Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5300
Kjøpte bruktbil, og betalte 70k. Skulle hente den, men eier endret planene og hadde det travelt så fikk ikke prøvekjørt den mer enn noen meter.

Kontrakten sier at sum er 70k. Da påstår eier at jeg har fått rabatt fordi det ble slengt med en skiboks uten lås som fungerer(ikke opplyst i annonsen ang lås) Kommer hjem (50 mil) og clutchen knirker. Tar kontakt med eier og sier fra om at dette skulle stått i annonsen samt andre ting eier ikke har opplyst om. Eier sier jeg kan heve kjøpet. Tar med bilen på verksted og får ordnet clutch, men verksted sier at bilen har understell full av rust. Verksted estimerer dette til 10k ca.

Kjøpte bilen fordi jeg måtte ha en fort og stolte på eier vedrørende feil.

Nå vil eier jeg skal betale omreg på 5000, selv om det ikke står i kontrakt. Hva blir rett?
Sist endret av StellaWild; 30. april 2019 kl. 00:08.
Det er kjøper som skal betale omregistreringsavgigt, så dersom ikke annet er oppgitt i kontrakt, er det du som kjøper som må stå for omregistreringsavgiften.
Og rust i understell hadde du sett om du la deg ned og så på bilen før du kjøpte den.. Clutchen kan du ha en sak på hvis det er noe ordentlig galt med den, men ikke hvis den kun knirker ��

Men eier sier du kan heve kjøpet? Gjør det da vel, hvis du ikke er fornøyd.
Sist endret av plexern; 30. april 2019 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I kontrakten står det totalsum på 70k, og selger sa at jeg ikke skulle betale omreg. Jeg får nå ikke tak i selger, og får heller ikke opphevet kjøpet.

Men omregistreringen må betales. Er det noen måte å unngå dette på? Har allerede en bil med mangler (vet jo ikke hva mangler teller som i forhold til hva som ble opplyst i salgsannonsen) men det er informasjon jeg mener selger holdt tilbake for meg.

Fant denne:

https://www.skatteetaten.no/person/a...il/eierskifte/

Kan omregistrering unngåes?
Hørtes jævla shady ut, hadde hevet kjøpet fort som f. Ta med deg en som kan bil neste gang. Hadde styrt unna en bil med mye rust selv.
Omreg og omreg avgift kommer du ikke unna. Med mindre du hever kjøpet, men da må du la bilen stå.
Jeg får jo ikke tak i selger. Selger svarer ikke på mine henvendelser og forsikring og bil står på meg. Jeg vet jo ikke hvor mye rust det er, men det ble jo estimert kostnader til i hvertfall 10k.

Jeg stolte på selger når selger sa det ikke var noe feil med bilen og standard fasen «bilen selges som den er»

Eks: https://www.klikk.no/motor/bil/brukt...lfella-2924966

I kontrakten står dette spesifisert:

«Det følger av kjøpsloven § 19 at det kan foreligge mangel ved bilen selv om bilen er solgt «som den er». I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpsloven § 19.
Dersom kjøper ønsker å fraskrive seg alle rettigheter til å gjøre eventuelle mangler ved bilen gjeldende overfor selger, må partene skrive følgende tekst i feltet nedenfor:
«Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.»

I feltet ble det ikke skrevet noe.

Hva med linken jeg postet over om avskriving av omreg. avgift?

Sitat av plexern Vis innlegg
Og rust i understell hadde du sett om du la deg ned og så på bilen før du kjøpte den.. Clutchen kan du ha en sak på hvis det er noe ordentlig galt med den, men ikke hvis den kun knirker ��

Men eier sier du kan heve kjøpet? Gjør det da vel, hvis du ikke er fornøyd.
Vis hele sitatet...
Hvem legger seg under en bil og sjekker når eier sier det ikke er rust? Ikke jeg i hvertfall, og jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter.

Foreslo en NAF test etter kjøp der vi spleiset, men selger nektet på det.

Første gang jeg kjøper av privat, sist kjøpte jeg privat med av en mann som jobbet hos en forhandler og alt gikk kjempebra og jeg betalte bomregninger som kom i ettertid i påvente av eierskifte.
Sist endret av StellaWild; 30. april 2019 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hvem legger seg under en bil og sjekker når eier sier det ikke er rust? Ikke jeg i hvertfall, og jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter.

Foreslo en NAF test etter kjøp der vi spleiset, men selger nektet på det.
Vis hele sitatet...
Er vel helt vanlig å inspisere en bil når man kjøper brukt. Man finner flere lister på nettet på hva man burde kikke etter.

Forsåvidt så burde det ringt en bjelle når han nektet på NAF-test, hadde iallefall selv reagert på dette.
kjedelig streiting
Skriv et formelt brev til selger der du krever kjøpet hevet og at selger står for omkostninger. Stadfest at du ønsker svar innen 14 dager eller noe sånt. Hold all kommunikasjon skriftlig. Når det gjelder rusten høres det merkelig ut når verkstedet stadfester at den er full av rust under og at det vil koste ca 10 000 å fikse dette. Enten underpriser de seg, evt. er det overflaterust, eller så må du ha funnet verdens billigste verksted. Juridiske krangler kan dog koste mye tid og penger, så vil påstå at det kan lønne seg å inngå et rimelig kompromiss dersom det er mulighet for det.
Litt knirk og rust må man regne med når man kjøper bruktbil. Men til 70k burde den være av nyere modell i det minste. Vanlige er at kjøper betaler omregistrering med mindre eier spesifiserer annet i kontrakta. Og at du forhasta deg med å kjøpe bilen istedet for å komme tilbake en annen dag det var bedre tid for inspeksjon og prøvekjøring er strengt talt din skyld ikke selgers. Kjøper man brukt er risikoen STOR for å måtte påkoste reperasjoner innen de første månedene, kanskje året om du er heldig. Det er noe man må lære seg i å ta i betraktning ved brukthandel og for å minske faren for den smellen så tar man med seg en bilsakskyndig og inspiserer bilen nøye inni utapå over og under.

Men ja man har vel rett til å heve kjøp innen 14 dager, eller senere ved grove feil og mangler selger burde opplyst om. Dette vil nok ikke falle inn under som det, men heller som normal bruksslitasje. Regner med at du er NAF medlem? Hør med dem først om du har lyst til å ta dette videre, men ærlig talt brukt er brukt så man kanke forvente strøken bil. Er også allmennkjent at bruktbil selgere kan være noen sleipinger, har blitt lurt selv, men det er kjøpers ansvar å inspisere godt nok, de fleste selgere fraskriver seg ansvaret ved å skrive at bilen selges "som den er" i kontrakten.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hvem legger seg under en bil og sjekker når eier sier det ikke er rust? Ikke jeg i hvertfall, og jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter.

Foreslo en NAF test etter kjøp der vi spleiset, men selger nektet på det.
Vis hele sitatet...
Veldig mange.
Det er en grunn til at det, uten unntak, anbefales å ta med en bruktbil til mekanikker før man kjøper.
"Selges som den er" betyr, i praksis, at det er ditt ansvar å se åpenbare feil og mangler. Dersom du slurver eller rett og slett ikke har kompetanse til det så er det fortsatt på deg.
NAF-test etter kjøp har ikke selger noe som helst med. Bilen er jo da din allerede og du har overtatt ansvaret for den.
Sitat av StellaWild Vis innlegg

Kan omregistrering unngåes?
Vis hele sitatet...
Ja hvis bilen har stått på tidligere eier i mindre enn to måneder.
Har du ikke fått noe regning så gjør du nok heller ikke det. Da hadde du måtte betalt den for å få den omregistrert.
Sitat av StellaWild Vis innlegg


Hvem legger seg under en bil og sjekker når eier sier det ikke er rust? Ikke jeg i hvertfall, og jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter.

.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som ikke (bortsett fra deg da) som ikke sjekker bilen for rust før man kjøper?
Folk kan finne på å si de utroligste ting for å få solgt ting.

Og hvis man er uskikker så rådfører man seg gjerne med folk først, eller får med noen til å se på bilen når man kjøper.
Klart du titter under bilen for å se om det er rust, jeg spør ikke engang selger om slikt hvis jeg kjøper bruktbil men å kjøpe bruktbil er heller ikke noe du gjør uten å vite hva du bør sjekke/spør om
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Men i alle dager da. Du har jo kjøpt deg en bruktbil, ikke en ny bil. Noe smågreier vil det alltid være på en bil som er brukt.

Rust til 10.000 kr er ingenting. Har verkstedet spesifisert hvilke deler under bilen som lider av dette rustangrepet? Hvor gammel er bilen? I og med at du betalte 70 for den, så antar jeg den har noen år på nakken. Da ville det vært rart om det ikke fantes antydning til overflaterust under bilen. Så og si alle biler i Norge som brukes på daglig basis hele året har noe overflaterust etter å ha vært på veien et par år. Om ikke det er i bærende elementer, eller alvorlig angrep, noe det neppe er med tanke på prisoverslaget, så ser jeg ikke problemet. Bilen er tross alt brukt.

At clutchen knirker kan være så enkelt som at vaieren til pedalen er tørr og må fuktes litt. Om clutchen tar der den skal ta, og ikke er unødvendig slitt, så er det ikke noe problem. Dessuten er clutch en slitedel som man jo må regne med å bytte på et eller annet tidspunkt. Det er slikt man ser etter når man prøvekjører bilen.

Jeg tenker vel at du har gjort en hel kurrant handel her, det er ikke snakk om noen voldsomme mangler ut ifra det du nevner, men om selger vil la deg heve kjøpet så er det bare å kjøre på. Er du fornøyd med bilen utover de tingene du har nevnt her inne, tenker jeg at du i grunnen ikke har så mye å klage over.

Omregistreringsavgift er alltid kjøper sitt ansvar, om ikke annet er avtalt spesifikt. De fleste bilforhandlere inkluderer dette i prisen som en service til kundene sine, men når man handler privat er det normalt at ny eier får den regningen i posten fra SVV i etterkant av handel.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Foreslo en NAF test etter kjøp der vi spleiset, men selger nektet på det.
Vis hele sitatet...
Dette er det rødeste flagget jeg har sett. Løp derfra, fort, og ikke se deg tilbake!

Det er en grunn til at han nektet på det, og det har du nå funnet ut. Og du burde bedt om testen FØR du kjøpte.

Det er en grunn til at JEG ikke kjøper bil privat.
Selger nekter nå å ta bilen tilbake, skrev til selger at jeg ønkset å annulere kjøpet.

Sitat av Wipeout Vis innlegg
Hvem er det som ikke (bortsett fra deg da) som ikke sjekker bilen for rust før man kjøper?
Folk kan finne på å si de utroligste ting for å få solgt ting.

Og hvis man er uskikker så rådfører man seg gjerne med folk først, eller får med noen til å se på bilen når man kjøper.
Vis hele sitatet...
De stressa salget så innmari opp, og endret avtalen. Ja, vet det er min feil som ikke sjekket for rust. Men veksted sier at bilen ikke tåler en vinter til uten rustbehandling, og selger sier at det er jo rart dette har oppstått etter et år (siden sist bilen var på service.) Bilen er dog kun brukt i innlandet. Selger tviler det verkstedet har sagt, men likevel fraskriver selger seg ansvar for å i det hele tatt han noen form for kunnskaper med bil.
Sist endret av StellaWild; 9. mai 2019 kl. 12:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Selger nekter nå å ta bilen tilbake, skrev til selger at jeg ønkset å annulere kjøpet.



De stressa salget så innmari opp, og endret avtalen. Ja, vet det er min feil som ikke sjekket for rust. Men veksted sier at bilen ikke tåler en vinter til uten rustbehandling, og selger sier at det er jo rart dette har oppstått etter et år (siden sist bilen var på service.) Bilen er dog kun brukt i innlandet. Selger tviler det verkstedet har sagt, men likevel fraskriver selger seg ansvar for å i det hele tatt han noen form for kunnskaper med bil.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det din feil at du ikke sjekker produktet du kjøper. Bilen ble jo ikke sendt usett i postkassen.

Du får alltid motparten til å høres ut som kriminelle tyver. "DE STRESSA SALGET SÅ INNMARI!" - "JEG RAKK IKKE SJEKKE UNDER BILEN"

Du kan ikke fly rundt å kjøpe brukte ting og ha null peiling på en dritt, og klage på hvert eneste kjøp du er misfornøyd med.

Du vet jo ikke engang hva du klager på engang. Du bare gjengir det verkstedet har fortalt deg.

Den dag idag har du enda ikke tatt en titt under bilen
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Du får alltid motparten til å høres ut som kriminelle tyver. "DE STRESSA SALGET SÅ INNMARI!"
Vis hele sitatet...
Ja, men hun fant dem vel ikke på facebook og instagram så da er de sikkert det også.

Men ja, er virkelig ingen kan "stresse et salg" med mindre du selv er villig til å gjøre et hastekjøp.
Hev kjøpet. Bli ferdig med denne idioten som har forsøkt å lure deg.
StellaWild's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Selvfølgelig er det din feil at du ikke sjekker produktet du kjøper. Bilen ble jo ikke sendt usett i postkassen.

Du får alltid motparten til å høres ut som kriminelle tyver. "DE STRESSA SALGET SÅ INNMARI!" - "JEG RAKK IKKE SJEKKE UNDER BILEN"

Du kan ikke fly rundt å kjøpe brukte ting og ha null peiling på en dritt, og klage på hvert eneste kjøp du er misfornøyd med.

Du vet jo ikke engang hva du klager på engang. Du bare gjengir det verkstedet har fortalt deg.

Den dag idag har du enda ikke tatt en titt under bilen
Vis hele sitatet...
Virker litt småkriminelt å selge en bil som ikke står i overenstemmelse med salgsannonsen, det må jeg si, ja.
Har tittet under bilen, men man kan jo ikke forvente at alle skal ha kunnskap om alt til enhver tid, så her må jeg faktsik kunne stole på at fagfolk vet hva de snakker om.
Unødvendig av deg å være nedlatende uansett!!

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Ja, men hun fant dem vel ikke på facebook og instagram så da er de sikkert det også.

Men ja, er virkelig ingen kan "stresse et salg" med mindre du selv er villig til å gjøre et hastekjøp.
Vis hele sitatet...
Saklig. Much? Seriøst? Skjønner at dette er et forum for freaks, men de tendensene dine begynner å ligne veldig på kvinneguiden. Man må få lov til å stille et spørsmål om ting..
Sist endret av StellaWild; 10. mai 2019 kl. 11:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Hva slags forsikring har du? I kljderer den rettslig hjelp så kontakt forsikringen din å hør. Har du NAF medlemskap kontakt også dem.

Kan sende klage med krav om annullering av handel eller dekning av feil på bilen de ikke fortalte om. Selger er pliktig til å fortelle om alle feil. Det kreves ikke at kjøper er kyndig for å klage

Det som blir skrevet over her er direkte nedtslende mot deg

Kjøpsloven krever ikke at kjøper er ekspert. Den krever derimot at selger skla opplyse om alle feil.er det fler feil enn selger har fortalt om skal han rette skaden, Evt heve kjøpet

Du kan sende en klage om å rette feilen eller heve kjøpet. Gi han 7-14 dager på å svare. Får du negativt svar eller ikke svar kak du sende klage videre til forbrukerrådet.