Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  183 45009
Fikk idag en telefon kl var rundt 19.
Det er en fyr som presenterer seg som lisens kontrollør fra nrk sier og han sitter i en bil utenfor og lurer på om jeg har betalt lisens.
Jeg svarer bryskt at det har jeg ikke lyst til å opplyse han om.
Han blir da noe kranglete med meg og det hele ender med at det kommer 2 tynne spinkle fyrer på døra mi som vil inn og se om jeg har tv.
Jeg svarer at jeg ikke har lyst på besøk og at de ikke har noen som helst lovlig rett til å spasere rett inn i min stue.
Jeg opplyser også om at de hvis ved fysisk vold vil prøve og trenge seg inn i leiligheten vil både jeg og bikkja jeg har yte fysisk motstand.
De gir seg dog ikke så lett og begynner og gå rundt leilighetene min og titte inn av vinduer for å se om de ser en tv hvorpå jeg svarer med å dra for alt av gardiner.
De kommer på døra enda en gang og forsøker nok en gang med å love at de bare vil inn og titte og de skal gå igjen med en gang.
Jeg nekter nok en gang og de sier ja men da kommer vi bare tilbake med politiet for å få kommet oss inn.

Har politiet i oslo hele tatt kapasitet til å bli med lisens kontrollører på jobb? Har jeg gjort noe straffbart ved å nekte dem adgang og stille meg selv som fysisk sperring? Har de i det hele tatt lov til å gå og titte inn av vinduene mine når det er mørkt ute når jeg først har avvist dem i døra og sagt at de ikke er ønsket her?

(ja jeg har tv og har så langt sluppet lisens)
Du har ikke gjort noe ulovelig med å ikke gi lisenskontrollørene tilgang til huset ditt, men vis jeg ikke tar helt feil, er NRK-lisensens påbudt, og ulovelig å snike seg unna hvis man har TV?
slapp av, de kommer ikke med noe politi til deg...
Sitat av ProXhimo
Du har ikke gjort noe ulovelig med å ikke gi lisenskontrollørene tilgang til huset ditt, men vis jeg ikke tar helt feil, er NRK-lisensens påbudt, og ulovelig å snike seg unna hvis man har TV?
Vis hele sitatet...

Sant som du sier...

Husk at om de faktisk kommer tilbake med politiet (tvilsomt! ) fordi de mistenker deg for å snike deg unna lisensen får du en heeeftig bot !
Sist endret av MindFreak ; 8. januar 2008 kl. 00:35.
Jævla tilfeldig at du lagde en tråd om akkurat dette, tenke på å gjøre det når jeg var ferdig med om-møbleringa av hybelen idag, noe som jeg nettopp ble å så tråden din øverst.

Skal selv kjøpe meg ny tv i løpet av denne uka, dette blir første tv'n min i mitt eget navn, derfor lurte jeg også endel på dette. Såvidt jeg vet får du vel regninga automatisk om du har registerert deg (Noe som du MÅ gjøre når du kjøper tv idag)

MEN, du skal jo ikke være nødt til å betale denne, om du har kasta tv'n, å ikke kjøpt deg noe ny.
Lurer derfor akkurat på det samme, er det `egentlig`noe de kan gjøre med at du ikke betaler?
Isåfall, blir det å sette tv'n på mamma
er det ikke noe med disse flatskjermene da? noe med de ikke inneholdt antenneboks eller noe , og har dermed ikke grunn til og betale lisens?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Alle skjermer med tuner må betales for, også tunere som sitter f.eks i tv-kort man har i PC'en.
Har hatt TV i 12 år og har aldri betalt lisens. Er ikke verre en å kaste et pledd over tv'en og si at du ikke har noen TV når kontrolløren kommer. Du trenger ikke slippe dem inn, men de er noen jævler på å luske rundt huset og prøve å se inn stuevinduer etc.
Er da ikke ulovelig og ikke ringe inn og si ifra til nrk at man har tv? Og jeg vil ikke ha de inn i stua mi for å sjekke og ikke vil jeg skrive under på at de kan sende meg en regning heller når de ikke kan bevise noe. Men kommer de med politiet skal de selfølgelig få komme om politiet har lov hjemmel til det.
Ser de tv'en gidder jeg ikke å nekte på at det er en tv det blir for dumt men frem til da vil jeg ikke si hverken eller. Er det da ulovelig? Har jeg meldeplikt på tv'en min? Hva er i såfall straffen? Slottest mørkeste fangehull med påfølgende henrettelse ved henging dagen derpå?
Sitat av MindFreak
Sant som du sier...

Husk at om de faktisk kommer tilbake med politiet (tvilsomt! ) fordi de mistenker deg for å snike deg unna lisensen får du en heeeftig bot !
Vis hele sitatet...
Kjenner du noen som har fått heftige bøter? Som regel så må man bare betale fra den dagen man blir tatt.
Sitat av THH-c
er det ikke noe med disse flatskjermene da? noe med de ikke inneholdt antenneboks eller noe , og har dermed ikke grunn til og betale lisens?
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=94479

Ellers er det vel ikke lisens på TV-kort til PC ennå, selv om de har tuner, er det det da?
De skrur vel ikke av analog nettet med det første ennå, men når den tid kommer slipper du jo uansett å betale lisens

Om politiet kommer, så er det vel billigere for deg å knuse TV-en om du rekker det
Sitat av Aela
MEN, du skal jo ikke være nødt til å betale denne, om du har kasta tv'n, å ikke kjøpt deg noe ny.
Lurer derfor akkurat på det samme, er det `egentlig`noe de kan gjøre med at du ikke betaler?
Isåfall, blir det å sette tv'n på mamma
Vis hele sitatet...

Det du gjør er følgende, kjøp den på et annet navn og annen adresse etc etc. Så etter noen dager eller uker ringer du butikken og forteller dem at du har fått en tv i gave og at den gamle eieren (en god kammerat av deg eller svigerfar etc) skal betale din lisens så han kjøpte den i sitt navn. Men siden du ønsker at alt skal være rett i papirene ønsker du å sette ditt navn på kvitteringen i ettertid. Om dette er mulig så gjør de det, men det falske navnet/adressen står i systemet, om det er ikke mulig sier du bare Oh, ok da. Også slipper du den tanken lengre.
Sitat av mp34567
Har jeg meldeplikt på tv'en min? ?
Vis hele sitatet...
Kort sagt, ja, det har du.Dersom du har fjernsyn i bruk og ikke har meldt fra til NRK Lisensavdelingen risikerer du straff i h.h.t. Lov om kringkasting § 10-1.

Sitat av dico
Ellers er det vel ikke lisens på TV-kort til PC ennå, selv om de har tuner, er det det da?
Vis hele sitatet...
Jo, det er det.

Ellers, folkens.. Les: http://nrk.no/lisens/
Sist endret av kyrre12; 8. januar 2008 kl. 01:55.
Nå når diskusjonen er oppe:
Må ikke politiet ha rettslig godkjennelse fra dommer for å kunnne gå inn i huset, hvis du da ikke frivillig slipper de inn?
Og har de folkene nrk-folkene egentlig lov til å gå rundt huset å kikke inn i vinduer? Det blir jo det samme som om jeg skulle begynt å leke slåball i naboen sin hage... Jeg trodde det ikke var lovlig å ferdes på privat mark (hage ol.), eller?
Kan tenke meg det hadde blitt baluba om jeg gikk rundt og så inn av vinduene her etter at det var mørkt ja
Sitat av dico
De skrur vel ikke av analog nettet med det første ennå, men når den tid kommer slipper du jo uansett å betale lisens
Vis hele sitatet...
De første senderne blir skrudd av i år, og hvor har du det ifra at du da slipper å betale lisens?
Vi hadde de samma folka på døra for ca 3 år siden . Da fattern hadde mekka med noe piratkort og greier *kremt*. Da dem ringte på her bare nekta muttern for at vi hadde tv, men da sa jævlene at de hadde søkt opp tv'n eller noe sånt. Det hele endte med at de dro uten å se tv'n men de påstod at de skulle komme tilbake med lensmannen og inndra tv'n vår, de om aldri tilbake.....
veldig OT, men hvor går grensa for TV og PC-skjerm,? man må vel ikke betale tv-lisens til PC-skjermen? hvis man har en flattv på 26"+- kan du si det er pc skjerm og bare ta ut tv-tuner kortet? eller
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av &lt Vis innlegg
veldig OT, men hvor går grensa for TV og PC-skjerm,? man må vel ikke betale tv-lisens til PC-skjermen? hvis man har en flattv på 26"+- kan du si det er pc skjerm og bare ta ut tv-tuner kortet? eller
Vis hele sitatet...
Har det TV-tuner betaler du lisens. Har det ikkje TV-tuner betaler du ikkje lisens. Du kan få godkjent radio/tv-repratør til å plombere/fjerne tuneren, og sende inn kvitteringa du får, så slepp du lisens.
Har faktisk aldri betalt lisens hittil, er 10 år siden jeg flytta på hybel og kjøpte min første tv nå, og har aldri hatt besøk av disse plageåndene heller Har hørt om at de har prøvd å trenge seg inn til folk før, og i såfall ønsker jeg dem hjertelig velkommen, det skal de bli blå for
Avgifts Norge!
Dette skal jeg si jeg har kranglet med NRK om!

Jeg prøvde flere ganger å tvinge dem til å innrømme at definisjonen på fjernsynsmottager etter innføring av det nye digitale bakkenettet, er de digitale dekoderne til bakkenettet og ikke en analog eller digital TV med vanlig TV-tuner.

Nå betaler jeg ikke lisens heller da, har aldri gjort det heller, men de nekter å svare noe som helst men svarer gjerne på absolutt alt annet jeg spør om, utenom at de spiller dumme når jeg spør om slikt som kan være nyttig til å hacke seg tilgang til bakkenettet etter hvert. Signaletterretningen lar seg jaggu ikke stoppe av NRK

Men skaff deg en stor kommode eller dyp bokhylle, sett tv'en inni der og sag av fullt av bøker og lim dem sammen side ved side så det ser ut som du bare har en bokhylle, eller sag av bakdelen på skuffene og sett tv'en inni der, så kan du bare sette det på plass igjen når du vil, men husk å fjerne alle data videospillere videokassetter CD og DVD spillere og utstyr, spillmaskin og radioer og putte dem inni der også i tilfelle de skulle se inn vinduene. For alle disse tingene er ifølge NRK lisenspliktige...

men du kan be dem drite og dra og ja du kan slå dem ned eller verre om de prøver å trenge seg inn, og hvis politiet kommer og ringer på døra di... ja hva da? Drit i å svare på ringeklokka og telefonen, lat som du er døv eller ikke inne og de stikker. Det har jeg gjort flere ganger politiet var dritpissed på meg fordi de kom for sent til å få tatt med seg noen
som jeg hadde anmeldt for ditt og datt. De kunne ikke akkurat stå der som noen idioter heller, og jeg bor høyt oppe så vinduer ser de ikke inn, og kikkhullet er teipet igjen... hihi. Selv kan jeg sitte på "bakrommet" med PC'en, chips og mikrokjøleskap og pisse på flaske og høre på politiet diskutere på radio i atskillige døgn om jeg vil
Om jeg har skjønt dette riktig....
Når det nye bakkenettet blir slått på så har man ingen mulighet for å se tv uten den skitne mottakeren.
Fortsatt vil de kreve lisens om jeg har en tv. Og som noen har nevnt i denne tråden så går det an å blombere tuneren på tv'n (noe som sikkert jeg må betale for)

Så takket være vår "flotte" statseide kanal så slipper jeg ikke unna dette uten økonomiske utlegg eller bryte loven. Som om det ikke har plaget meg lenge nok at jeg må betale for den drittkanalen som jeg stort sett ikke har hatt noe interesse av og se, så må jeg fortsette og betale når skjermen blir svart.

Hvorfor følger ikke lisensen den mottakerboksen?
Hvorfor har de så store problemer med å la meg få beholde tv'n til filmer og data, uten å måtte betale for en kanal jeg uansett ikke får inn?
Og enda mer forbannet blir jeg om de for lov til å bruke politiet til å handheve sånne lover. (Kanskje bare jeg som er stokk dum, men her er et eksempel på en annen ting de kanskje burte vurdere å bruke tid på. http://www.tv2.no/startsiden/article1527154.ece)
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Du kan fortsatt se tv uten den skitne mottakerboksen, så lenge du har kabel eller parabol. Det er kun hvis du har sett tv på vanlige anloge signal (antenne), at du må få deg en digital-bakkenett-tuner-ting.
Jeg har ikke kabel eller parabol. Har heller ikke planer om å kjøpe mottaker. Vil bare ha tv'n til film og data som jeg har nevnt over :P
Det stemmer, man må fortsatt betale fordi det står "TV tuner" og ikke "digital dekoder" i loven, som NRK ikke er det spor interesserte i å oppdatere i all overskuelig fremtid, fordi de da ville risikert å gå totalt konkurs pga. at det ikke er noen som vil se på den driten de sender og aller minst betale for den.

De ansetter jo flere og flere venner og slektninger av seg selv i NRK og alle datter/søster selskapene, så de må jo få inn bare mer og mer penger hele tiden for å holde det gående, titten tei skal jo også ha royaltys'ene sine som et godt medlem av NRK-familien med partiboka i orden... Ingen av de folka har en skikkelig jobb, de bare jobber i NRK og det mest oppfinnsomme de gjør om dagene er å stikke fra taxiregninga eller levere ugyldig rekvisisjon eller snike til seg turer på NRK sin regning. (ja jeg er taxisjåfør hehe).
"All driten de sender på NRK" : Du mener sikkert Sopranos, The Wire, Åpen Post, Lille Lørdag, Team Antonsen, Brennpunkt, Nytt på Nytt, Heroes, Monty Python, Lydverket, Ut i vår hage 1 og 2, Six feet under, To trøtte typer, Mad TV, Curb your Enthusiasm, Jon Steward, Creature Comforts og Pingu. I tillegg til Fotball-VM, OL, og omtrent alt som finnes av sport med unntak av Premier League.

Ja fy faen for noe drit altså!
Sitat av DonTomaso
"All driten de sender på NRK" : Du mener sikkert Sopranos, The Wire, Åpen Post, Lille Lørdag, Team Antonsen, Brennpunkt, Nytt på Nytt, Heroes, Monty Python, Lydverket, Ut i vår hage 1 og 2, Six feet under, To trøtte typer, Mad TV, Curb your Enthusiasm, Jon Steward, Creature Comforts og Pingu. I tillegg til Fotball-VM, OL, og omtrent alt som finnes av sport med unntak av Premier League.

Ja fy faen for noe drit altså!
Vis hele sitatet...

Her skal jeg nevne de eneste tingene av det du ramset opp som ikke er drit: Sopranos, MadTV, Monty Python. Men til gjengjeld så har jeg alle disse på data og DVD, og ligger forøvrig lysår foran NRK i innkjøp av serier.

Jeg kan med trygghet si at om NRK gikk nedenom og hjem så ville jeg ikke lagt merke til det engang. Viasat-4 og rapidshare er alt man trenger, foruten politiradioen da, men den er det ikke NRK som driver
Sist endret av foshar; 9. januar 2008 kl. 06:50.
Sitat av DonTomaso
"All driten de sender på NRK" : Du mener sikkert Sopranos, The Wire, Åpen Post, Lille Lørdag, Team Antonsen, Brennpunkt, Nytt på Nytt, Heroes, Monty Python, Lydverket, Ut i vår hage 1 og 2, Six feet under, To trøtte typer, Mad TV, Curb your Enthusiasm, Jon Steward, Creature Comforts og Pingu. I tillegg til Fotball-VM, OL, og omtrent alt som finnes av sport med unntak av Premier League.

Ja fy faen for noe drit altså!
Vis hele sitatet...
Under her så kan jeg liste opp de tingene du nevner som jeg føler det er vedt å få med seg:
Sist endret av Wipeout; 9. januar 2008 kl. 22:04.
Sitat av mp34567
Har de i det hele tatt lov til å gå og titte inn av vinduene mine når det er mørkt ute når jeg først har avvist dem i døra og sagt at de ikke er ønsket her?
Vis hele sitatet...
Synes du bør blotte deg for dem. Er jo ikke ulovlig å vandre naken rundt i sin egen leilighet.
Sitat av walbergz
Synes du bør blotte deg for dem. Er jo ikke ulovlig å vandre naken rundt i sin egen leilighet.
Vis hele sitatet...

Om en mann titter inn et vindu og ser en naken dame er han en kikker.
Om en dame titter inn et vindu og ser en naken mann er han en blotter.

Vil tippe på det same gjelder i dette tilfellet :P
Sitat av foshar
Dette skal jeg si jeg har kranglet med NRK om!

Jeg prøvde flere ganger å tvinge dem til å innrømme at definisjonen på fjernsynsmottager etter innføring av det nye digitale bakkenettet, er de digitale dekoderne til bakkenettet og ikke en analog eller digital TV med vanlig TV-tuner.

Nå betaler jeg ikke lisens heller da, har aldri gjort det heller, men de nekter å svare noe som helst men svarer gjerne på absolutt alt annet jeg spør om, utenom at de spiller dumme når jeg spør om slikt som kan være nyttig til å hacke seg tilgang til bakkenettet etter hvert. Signaletterretningen lar seg jaggu ikke stoppe av NRK

Men skaff deg en stor kommode eller dyp bokhylle, sett tv'en inni der og sag av fullt av bøker og lim dem sammen side ved side så det ser ut som du bare har en bokhylle, eller sag av bakdelen på skuffene og sett tv'en inni der, så kan du bare sette det på plass igjen når du vil, men husk å fjerne alle data videospillere videokassetter CD og DVD spillere og utstyr, spillmaskin og radioer og putte dem inni der også i tilfelle de skulle se inn vinduene. For alle disse tingene er ifølge NRK lisenspliktige...

men du kan be dem drite og dra og ja du kan slå dem ned eller verre om de prøver å trenge seg inn, og hvis politiet kommer og ringer på døra di... ja hva da? Drit i å svare på ringeklokka og telefonen, lat som du er døv eller ikke inne og de stikker. Det har jeg gjort flere ganger politiet var dritpissed på meg fordi de kom for sent til å få tatt med seg noen
som jeg hadde anmeldt for ditt og datt. De kunne ikke akkurat stå der som noen idioter heller, og jeg bor høyt oppe så vinduer ser de ikke inn, og kikkhullet er teipet igjen... hihi. Selv kan jeg sitte på "bakrommet" med PC'en, chips og mikrokjøleskap og pisse på flaske og høre på politiet diskutere på radio i atskillige døgn om jeg vil
Vis hele sitatet...
Ja, det beste er nok å låse seg inne med skap og vegger dekt til taket med proviant og vann. Man kan pisse på hjemmebrentsapparatet og gjennvinne vannet så man overlever lenger. Og så kan man spikre igjen alle vinduer og dører og klippe ledningen til telefonen og surfe nettet anonymt med spoofa macadresse på naboens nett. Man må selvfølgelig kaste alt av smykker og bøker siden staten overvåker deg gjennom krystallene i smykkene og har gjemt små kameraer i alle bøkene. Det hjelper ikke å kikke i dem for de er umulie å oppdage. For ikke å glemme aliminiumshatten! Folkens! På med aliminiumshatten!
Sitat av Aela
Jævla tilfeldig at du lagde en tråd om akkurat dette, tenke på å gjøre det når jeg var ferdig med om-møbleringa av hybelen idag, noe som jeg nettopp ble å så tråden din øverst.

Skal selv kjøpe meg ny tv i løpet av denne uka, dette blir første tv'n min i mitt eget navn, derfor lurte jeg også endel på dette. Såvidt jeg vet får du vel regninga automatisk om du har registerert deg (Noe som du MÅ gjøre når du kjøper tv idag)

MEN, du skal jo ikke være nødt til å betale denne, om du har kasta tv'n, å ikke kjøpt deg noe ny.
Lurer derfor akkurat på det samme, er det `egentlig`noe de kan gjøre med at du ikke betaler?
Isåfall, blir det å sette tv'n på mamma
Vis hele sitatet...
Gjør som jeg gjorde: Kjøp en TV og betal første lisensen. Etter dette får du en lisens etter et halvt år. Da sender du inn en mail til lisensavdelingen og sier at TVen din er ødelagt. De fjerner deg fra lista og ber deg om å kaste regningen. Problem solved. No suspicion.
Sitat av vidarlo
Har det TV-tuner betaler du lisens. Har det ikkje TV-tuner betaler du ikkje lisens. Du kan få godkjent radio/tv-repratør til å plombere/fjerne tuneren, og sende inn kvitteringa du får, så slepp du lisens.
Vis hele sitatet...
Min erfaring tilsier noe annet. Per definisjon er det kanskje slik at du må betale lisens dersom du har en TV-tuner, men for min del var det ikke verre enn å sende mail til lisensavdelingen med den forklaringen at TVen kun ble brukt som PC-skjerm. Svaret jeg fikk, helt ordrett, var: "Vi bekrefter å ha avsluttet din lisens. Tar du i bruk tv, må lisensavdelingen få beskjed."
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Tilbake til trådstarter. Nei, du trenger neppe være redd for politiet. Nei, du gjorde ikke noe gale med å ikke slippe kontrollørene inn i boligen din.

Når det kommer til debatten om lisens.
Nei, man bør ikke bli ubetinget pålagt å betale lisens om man eier en tvmottaker.
Har idag hatt besøk nummer 2. Denne gangen kom det ikke 2 men 4 kontrollører. inkludert en som kalte seg for operasjons sjef for ''mitt område''
De mente nå at de hadde sikre bevis på at jeg hadde sett på tv for mindre en time siden. De hadde registrert signalene i bilen sin.
Mens jeg tar og snakker med han ene så er det en person som går forbi meg og rett inn uten å spørre. Jeg reagerer med å ta tak i han og dra han tilbake utenfor døra. (jeg har forøvrig en bikkje som er vekterhund så han skal være sjeleglad jeg tok tak i han og hindret han i å gå rett inn til bikkja)
Da ble denne operasjons ledern drit sur på meg og sa at dette var på grensen til hva han ville kalle vold men de skulle slå en strek over dette om de fikk komme inn og se seg om.
Jeg forklarte det med at han gikk rett inn uten noen som helst lov og at jeg har en bikkje som mere en gjerne ville lært han normal folkeskikk om han hadde gått forbi gangen og åpnet døra til kjøkkenet.
Det ble til slutt så amper stemning at politiet ble tilkalt. Så der står vi 4 lisenskontrollører og 2 politifolk.
Det ble foreslått av politiet at de kunne ta seg en tur inn og titte så slapp jeg og få lisenskontrollørene inn.
Jeg blånektet igjen og sa at med mindre de hadde en ransakningsordre eller lignende så slapp de ikke inn her.
Politi mannen ble relativt snurt og ble småfrekk i kjeften. Fikk beskjed om at hvis de måtte så skulle de vekke en dommer for å komme seg inn her.
Dog etter ca 1/2 time med diskusjon om hvilken rettigheter jeg har når det kommer til lisenskontrollørene hadde politiet et annet oppdrag de måtte rykke på og jeg ble stående med lisenskontrollørene igjen.
Etter et kvarters mere diskusjon med de sa jeg rett og slett at jeg ikke gadd og diskutere mer og lukket døra. Gikk nøyaktig 30 sekunder før de ringte på igjen og jeg gikk ut og ba de pelle seg til helvette vekk og smalt døra. 30 sekunder til og de ringte på igjen og sa at vi ikke var ferdig med å prate. Jeg dro for alle gardiner og hentet bikkja mens de fortsatte og ringe på her. Jeg gikk pent ut og sa at nå skal jeg gå tur med hunden. Han ene sjefskontrollørene kom mot meg men vika raskt unna da jeg ba terror (hunden) om å halse. Etter ca 30 min tur med han kom jeg tilbake og da var de vekk.
Men kan de virkelig holde på og plage meg på denne måten? altså ringe på og ringe på etter at jeg har gjort det klart at jeg ikke ønsker kontakt med dem? Gjort det klart at diskusjonen er over og at jeg ønsker at de skal forsvinne?
Er fristet til å betale lisensen bare så jeg får noe fred men vil på en måte ikke la de vinne fram med metodene sine heller....
Er jeg den eneste i denne tråden som betaler lisens? Jeg mener du har alt på det tørre, mp34567. Politiet kan skaffe ransakelsesordre for å komme inn, men det er et stress uten sidestykke, så det tviler jeg sterkt på at de gidder.

Når det kommer til kontrollørene mener jeg bestemt det finnes noe som heter forstyrrelse av ro og orden i privat hjem, og da er det du som skal ringe politiet og få fjernet kontrollørene.

PS. Kvalitetsnavn på bikkja di
Vi har 3-4 Tver i hus, og når vi kjøpte de to siste sa vi ingenting om navn, NRK og lisenser.
De kontrollørene var ikke helt god i hodet!
Neste gang de kommer:

1. Sjekk at det er de
2. Slipp hunden ut:P

eller kom i døren med hunden ved siden av deg...

Hvilken hund har du? Hvis du har en puddel elns så kan du drite langt i å skremme de, selv om den heter terror. Men hvis det er en bulldog eller noe i den duren så kan det funke

Lykke til med å plage NRK-lisensjævlene!
Det er en boxer på nærmere 50 kg. Han er unormalt stor for sin rase. Han er alt annen en en puddel. Kan desværre ikke slippe han løs da han mest er vekterhund og kan bli i overkant hardhendt av det jeg har lov til. Har ikke lyst til å få bikkja mi avliva da jeg har hatt han siden han var valp og er nå glad i han.

Ja jeg får ringe politiet neste gang men virka som om politiet var i overkant enig med disse lisenskontrollørene så får håpe de faktisk tørr og be dem fjerne seg neste gang isteden for å overtale meg til å slippe de inn i steden så de kan sladre til nrk.
Nesten det samme skjedde med en kamerat av meg, bare at han hadde lisens.

Nei de har ikke tillatelse til å marsjere inn i huset til noen, og ikke politiet heller hvis de ikke da har papirer på dette.
Du har ikke vurdert å pakke vekk TVen i noen dager?
Må man ha lisens på tv uten dekoder? hvis ikke kan du bare ta vekk dekoderen når de kommer elns, også ssi at du bare bruker tven til pc eller spillmaskiner^^
Tven kan tas til en godkjent reperatør som kan fjerne tuneren eller plombere denne. Da slipper du lisens.
Jo jeg skal kjøre tv'en til moren min et par dager nå også bare slippe de inn for å le de rått opp i ansiktet
oki, ja tenkte ikke på innebygd tuner.. gah burde jeg gjort hehe.

Men dette burde du gjøre. Ta bilde av uttrykka dems når de ser at du ikke har tv, hadde vært steinfett.
Noen som vet hva boten på å ikke betale for avgiften ligger på?
Hva i helvete skulle det der være godt for halalgeir?

Du skal være bra korka for å vri måter å lure seg unna lisens på, til å bli til en paranoid greie med aluminiumsfolie-hatt.
Sitat av foshar
Hva i helvete skulle det der være godt for halalgeir?

Du skal være bra korka for å vri måter å lure seg unna lisens på, til å bli til en paranoid greie med aluminiumsfolie-hatt.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke så rart når man leser posten din?

Det enkleste er bare å si at du ikke vil slippe de inn. En ting jeg lurer på: Hvorfor stå og krangle med de, når du enkelt og greit bare kan lukke døra og la være å åpne når de ringer på, på nytt?

En ting jeg lurer på:
Hva kan du gjøre om de rett og slett bare går rett inn uten ditt samtykke, ser TVen og gir deg en regning? Ingenting?
Hmmmm, joshiwo, hvis du synes det var vittig så er det noe galt med hodet ditt.

Anyway mp34567, har du ikke kikkhull på døra? Man åpner ikke hvis det står 2 eller flere sure fyrer utenfor, da later man som man ikke er hjemme et par dager

Men før du inviterer dem inn, ikke slipp dem inn hvis det er flere enn to personer, og få dem til å legitimere seg... Hørtes IKKE ut som tv-lisenskontrollører, mer som narkotikapoliti eller noe lignende, med en veeeeldig dårlig dekkhistorie.
Hvis du har noen kamerater som driver og bruker narkotika så kommer de på besøk til deg, du er herved advart, for det gjorde de nemlig til en kamerat når en kamerat av ham (nei ikke meg, morroklump...) hadde brukt litt for mye narkotika litt lenge.



Jeg er også interessert i å vite hva slags "sporingskretser" de TV'ene har om kontrollørene får til å peile inn TV'er. Kan kanskje være en kilde til de mange TV'ene som har utløst leteaksjoner etter fly og båter pga. at de sender ut et mystisk signal på nødfrekvensen, eller tilfeldigvis har fått eller blitt produsert med en defekt som gjør at frekvensen som kontrollørene bruker forandrer seg fra det den egentlig skal være, og blir til nødfrekvensen for småfly og skip i stedet?
Alternativt kan de jo ha sittet med kikkert eller sett lyset fra TV'en din om natta... Men jeg slår ikke fra meg den første teorien uten videre. Men slikt peilingsutstyr er ulovlig siden det ikke er opplyst om det, bare spør datatilsynet.
Sist endret av foshar; 10. januar 2008 kl. 08:06.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg hadde tatt å kjørt kontra på de. Lagt inn en anmeldelse.
Vi hadde en kontrollør her som plutselig stod i stuen vår. Var en dame. Hun ble kastet på hodet ut for det var ingen av oss som hadde sluppet henne inn.
Kom tilbake 2 uker senere og ringte på døren "vil gjøre det på en skikkelig måte denne gangen" men da ba vi henne ryke og reise og etter det har vi aldri hørt noe mer fra henne. (begynner å bli 2-3 mnd siden) mener å ha hørt at lisenskontrollørene får en rimelig grei provisjon for det de drar inn. Det er vel grunnen til at de er så pass "aggressiv"
Det er ikke noe peiling, det er bare noe de sier for å skremme folk. Det som er greia er at de rett og slett ser på listene sine om en husstand har betalt tv-lisens eller ikke. Stort sett ALLE husstander har tv i dag, mens det er ca 10% som ikke betaler tv-lisens, så dermed er det veldig stor sjanse for at en husstand som ikke betaler tv-lisens, allikevel har tv.
I norge har vi noe som kalles "fri ferdsel". så ja, dem har lov å vandre rundt i hagen din... men det kan jo tolkes på mange måter... en liten telefon til 112 om at noen mistenkelige karer sniker seg rundt i hagen din hjelper fint på det.

når det gjelder dette med at de sto å ringte på gjentatte ganger kan du anmelde dem for "forstyrrelse av privatlivets fred".

et annet tips er å bare si noe pisspreik om at huseieren ikke er hjemme og at du bare passer huset mens han er vekk... dem har ingen rett til å kreve legitimasjon og om jeg midlertidig bodde i noen andres hus hadde jeg ikke sluppet inn fremmede.

det å nevne at du føler deg truet av disse personene, uansett hvor pinglete dem skulle være så er det ikke kjekt at noen står på døra di og krever ditt og datt, vil mest sannsynlig få snuten til å kjøre litt fortere.

kort oppsummert: ring snuten først