Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1465
Gikk nylig til innkjøp av en ssd og noe ekstra ram, har akkurat installert win7 på ssd'en, og formatert den gamle systemdisken og har nå et lite problem. Jeg vil ha os på ssd, og programmer på den gamle 1tb spinpoint'en, men alle programmer jeg vil installere setter selvfølgelig standard installasjonsmappe til "Programmfiler" på ssd'en. Har ikke hatt denne problemstillingen før, og kan derfor ikke løsningen, googlet litt og fant ikke svar.

En ting til, er det noe enkel software til auto nedlastning og oppdatering av drivere til div ting?

EDIT: det jeg vil fram til er "Programfiler" mappe på 1tb spinpointen som blir satt til standard installasjonsmappe (så jeg slipper å navigere meg fra ssd til 1tb disk)
Mener at windows nå har fått symlinks (ntfs junction points), så man burde vel egentlig kunne flytte C:\Prpgramfiler til D:\Programfiler og bare linke over... Amirite? Aner uansett ikke hvordan dette foregår i praksis
Sist endret av tripflag; 11. oktober 2011 kl. 21:44. Grunn: fukkin mottikåns
Skal undersøke det
Sikkerhetsklarert
Halve poenget med SSD er for å gi raskere launch av programmer, du mister dette ved å installere de på annen disk.

Men uansett, du endrer program files location i registry
Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion endre pathen i keyen "ProgramFilesDir"
Lukk regedit og reboot.

Jeg har ikke testet dette selv, så jeg vet ikke hva som evt skjer med data som allerede ligger på Cprogram files\.
Sist endret av Pjukern; 11. oktober 2011 kl. 21:48.
Takk for hjelp, det jeg vil ha er to forskjellige programmfil locations, der den på d vil være den primære. Min ssd er også bare på 60 gig, så er ikke plass til stort der... Kjøpte den for boost i performance generelt ved å ha os på den, noe som fungerer kjempebra, merker stor forskjell.

EDIT: Vil forresten også ha "Brukere" mappen kun på D

EDIT2: Noe jeg kan gjøre ved å bare flytte den... Skjønner ikke hvorfor jeg skrev det.

EDIT3: Skjønner at jeg drar for raske konklusjoner, jeg kan IKKE bare flytte den, trenger også hjelp med det.... (Beklager for teit oppførsel)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er også interessert i å vite dette.

Funnet noen løsning på det? For jeg kjører de viktigste programmene på SSD, og så tenkte jeg å ta resten på HDD.

Gikk tilbake fra Mac til Windows
"Bare" 60GB... Som oftest holder 60GB lenge til å installere så og si alt av programmer, så lenge man holder dataene på en annen disk. Så lenge du får flyttet brukermappene/users til spindisken bør du ha god plass til å installerer alle programmene dine på SSD-disken.

Flytting av brukermappene mener jeg å huske at var "umulig" i Vista, men at dette fungerer igjen i Windows 7. Husker ikke hvordan akkurat nå, men mener det er en innstilling som skal gjøre det.
Ok. Får søke litt videre på dette, dersom det er noen som vet hvordan man fikser dette med brukermappene i windows 7 så del det gjerne!

Takk for raskt svar!
Har brukt denne i noen månder nå, har ikke hatt noe problemer annet enn om du roter det til...
Om du vil ha alle programmene over så bare bytter du registerpatch fra C til (td) D , denne funksjonen får du på 80% av alle programmer.. Om du ikke kan bytte det er det endten fordi du ikke leter bra nokk eller fordi det må være instalert på C for å fungere.

http://www.overclock.net/ssd/664738-...secondary.html
Sitat av doseren Vis innlegg
"Bare" 60GB... Som oftest holder 60GB lenge til å installere så og si alt av programmer, så lenge man holder dataene på en annen disk. Så lenge du får flyttet brukermappene/users til spindisken bør du ha god plass til å installerer alle programmene dine på SSD-disken.

Flytting av brukermappene mener jeg å huske at var "umulig" i Vista, men at dette fungerer igjen i Windows 7. Husker ikke hvordan akkurat nå, men mener det er en innstilling som skal gjøre det.
Vis hele sitatet...
Sitat av dgooglr Vis innlegg
Ok. Får søke litt videre på dette, dersom det er noen som vet hvordan man fikser dette med brukermappene i windows 7 så del det gjerne!

Takk for raskt svar!
Vis hele sitatet...
Sitat av dgooglr Vis innlegg
Er også interessert i å vite dette.

Funnet noen løsning på det? For jeg kjører de viktigste programmene på SSD, og så tenkte jeg å ta resten på HDD.

Gikk tilbake fra Mac til Windows
Vis hele sitatet...
Sitat av theBeist Vis innlegg
Takk for hjelp, det jeg vil ha er to forskjellige programmfil locations, der den på d vil være den primære. Min ssd er også bare på 60 gig, så er ikke plass til stort der... Kjøpte den for boost i performance generelt ved å ha os på den, noe som fungerer kjempebra, merker stor forskjell.

EDIT: Vil forresten også ha "Brukere" mappen kun på D

EDIT2: Noe jeg kan gjøre ved å bare flytte den... Skjønner ikke hvorfor jeg skrev det.

EDIT3: Skjønner at jeg drar for raske konklusjoner, jeg kan IKKE bare flytte den, trenger også hjelp med det.... (Beklager for teit oppførsel)
Vis hele sitatet...
Istedet for å være helt apeloff i hodet og default-lagre alt på skrivebordet til du har et akvarium av filer kan dere heller endre default downloadpath i de eventuelle programmene dere bruker.

Resten av filene som ligger i brukermappene er gjerne relativt praktisk å ha på kjapp disk, men hvis du absolutt vil hive ut noen ting er det null problem å flytte my documents og profil-bane hvis det skulle være aktuelt for enkeltbrukere, dog vil å flytte profilbanen til en annen plass enn et SMB-share være noe jeg ikke har prøvd før.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Er det ikke bare når du installerer programmer å velge hvilken disk du skal ha den på? Trodde nivået var litt høyere her gitt.....
Joa, men spørsmålet går mer på at du installerer selve programmene på ssd, og så styrer du andre ting på andre harddisken. F.eks Itunes er det kjipt at legger ting på C disken når man har begrenset med plass.

Men så svaret angående registerpath gjorde vel i utgangspunktet at mine spørsmål ble besvart.

Så om apeloffen referer til meg eller trådstarter vet jeg ikke, men litt av et uttrykk