Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2301
Nå når man har blitt voksen og tilgangen på ressurser har økt dramatisk siden man var 8 - 10 år gammel, er det mulighet for at trehyttene kan bli ekstra bra. I sommer fikk jeg plutselig lyst til å bygge en skikkelig trehytte av uvisst grunn. Tenkte å prøve å gjøre det ganske bra, og ikke bare som en utrygg rønne som de man lagde da man var liten. Har ingen planer om å bo der eller noe slikt, så det blir isåfall mest for prosjektet i seg selv sin skyld.

Hvis jeg går ut i Østmarka for å bygge trehytte, kan jeg da bygge i hvilke trær jeg vil? Hvis ikke: hva slags sanksjoner kan jeg vente meg dersom jeg blir tatt på fersk gjerning? Finnes det noen restriksjoner på dette området?
Dersom du har planer om å bygge en faktisk hytte, med isolering og gulv, vinduer etc - vil jeg tro du må spørre den som eier skogen. Finn ut hvem som er skogeier og ta kontakt.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Tenkte ikke så avansert, men bare litt større og mer forseggjort. Østmarka f.eks. er vel offentlig eiendom?
Østmarka er offentlig skog, men det er to naturreservater i Østmarka.

Ramstadslottet naturreservat er et område på 2,23 km² med størstedelen i Rælingen kommune, noe også i Lørenskog.

Østmarka naturreservat er på knapt 18 km² og ligger i Enebakk, Lørenskog og Rælingen kommuner. Området ble fredet som naturreservat første gang på 90-tallet, og utvidet noe en gang i 2002. Formålet med fredningen er å bevare et større, relativt uberørt og variert barskogområde med tilhørende plante- og dyreliv, som er typisk for denne delen av Oslomarka, og som har særskilt vitenskapelig og pedagogisk betydning. Les deg opp på nye kart over Østmarka for å finne ut hvor naturreservatene er, utenfor disse reservatene kan du fint bygge en trehytte.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Hmm, skjønner, takk for utfyllende svar!
Når jeg var sånn 12-13 år bygde vi en skikkelig trehytte oppi østmarka..

Hehehe, husker vi brukte en aftenpostentralle til å frakte materialer og ting vi fant og rappa rundt omkring, flere kilometer inni skogen.
Hyttegulvet var kanskje 5 meter over bakken, og vi spraymalte hele hytta i svart, så den var relativt godt kamuflert..
I tillegg lå den på et ganske bortgjemt sted, et godt stykke vekk fra noe tursti.

Hytta fikk stå i fred litt over et år, men en dag vi kom så lå hele hytta på bakken..
Den var kutta ned med motorsag..
Det som var igjen av hytta blei også fjernet et par uker seinere, så det eneste som stod igjen var stumper av bjelkene i 3 trær som hadde ca. 50 spiker igjennom hver av seg.