Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5735
Fungere lock picking eller er det bare i filmer og spill. Ser på nyheter få folk som bruker det, skulle nesten tro det ikke virke
Ja det funker.
Det skal nevnes at slik det fungerer på film og spill ofte ikke ville fungert i virkeligheten da det mangler verktøy eller viser at det er mye lettere en hva det er.

Du kan kjøpe treningssett på ebay som har en gjennomsiktig lås så du kan se hva som foregår inne i låsen.
http://www.lockwiki.com/index.php/Lo...ng#Lockpicking
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Konseptet fungerer jo, men på samme måte som "hacking" er det ofte veldig mye "artistisk frihet" (dvs bullshit) i måten det blir framstilt på i film, spill og andre medier. Moderne låser er ofte vanskelige å dirke opp, men det lar seg gjøre noen ganger.
Vanlige hengelåser og sånt tar deg noen sekunder og lockpicke. Kjøp deg picklocking utstyr og en lås som du kan se igjennom så lærer du deg sjappt og lockpicke en lås. hus låser og andre låser er vanskeligere men fortsatt mulig. finnes til og med lockpick pistol, du stapper tingen i låsen og trykker på en knapp og den gjør jobben for deg. den lager endel lyd så ville ikke brukt det på andre sine hus.
Sitat av rudson88 Vis innlegg
Fungere lock picking eller er det bare i filmer og spill. Ser på nyheter få folk som bruker det, skulle nesten tro det ikke virke
Vis hele sitatet...
Det kalles å dirke på norsk. Og ja, det fungerer utmerket. Men som påpekt over er det en del låser du bare kan gi opp. Skaff deg en crappy hengelås, kjøp et lite dirkesett på nettet og les deg opp litt (eller se noen slike nymotens jutjubevideoer som ungdommen har tatt slik til sitt bryst). Det er ganske morsomt, og på enkle låser gpr det overraskende fort å få teknikken.

Sitat av sinder22 Vis innlegg
Vanlige hengelåser og sånt tar deg noen sekunder og lockpicke. Kjøp deg picklocking utstyr og en lås som du kan se igjennom så lærer du deg sjappt og lockpicke en lås. hus låser og andre låser er vanskeligere men fortsatt mulig. finnes til og med lockpick pistol, du stapper tingen i låsen og trykker på en knapp og den gjør jobben for deg. den lager endel lyd så ville ikke brukt det på andre sine hus.
Vis hele sitatet...
Dill.
Du må fortsatt sette låsen under spenn, akkurat som når du dirker på tradisjonelt vis. En dirkepistol er for alle praktiske formål et nyttig alternativ til å rake, og noen ganger fungerer den som en bump key. Jeg har en slik en liggende i kjelleren, og den lager ikke spesielt mye lyd heller. Noen forsiktige klikkelyder bare. Jeg anser den som en komplisert dirk. Forøvrig er det også feil å si at alle vanlige hengelåser er trivielle. Det er de absolutt ikke. Det finnes hengelåser du bare kan glemme, og mange av de ser små og uskyldige ut. Men skikkelig billige, dårlige, crappy drittlåser som er Made In Taiwan - ja, de er oftest greie å dirke.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. mai 2018 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det kalles å dirke på norsk. Og ja, det fungerer utmerket. Men som påpekt over er det en del låser du bare kan gi opp. Skaff deg en crappy hengelås, kjøp et lite dirkesett på nettet og les deg opp litt (eller se noen slike nymotens jutjubevideoer som ungdommen har tatt slik til sitt bryst). Det er ganske morsomt, og på enkle låser gpr det overraskende fort å få teknikken.



Dill.
Du må fortsatt sette låsen under spenn, akkurat som når du dirker på tradisjonelt vis. En dirkepistol er for alle praktiske formål et nyttig alternativ til å rake, og noen ganger fungerer den som en bump key. Jeg har en slik en liggende i kjelleren, og den lager ikke spesielt mye lyd heller. Noen forsiktige klikkelyder bare. Jeg anser den som en komplisert dirk. Forøvrig er det også feil å si at alle vanlige hengelåser er trivielle. Det er de absolutt ikke. Det finnes hengelåser du bare kan glemme, og mange av de ser små og uskyldige ut. Men skikkelig billige, dårlige, crappy drittlåser som er Made In Taiwan - ja, de er oftest greie å dirke.
Vis hele sitatet...
Alle hengelåser eg har prøvd har vert veldig lette og åpne. Ville ikke brukt en bump key, det ødelegger jo låsen og lager endel lyd. skal du bryte deg inn en plass så vill du jo ikke lage masse lyder. Den dirkepistolen eg hadde lagde veldig mye klikke lyder hver gang eg trykte på den så ville ikke brukt det på en lås som ikke er min egen. Det finnes ingen henge låser som du ikke kan dirke idag, Det finnes noen som dem påstår ikke er mulig. men ta og sjekk de låsene du tror er umulig. dem har metoder og verktøy til og dirke alle låser der ute. til og med den låsen som dem nettopp slapp ut som skulle være " umulig " og dirke. men dem har allerede funnet en løsning.
Blomzterkasse
Jeg lager bare en nøkkel som passer. Først ser jeg hvilken lås det er så finner jeg en nøkkel som nesten passer, så tilpasser jeg den. Aldri har en lås hindret meg i å åpne en dør
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Alle hengelåser eg har prøvd har vert veldig lette og åpne. Ville ikke brukt en bump key, det ødelegger jo låsen og lager endel lyd.
Vis hele sitatet...
Bump key øydelegg ikkje låsen. Det vil lage eit lite merke, og slite litt på låsen. Men med mindre du bruker bump key dagleg på ein lås er i praksis slitasjen neglisjerbar.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
skal du bryte deg inn en plass så vill du jo ikke lage masse lyder.
Vis hele sitatet...
Eit dunk er ikkje høyrbart over lang avstand, og ikkje spesielt uvanleg lyd heller. Eg hadde ikkje tenkt over det om det kom eit dunk frå gangen i blokka, for å sei det slik.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Det finnes ingen henge låser som du ikke kan dirke idag, Det finnes noen som dem påstår ikke er mulig. men ta og sjekk de låsene du tror er umulig. dem har metoder og verktøy til og dirke alle låser der ute. til og med den låsen som dem nettopp slapp ut som skulle være " umulig " og dirke. men dem har allerede funnet en løsning.
Vis hele sitatet...
Det finst låser som er såpass vanskelige at det i praksis er redusert til akademisk øvelse der du har mykje utstyr tilgjengeleg og låsen pent fastspent foran deg.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Alle hengelåser eg har prøvd har vert veldig lette og åpne.
Vis hele sitatet...
Da har jeg en Abloy 350 liggende til deg. God fornøyelse.
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Ville ikke brukt en bump key, det ødelegger jo låsen
Vis hele sitatet...
PISSPREIK.

Sitat av sinder22 Vis innlegg
og lager endel lyd. skal du bryte deg inn en plass så vill du jo ikke lage masse lyder. Den dirkepistolen eg hadde lagde veldig mye klikke lyder hver gang eg trykte på den så ville ikke brukt det på en lås som ikke er min egen.
Vis hele sitatet...
Litt lyd lager de. Men jeg tror du overdriver litt. Og muligens har litt feil fokus.


Sitat av sinder22 Vis innlegg
Det finnes ingen henge låser som du ikke kan dirke idag, Det finnes noen som dem påstår ikke er mulig. men ta og sjekk de låsene du tror er umulig. dem har metoder og verktøy til og dirke alle låser der ute. til og med den låsen som dem nettopp slapp ut som skulle være " umulig " og dirke. men dem har allerede funnet en løsning.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette spesifikt hengelåser? I såfall vil jeg nemlig anføre at selve låsen som sitter i en hengelås kan brukes andre steder også. I ei dør, f.eks. Vil du ha en solid hengelås som kan åpnes med husnøkkelen din, så koster det deg en snau tusenlapp hos låsesmeden. Den vil være eksakt like lett eller vanskelig å dirke som låsen du har på utgangsdøra siden det da sitter samme type sylinder i den.

Nå. Finnes det folk som kan dirke skikkelige dimplelåser? Ja. Sikkert et dusin på verdensbasis, minst! For alle praktiske formål er slike låser imidertid umulige å dirke. Er det noen som har tatt abloydesignet? I såfall vil jeg gjerne se en kilde på det, for meg bekjent er det ingen som har klart de ennå.

Sitat av Insaine Vis innlegg
Jeg lager bare en nøkkel som passer. Først ser jeg hvilken lås det er så finner jeg en nøkkel som nesten passer, så tilpasser jeg den. Aldri har en lås hindret meg i å åpne en dør
Vis hele sitatet...
Personlig foretrekker jeg å peke trepinnen min på den og hviske 'alohomora'.

Sitat av Insaine Vis innlegg
Jeg lager bare en nøkkel som passer. Først ser jeg hvilken lås det er så finner jeg en nøkkel som nesten passer, så tilpasser jeg den. Aldri har en lås hindret meg i å åpne en dør
Vis hele sitatet...
Personlig foretrekker jeg å peke trepinnen min på den og hviske 'alohomora'.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. mai 2018 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har interessert meg i låser og metodene for å åpne de en stund.
Det finnes flere måter å åpne en lås på, dirking er en av de.
Innenfor dirking har du jo flere måter å dirke på, single pin picking, raking, osv.

Mange hengelåser kan shimmes dersom de ikke bruker kulelagere for å holde sjakkel på plass, noen kan også bypasses, vet at noen av Abus sine har vært utsatt for dette endel.
Dette er mer tydelig på billigere låser, da ser man også at låsen kan åpnes ved å overløfte alle pins, dette får man også egne verktøy til, ligner på en liten kam.
Ellers finnes det også flere metoder for forskjellige låser, noen er modellspesifikke(svakheter og type lås avgjør dette) men en gjenganger jeg feks ser på kodelåser er at de som regel kan dekodes, selv om produsenten setter ut feller (false gates) og lignende.

Ser bumpkey er nevnt, på mine låser gir dette minimalt med slitasje hvis det gjøres riktig.

Ser at det blir litt teit skrevet med så mange engelske uttrykk, men sånn ble det nå.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Personlig foretrekker jeg å peke trepinnen min på den og hviske 'alohomora'.
Vis hele sitatet...
Det han sikter til kalles impressioning og er minst like vanlig som dirking når det gjelder åpning av låser uten å besitte en originalnøkkel..
Veldig vanlig praksis nedover i Europa, blandt annet danske låsesmeder benytter denne teknikken ofte med høy suksessrate.
Gjør hjemmeleksa di før du sitter å refererer til Harry Potter, du er tross alt Crew her og burde holde deg for god til sånt..
Sist endret av El MunchoGrande; 13. juni 2018 kl. 20:11.
Skulle gjerne sett noen dirke den låsen her:

https://www.youtube.com/watch?v=7JpfkGAuhV8

Oppgradert versjon, men første videoen forklarer best:
https://www.youtube.com/watch?v=5J2rwawhZWI
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skulle gjerne sett noen dirke den låsen her:

https://www.youtube.com/watch?v=7JpfkGAuhV8

Oppgradert versjon, men første videoen forklarer best:
https://www.youtube.com/watch?v=5J2rwawhZWI
Vis hele sitatet...
Går med bump key. Vet ikke om det kan kalles dirking?
Sitat av Odd Vis innlegg
Går med bump key. Vet ikke om det kan kalles dirking?
Vis hele sitatet...
Du mener det går på V.2 også?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du mener det går på V.2 også?
Vis hele sitatet...
Leste litt feil, trodde begge klippene var av samme lås.

Nei, du har rett! Den der blir nok vanskelig ja.
Ja det fungerer, men det blir nok veldig sjelden brukt i praksis av tyver. Tyver er ikke akkurat de skarpeste skjeene i skuffen som regel for å si det slik, og det er både enklere og raskere å klippe av en sykkellås, eller kappe en hengelås med vinkelsliper eller dra den istykker med en skiftenøkkel, eller å borre opp en dørlås fremfor å finne frem dirkesettet og begynne å fikle.

En tyv er jo heller ikke bekymret for at det vises at han har vært inni huset etter at han har vært på innbrudd eller at sykkellåsen ligger klippt i to på bakken etter at han har stjålet en sykkel.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av JRF Vis innlegg
Tyver er ikke akkurat de skarpeste skjeene i skuffen som regel for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Du vet at det finnes folk som lever stort av innbrudd og tyveri?
Du vet de som ikke bruker utbytte på sitt neste knarkskudd.

De som lever av tyveri er nok en del smartere enn det du tror.
Sist endret av Trollanon; 20. juni 2018 kl. 20:46.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skulle gjerne sett noen dirke den låsen her:

https://www.youtube.com/watch?v=7JpfkGAuhV8

Oppgradert versjon, men første videoen forklarer best:
https://www.youtube.com/watch?v=5J2rwawhZWI
Vis hele sitatet...
Den originale ble dirket med lockfoil. Vet ikke om det går på den nye også.
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Du vet at det finnes folk som lever stort av innbrudd og tyveri?
Du vet de som ikke bruker utbytte på sitt neste knarkskudd.

De som lever av tyveri er nok en del smartere enn det du tror.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at 99% av tyverier og innbrudd gjøres av østeuropeere, og noen narkiser her i landet så tviler jeg på at det er noe særlig med profesjonelle Nordmenn som lever livets gode dager på å stjele ting.

En ting er å stjele saker, en ganske annen ting er å omsette tyvegodset, også hvitvaske pengene etterpå. Å selge masser av dyre saker på finn vekker nok fort oppmerksomhet hos politiet. Og for å hvitvaske pengene man tjener på dette må man ha ett eller annet firma og opplegg som er egnet for slikt.

For en ganske oppegående Nordmann er det nok enklere og mindre risikabelt å tjene greit på helt lovlig vis.
I see you...
NAPse's Avatar
Innbruddstyver angriper gjerne helt andre sikkerhetsmekanismer enn låsesylinderen på inngangsdøra, uavhengig om de er profesjonelle bander eller den lokale narkisen som bryter seg inn i halv-rus/kraftige abstinenser.

Vinduer er mye enklere å angripe dersom man ikke bryr seg om at innbruddet skal være usynlig, og det er det jo gjerne ikke dersom man stjeler stæsj i bygget. For disse handler det mer om å være raskere enn utrykningstiden til vektere/politi, samt å ikke bli sett av tilfeldige forbipasserende/naboer.

Dirking, bumping og impressioning fungerer absolutt på de fleste låser. Disse angrepene er dog mer aktuelt for hobby-dirkere, låssmeder, politi og andre som har behov for å komme seg inn uten at det kan sees.

Ta det med en klype salt. Jeg klarer ikke finne noen statistikk på hvilke metoder som vanligvis brukes ved innbrudd, men jeg vil absolutt tro at innbruddstyver benytter en enklere type angrep. </ansvarsfraskrivelse av bombastiske påstander>
Sitat av NAPse Vis innlegg
Dirking, bumping og impressioning fungerer absolutt på de fleste låser. Disse angrepene er dog mer aktuelt for hobby-dirkere, låssmeder, politi og andre som har behov for å komme seg inn uten at det kan sees.
Vis hele sitatet...
De gangene jeg har vært borti låsesmeder så har heller ikke de funnet frem dirkesettet. Timesprisen deres er nok tross alt dyrere enn en ny låsesylinder.

Så de gangene jeg har låst meg ute fra leiligheten har det første de har gjort vært å finne frem drillen og borre ut låsen, også sette inn en ny.
Er det snakk om hengelåser kjøp deg en Ramset pistol. da slipper du noen gang tenke på det noe mere.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av NAPse Vis innlegg
Dirking, bumping og impressioning fungerer absolutt på de fleste låser. Disse angrepene er dog mer aktuelt for hobby-dirkere, låssmeder, politi og andre som har behov for å komme seg inn uten at det kan sees.
Vis hele sitatet...
Politiet har både pistol til dirking og egne ansatte spesielt trent på dirking. De kommer seg nok inn usett hvis de vil. Skaff kamera med varsling på mobil for å sikre deg mot dette. Usikker på om politiet kommer seg inn hvis det er kodelås.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Den originale ble dirket med lockfoil. Vet ikke om det går på den nye også.
Vis hele sitatet...
Finner ikke noe fornuftig "lockfoil" via det store orakelet. Kan du hjelpe. Ble nysgjerrig :-)
Se på denne fyren her, jeg kan ikke en dritt om dirking men blir like fasinert av han og ser på alle videoene hans...

https://www.youtube.com/channel/UCm9...8W8JigLoZOh6FQ
Har nå sett en del av Lockpicking Lawyer på YouTube. Utrolig bra forklart og hvor "enkelt" det er å åpne selv de dyrere låsene. Anbefales.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kan anbefale låsdirking som en minihobby. Man kan komme i skade for å bruke en del cash på låser å kødde med, men det er en behagelig, taktil type ting å holde på med, og det er ganske tilfredsstillende å knekke en ny lås for første gang. Selve verktøyene koster ikke store slanten for helt akseptable startersett fra Kina ol.
Bare aldri øv på en lås i bruk. Regel nr 1.
Var ikke jævlig morro å ringe lokale låssmed for tips når dirken brakk i inngangsdøra..
Jeg fikk fiska den ut, men aldri igjen ��