Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  264 26813
Så det programmet jeg å. Var utrolig interesant. Mye jeg visste fra før av, men også mye nye ting jeg lærte. Som bla at hasj ikke er lov i den forstand mange tror i amsterdam.
Ett program mange skulle sett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Hasj er faktisk ikke lov i Amsterdam heller.
Vis hele sitatet...
De jure? Nei. De facto? Ja. De facto i den forstand at politiet ville tape i ei rettsak om dei prøvde å straffeforfølge en bruker av hasj. Det er en prinsippforskjell der, men det er tåpelig å sammenligne med heroin i norge. Du kan bli straffeforfulgt for kjøp av brukerdose heroin i norge, og retten vil gi fellande dom. Så sammenligninga di heng ikkje på greip - som vanlig.
Legalisering av cannabis er et vanskelig tema, da det er vanskelig å tippe hva som kommer til så skje. Er det noen som har noen god statistikk på hva som har skjedd i andre land der det er lovlig?

På den positive siden så tror jeg at legalisering, men begrenset, som alkohol, kan være en løsning. Dette ville hatt følgende positive effekter:
-De som vil ta seg en rev av og til kommer ut av miljøene de idag må henge i for å få tak i det. Disse miljøen er ofte inngangsbilletten til tyngre stoffer, ikke cannabisen selv.
-Staten tjener penger istedetfor drug-lords.
-Tabuen forsvinner litt og vi kan få noe skikkelig opplysninger ut til folk slik at de kan bestemme seg selv.
-Endel sykdommer kan lindres med bruk av cannabis.

Det som kan være negativt er at noen ikke klarer å kontrollere forbruket, og havner i det jeg vil kalle cannabis-misbruk. Jeg tror ikke en joint av og til skader noen, men alt for mange havner nå i det hølet at de røyker ca. daglig. Det er absolutt ikke sunt i lengden da det ødelegger hukommelsen, dreper sosiallivet dit, gjør deg jævlig lag, og kan trigge mentale problemer.

Alt i alt tror jeg at jeg er for, da jeg ser på cannabis som mye mindre skadelig enn alkohol, på alle mulige måter. Det eneste problemet er om folk begynner å misbruke cannabis daglig, istedetfor å ha det som et rusmiddel som brukes en gang i blandt. Til sammenligning blir alkohol misbrukt veldig her i landet, på mange måter. Helgefylla er ikke en sunn måte å bruke alkohol, mens en flaske vin til maten er, i mine øyne.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bobbo
Legalisering av cannabis er et vanskelig tema, da det er vanskelig å tippe hva som kommer til så skje. Er det noen som har noen god statistikk på hva som har skjedd i andre land der det er lovlig?
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du faktisk leser hele tråden ettersom både offisielle tall, statistikk og studier har blitt presentert i denne tråden.


Jeg vil legge fram linker til noen av enkeltinnleggene her som er brukbare.

http://www.freakforum.nu/forum/showp...0&postcount=76

Noe statistikk fra Norge, men uten kilder
http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=116
svar til forrige:
http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=125

Noe dødstatistikk alkohol vs narkotika m.m.
http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=229

Noe div statistikk
http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=237

Fra en annen tråd, men: Statistikk fra Amsterdam (CEDRO rapporter) m.m.
http://www.freakforum.nu/forum/showp...8&postcount=58

Resten av tråden er vel interessant og, mye argumentering frem og tilbake.
Sist endret av Dodecha; 27. august 2008 kl. 22:39.
Gjennom flere tiår er det blitt ført hard kamp for å lovliggjøre cannabis her i landet.
68' generasjonen hadde et klart syn på saken. At cannabis er en naturlig plante som er til for og nytes . Hippiene var nærmest sikre ved at å føre nok marsjer, legge tilstrekkelig press på politikerne og lignende ville de få gjennomslag. Men slik gikk det ikke jo desverre ikke. Motargumentene var blant annet; "Vi trenger ikke enda et tilgjenlig rusmiddel ved siden av alkohol", "Hvem vil få skylden hvis cannabis blir lovlig og et enda større samfunnsproblem enn det er per idag" "Cannabis er livsfarlig og vil gjøre deg gal" Hasj er veien til tyngre stoffer" osv.

Det virker håpløst å få legalisert cannabis i vår tid. Det er jo politisk selvmord å nevne "legalisering" og ingen av de store partiene på stortinget er villig til stå for en klar legalisering per idag.

Så, jeg velger og midlertidig legge fra meg legaliseringssympatiene og konsentrere meg heller å kjempe for avkriminalisering. Det er utrolig mange fordeler for samfunnet vårt ved at cannabis blir avkriminalisert.

*Politiet og etterforskning sparer millioner av kroner, slik at de kan fokusere på andre mer viktige saker.
*Det kan bli tatt i bruk innen medisinen for å hjelpe pasienter som sliter med kroniske smerter.
*Industrihamp kan bli brukt igjen for å produsere tauverk, tekstiler, og som erstatning for trær i papirindustrien.(har selv et teppe lagd av hamp, meget robust )
*Brukeres psykiske helse skånes.
*Cannabis røykere slipper å bli kriminalisert uten at de gjør noe galt.
Fordommer, tabu og utskyvning fra samfunnet blir redusert. Man blir sosialt aksepert for den man er og det man gjør.
* Man for muligheten til å dyrke det i sin egen hage. Mange botanikere ville nok sette stor pris på en slik endring.

Jeg kan jo nevne et land som har avkriminalisert cannabis. I Spania ble cannabis avkriminalisert 1983. Noen årsaker til dette var at i Spania var narkotiatrafikken ut av kontroll, og det ville være lettere og skille mellom lette og tyngre stoffer på denne måten.
Loven fungrer slik at man kan dyrke inntil 2 planter i sin egen hage og politiet ignorerer besittelse av hasj opptil 5 gram.


Sitat av Petter Pan

Kan forøvrig nevnes at jeg, med en _betydelig_ andel av den norske befolkning i ryggen er mot legalisering.
Hasj er og forblir et narkotikum i mine øyner. Kan nevnes at jeg selv har prøvd det, og at jeg foretrekker alkoholrus.
Jeg kan ikke bekrefte dette, men personlig tror jeg at virkningen på hasj varierer fra individ til individ, og at enkelte vil tåle dette bedre en andre. Norge har nokk alkiser, om vi ikke skal ha en haug med junkier og.
Vis hele sitatet...
Petter Pan:

-Grunnen til at cannabis defineres som narkotikum er jo selvsagt fordi det er ulovlig. Alkohol var jo også å regne for narkotikum under forbudstidene i USA på 20,-tallet.

-Det er jo forsåvidt bra at du i denne sammenhengen har prøvd cannabis, slik at du ikke går i en diskusjon uten å ha erfart det i seg selv. Hvis du foretrekker alkohol fremfor cannabis er det deg om det, smaken er som baken.

-Jeg misliker sterkt at du omtaler meg og andre her på forumet for "junkier". Selv bruker jeg å røyke cannabis en sjelden gang i godt vennelag. Og myten om at hvis man har brukt cannabis så vil det direkte føre til tyngre stoffer vil jeg si meg sterkt uenig med. Eksempelvis har så å si alle sprøytenarkomane brukt cannabis gjentatte ganger, men de har sannelig drukket alkohol også, så det er bare svada. Man er da født med muligheten til å velge og det er ingen som tvinger deg til "teste" ut div. stoff. Det er ene og alene opp til deg selv, og man kan ikke klandre andre for sine egne handlinger.
De fleste av oss er vel for enkeltpersonens frihet her ?
Det blir en dobbelmoral i det hele rundt legalisering, diverse miljøer ville forsvunnet om jeg kunne kjøpe hasj'n min på apoteket. Vinningskriminalitet rundt dette ville forsvunnet betraktelig, samfunnets syn på og ruse seg generelt ville blitt forbedret. Oser jo av propaganda her, men men. Vil påstå at det er flere positive sider enn negative i cannabisens ståsted.

Cannabis-polet.no
Sitat av nikita
Jeg er imot. Det er påvist at hasj er for mange en inngangsbilett til tyngre stoffer, jeg sier ikke for alle.

En annen ting er at flere fjortisser vil begynne med det. Det vil føre til flere tyngre rusmisbrukere (fordi de gjerne dropper skole etc for å ruse seg som fører til at de havner i et miljø som kan ha uheldig påvirknig på dem).

Samfunnet er til for å beskytte de svakeste. Det gjør man ikke ved å legalisere hasj og andre narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Nå ga jeg deg KP med et uhell. Men grunnen til at hasj blir sett på som inngangs biletten til tyngre stoffer er pga. at de fleste som røyker cannabis er med i et kriminelt miljø. og i disse miljøene blir det ofte brukt andre rusmidler, dvs. at det blir lettere å få tak i disse rusmidlene noe som gjør at enkelte går videre på andre saker. Men hvis Cannabis blir legalisert så slipper folk å gå inn i det kriminelle miljøet for å få tak i cannabis. Dvs. at de som begynner å ruse seg på cannabis etter det er blitt legalisert som oftest ikke vil ha kontakter til å fikse tyngre stoffer. Jeg er personlig for legalisering av både det brune og det grønne
Sitat av slashdot
De jure? Nei. De facto? Ja. De facto i den forstand at politiet ville tape i ei rettsak om dei prøvde å straffeforfølge en bruker av hasj. Det er en prinsippforskjell der, men det er tåpelig å sammenligne med heroin i norge. Du kan bli straffeforfulgt for kjøp av brukerdose heroin i norge, og retten vil gi fellande dom. Så sammenligninga di heng ikkje på greip - som vanlig.
Vis hele sitatet...
Som vanlig er dine innlegg basert på synsing og ikke fakta. Mulig du har brukt narkotika i Amsterdam og ikke ble tatt, men du kan ikke overføre dine personlige opplevelser på virkeligheten. Har du i det hele tatt sett programmet?

Til din opplysning er det ikke ofte at heroinmisbrukere i Oslo blir straffeforfulgt for kjøp av en brukerdose. Dette er av praktiske hensyn for politiet, samt politiske signaler om prioritieringer for politiet. Uavhengig av jussen.

Nøyaktig det samme har skjedd i Amsterdam, slik jeg forsto programmet. Politiske signaler og praktiske vurderinger hos politiet har ført til at kjøp og bruk av hasj INNE PÅ COFFEESHOPENE ikke blir straffeforfulgt. Uavhengig av jussen.

Hvis du ikke klarer å at det er likhetstrekk gjør du deg rett og slett dummere enn du er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Til din opplysning er det ikke ofte at heroinmisbrukere i Oslo blir straffeforfulgt for kjøp av en brukerdose. Dette er av praktiske hensyn for politiet, samt politiske signaler om prioritieringer for politiet. Uavhengig av jussen.

Nøyaktig det samme har skjedd i Amsterdam, slik jeg forsto programmet. Politiske signaler og praktiske vurderinger hos politiet har ført til at kjøp og bruk av hasj INNE PÅ COFFEESHOPENE ikke blir straffeforfulgt. Uavhengig av jussen.
Vis hele sitatet...
Eg anbefaler at du leser litt på wikipedia:
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands#Non-enforcement
However, a policy of non-enforcement has led to a situation where reliance upon non-enforcement has become common, and because of this the courts have ruled against the government when individual cases were prosecuted.
Vis hele sitatet...
Mao: nederlandske domstoler har sagt at folk ikkje kan straffeforfølgast for bruk. I norge har eg ikkje fått med meg at domstoler har avvist saker om kjøp av brukerdoser, og politiet gir regelmessig forelegg for bruk av cannabis i Norge.

Eg står fast på mitt: De facto er cannabisbruk legalisert i nederland, sjølv om det ikkje er de jure legalt.
Sitat av Wikpedia igjen
In the Dutch courts, however, it has long been determined that the institutionalized non-enforcement of statutes with well defined limits constitutes de facto decriminalization. The statutes are kept on the books mainly due to international pressure and in adherence with international treaties.
Vis hele sitatet...
Altså - nederlandske domstoler har sagt de facto dekriminalisering er politikken. Det er totalt forskjellig fra norsk politikk.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av tjobbey
Jeg kan jo nevne et land som har avkriminalisert cannabis. I Spania ble cannabis avkriminalisert 1983. Noen årsaker til dette var at i Spania var narkotiatrafikken ut av kontroll, og det ville være lettere og skille mellom lette og tyngre stoffer på denne måten.
Loven fungrer slik at man kan dyrke inntil 2 planter i sin egen hage og politiet ignorerer besittelse av hasj opptil 5 gram.
Vis hele sitatet...
Og per i dag er Spania landet hvor nesten all narkotikaen fra Sør-Amerika kommer inn i Europa.

Sitat av Splendid
De fleste av oss er vel for enkeltpersonens frihet her ?
Vis hele sitatet...
Jeg vil anta at de færreste EGENTLIG er det.
Man vil f.eks. ikke at en enkeltperson skal ha frihet til å ta livet av/skade andre mennesker når og hvor de vil. Du syntes kanskje eksempelet er hårreisende og stigmatiserende, men hvis du skal argumentere med et så bredt begrep må du være forberedt på å forsvare det.

I sannheten er friheten vi alle nyter i dag et konstruert begrep ut i fra hva som gagner majoriteten av innbyggerne. Det er også slik det bør være i et sivilisert samfunn.
Sitat av nso
Og per i dag er Spania landet hvor nesten all narkotikaen fra Sør-Amerika kommer inn i Europa.
Vis hele sitatet...
Kan jo være andre grunner til det enn at Spania har avkriminalisert cannabis. Mesteparten av kokainen som smugles til Europa går via Vest-Afrika først grunnet lav levestandard, dårlig infrastruktur og høy korrupsjon. Raskeste veien til Europa blir da Spania og Portugal, og ettersom det er blitt smuglet alt fra flyktninger til cannabis der de siste tiårene blir det jo ganske logisk at også kokainen går den veien.
Kom på en teori jeg tenkte ut, om hvorfor et herlig stoff som Cannabis ikke hadde blitt legalisert enda:

Vel, siden cannabisrusen er psykoaktivt, vil det få mennesker til å bli mer bevisste på seg selv, på mennesker rundt, på samfunn og struktur. Man setter seg mange problemstillinger, og kommer opp med mange gode konklusjoner, under en cannabisrus. Dette er konklusjoner og livsoppfatninger som får personen til å lure på hva faen er vitsen? Altså, man innser hvor idiotisk mange ting ved samfunnet og privatlivet faktisk er. Dette er ting man sansynligvis ikke reflekterer over, om man ikke røyker cannabis(med mindre man er sånn av natur), man lever rett og slett bare livet sitt som man har blitt lært å leve det.

Av den grunnen tror jeg at Cannabis ikke er legalisert. Men det er striktly min egen teori, kanskje ikke den mest gjennomtenkte, men jeg synes den faktisk er ganske realistisk.

Og ja, jeg røyker Cannabis, så du kan lure på hvordan jeg kom inn på den teorien
vet dette kom lenge etter diskusjonen men tror aldri i livet blir cannabis lovlig i norge
fordi at hasj er i dag et ulovlig rusmiddel, og fjortissene som prater om hasj, men ikke tør bruke det for at det ulovlig og de tror politiet spaner på hvert eneste hasjsalg i norge får hasjen plutselig nesten kjørt i fanget sitt pga legalisering som vil føre til at mange slutter på skole, mange dropper det som myndighetene kaller ''livet''/the american dream(blir vel the norwegian dream hehe) som hus familie utdanning jobb bil osv. og man kan heller ikke tro at hvis legalisering skulle skje, at det da forsvinner som rusmiddel fra rusmiljøene og likestilles med alkohol på sekundet(det hadde etter mine antagelser tatt opptil tre generasjoner), det blir fortsatt i miljøene, sant nok det at man ikke må inn i miljøene for å få tak idet da men fjortisser har en tendens til å bli tiltrukket av miljøet og kontrakulturen i det, så hva skjer da?


fjortissene får enda tak i hasjen bare JÆ*LI* mye mer av det og de går etterhvert lei av det og sier:lyst å prøve kokain fleinsopp amfetamin heroin etterhvert

selv om man mener at det ikke er noe problem, så er det et stort prblem statistisk sett

bare for å få avklart noen ting som kan misforstås så:
1. mener ikke at man ikke kan røyke å gå på skole jobbe eller drive et liv, men mynighetene tenker ikke på hva du(sikter ikke mot noen spesielle) og dine kan og greier men hva landsfolket kan og greier

2.hehe jeg mener ikke at alle som røyker er fjortisser referer til hasjrøykere i denne tråden som fjortisser fordi de er det mest sentrale innen legalisering

3.dette er mine meninger men ikke mitt synspunkt, det er regjeringens synspunkt

4. ALT jeg har skrevet statistisk, og er ikke imot hasj på noen måte sitter her skev som fa** selv nå.


dette ble veldig rotete vurderte om jeg skulle poste an eller ikke men den er for lang til å ikke
Sitat av mr.kilmister
vet dette kom lenge etter diskusjonen men tror aldri i livet blir cannabis lovlig i norge fordi at hasj er i dag et ulovlig rusmiddel(...)
Vis hele sitatet...
Alkohol har tidligere vært forbudt i Norge, mens cannabis har blitt lovlig omsatt på norske apoteker. Go figure!

Sitat av mr.kilmister
(...)og fjortissene som prater om hasj, men ikke tør bruke det for at det ulovlig og de tror politiet spaner på hvert eneste hasjsalg i norge får hasjen plutselig nesten kjørt i fanget sitt pga legalisering som vil føre til at mange slutter på skole, mange dropper det som myndighetene kaller ''livet''/the american dream(blir vel the norwegian dream hehe)
Vis hele sitatet...
Dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Ikke tørr bruke det fordi det er ulovlig? Så du tror altså at dersom det ble lovlig, så ville alle disse "fjortisene" begynne rett på pipa?
Ved en legalisering så får de det jo ikke kjørt rett i fanget. Man må da mest sannsynlig, og idéelt sett oppsøke ett eget utsalgssted kun for dette stoffet, og dette vil ikke være mer synlig enn det er i dag. Du har vel tatt en gåtur i Oslo de siste årene?

Sitat av mr.kilmister
(...)som hus familie utdanning jobb bil osv. og man kan heller ikke tro at hvis legalisering skulle skje, at det da forsvinner som rusmiddel fra rusmiljøene og likestilles med alkohol på sekundet(det hadde etter mine antagelser tatt opptil tre generasjoner), det blir fortsatt i miljøene, sant nok det at man ikke må inn i miljøene for å få tak idet da men fjortisser har en tendens til å bli tiltrukket av miljøet og kontrakulturen i det, så hva skjer da?
Vis hele sitatet...
Det du sier om at enkelte blir tiltrukket av kriminelle miljøer er jo riktig, men det er ikke alle kriminelle miljøer som driver med narkotika. Dersom du mener at det er cannabis som tiltrekker seg disse menneskene, så har jeg gleden av å informere deg om at dette iallefall vil falle bort ved en legalisering, da disse ungdommene ikke trenger å besøke "hasjmiljøet", og følgelig vil bli spart for å utøve eventuelle kriminelle handlinger i samlag med de "narkomane".

Og ja...hvor mange mister ikke hus, familie, barn pga. f.eks alkohol?

Sitat av mr.kilmister
(...)fjortissene får enda tak i hasjen bare JÆ*LI* mye mer av det og de går etterhvert lei av det og sier:lyst å prøve kokain fleinsopp amfetamin heroin etterhvert
Vis hele sitatet...

Du generaliserer alt for mye. Så klart er det noen som går videre til sterkere stoffer, enten det var etter første joint, rullings eller øl, noe som forbudet i seg selv medvirker til da man ofte kan risikere å bli tilbudt andre stoffer når man drar på bønnejakt.

Sitat av mr.kilmister

selv om man mener at det ikke er noe problem, så er det et stort prblem statistisk sett

bare for å få avklart noen ting som kan misforstås så:
1. mener ikke at man ikke kan røyke å gå på skole jobbe eller drive et liv, men mynighetene tenker ikke på hva du(sikter ikke mot noen spesielle) og dine kan og greier men hva landsfolket kan og greier
Vis hele sitatet...
Myndighetenes oppfatning av cannabis er basert på propaganda fra mektige personer og konserner. I dag finnes det en hel del husholdningsprodukter, og produkter brukt i industri som er dyrere, mindre effektivt og mer forurensende enn hva cannabisplanten kan tilby... Det er grådighet og frykten for ett produkt som er såpass overlegent og rimelig å fremstille, som i bunn og grunn er skyld i hele forbudet. Takket være USA og FN.

Sitat av mr.kilmister
2.hehe jeg mener ikke at alle som røyker er fjortisser referer til hasjrøykere i denne tråden som fjortisser fordi de er det mest sentrale innen legalisering
Vis hele sitatet...


Sitat av mr.kilmister
3.dette er mine meninger men ikke mitt synspunkt, det er regjeringens synspunkt
Vis hele sitatet...
Er ikke mening og synspunkt det samme?

Sitat av mr.kilmister
4. ALT jeg har skrevet statistisk, og er ikke imot hasj på noen måte sitter her skev som fa** selv nå.
Vis hele sitatet...
Ja, tenkte jeg det ikke...

Sitat av mr.kilmister
ette ble veldig rotete vurderte om jeg skulle poste an eller ikke men den er for lang til å ikke
Vis hele sitatet...
Du kunne kanskje spart oss..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er for!

I Nederland: I forhold til i USA er prosenten av alle som bruker cannabis gått ned med 40%.
Kriminaliteten har gått ned, Folk får rett og slett bedre stoff pga legalisering. I USA har 85% av befolkningen prøvd cannabis på ett eller annet tidspunkt i livet, 50% av folk i fengslene er inn pga dop, og 80% av disse er kun inne pga CANNABIS og CANNABIS alene!!! Er dette riktig? bruke millioner av dollar, politiets tid og ressurser og ikke minst sårt trengt fengsels plass? Ikke bare dette men mange fengsler i USA er PRIVATE, slik at jo fler de burer inne, jo mer penger får de av staten... Dette er kanskje litt sidetracking, men dette er FORTSATT ikke riktig!

EDIT: Det er ikke riktig og penalisere mennesker for bruk av planter, sopper, cannabis, og urter... Jeg syns det er brudd av personlig frihet... Alkohol og Tobakk dreper kanskje 600 000 mennesker i USA årlig, mens herion alene dreper ca 10 000... (Herion og Cocaine er klart de dødeligste dopa på markedet). Mennesker som har sittet inne pga cannabis har ogsaa VELDIG vanskelig og finne jobb pga rullebladet... Er alt detet riktig?

Data er hentet fra Dokumentaren "American Drug War", og selv om dte kanskje ikke er 100% sikkert, da doukemntaren er litt subjektiv, er det temmelig riktig.