Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3199
Hei. Jeg skulle ønske jeg kunne ha postet denne tråden anonymt, da noen her kommer sikkert til å le og tenke "for en taper", "jævla drittsekk", "han der har mista det" osv osv. Det er helt greit, men jeg håper til syvende og sist at du vil prøve å forstå ting fra min side og gi meg tips til hjelp.

Først vil jeg bare si: jeg er faktisk en veldig god gutt og en god person, og vært slik helt ifra jeg var liten. Jeg liker å dele ting, ønske folk velkommen i gruppen, dele gaver og alt den biten. Jeg vil også si at jeg er en "ta fra de rike og gi til de fattige typen".

Helt fra da jeg har vært liten, har jeg vært borti blant folk som "har bedre ting enn meg", det vil si, bedre telefon, klokke osv. osv. Gjennom årene har det så vokst en "sjalu" type av meg.

En av mange som virkelig har gjort meg sjalu: når jeg har jobbet hardt for ting, f.eks. at jeg brukte flere timer på fotball trening om dagen for å komme inn på A-laget, mens han andre fyren som brukte 1 time maks kanskje, kom inn istedenfor meg. Jada, han hadde kanskje talentet inne som gjorde at han kom over mål streken istedenfor meg, men jeg er vokst opp med den verdien og filosofien at "hard work pays off", at du gir alt, og får vertfall en gevinst for det som til syvende og sist gjør deg fornøyd. Jeg er så takknemlig og glad for at disse spillerne jeg "Konkurrerte med" da jeg var liten ingen har kommet langt i fotballen(her ser du et eksempel på hva som gir meg glede)

Over til skole og studie: Det var selvfølgelig alltid han ene cockye jævelen i klassen, som bare trengte å møte opp til timene og aldri trengte og lese, han kunne bare sitte hjemme å game istedenfor å lese til eksamen som alltid gikk ut med A og B, mens jeg som kunne lese i 1 uke i strekk og måtte droppe Gaming klarte å krige meg til en C eller B. Forskjellen her er at han eller de folkene var gode venner av meg, slik at jeg ikke ble eller er "sjalu" på dem i dag i motsetning til de jævlene på fotball banen.

For å ikke snakke om noen av de drittsekkene jeg havnet i beef med på ungdomsskolen, som på grunn av at dem hadde storebrødre (jeg har ikke storebrødre) kunne leke deilig, og jeg kunne så og si aldri yppe med dem. Noen av dem har det gått bra med i ettertid og jeg har faktisk god kontakt med dem og kan av og til møtes og ta en pils hvis anledningen tilsier det. Men noen av dem gikk det veldig skeis med og dem har det ikke godt i dag (Nyter jeg dette? Ooh yes som jeg gjør).

Over til damer: Hun virket som en veldig god jente, da må jeg være god gutten, vise gode sider av meg for å få henne. Jeg fikk henne til slutt, men gjett om det var tungt å leve et dobbelt liv, jeg trodde jeg hele tiden måtte være god, droppe alkohol og alt det for å beholde henne. Men hva skjedde til slutt? Jeg fant ut at jeg var "alt for snill", og skulle vært en mer badboy mot henne, da hadde jeg kanskje beholdt henne idag også. Uff som jeg hater denne kvinnen, skulle det hende at hun kræsjer i en bil ulykke og går bort, så skal jeg være den første til å le fremfor å bli lei meg, det lover jeg dere. Igjen var dette enda et eksempel på at "hard innsats ikke holder helt inn".

"Ta deg et år i forsvaret, du kommer ikke til å angre, det er stort pluss på CVen! Ta deg en utdanning, det kommer til å hjelpe deg så langt i livet": Dette gjorde jeg selvfølgelig også, med oppfordring fra familie og nære venner. Alt er fullført, jeg har mitt eget selskap jeg har startet som til nå har gått veldig bra, og en god jobb ved siden av. Men tro meg, dette har ikke gjort meg så lykkelig som jeg trodde. Det er mange jobber som andre fikk før meg(med dårligere karakterer, og uten førstegangstjenesten) som jeg ikke fikk, hvor urettferdig er ikke det? Eller hva med han fyren borti i gata som hadde null ambisjoner i livet, som nå har blitt stein rik, kjøpt seg flere leiligheter osv. uten å svette for det pga han kjøpte bitcoin tidlig, solgte litt drugs på siden eller hva han enn gjorde. Uff som jeg misunner den j*velen, jeg har svetta så mye 90% av livet som han har slækka, og han har 7 ganger bedre goder enn meg. Jeg skulle bare gjort det samme as..

Disse eksemplene er bare noen få av veldig mange scenarioer som gjør at jeg sitter med mye sjalusi og hat inni meg.


Det er akkurat som når man skal klatre opp et fjell, du klarte akkurat ikke å nå toppen selv om du klatret klatret og klatret. Jeg orker neppe å prøve igjen. Det er slik jeg føler det, og jeg begynner å komme til et punkt i livet hvor jeg bare gir faen i alt og alle.

Det var det jeg hadde for nå, noen vil sikkert bare lese dette og se på som underholdning, men for meg var det viktig å lufte ut litt tanker, og jeg føler meg mye bedre nå Gjerne kritiser meg og si "hva faen tror du at du er", "du aner ikke hvor godt du egentlig har det" osv., men jeg håper også jeg kan få litt tips til å fjerne dette ondsinnede hatet jeg har inni meg, for til syvende og sist, så er jeg en veldig god person .

Da stikker jeg på trening, og håper at når jeg er tilbake så har jeg fått en god del tips
Fin dagbok
Tips: Finn noe du er flink til, og jobb med det. Selvtillit er stikkord her.
Drit i om naboen har fiksa seg cash og penger, det er ikke det du trenger.
For alt vi vet kan han være deppa og kjip.

Alt handler om at du finner din indre lykke, og ikke bry deg om andre.
New generation
colakork's Avatar
Mannen..

Livet er urettferdig og sånn vil det alltid være. Tapere forblir tapere og vinnere vinner.

Spill med kortene du har, bruk dem smart og lær av feilene dine. Kanskje du får noe utav det. (Kanskje om 1år, kanskje om 30år..)

Tapere kan ha det jæævlig godt dem også, bare respekter the game/learn the game.

Husk:
-Klø dem som klør deg på ryggen, med lidenskap og ORDENTLIG godvilje.

-Ikke gi til dem som bare krever.

-Gi glede til dem som gleder deg(!!!!!!!!)

-Vær så giftig du vil/kan uten å virke gal mot dem som er ekle direkte/passivt mot deg. (ikke la all dritten bygge seg opp)
Det ligger mye på selvtillit akkurat det, men du må slutte å sammenligne deg med andre. Naboen din er rik av å sitte på ræva, hva så? På hvilken måte angår det livet ditt?

Se denne.

"I would much rather, much rather everybody here look up to me by the way I treat other human beings, not by what I achieved professionally"
Sist endret av esselte12; 25. januar 2020 kl. 13:05.
Jeg synes det er fint at du vil lufte tankene dine og fortelle andre om det som plager deg! Jeg har ett forslag og det er å oppsøke en profesjonell å snakke med om akkurat disse tingene, psykolog enten privat eller via fastlege. Det kan selvfølgelig bli totalt skivebom litt avhengig av hvem du havner hos, men bare kanskje det kan være med på å gi deg et annet perspektiv og en bedre forståelse av hvorfor du er som du er og tenker slik du gjør?
Sist endret av bruisepristine; 25. januar 2020 kl. 13:05.
Du sammenlikner deg med andre og klarer ikke å glede deg over andres suksess. Du blir heller aldri fornøyd med det du selv oppnår fordi da flyttes bare målposten foran deg. Jeg tror mange har det sånn, selv om du virker litt ekstrem.

Det første du kan begynne med å innse, er at folk stort sett ikke får som fortjent. Hardt arbeid er bra og gir resultater, men hovedtrekkene i livet er ganske tilfeldige. Noen får kreft, noen vinner i lotto og noen får vannplaning midt i en sving. Det finnes ikke noe karmaregnskap i universet som ordner opp.

Det spiller uansett ikke noen rolle, for problemet ditt er ikke ytre faktorer, men selvbildet ditt. Når man går rundt med et ego i underskudd så trenger man konstant påfyll av bekreftelse utenfra. Det er et håpløst prosjekt, fordi det aldri blir nok. Det er alltid noen/noe som er enda bedre. Det er vanskelig å ha gode relasjoner også, når du ikke har et overskudd å gi av. Kjærlighet og vennskap må være fundert i et slikt overskudd, ikke i behovet for å fylle et tomrom. Du må nok jobbe innover skal du bli fornøyd med livet ditt. Det kan du gjøre alene, ellers går det jo an å få hjelp til det også.
Sist endret av *pi; 25. januar 2020 kl. 13:09.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Man kan ikke bli hva man vil, og de fleste hendelser i livet er basert på tilfeldigheter. Ta deg sammen og lær deg å verdsette det du har! Føyer til at det står mye større respekt av en som har strevet for å nå sine mål, enn en som kjøpte en kryptovaluta tidlig (mener nå jeg).
Trådstarter
Haha hvor typisk er ikke det: En fyr jeg har mislikt lenge av ulike årsaker, fant jeg nettopp vant 250 000kr på tipping igår. Det oppsumerer vel alt....

Uansett, takk for mange fine svar, jeg skal lese og reflektere på dette Hvis det hjelper å oppsøke terapaut eller psykolog, så er jeg åpen for å gjøre dette.
Kanskje det er på tide å se innover istedenfor å sitte og konstant fokusere utover på andre.

Hvis jeg gikk ut i verden og saumfarte livene til alle jeg mislikte ville jeg sikkert funnet noe å gremme meg over jeg også, men jeg tenker aldri på dem en gang.
Det beste du kan gjøre er å kjøre din egen greie, hvis du har det greit med deg selv her og nå i din hytte på 10m2, hvorfor bry seg om at naboen eller en som var en pikk på barneskolen har en hytte på 15m2?
Du sammenligner ditt indre sjels liv med andres ytre fasade, for alt du vet er de like miserable som du er selv om de har mer. Forhåpentligvis ikke.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Kanskje det er på tide å se innover istedenfor å sitte og konstant fokusere utover på andre.

Hvis jeg gikk ut i verden og saumfarte livene til alle jeg mislikte ville jeg sikkert funnet noe å gremme meg over jeg også, men jeg tenker aldri på dem en gang.
Det beste du kan gjøre er å kjøre din egen greie, hvis du har det greit med deg selv her og nå i din hytte på 10m2, hvorfor bry seg om at naboen eller en som var en pikk på barneskolen har en hytte på 15m2?
Du sammenligner ditt indre sjels liv med andres ytre fasade, for alt du vet er de like miserable som du er selv om de har mer. Forhåpentligvis ikke.
Vis hele sitatet...
This ^


Husk, at det er alltid noen som har det bedre eller værre en deg. Slutt å fokuser på alle andre å tenk mer på hva som gjør deg glad! Å ikke minst hva du har fått til i livet!

Det er folk der ute som er lamme fra hode og ned, der er folk der ute i verden som har absolutt ingenting av utdanning/hjem osv osv, and the list goes on..

Nei du trenger ikke å skamme deg over problemene dine å du er ikke en drittsekk fordi du tenker slik, men du bør fikse opp i dem slik at det ikke tar så mye unødvendig tid å energi fra deg :-)
Sist endret av HectorX; 25. januar 2020 kl. 16:55. Grunn: Skrivefeil
jamen yolo da.
luni's Avatar
Kanskje kan det hjelpe å fokusere mindre på materielle goder. Du snakker stort sett om velstand, karriere og penger.
Som mange har påpekt handler materiell velstand i varierende grad om hardt arbeid, og i stor grad om flaks, tilfeldigheter og bakgrunn. Det er derimot ikke den eneste måten å ha det bra på. Å leve et aktivt og spennende liv omgitt av folk man er glad i, kan gi like mye glede som vinkjeller og en Porsche. Det vil også gi status og respekt, så lenge man omgir seg med ålreite mennesker. Men å glede seg over ikke-materielle verdier krever et annet fokus enn du synes å ha. Hvorfor tror du du er så opphengt i dette? Har du vokst opp i et miljø med mye fokus på sånt eller er det andre grunner?

Du påstår du er en god person, men er du egentlig det? Du spilte snill ovenfor en dame, og syntes dermed du hadde gjort deg fortjent til henne, nesten som om hun var en eller annen premiegris? Hadde dere noe felles? Hadde hun noen annen grunn til å være sammen med deg enn at du oppførte seg pent? Og var det egentlig kjærlighet når du så lett kan ønske henne død?

Hvis man er snill bare for å oppnå noe så er man ikke spesielt snill. Ikke er det gitt at man er en spesielt spennende person å henge med heller, hvis man bare går rundt og fører regnskap over hvem som har hva her i verden. Kjemp deg ut av hatbobla og få deg noen nye interesser. (Terapi eller bare å snakke med venner om det kan nok hjelpe her.) Vær grei mot folk fordi alle er like mye verdt, og du skal se at verden behandler deg mer ålreit tilbake. Kanskje får du ikke den belønningen du drømmer om akkurat nå, men når du ligger for døden så vil du sette mye mer pris på at du hadde et liv fylt med venner og opplevelser enn en skarve kvart million fra tipping.
Livet er urettferdig. Hvis du mener det ikke skal være det og at du fortjener bedre så skjønner jeg at du blir frustrert. Som nevnt av andre her, ikke mål deg selv etter andre. Virker som du har et enormt fokus på alt som ikke er eller har gått som du vil. Har du ikke noe du faktisk er fornøyd med? Er det ikke bra at du er en hardtarbeidende fyr, med eget selskap, god jobb, god i fotball, har fullført førstegangstjenesten osv?

Tror du hadde tjent mye på å prate med noen profesjonelle. Er ikke sikkert det er så mye som skal til for å få et annet perspektiv på ting.
Det er veldig mye gode tips og råd her inne allerede, så jeg skal spare meg for repetisjon.

Det jeg likevel vil si er at hvis du er så hardtarbeidende som du sier, så vit at det også krever en del arbeid å skulle lære seg at verden ikke er helt rettferdig. Alt handler ikke om å jobbe hardt, men også jobbe smart. Kanskje naboen din tjente seg styrtrik på Bitcoin, men han investerte jo ihvertfall i det før det gikk til himmelsk. Det var et smart valg. Har du noen gang hørt at styrketrening handler nesten like mye, hvis ikke mer, om teknikk enn hvor mye du faktisk tar i? Eller at å bygge muskler handler like mye om diett som det gjør om trening?

Verden er ikke drevet på rå arbeidsstyrke, og de fleste tilfeller så er de mest fysisk slitsomme yrkene oftest de dårligst betalte også. Verden er rett og slett urettferdig. F.eks. så kan du kan ta høyere utdanning innen ledelse og jobbe ekstremt hardt for å få en lederstilling, eller så kan du arve pappas gamle jobb i firmaet. Slik er verden satt sammen, og jo snarere man innser at verden er urettferdig, jo tidligere lærer man seg å leve med det og fokusere på det positive i den.
Du får mye sånne "slutt å tenke sånn", "slutt å føle sånn" -råd her nå. Det har jeg begrenset tro på, for du vet åpenbart godt at fokuset ditt er feil, men du klarer ikke å snu det. Jeg tror du må lete ett lag under alt det der, og der vedder jeg en femtilapp på at det handler om deg, ikke eksen eller naboen eller han fyren fra ungdomsskolen som kom for lett til det.

Først en læresetning: Ingen følelser gjør deg snill eller slem. Følelser er kun informasjon om behov du har. Noen følelser er derimot ganske vonde å kjenne på, så da prøver man å holde dem unna. Det kan du foreksempel gjøre med å kjøre på med en annen og sterkere følelse oppå, som når man reagerer på redsel ved å bli sint. Når du føler dette du kaller hat (sterkt ord!) og sjalusi mot andre, prøv å ikke kritisere deg selv for det. Aksepter at du føler det og lytt etter hva det er som ligger under der. Det er følelsen som ligger under som forteller om det egentlige behovet ditt, det er det du må prøve å dekke. Tristhet trenger trøst, redsel trenger trygghet, skam trenger aksept. Dette er ting du både kan gi deg selv, og innrette deg for å få dekket av andre. Du har prøvd å respondere på de ytre følelsene ved å prøve å hevde deg og å vinne, og du ser jo godt at det ikke funker. Det gjør deg ikke tilfreds, for det er ikke det som er behovet ditt. Det er bare en avledning fra det det egentlig handler om.

Edit: Nå høres det kanskje ut som jeg anbefaler den samme fokusendringen som jeg i utgangspunktet ikke hadde tro på. Forskjellen er i hovedsak å ikke prøve å skru av eller fjerne deg fra disse følelsene, men heller utforske hva de bunner i.
Sist endret av *pi; 25. januar 2020 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg

Det første du kan begynne med å innse, er at folk stort sett ikke får som fortjent. Hardt arbeid er bra og gir resultater, men hovedtrekkene i livet er ganske tilfeldige. Noen får kreft, noen vinner i lotto og noen får vannplaning midt i en sving. Det finnes ikke noe karmaregnskap i universet som ordner opp.
Vis hele sitatet...

Igår kom den triste beskjeden om at den legendariske Basketball-spilleren Kobe Bryant døde i helikopter flystyrt sammen med sin datter og noen andre folk. Selv var jeg ikke helt i hugga NBA fan og ikke fulgt så mye på han som spiller, men mannen hadde en fantastisk personlighet og kjempet blant annet for kvinners rettighet i idrett. Sender kondolanser til de pårørendes (også de andre i helikopter styrten) sin familie.

Når en sånn nyhet som dette kommer, føles mine "problemer" helt håpløse, og jeg lurer på hva er det i det hele tatt jeg klager over? Dette er en god tankevekker og jeg er egentlig bare ekstremt takknemlig for at jeg får våkne hver dag, komme meg ut å jobbe, ha tak over hodet og spise og bruke tid med de jeg er glad i.

Ta vare og bruk tiden godt med de dere er glad i, plutselig ut av det blå så kan livet snus på hodet.
Sist endret av cplpro; 27. januar 2020 kl. 11:38.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Igår kom den triste beskjeden om at den legendariske Basketball-spilleren Kobe Bryant døde i helikopter flystyrt sammen med sin datter og noen andre folk. Selv var jeg ikke helt i hugga NBA fan og ikke fulgt så mye på han som spiller, men mannen hadde en fantastisk personlighet og kjempet blant annet for kvinners rettighet i idrett. Sender kondolanser til de pårørendes (også de andre i helikopter styrten) sin familie.

Når en sånn nyhet som dette kommer, føles mine "problemer" helt håpløse, og jeg lurer på hva er det i det hele tatt jeg klager over? Dette er en god tankevekker og jeg er egentlig bare ekstremt takknemlig for at jeg får våkne hver dag, komme meg ut å jobbe, ha tak over hodet og spise og bruke tid med de jeg er glad i.

Ta vare og bruk tiden godt med de dere er glad i, plutselig ut av det blå så kan livet snus på hodet.
Vis hele sitatet...
Hva har et dødsfall av en basketballspiller på motsatt side av kloden med deg å gjøre? Hvorfor blir dine problemer "håpløse" av at en fremmed person har død? Bare fordi noen har det verre enn deg, betyr ikke at dine problemer er ubetydelige. Hvis man har denne tankegangen, så betyr det at man aldri kan være glad, fordi noen andre borti sør-vest Canada har det mye fettere enn deg. Igjen sammenligner du deg selv med andre.

Kobe Bryant har ingen problemer overhode ift deg, fordi han er allerede dø. Du har derimot et livsfilosofisk problem å ta tak i. Hvis ikke, så blir du å fortsette å leve på det patetiske viset som du gjør nå. Reflekter over deg selv, du har fått mange gode råd her i tråden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
En ting å tenke på om disse du observerer som tilsynelatende har det bedre enn deg er: Du ser bare en liten del av livet deres.
Du aner ikke om han som tilsynelatende scoret bra på prøver aldri studerte, med mindre du fulgte med han 24/7? Om folk som "sitter på ræva" og tjener fett faktisk bare sitter der uten noe utfordringer i livet?

Du tilegner folk umenneskelige karakterer, og jeg har selv gjort det flere ganger. En av de jeg kommer på i farten var en instrument-tekniker som jeg hadde møtt ved flere jobber, fyren strålte av selvtillit og smått nervøs som jeg var i den tiden av karrieren min så jeg både litt opp til fyren og lurte på hvordan han som ung hadde kommet så langt (vi var vel omtrent jevnaldrende).
Spol frem et par år og jeg har en trygg fast stilling og fyren var ikke med det samme bandet lengre, jeg spurte en kollega om nevnte fyr og fikk servert en ganske lang liste over hvorfor han fikk terminert kontrakten sin: Han hadde det omtrent bare i kjeften og hadde dårlig arbeidsmoral, så bandet ble ganske lei en slik skrytepave.

Og de jeg ser opp til nå fortjener å være der de er, i starten var jeg kanskje litt misunnelig, men etter å ha jobbet med de flere ganger så ser jeg hvor hardt de jobber, hvor grundig forarbeid de utfører og hvor mye de ofrer privatlivet for at karrieren skal nå nye høyder.
Sitat av penelope Vis innlegg
Fin dagbok
Selvtillit er stikkord her.
Vis hele sitatet...
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Det ligger mye på selvtillit akkurat det, men du må slutte å sammenligne deg med andre. Naboen din er rik av å sitte på ræva, hva så? På hvilken måte angår det livet ditt?
Vis hele sitatet...
Eller verre, selvfølelse.


"Hvis en har en sunn selvfølelse, er selvtillit sjelden noe problem. Det motsatte er ikke tilfelle."

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Jeg synes det er fint at du vil lufte tankene dine og fortelle andre om det som plager deg! Jeg har ett forslag og det er å oppsøke en profesjonell å snakke med om akkurat disse tingene, psykolog enten privat eller via fastlege. Det kan selvfølgelig bli totalt skivebom litt avhengig av hvem du havner hos, men bare kanskje det kan være med på å gi deg et annet perspektiv og en bedre forståelse av hvorfor du er som du er og tenker slik du gjør?
Vis hele sitatet...
Støttes.
Sist endret av Dough; 28. januar 2020 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.