Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5537
Hei,

jeg har endelig innsett hvor lurt det er å føre regnskap over privatøkonomien min, og tenkte å mekke et fiffig Excel-ark hvor jeg kan plotte alt sammen. Jeg er litt fantasiløs av meg, så nå ser jeg etter maler hvor jeg kan få ideer til eget oppsett, eller eventuelt bare bruke den ferdige malen.

Jeg har sett et par maler, og liker det jeg ser. Er likevel ikke helt happy enda, og synes det var interessant å se forskjellige løsninger, så derfor lager jeg tråd her i håp om at noen her har noen maler på lur.

En ting jeg ikke har funnet enda, er muligheten til å utdype det mer. En celle for "Mat og drikke" per måned er jo greit nok, men jeg skulle også gjerne hatt muligheter til å skrive ned hva slags mat og drikke jeg faktisk bruker penger på, slik at jeg kan gå regnskapet litt mer i detalj.

Så folkens, håper de av dere som selv fører privatbudsjett/-regnskap kan beskrive, eller enda bedre, laste opp bilder og regneark som viser hvordan dere har løst denne oppgaven, eller om noen som kanskje ikke fører regnskap selv enda finner noen gode maler på internett, så setter jeg også veldig pris på å få linker her.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

PS: Fant link til et regnskap på hjemmesidene til Microsoft, men jeg klarte ikke å laste det ned. Muligens fordi jeg har Mac (riktignok den offisielle Microsoft Office for Mac)?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så lenge du har Mac, så anbefaler jeg deg å ta en titt på det programmet her

Det er en enkel og greit oversiktlig måte og holde styr over økonomien på, og programmet er lett og lære seg.
Har sjøl brukt det med positivt resultat
Hvis du har DNB så får du regnskap i nettbanken. Denne forteller deg hvor mye penger du har brukt på dagligvarer, restaurant, klær på byen osv you name it :-) Så alt skjer automatisk egentlig.
Budsjett er et forventet regnskap.

Jeg bruker regneark å¨google drive (tidl. docs) hvor jeg månedlig fyller inn inntekt, og utgifter. Slik vet jeg nøyaktig hva jeg har å gå etter måned til måned. Attpå til har jeg nå lagt av -nesten- alt på en brukskonto slik at jeg kan hente tilbake penger -dersom- det blir krise og heller sette over det resterende beløpet til sparekonto ved neste lønning. Å sette penger over til sparekonto er vel og bra, men etter x antall uttak begynner det å koste mye å ta ut penger derfra - noe jeg ønsker å unngå.