Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9028
Tiendeklassingen klarte ikke å samle inn flere tusen kroner til klassetur og får dermed ikke være med når klassen skal til London.

http://www.nrk.no/nordnytt/ikke-rad-...tur-1.11888426

Skolen skal være gratis for alle så hvorfor tillater vi at noen er nødt til å bli igjen når alle andre drar på skoletur?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Den gang jeg gikk på ungdomsskolen var det dugnadsarbeid som sørget for at alle fikk bli med til Polen.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Den gang jeg gikk på ungdomsskolen var det dugnadsarbeid som sørget for at alle fikk bli med til Polen.
Vis hele sitatet...
hvis alle bidrar til samme kasse så er jo det mere riktig.. i denne saken virker det som hver enkelt må skaffe 8000kr noe som ikke er like lett for alle.. så det blir jo urimelig at noen må være igjen pga dem muligens har foreldre med dårlig råd.
Da jeg gikk på ungdomsskolen måtte klassen arrangere loppemarked, salg av juletrær, og avholde en slags konsert for å samle inn nok penger til en klassetur. Men de eneste som gadd å dukke opp til disse arrangementene var foreldrene og eventuelle søsken. Så i praksis var det foreldrene som betalte for at klassen kunne dra på en liten tur sammen...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Nå whiner hun til media såklart om det, og deretter vil hun få bli med på turen enten ved at skolen er med på å betale eller at folk donerer. Christ on a pushbike
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nå whiner hun til media såklart om det, og deretter vil hun få bli med på turen enten ved at skolen er med på å betale eller at folk donerer. Christ on a pushbike
Vis hele sitatet...
Det er bare flott att hun er i media .. det skal ikke være sånn på skolen at noen med lite penger ikke for bli med på klassetur.. alle eller ingen.
da kan dem like godt forby skoleturer
Vi solgte småkaker til ville helvete for å få råd til tur, så det er mulig selvom ikke foreldrene har råd.. Men det forutsetter at man må jobbe for det da, så får man ta vurderingen om man vil jobbe for moroa..
Enig Notoneofthem, skulle vært forbud mot skoleturer som ikke lar gjennomføre grunnet økonomi.
Av 95 elever er det 37 som blir igjen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Tiendeklassingen klarte ikke å samle inn flere tusen kroner til klassetur og får dermed ikke være med når klassen skal til London.

http://www.nrk.no/nordnytt/ikke-rad-...tur-1.11888426

Skolen skal være gratis for alle så hvorfor tillater vi at noen er nødt til å bli igjen når alle andre drar på skoletur?
Vis hele sitatet...
Denne turen er planlagt og arrangert av foreldre og elever og har sånn sett ikke noe med skolen å gjøre. Men skolen burde absolutt si at om de skal arrangere så dyre turer får det ikke skje i skoletiden.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det er bare flott att hun er i media .. det skal ikke være sånn på skolen at noen med lite penger ikke for bli med på klassetur.. alle eller ingen.
da kan dem like godt forby skoleturer
Vis hele sitatet...
Dette er en privat tur ikke offisielt arrangert av skolen. I en perfekt verden skulle alle fått vært med på alt uansett hva, men slik er det altså ikke.
Sånn jeg ser det så er det ikke noe man MÅ være med på og derfor helt ok så lenge skolen tilbyr noe alternativt (selvom det alltid er å skape tyggis under pultene)

Da jeg gikk på ungdomskolen klarte vi akkurat og samle inn nok penger før vi skulle reise, men noen uker før vi dro fikk vi en omplassert elev fra en annen skole. Alle elevene måtte da betale 200 kroner ekstra. Husker alle ble veldig irriterte på dette, men var jo veldig kjekt for han nye XD

På videregående tok vi privat klassetur. Alle som ville være med gikk ut i klassen time, bestilte biletter og søkte studiedager. Ikke noe problem for noen.
Her jeg bor ble det arrangert klassetur. Et av kravene fra rektor for at det skulle være greit, var at det ikke var noe egenbetaling. Derfor har foreldre og elever stått på i et par år for å få til denne turen.

Jeg har endt opp med å kjøpe tåpelige produkter jeg ikke vil ha fordi dette var måten pengene til turen skulle skaffes. Jeg har kjøpt altfor mange kakebokser og lagt på meg sikkert fem kilo pga dem. Og jeg har ti dritdyre refleksvester fulle av reklame som jeg visstnok skal gi bort til folk. Hm, tror de blir i skapet. Jeg har stått på et loppemarked og solgt dritt en hel dag. Kiden min har gått rundt i nabolaget og tigget tomflasker fra folk. Jeg har desperat forsøkt å få betale meg ut av alt sammen, men har fått blankt nei hver gang. Egenbetaling ikke tillatt - i såfall må turen arrangeres i en helg eller ferie har vært svaret fra skolen.

Måtte bare få det ut et sted.

Men i Oslo kommune har skolene begynt å bli flinke til å stå på krava de siste årene. Denne rektoren i Alta har rett og slett latt seg overkjøre av overivrige foreldre.
Sist endret av Susa; 20. august 2014 kl. 18:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dette er en privat tur ikke offisielt arrangert av skolen. I en perfekt verden skulle alle fått vært med på alt uansett hva, men slik er det altså ikke.
Vis hele sitatet...
Om skulen har gitt lærarar permisjon for å delta på turen, og gjev elevane permisjon for å ta turen, utan å få fråver, slik det kan sjå ut i media, så er det eit ytterst hult argument, og stikk i strid med intensjonen i lovverket, om enn ikkje bokstaven.
Da jeg gikk i 10-ende og skulle med Hvite Busser var det krav fra skolen at turen skulle være gratis for alle. Ved hjelp fra foreldrene hadde vi loppemarked, solgte lodd på butikken, hadde flaskeinnsamling og holdt diskotek for de yngre elevene. Det hadde aldri gått uten foreldrene, og noen av dem jobbet livet av seg, men vi fikk samlet inn nok til slutt og det ble en helt fantastisk tur. Det at 10. klassinger skal måtte samle inn flere tusen kr på egenhånd er bare vrøvl, og det er bare bra det får oppmerksomhet i media.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om skulen har gitt lærarar permisjon for å delta på turen, og gjev elevane permisjon for å ta turen, utan å få fråver, slik det kan sjå ut i media, så er det eit ytterst hult argument, og stikk i strid med intensjonen i lovverket, om enn ikkje bokstaven.
Vis hele sitatet...
Dem har jo holdt på lenge med dugnader å slikt, om hun da ikke har vært med på dem er jo det hennes problem.
Reagerer sterkt på at budsjettet for turen er 8k per person. Sheesh. De som har organisert dette burde til en annen gang tenke seg litt om før de sier at destinasjons skal være en av Europas dyreste byer.
Sett et realistisk reisemål så man vet at man kommer seg avgårde, så får heller pengene som eventuelt blir til overs brukes på kos og moro underveis.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dem har jo holdt på lenge med dugnader å slikt, om hun da ikke har vært med på dem er jo det hennes problem.
Vis hele sitatet...
Er irrelevant om hun har deltatt ''nok'' på innsamlingen eller ikke. Noen er mindre aktive enn andre, og det kan nok alle som har vært med på en innsamling som denne fortelle deg. Kan virke litt urettferdig at andre må bære den ekstra vekta for de som ikke er like engasjerte, men sånn er det i alle klasser.
Sist endret av BaptizedInFire; 20. august 2014 kl. 19:29.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
I min gamle klasse var det 3 stykker som ikke hadde råd til skoletur. Det som skjedde var at en utrolig hyggelig far til en medelev betalte for deres tur. Kom jo selvfølgelig i lokalavisa.
Når klassen min reiste på klassetur ein gong i den eldre steinalder betalte vi 50 kroner i måneden i fire år eller så. Det hjalp godt på. Sjølvsagt saman med kakeselging og ymse anna.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Her jeg bor ble det arrangert klassetur. Et av kravene fra rektor for at det skulle være greit, var at det ikke var noe egenbetaling. Derfor har foreldre og elever stått på i et par år for å få til denne turen.

Jeg har endt opp med å kjøpe tåpelige produkter jeg ikke vil ha fordi dette var måten pengene til turen skulle skaffes. Jeg har kjøpt altfor mange kakebokser og lagt på meg sikkert fem kilo pga dem. Og jeg har ti dritdyre refleksvester fulle av reklame som jeg visstnok skal gi bort til folk. Hm, tror de blir i skapet. Jeg har stått på et loppemarked og solgt dritt en hel dag. Kiden min har gått rundt i nabolaget og tigget tomflasker fra folk. Jeg har desperat forsøkt å få betale meg ut av alt sammen, men har fått blankt nei hver gang. Egenbetaling ikke tillatt - i såfall må turen arrangeres i en helg eller ferie har vært svaret fra skolen.

Måtte bare få det ut et sted.

Men i Oslo kommune har skolene begynt å bli flinke til å stå på krava de siste årene. Denne rektoren i Alta har rett og slett latt seg overkjøre av overivrige foreldre.
Vis hele sitatet...
Om du i utgangspunktet vil "kjøpe deg ut" av 'problemet', hvorfor ikke donere kjekspakkene til det nærmeste eldresenteret, så slipper du å legge på deg. Kast refleksvestene, for du hadde ikke hatt noe igjen for pengene om du bare ga de til skolen uten å få noe igjen for det. La gutten/jenta di gå å spørre om tomgods, han/hun har nok bare godt av å gå litt (som alle andre barn og voksne), og 1 dag på loppemarked var nok grusomt, møt opp og vær der i 3-5 timer 1 av 365 dager det året.

Skjønner at det virker dumt for deg som har råd til å betale for ditt barns lek og morro med klassen. Men å la ungene jobbe for pengene (altså ikke kjøpe alle produktene de skal selge) er en god lærdom om at alt vokser ikke på trær, vil man ha noe må man nødvendigvis jobbe for det.

Forøvrig er det andre måter å skaffe penger på enn å selge kjeks til foreldre, tanter og besteforeldre. Min klasse drev den lokale ungdomsklubben et år og hadde diverse loddselag samt 17 mai-kafé o.l. Bare kreativiteten og orken som setter grenser.
Hva slags folk er vi?

Vi har alle pengene i verden men unner ikke engang unger noe? Det finnes penger blandt foreldrene på denne skolen, tro meg, det er norge, og jeg er sikker på at noen har venner som sitter igjen, men å bruke penger på dine barn sine venner blir for mye?

Nei, det jeg biter ikke på "se på mine leie følelser" historier, men det er noe alvorlig gale med norge. Vi er så rik, men å GI er blitt en synd som er motstridene med den politiske korrektheten vi lider under.

Landet norge lider av Cognitive dissonance http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Og det på stor skala. Vi kan gi mye når vi ser fattige barn på tv i andre verdensdeler, og vi kan være tunge av sorg når folk dør i midtøsten eller afrika, men når vi ser noen har det vondt nær oss er det ikke naturlig å gi. Da skal vi stille krav eller gi ultimatum, som vi vet ikke vil fungere. Dette er motstridende tankegang.

Vi gjør narr av fattige land hvor de har stammer som tar vare på hverandre mens vi går mot ett føydalistisk system hvor meninger og ytringer er bestemt av en stat som aldri har nok penger til noe. Og i mine øyne, vil ha ett klasse system som gagner ingen. Divide and qonquer tenker jeg, men det er ikke så enkelt heller.

Bevis? Se på 22 juli. Alle snakker om å ta vare på hverandre med store ord, men ingen gjør det.

Dette er ett helvetes jævla problem. Ikke la det gå så langt. Vær så snill. Ikke la meg hate landet mitt.

Beklager kapring av tråd.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sitat av mocp Vis innlegg
Hva slags folk er vi?

Vi har alle pengene i verden men unner ikke engang unger noe? Det finnes penger blandt foreldrene på denne skolen, tro meg, det er norge, og jeg er sikker på at noen har venner som sitter igjen, men å bruke penger på dine barn sine venner blir for mye?
Vis hele sitatet...
Gir du bort det meste av pengene du har?
Det at omlag en tredjedel av elvene ikke deltar på turen vitner om at foreldrene har gjort en aldeles dårlig jobb med å sette opp dugnader. Da jeg gikk på ungdomskolen startet vi med dugnader fra første måned for å få til klassetur, og for å gjøre det rettferdig fikk hver elev sin personlige saldo. Det ville si at hvis man sluntret unna for mange dugnader så ville enn ikke få mulighet til å reise, hvis man ønsket å cashe ut en hel egenandel og ikke delta på noen dugnader så kunne man gjøre det, det var dog kun en elev som valgte dette hvis jeg husker riktig. Uansett, vi hadde noen ildsjeler blant foreldrene som satt opp massevis av dugnader så det var null problem å tjene opp beløpet som var satt, selv om man var travel og ikke rakk alle dugnadene. Etter turen satt vi faktisk igjen med overkant av 3000 kr per elev.

Jeg har et familiemedlem som har vært lærer i over 20 år på den gamle ungdomskolen min og de har hvis nok aldri hatt et problem med at elever ikke har økonomi til å bli med på klassetur, kun i sjeldne til følger har elever blitt igjen på grunn av giddalaushet, men dette har de fått tidlig beskjed om når de ikke har dukket opp på dugnadene. Rektor burde selvfølgelig gripe tak i dette om foreldrene legger opp til store egenandeler og ikke klarer å ordne det slik at man kan finansiere turen med hjelp av dugnader. Om dette virkelig er tilfelle i denne saken vet vi ikke:
Klassen til Vårin har siden de begynte på ungdomsskolen jobbet med forskjellige dugnadsaktiviteter for å få penger til turen. Ikke alle har bidratt like mye. Noen har dermed betalt seg inn på klasseturen med en høy egenandel i stedet.
Vis hele sitatet...
Avslutningturen fra ungdomskolen er et av de beste minnene jeg har fra ungdomskolen, og jeg håper virkelig ikke at dette stikker kjepper i hjulene på fremtidige turer Hvis dette blir riktig organisert skal det ikke by på problemer for elever med dårlig økonomi !
Husker klassen min sto på med dugnader, loppemarked, utkjøring av bedriftstelefonkataloger, gressklipping og snømåking osv.

Vi hadde oversikt over hvor mye folk hadde gjort for å bidra til "potten" og når tiden var inne, sjekka vi nettet for den billigste turen.

Vi endte opp i en uke på kreta.

I denne saken har turen ikke vært skikkelig planlagt, dvs. man har forhåndsbestilt en reise som koster 8000 per pers. og begynt å tjene inn pengene etterpå, hvorpå noen tydligvis faller utenfor.

Dårlig organisering eller "ei pia som ikkje gidd å jobbe førr sæ" som man sier må lokalspråket.
Sist endret av Turbolego; 22. august 2014 kl. 01:31.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Gir du bort det meste av pengene du har?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg er heller ikke ett totalt uempatisk, umoralsk, usympatisk, følelsesløst, tankefri, filosofisk tilbakestående, inhuman, utålig kravstor, utenksom, foræderisk urasjonell, følelsesløs, initelligent, ultimattørst, maktkåt liten drit av ett menneske heller.

Jeg sier ikke at du er det, men du forstår poenget.
Hva er det egentlig som skjer med dette landet og samfunnet?

Likhetsprinsippet er en veldig bra ting, men det misbrukes i større og større grad. Alle vil motta det samme, men det de da glemmer er at de også må BIDRA likt. Hvis man ikke gidder å gjøre sin del av jobben for å nå et mål kan man heller ikke sutre i ettertid for at man ikke får den samme belønningen som de som faktisk har stått på.

Så vidt jeg har forstått blir denne turen blir arrangert av foreldrene og ikke skolen. Den skal gjennomføres i en ferieuke og dermed har den lite med skolen å gjøre egentlig.

Det er, og kommer alltid til å være, forskjeller mellom folk. Det finnes noen som har og noen som ikke har. Årsaken til dette kan være så mangt, men hvis det skal være slik at de som vil stå på og jobbe ekstra skal straffes fordi noen ikke vil eller kan gjøre det samme så er det noe riv ruskende galt! Det er ikke skolen, samfunnet eller noen andres sin skyld at denne eleven ikke har mulighet til å bli med. Og hva oppnår hun med å gå til avisa? Enten så blir turen avlyst, noe som vil være veldig synd for både medelever og henne selv. Tenk deg å være grunnen til at 60 av dine medelever ikke får reise på en tur de har jobbet mot i flere år, bare fordi du selv ikke har mulighet til å bli med? Hvordan vil resten av skoleåret hennes bli? Det andre alternativet er at hun får bli med uten å betale noe som også må oppleves som fryktelig urettferdig for de andre elevene som har jobbet hardt for å få dette til. Hvor er rettferdigheten i det?

Enkelte ganger kan det være fornuftig å holde sin frustrasjon for seg selv og heller vurdere å jobbe litt hardere for å få til ting i steden for å fiske sympati i lokalavisa!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da jeg gikk på skolen var det staten som betalte for skoleturen [1979]. Jammen må jeg si at Norge har blitt gjerrigere gjennom årene når elevene må betale selv for en skoletur. Norge har blitt gjerrigere og dyrere.
Når jeg gikk i tiendeklasse så hadde vi alle eller ingen ordning, fungerte fint!
Sitat av mocp Vis innlegg
Nei, men jeg er heller ikke ett totalt uempatisk, umoralsk, usympatisk, følelsesløst, tankefri, filosofisk tilbakestående, inhuman, utålig kravstor, utenksom, foræderisk urasjonell, følelsesløs, initelligent, ultimattørst, maktkåt liten drit av ett menneske heller.

Jeg sier ikke at du er det, men du forstår poenget.
Vis hele sitatet...
Har ei jente som nettopp har begynt på skolen. Har også 2 gutter i barnehage som ikke begynner på skole om ikke så alt for lenge. Skal jeg betale for alle vennen de har? Det blir jo ganske mange kronene etterhvert, for de har endel venner. Kan jo ta med venner venners venner samtidig da, spiller jo ingen rolle sånn sett. For vi er rike, vi har midler, vi har alt, for det vet du.

La oss snu dette rundt og se det fra en annen side. Hadde vi ikke hatt ett rødt øre til den turen, den dagen turen ble tatt opp, 2 år tidligere?, hadde nå jeg stått på, og ungene sådan, for å skaffet hver eneste krone for at de skulle fått dratt på tur. Men det er uansett ikke poenget her. Det er dårlig planlegging fra skolens/foreldrene side og en råtten metode å "ordne" en "klassetur" på.

Hadde jeg hatt trillinger, hadde du punget ut med 24000kr fordi at de hadde vært venner av ungen din? Tviler. Det du er så sur for er jo egentlig hvordan det hele er lagt opp i utgangspunktet. Dette skulle vært planlagt lenge før og det har vært mange gode forslag tidligere i tråden som blant annet loppemarkeder, klasseavis++ Og ikke minst kan mye av dette gjøres i skoletiden.

Forstår sikkert poenget du også. Bidrar hele klassen over tid og at alle bidrar kommer en seg fint ut på tur
Sitat av mocp Vis innlegg
Landet norge lider av Cognitive dissonance http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance
Vis hele sitatet...
Hva har kognitiv dissosans med den norske befolkingen å gjøre? I dette tilfelle at foreldre er grådige.
Jeg er enig med mye av det mocp sier. Norge er kaldt som stål. Vi bader oss i vår gode økonomi, sitter her og ruller som gull-egg fylt med dritt. Hva den Norske siviliisasjonen er er 6 millioner mennesker, som prøver å føle seg bedre ved å stå på hverandres skuldre og slå inn tennene på hverandre, men likevel - så kan du ta et skritt tilbake å se på Norge, og se at vi har pengene, makten, kjærligheten, og samfunnet til å lage en form for menneskelig paradis. Vi kjemper ikke noe tilbake mot de de-humaniserende verdiene som blir delt ut som kontroll-ikoner. Kultur er ikke din venn, kultur er for andres bekvemmelighet, og bekvemmeligheten for diverse instutisjoner - Kirker, selskaper, etc. Det er ikke din venn, det tar fra deg makten din, og like vell så glorifiserer vi det kreative potensialet av individet, rettighetene til individet samtidig som vi hyller kulturen vår. Kultur skaper konsumer mani, det deler ut uendelige former for falsk lykke, falsk forståelse. Jeg mener heller ikke at vi skal gi penger til alle vennene til barna våre på skolen, men dersom et barn ikke får være med på en skoletur på grunn av økonomiske grunner, så synes jeg at vi kan skrape frem litt menneskelighet, og ta en del av et menneskelig samfunn slikt at foreldrene kan bidra til at denne ungen skal få dra på skoletur - at dette blir for dumt for mange mener jeg er latterlig. Men likevel så bidrar vi ingenting, barnet vil også lære seg at det er slikt vi mennesker gjør det, og jeg kan se for meg de følelsesløse menneskene og grådigheten som råder om 100 år, det er dit vi er på vei - og det er et sted jeg absolutt ikke vil være.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg er enig med mye av det mocp sier. Norge er kaldt som stål. Vi bader oss i vår gode økonomi, sitter her og ruller som gull-egg fylt med dritt. Hva den Norske siviliisasjonen er er 6 millioner mennesker, som prøver å føle seg bedre ved å stå på hverandres skuldre og slå inn tennene på hverandre, men likevel - så kan du ta et skritt tilbake å se på Norge, og se at vi har pengene, makten, kjærligheten, og samfunnet til å lage en form for menneskelig paradis. Vi kjemper ikke noe tilbake mot de de-humaniserende verdiene som blir delt ut som kontroll-ikoner. Kultur er ikke din venn, kultur er for andres bekvemmelighet, og bekvemmeligheten for diverse instutisjoner - Kirker, selskaper, etc. Det er ikke din venn, det tar fra deg makten din, og like vell så glorifiserer vi det kreative potensialet av individet, rettighetene til individet samtidig som vi hyller kulturen vår. Kultur skaper konsumer mani, det deler ut uendelige former for falsk lykke, falsk forståelse. Jeg mener heller ikke at vi skal gi penger til alle vennene til barna våre på skolen, men dersom et barn ikke får være med på en skoletur på grunn av økonomiske grunner, så synes jeg at vi kan skrape frem litt menneskelighet, og ta en del av et menneskelig samfunn slikt at foreldrene kan bidra til at denne ungen skal få dra på skoletur - at dette blir for dumt for mange mener jeg er latterlig. Men likevel så bidrar vi ingenting, barnet vil også lære seg at det er slikt vi mennesker gjør det, og jeg kan se for meg de følelsesløse menneskene og grådigheten som råder om 100 år, det er dit vi er på vei - og det er et sted jeg absolutt ikke vil være.
Vis hele sitatet...
Så det er helt greit å lære ungene dårlig planlegging og la andre ta regningen for seg? Menneskeligheten som du prater om er jo helt borte fra starten av her? Blir for dumt å skylde på sultne barn i Afrika og vri å vende på realiteten.

Syns det er litt rått av foreldre å sitte å planlegge noe slikt, samtidige bli enige om en tur de ikke kan betale for ungen sin?
Sist endret av sweem; 6. september 2014 kl. 11:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sweem Vis innlegg
Så det er helt greit å lære ungene dårlig planlegging og la andre ta regningen for seg? Menneskeligheten som du prater om er jo helt borte fra starten av her? Blir for dumt å skylde på sultne barn i Afrika og vri å vende på realiteten.
Vis hele sitatet...
Det er ikke dårlig planlegging. Det handler om at vi kan bry oss om nærsamfunnet noe mer en hva vi gjør idag, er ikke etiske moraler noe du vil lære ungene dine? Skylder fint lite på sultene barn i afrika, vet ikke hvor du har det ifra.

Sitat av sweem Vis innlegg
Syns det er litt rått av foreldre å sitte å planlegge noe slikt, samtidige bli enige om en tur de ikke kan betale for ungen sin?
Vis hele sitatet...
Ser du virkelig ikke da at dette er umoralsk av foreldrene? Mener du da at det er feil at samfunnet skal stille opp, og vise at de bryr seg om noen de ikke kjenner, da foreldrene til barnet ikke bryr seg?

Dette handler ikke om å la barn lære at det er greit at andre tar regningen for seg, det er et barn det er snakk om, der foreldrene ikke stiller opp, og du mener at nærsamfunnet ikke skal hjelpe det vedkommende barnet fordi det ''lærer barnet at andre bare tar regningen for dem''. ?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er ikke dårlig planlegging. Det handler om at vi kan bry oss om nærsamfunnet noe mer en hva vi gjør idag, er ikke etiske moraler noe du vil lære ungene dine? Skylder fint lite på sultene barn i afrika, vet ikke hvor du har det ifra.



Ser du virkelig ikke da at dette er umoralsk av foreldrene? Mener du da at det er feil at samfunnet skal stille opp, og vise at de bryr seg om noen de ikke kjenner, da foreldrene til barnet ikke bryr seg?

Dette handler ikke om å la barn lære at det er greit at andre tar regningen for seg, det er et barn det er snakk om, der foreldrene ikke stiller opp, og du mener at nærsamfunnet ikke skal hjelpe det vedkommende barnet fordi det ''lærer barnet at andre bare tar regningen for dem''. ?
Vis hele sitatet...
Det er ei jente som stod frem ja, vet du om det kun er hun? Det var jo mange som ikke dro. Antallet er også helt uvesentlig. Neste gang kan det være færre, eller flere. Hva skal du gjøre hvis det gjelder en halv klasse da? Nå finnes det mange måter andre foreldre kan bidra på, hvis en ser at enkelt unger ikke har det så bra hjemme hvor foreldrene kanskje gir litt f.. Å betale en regning bidrar jo ikke til at alt blir så mye bedre?

Du sier jo selv her indirekte at det er gjort på feil måte? Jeg forstår godt hva du mener og hvor du vil hen. Men det er ikke riktig å legge det presset der i utgangspunktet.

Hvordan ville dette dilemmaet vært i dag hvis de hadde blitt enighet om en tur, hvor alle skulle få bli med på turen, men destinasjonen av turen hadde blitt avgjort den dagen pengene var talt opp etter "dugnadsarbeidet"? Så om det hadde blitt en telt tur i villmarka, hva så? Hadde noen slike når jeg gikk på skolen. Var ute i båt, tente bål sent på kveld, lysa kreps, fylte en glass-flaske med vann og slang den på bålet og skal si det eksploderte Kanskje litt nysgjerrig på hu ene jenta i parallell-klassen. Det var en opplevelse som gir meg like mye, (selv vil jeg si mer), som en tur til London. Hvordan ville dette "samfunnet" det prates om her vært da? Da taes det jo hensyn til de som ikke har så mye i samfunnet og samtidig skaper det godt samhold i gruppen. Selv om min datter kanskje ville til London hadde jeg ikke hatt problem med å si at det tviler jeg på at det blir. Kan jo ikke forlange at hvis jeg henvender meg til naboen å klager så betaler han gjerne for turen for han vil sikkert være med i det såkalt "samfunnet". Så jo, det er feil av både foreldrene og skolen. Som jeg leste i artikkelen hadde rektor valget å si blankt nei med en gang, eller la så mange som mulig dra. Da synes jeg han skulle gjort det første...

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Husker klassen min sto på med dugnader, loppemarked, utkjøring av bedriftstelefonkataloger, gressklipping og snømåking osv.

Vi hadde oversikt over hvor mye folk hadde gjort for å bidra til "potten" og når tiden var inne, sjekka vi nettet for den billigste turen.

Vi endte opp i en uke på kreta.

I denne saken har turen ikke vært skikkelig planlagt, dvs. man har forhåndsbestilt en reise som koster 8000 per pers. og begynt å tjene inn pengene etterpå, hvorpå noen tydligvis faller utenfor.

Dårlig organisering eller "ei pia som ikkje gidd å jobbe førr sæ" som man sier må lokalspråket.
Vis hele sitatet...
Mange gode poeng her

Nå er folk veldig forskjellige og jeg har den oppfatning at en må godta folk slik de er. Nå kan det være litt farlig å dra en slik setning "ei pia som ikkje gidd å jobbe førr sæ" som kunne i realiteten like så greit vert "ei jente som ikke har det så godt med seg selv", men gjør så godt hun kan
Sist endret av sweem; 6. september 2014 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.