute etter billig bilhold og du kjører lite kan du lett forholde deg til 10-15000 kroners biler som er godt brukt. Dør de så mister du aldri mer enn at du allerede har dekt opp bilkostnaden kontant fra før av å kan finne deg en ny. Ford Fiesta f eks av litt eldre årgang får du skammelig billig og de er billig i drift siden det er en micro bil.
Hva er budsjettet? Hva med ford focus/fiesta? Fantastisk gode biler til kjempe god pris. 2004 modeller som er kjørt 140 000 får du til 15000 med servicehistorikk og eugodkjenning.
På generelt grunnlag ville jeg unngått Franske biler (Peugot, Citroen, Renault). Honda er intet dumt valg, men jeg holder en knapp på Toyota når det kommer til den klassen du ser ut til å sikte deg inn på. Toyota Yaris for å være eksakt.
Forøvrig er Ford Fiesta (som nevnt ovenfor) også gode biler.
Når det kommer til automat/manuell går det mye på preferanser, men det er ikke å feie under teppet at automat gir fort kan gi veldig høye kostnader ved havari.
Konklusjon: Gå for en liten Toyota Yaris med manuell gir. Det trenger ikke koste mer en 15-20 000,- for et eksemplar som holder i mange år.
Sist endret av Klistermerke123; 18. juni 2017 kl. 14:21.
Peugeot er vel omtrent det dårligste du finner av biler og de konkurerer alltid om jumboplassen på bruktbiltester. Civic er greie biler med veldig slitesterk motor. Deler er også lett å få tak i.
For guds skyld, styr unna franske biler! Om det kun er Honda eller Peugeot det står mellom så er det som å velge mellom pest og kolera i mine øyne, men statistisk sett så er Honda mye bedre enn Peugeot. Ikke heng deg opp i alder og KM stand. Du kan kjøpe deg en 2010 modell som har gått 50.000 og fortsatt ryke på en skikkelig verkstedregning når som helst. Se heller etter biler som har bra rykte på seg, med lite kjente feil og svakheter. Toyota Avensis er vel en av de beste sånn sett. Selv så foretrekker jeg Tyske premiumbiler, men det er fordi bil er mer enn et fremkomstmiddel for meg. Hilsen bilmekaniker

Sitat av rfa Vis innlegg
Hadde nok sett etter en bil som hadde kjørt kortere uansett. Det er stort sett kjøpers marked på bruktbil om en ser litt lenger enn bilene som er i gå avstand.

Dei fleste selger bilene sine før rundt 150 pga økningen i verkstedkostnader på dei tider.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man heller skal kjøpe biler som har gått 200.000+ hvor dyre ting allerede har blitt bytta. En gammel bil med lav KM stand betyr mye småkjøring til og fra den lokale Joker'n på bygda. Det vil si at motoren såvidt rekker å bli varm, og for dem som har peiling på bil så betyr det mye slitasje. Faktisk så er en 5 år gammel drosjekjørt bil som har gått over 500.000 km nesten garantert i bedre stand enn en 15 år gammel konebil som bare har gått 100.000 km med mye småkjøring.

Drit i KM stand og alder når det kommer til en gammel bruktbil. Det har absolutt ingen betydning når det er snakk om en bil i den prisklassen. Det som betyr noe er bra sericehistorikk og at man kjøper en bil som ikke har mange kjente feil og svakheter.
Sist endret av xacto; 18. juni 2017 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som xacto er inne på skal man ikke bry seg så mye med km stand. På moderne biler sliter man ikke ut motoren før resten av bilen er skrap hvis de får den servicen de skal ha. Som regel vraker man bilene når det begynner å bli så mange feil som må rettes opp for å få dem EU-godkjent at det heller lønner seg å kjøpe noe nyere.
Trådstarter
Point taken angående franske biler. Var det inntrykket jeg hadde fra før også.

Så Toyota og Mazda fra rundt 2000 er generelt gode valg dersom man tar utgangspunkt i at servicer er fulgt?
Fiesta virker jo også greie, men jeg har til gode å se en 2004 Fiesta til 15000 som ser bra ut. Eller biler generelt til 15000 som ser bra ut. Aller helst burde jeg vel utvide horisonten litt, men akkurat det å reise flere timer bare for å se på en bil virker rimelig tungvindt. Ikke ut av ren latskap, men fordi jeg har så lite erfaring og kunnskap rundt bilkjøp og biler generelt.

Jeg har også inntrykk av at de bilene med bittesmå motorer med 60-80hk kan være litt for lite futt i når det ikke er snakk om bykjøring så de har jeg stort sett holdt meg unna, men det stemmer kanskje ikke?

Jeg vil aller helst ikke gå over 30000, men blir glad for alle kroner spart. Kan også strekke meg litt lenger, men da bør det i så fall være et bra kjøp. Bilen vil bli brukt til ca. en time pendling daglig. Jeg holder til i Vestlandsområdet, nær Haugesund, så om noen vet om noe tar jeg gjerne i mot tips!

Sitat av xacto Vis innlegg
Se heller etter biler som har bra rykte på seg, med lite kjente feil og svakheter. Toyota Avensis er vel en av de beste sånn sett.
Vis hele sitatet...
Fant tilfeldigvis en 2002-modell Avensis, men denne ligger da ute til 46000. Det virker jo relativt dyrt for så gammel bil.
Sist endret av hippitus; 18. juni 2017 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En taxikjørt Toyota Prius er heller ikke et dumt valg. Får fine 2010+ modeller for 50-60k.
Billig å forsikre, bruker lite drivstoff. Ikke la deg skremme av høy km.stand på taxikjørte biler. De har som oftest fulgt service hele veien og byttet det meste av slitedeler.
Den som bare er der
Skal du gå får en mazda eller ford, ville jeg styrt langt fra 1,6 dieselen og 1.8 og 2 literen bensin. Årstall er vel fra 2000 opptil 2010 om jeg ikke tar feil. Bensin motoren har dårlige stempelringer som gjør at di motoren bruker olje og dieselen har mye svak elektronikk. Mazda sin 1.6 bensin er en veldig bra motor som er slitesterk. 1.8 og 2 literen er en motor lagt av ford og som ble brukt i båda mazda og ford i den tiden. Mazda har kommet ut med en servicemelding der di forteller om stempelringene som er feilprodusert, så dette er ein feil veldig kurant i alle slike motorer.
Ønsker du å komme fra punkt A til punkt B kjøpe en Mercedes. Du ønsker å komme raskt kjøpe Ferrari.

Det gamle ordtak.

Jeg bor i Ukraina.